Meetoo: saako naisen ulkomuotoa enää kehua?
Ja entä miehen? Minä teen tätä usein, spontaanisti, kun todella tarkoitan sitä.
Tyyliin ”kiva kampaus sulla”.
Mutta onko kaikki ulkoisen olemuksen kommentointi jonkinlaista seksuaalista häirintää? Ja entä kaksmieliset vitsit? Niitäkin olen viljellyt. Uskaltaako enää?
Ja olen itse nainen, selvennettäköön se vielä.
Tai ainakin oletettu naishenkilö.
Kommentit (41)
Tämä kysymys on esitetty parin viime viikon aikana lukuisia kertoja ja usein siihen vastataan nimenomaan, ettei saa kehua. Nyt vastausten sävy on muuttunut myönteisemmäksi.
Ja noille jotka jaksaa nipottaa siitä, että ahdistelu on vallan väärin käyttöä. Niinhän sen pitäisi ymmärtää. Mutta jos te itse jaksaisitte lukea naisten ahdistelukertomuksia, niin sieltä löytyy juuri noita keveitä kohteliaisuuksia tai puhelinnumeronpyytämistä (pyytäjänä joku random tyyppi, ei esimies). Eli tavallaan te itse mitätöitte naisten kokemukset siivuuttamalla nämä tarinat.
On myös todella raivostuttavaa leimata henkilöt, jotka pohtii sopivaisuuden rajoja (vaikka sitten huumorin varjolla) häiriköiksi. Aika usein asialla on juuri ne ujot pojat, jotka eivät lähesty ketään. Nyt kun vääristä sanavalinnoista alkaa nousta kohua - niin kyllä, se nostaa rimaa entisestään. Mutta soveliaasta flirttailustahan ei saa puhua - tämänhän osaa kaikki? Tietoksi tämänkin palstan kaikille naisille, joilla on ollut vaikeuksia löytää miesseuraa.
Vierailija kirjoitti:
Olen varma että naiset jotka närkästyvät munaskuitaan myöten kehuista ovat niitä joita ei koskaan kehuta, ja sekös sitten kiukuttaa. Niinpä muitakaan ei saa kehua, nih.
Osoitat erinomaisesti monien kehujen seksistisyyden. Sinulle kehuttavaa = nuoruus, kauneus, seksikkyys. Ei-ahdisteleva näkee myös vanhoilla, rumilla ja ylipainoisilla kauniita kampauksia, kivoja vaatteita ja muuta mistä voi sanoa kohteliaisuuden.
Ymmärrätkö edes eroa?
Yli 40-vuotiaita saa kehua, tykkäävät vaan mutta nuoremmat on parempi jättää kehittymään aikuisiksi.
Yks kasikymppinen mummeli sanoi mulle että kyllä on näkö mennyt niin huonoksi. No minä siihen että ei se mitään jos näkö menee mutta kunhan ulkonäkö pysyy. Nauroi makeasti eikä loukkaantunut. Nyt hän ei valitettavasti ole enää läsnä täällä.
Sano vaikka töissä sille mielestäsi kauniille henkilölle attä tässä firmassa on yks tosi upee henkilö mutta en voi kertoa sitä hänelle koska on tää metoo. Sitten isket silmää ja kävelet pois.
Ei kannata tehdä tai sanoa mitään naisten lähettyvillä.
Muuten nainen voi päättää seuraavan 20 vuoden kuluessa, että se oli seksuaalista ahdistelua.
Minä yritän keskittyä kohentamaan naisten itsetuntoa kehumalla sellaisia osa-alueita, joiden suhteen he usein tuntevat epävarmuutta.
Kampsuus ja pukeutuminen kyllä, kaksimieliset ei.
Jos et sanoisi kehua tai vitsiä lapselle niin jätä väliin.
Erään naiskansanedustajan mukaan raja on mikroskooppisen tarkka eikä väärinkäsityksiä voi tulla.
Olen lopettanut kehumisen ja jopa tervehtimisen, ettei kukaan vaan ahdistu tai loukkaannu.
En uskalla enää sanoa naisille, pitävät seksistisenä ahdisteluna.
Jos meinaat kehua huutamalla kadulla ohikävelevälle "hyvä perse!" niin en vieläkään tule ottamaan sitä kohteliaisuutena.
Jos sanot jollekin työpaikalla/opiskelupaikalla/tmv. "kiva kampaus" niin se on asiallinen kehu.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ahdistelua, mutta turhaa se on ja riskaabelia, koska et voi koskaan tietää, miten toinen kehuusi reagoi. Minua naisena on kaiken tämän vuosien ja vuosien jatkuneen ahdistelun ja lähminnän tuloksena alkanut ärsyttää ihan kaikki ulkonäkööni kohdistuvat kommentit. En halua että minua nähdään ulkonäköni mukaan, vaan jos haluat kehua, niin kehu jotain taitoa tai luonteenpiirrettä. Niillähän sitä loppupeleissä on pelkästään merkitystä, ei millään ulkonäöllä. Minä naisena haluan vihdoinkin tulla nähdyksi ja kuulluksi tasavertaisena ihmisenä, en pelkästään naisena ja en etenkään minään runkkualustana ja seksifantasiana. Olen kurkkuani myöten täynnä.
Mutta edelleen tähdennys, kaikki ulkonäln kehuminen ei ole ahdistelua, mutta en siltikään sitä tekisi etenkään puolituttujen tai tuntemattomien kanssa.
Sama täällä tuon suhteen, että vuodet ovat saaneet minut suhtautumaan kehuihin melko negatiivisesti. Tulee ärtynyt ja vihainen olo, kun vaikkapa töissä asiakas kehuu ulkonäköä. Jos toinen haluaa oikein ääneen todeta, että kävelen viehättävästi tai että minua on mukava katsella, siinä on viesti, että olen hänelle esine. Mieluummin olen se näppärä työntekijä kuin se näpsäkän näköinen.
Miten toiset voivatkin olla niin täydellisen toopeja, etteivät muka "uskalla" tervehtiäkään, kun "joku voi loukkaantua" tai "se on ahdistelua"? Millaistakohan näiden käytös on sitten ollut aiemmin, onko tervehdys ollut tissistä ja perseestä puristamista?
Vierailija kirjoitti:
En uskalla enää sanoa naisille, pitävät seksistisenä ahdisteluna.
Parempi niin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ahdistelua, mutta turhaa se on ja riskaabelia, koska et voi koskaan tietää, miten toinen kehuusi reagoi. Minua naisena on kaiken tämän vuosien ja vuosien jatkuneen ahdistelun ja lähminnän tuloksena alkanut ärsyttää ihan kaikki ulkonäkööni kohdistuvat kommentit. En halua että minua nähdään ulkonäköni mukaan, vaan jos haluat kehua, niin kehu jotain taitoa tai luonteenpiirrettä. Niillähän sitä loppupeleissä on pelkästään merkitystä, ei millään ulkonäöllä. Minä naisena haluan vihdoinkin tulla nähdyksi ja kuulluksi tasavertaisena ihmisenä, en pelkästään naisena ja en etenkään minään runkkualustana ja seksifantasiana. Olen kurkkuani myöten täynnä.
Mutta edelleen tähdennys, kaikki ulkonäln kehuminen ei ole ahdistelua, mutta en siltikään sitä tekisi etenkään puolituttujen tai tuntemattomien kanssa.
Sama täällä tuon suhteen, että vuodet ovat saaneet minut suhtautumaan kehuihin melko negatiivisesti. Tulee ärtynyt ja vihainen olo, kun vaikkapa töissä asiakas kehuu ulkonäköä. Jos toinen haluaa oikein ääneen todeta, että kävelen viehättävästi tai että minua on mukava katsella, siinä on viesti, että olen hänelle esine. Mieluummin olen se näppärä työntekijä kuin se näpsäkän näköinen.
Minustakin tuo kuulostaa ikävältä, kun taas esimerkiksi kampauksen tai hienosti lakattujen kynsien kehuminen on parempi. Ero taitaa olla siinä, että kampauksen ihminen valitsee itse itselleen, kävelytyyli ja geenit vain ovat mitä ovat itsestä riippumatta.
No onhan se vähän omituista. Jos olen esim töissä tai ulkona, en odota että joku kommentoisi ulkonäköäni. Kommentoidaanko sinua ap ja kuinka suhtaudut? Lienee paras että kehut vain vaimoasi ulkonäöllisistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Jos meinaat kehua huutamalla kadulla ohikävelevälle "hyvä perse!" niin en vieläkään tule ottamaan sitä kohteliaisuutena.
Jos sanot jollekin työpaikalla/opiskelupaikalla/tmv. "kiva kampaus" niin se on asiallinen kehu.
En halua kehua kenenkään kampausta ettei luulla pervoksi tai ylilaudan Jonneksi.
mies
Kyllä tämä kampanja alkaa saada melkoisen outoja piirteitä. Jos kehuu vaikka työkaverin uutta kampausta pukevaksi, niin on se vielä aika kaukana raiskauksesta.
Jokainen kyllä ymmärtää, missä vaiheessa kehuminen on seksuaalista ahdistelua. Tai ainakin pitäisi.
Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, miten ja mistä asiasta kehuu. Jos kehuu vaatteita tai kampausta, kehuu toisen makua ja kykyä tehdä onnistuneita valintoja. Tätä on vaikea kenenkään ottaa pahalla. Sen sijaan jos kehuu kroppaa tai kasvoja, on vaarassa, että kehuun sisältyy piiloviestejä. Esimerkiksi "näytätpä pirteältä" tuo mieleen, että näyttääkö henkilö yleensä jotenkin väsähtäneeltä. Kaikista pahin miinakenttä on viitata toisen painon muutoksiin. Minä esimerkiksi en voi sietää sitä, jos joku kehuu minun laihtuneen. Syntyy oletus, että olen liian lihava ja että yrittäisin laihduttaa. En yritä, jossain asukokonaisuudessa saatan vain näyttää muutaman kilon hoikemmalta. En halua keskustella painostani kenenkään kanssa. Kehuun on kuitenkin pakko vastata jotain, ja on tosi vaikea keksiä mitään vastausta, jossa ei tarvitsisi avata sitä, onko oikeasti laihtunut vai ei ja jos on tai ei ole, miksi. Voi myös olla, että joku on laihtunut vaikka sairauden vuoksi, eikä painon pudotus ole mitenkään toivottua. Toisen laihtumista tai vaikka kiinteytymistä voi kehua, jos tämä henkilö itse puhuu avoimesti kuntoprojektistaan. Muuten pitäisin huomiot itselläni.