Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheen arki kysely

Yksinäinen äiti
21.03.2018 |

Tässä mietin työssäkäyvänä perheen äitinä, että miten muilla jakautuu arkipäivän askareet? Kuka tekee mitäkin töiden jälkeen, Kuka hoitaa lasten tarpeet, Kodin siisteyden, Harrastukset..? Itse olen usein töiden jälkeen uupunut, mutta yritän jaksaa aina tehdä jotakin kodin eteen, teen ruuan ja pesen lapset (ovat pieniä vielä). Mieskin on yleensä väsynyt ja on ottanut tavakseen mennä ruuan jälkeen aina nukkumaan.. Aika pienet on meidän arjen ongelmat, mutta pidemmän päälle tällainen iltojen yh elämä alkaa suoraan sanottuna vituttamaan. Täytyyhän ihmisen nukkua, kun väsyttää, mutta onko se enää normaalia, että elämä menee ohi, kun ei jaksa muuta kun käydä töissä, syödä ja nukkua? Mies siis.. Asiasta olen sanonut, että toivoisin, että edes yrittäisi pysyä hereillä 19 asti kun lapset menee nukkumaan, mutta ei.. Miehellä 7-15:30 työpäivät eikä ole fyysinen työ. Itselläni 12h työvuorot ja fyysinen työ ja siltikin jaksaa.. Ihmettelen vain ja haluaisin kuulla mitä teidän muiden arki-iltoihin kuuluu?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jo nyt väsynyt, pettynyt ja katkera niin arvaas mikä on fiilis parin vuoden päästä tai 10 vuoden?

Miehen on paras tavalla tai toisella ryhdistäytyä sillä on epäreilua että vain toinen vanhemmista hoitaa kaiken ja vetää itsensä piippuun kun toinen makoilee.

Vierailija
22/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mies herää keskellä yötä virkeänä ja joko on koneella/pelaa tai katsoo telkkaria. Joskus lähtee töihin jo 4 aikaan aamulla jos ei uni tule. Näinä aamuina olen itse kuoleman väsynyt kun ärsyttää ja väsyttää.. Ehkä päällimmäisenä on kysymys, että onko olemassa miehiä jotka oikeasti oma-aloitteisesti kantavat vastuun arjesta myös silloin kun vaimo ei ole lähimain..?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta :D En mikään tyttönen enää, mutta keski-ikään vielä matkaa. Nyt ehkä menossa ne elämän ”ruuhkavuodet”.

Alkuun, kun lapset syntyivät niin olin kotona ja mielelläni hoidin kodin sillä aikaa kun mies kävi töissä. Mies tottui siihen.

Nyt kuitenkin tilanne toinen, kun molemmat töissä ja itse vielä lisäksi opiskelen. Minä ilmeisesti odotan mieheltä isompaa panosta (en kuitenkaan kohtuutonta) ja kyllä, olen asiasta jo hieman katkerakin, kun tännekin päädyin kirjoittamaan.

Vaihtoehdot on joko tapella, tyytyä tai lähteä..

Vierailija
24/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minä olen kotiäiti ja siksi pyöritän arkea aika paljon yksin.

Mutta mies osallistuu kuitenkin arkeenkin eli käy aina ruokakaupassa (teen kyllä kauppalapun), kuskaa lapsia illalla harrastuksiin, hoitaa iltapesut ja lukee iltasatuja. Joskus mies menee lasten kanssa vaikka leikkipuistoon että saan olla rauhassa kotona tai tehdä jotain omia juttuja.

Viikonloppuisin kokataan yhdessä, tehdään remppaa, saunotaan, juodaan viiniä kynttilän valossa, katsotaan leffaa ym ym.

Voin ihan mainiosti lähteä vaikka ystävien kanssa syömään ja viihteelle niin mies ja lapset pärjää ja koti ei romahda.

Miehellä on myös omia menoja...kerran viikossa urheiluharrastus ja silloin tällöin poikien saunailta ym.

Me olemme hyvä tiimi ja koskaan ei ole tarvinnut tapella kotitöistä tai rahasta.

Lapset hoitaa myös osansa eli osallistuvat oman huoneen siivoukseen, keräävät iltaisin itse lelunsa, pyykit menee pyykkikoriin ja roskat roskiin. Ja osaavat myös olla omassa pihassa itsekseen leikkimässä mikä helpottaa ettei tarvitse aina itse töröttää pihassa.

Vierailija
25/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo miehen nukkuminen ole millään tasolla normaalia, joko se oikeesti valvoo sit yöllä, eli sen unirytmi on ihan jotain muuta kuin työn ja normaalin vapaa-ajan mukaan pitäisi olla, tai jos se oikeesti nukkuu kellonympäri ja enemmänkin, se on jo joku sairaus.

Jos ei ole sairautta, niin se on pelkkää välinpitämättömyyttä ja vittuilua ja kannattaa ottaa ero. Ei kerran halua olla lastensa ja vaimonsa kanssa missään tekemisissä.

Vierailija
26/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta nyt vielä keskustella miehesi kanssa asiallisen tiukasti ja määrätietoisesti. Teen selväksi miltä sinusta tuntuu ja mitä muutosta haluat. Sitten kysyt mitä mies haluaa ja on valmis tekemään ja muuttamaan arjessa.

Jos et saa mitään reaktiota tai mikään ei muutu niin ehkä se riitakaan ei ole pahaksi sillä jotkut ei vaan usko ennenkuin asiat sanotaan raivolla.

Voit toki tyytyä tilanteeseen mutta itse en pystyisi koska lapset ja arki ovat yhteisiä eikä minulla riitä voimat yksin kaiken pyöritykseen kun ei ole pakko...kun lapsilla kerran on isä.

Ero helpottaa siinä tapauksessa että mies hoitaa oman osansa mutta jos ei hoida niin ainakaan ei tarvitse enää odotella mitään osallistumista ja tukea ja ei tarvitse enää pettyä.

Vierailija
27/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sinä olet mahdollistaja. Mieti sitä.

Vierailija
28/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee noin koska se voi.

Yllätä miehesi heti HUOMENNA kun mies tulee kotiin. Menet miestä eteiseen vastaan ja sanot että tänään on sinun vuorosi nukkua iltaunet. Sanot että mies hoitaa ruuat, kodin ja lapset. Menet kylmän rauhallisesti makuuhuoneeseen ja panet oven kiinni. Koska sinä voit.

Vierailija
29/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Itse olen tilanteen huomaamattomasti antanut kehittyä tähän pisteeseen. Ja jatko on omissa käsissäni. Tiedän.

Tuntuu brutaalilta syyltä hajoittaa perhe siksi, että mies on laiska (tai mikä syy ikinä onkin).. Lapset ei nyt saa juurikaan huomiota isältä, mutta muuttuisiko asia eron myötä? Ken tietää.. Vaikea tilanne. Tiedän, että jos alan nyt valittamaan hänen päivänukkumisestaan niin sota siitä syttyy.. Mutta ehkä tässä tilanteessa kaikki keinot tulee kokeilla ennen kun nostaa kädet pystyyn ja luovuttaa..

Ap

Vierailija
30/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai syntyy sota koska miehesi pääsee nyt kuin koira veräjästä koko lapsiperhearjesta.

Turha sitä nyt on vielä erota vaan pistä kova kovaa vastaan ja vaadi mieheltä vastuun ottamista kodista ja lapsista.

Mutta jos pelkäät riitaa niin mies jatkaa lusmuilua. Näytä miehelle tämä ketju ja kysy mitä ajatuksia herää?

Vierailija
31/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni oli jonkun sortin työnarkkari ennen lapsia. Kun odotin esikoista niin asiasta keskusteltiin ettei se voi jatkua koska vauva tarvitsee äidin ja isän ja me hyvän parisuhteen.

Kun vauva syntyi niin mies teki ma-pe 8-17/18 töitä ja se oli ok. Mutta yhä kuvitteli että voi tehdä töitä myös viikonloputkin vaikka ei ollut mikään pakko ja ei siitä edes saanut lisää palkkaa. Ihan järjetöntä.

Yksi kunnon riita piti pistää pystyyn ennenkuin mies todella tajusi että olen tosissani...tavallinen puhe ei tehonnut. Mies katseli minua sen riidan jälkeen ihan uusin silmin. Hullu akka mutta myös jonkin asteinen kunnioitus tuli kun mies huomasi että tuohan pitää puolensa ja on tosissaan eikä ole mikään tossu.

Toki mies teki viikonloppuisin töitä välillä kotona tietokoneella mutta oli kuitenkin läsnä ja käytettävissä ja teimme yhdessä perheenä asioita. Miehestä tuli oikein hyvä ja osallistuva 2 lapsen isä ja yhä olemme yhdessä ja tuo esikoinenkin on jo aikuinen. Sitä saa mitä tilaa!

Vierailija
32/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap:n mies perustelee sen että hänellä on oikeus nukkua kaiket illat ja sen että hänen ei tarvitse tehdä mitään kotitöitä tai olla omien lastensa kanssa?

Ja miten perustelee sen että vaimon ja äidin velvollisuus on yksin työpäivän jälkeen tehdä kaikki kotityöt ja hoitaa lapset?

Voisitko ap kysyä mieheltäsi kun minua kiinnostaa tietää mitä tuollaisen miehen päässä liikkuu vai liikkuuko mikään. Eikö omat lapset kiinnosta tai vaimon jaksaminen?

Vierailija
33/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni ei ainakaan yksinkertaisesti tajunnut, miten paljon hommaa kodista ja lapsista on. Kaikki jotenkin vain hoitui ilman että hän edes kiinnitti huomiota.

Vierailija
34/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni mies elää omassa kodissaan kuin hotellissa täysihoidossa. Lapsille isä on käytännössä ihan vieras ihminen.

Vierailija
35/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä kummalliselta tuo miehen nukkuminen töiden jälkeen. Nukkuuko varmasti, vai esittääkö vain? Mihin aikaan sitten menee yöunille? Jos oikeasti nukkuu tyyliin 12h vuorokaudessa, niin onko hän mahdollisesti ylipainoinen? Onko ruokavalio kunnossa? Onko masentunut? Ei tuo teidän touhu kuulosta perhe-elämältä ollenkaan...

Meillä on 3- ja 4-vuotiaat lapset, ja asumme isossa omakotitalossa, joten kotitöitä riittää. Asumme ulkomailla, joten perhettä ja sukulaisia ei ole lähettyvillä, vaan saamme pärjätä itse.

Aamuisin herääminen klo 6.30. Mies hoitaa lasten pukeutumisen ja menee yläkertaan laittamaan aamupalaa samaan aikaan kuin minä laitan hiukseni ja pukeudun. Sitten menen ylös meikkaamaan ja tekemään lapsille eväät päiväkotiin , ja mies pääsee laittautumaan. Viemme sitten lapset yhdessä päiväkotiin, mies heittää minut töihin, ja ajaa sitten itse töihin. Töiden jälkeen klo 16.00 mies hakee minut töistä, haemme lapset tarhasta yhdessä. Kotiin tultuamme mies aloittaa ruoanlaiton, ja minä menen vaihtamaan vaatteet. Kun olen valmis, jatkan ruoanlaittoa, ja mies menee vaihtamaan vaatteet. Syömme yhdessä n. klo 16.45-17.15. Sitten minä siivoan keittiön ja jäljet, mies leikittää lapsia. Sitten leikitäänkin yhdessä nukkumaanmenoaikaan asti ellei ole muita hoidettavia hommia. 18.30 aloitamme iltavalmistelut, ja molemmat jäävät nukuttamaan lapsia. Yleensä kuopus nukahtaa seiskan aikoihin, jolloin jompikumpi pääsee kuntosalille - menemme siis salille vuoroilloin.

Kahdeksan aikoihin esikoinenkin nukahtaa, ja jää pikkuhetki aikaa, ennen kuin toinen tulee salilta. Sen ajan käyttää kumpikin miten haluaa. Kun toinen on saapunut salilta, niin käymme suihkussa yhdessä tai saunomme, usein on myös seksiä tämän jälkeen tai aikana. Sitten yläkertaan syömään yhdessä valmistamaamme iltapalaa, katselemaan jotain sarjaa ja juttelemaan. Joskus juodaan lasit viiniä. Huh, olipa yksityiskohtaisesti selitetty, mutta tällaista on siis meidän kiireinen lapsiperhearki.

Viikonloppuisin ulkoillaan, käydään ostoksilla, touhutaan kotosalla lasten kanssa, ja hoidetaan ne kotityöt. Minä hoidan pitkälti siivoamisen, ruoanlaiton ja pyykkihuollon, mies taas on parempi lasten kanssa leikkimään ja hoitamaan ns. "miestenhommat".

Sen verran rankkaa ja uuvwuttaa tämä arki kuitenkin on, että se on osasyy siihen, että olen irtisanonut työni, ja lopetan parin viikon sisään. Se myös mahdollistaa tulevaisuudessa mieheni työmatkat - en tiedä miten muuten jaksaisin tätä ilman miestäni monen viikon ajan...

Vierailija
36/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommat jakautuu silleen, että minä teen kaiken, koska olen yh. Ei ole mitenkään erityisen raskasta, lapsi on jo 5v eli pikkulapsivaihe alkaa olla vähitellen takanapäin.

Ainoa mitä kaipaan on se, että pääsisin itse harrastamaan. Nyt harrastan kerran viikossa liikuntaa ja otan lapsen sinne kentän reunalle istuskelemaan. Olisi mukavaa harrastaa vapaammin.

Mutta tuo on totta, että tuntuu todella raskaalta hoitaa itse kaikki, jos taloudessa kuitenkin on kaksi aikuista. Helpompaa olla oikeasti yksin.

Vierailija
37/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi ikinä päivänä suostunut miehelle kodin- ja lastenhoitajaksi. Yhdessä on koti ostettu ja lapset tehty niin yhdessä ne hoidetaan. Sitten jää aikaa myös yhdessä oloon. 

Jos on liian kiltti ja ymmärtäväinen niin voi jäädä lopuksi paska käteen.

Vierailija
38/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että itsekin nukun välillä töiden jälkeen hetken, jos väsyttää kamalasti. Teen toimistotyötä eli se ei rasita, joskus vaan väsyttää ihan törkeästi. Jossain kohtaa nukuin melkein joka päivä. Lapsi leikkii sen aikaa itsekseen tai katsoo lastenohjelmia. Nukun n. puoli tuntia.

Hyvä tapahan se ei ole, koska ainakaan minua nukkuminen ei kuitenkaan virkistä erityisemmin. Ja tosi vaikea on päästä sängystä ylös sitten enää. Menee myös ilta ihan hukkaan, kun on sellaisessa unenpöpperössä.

- edellinen

Vierailija
39/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset nukahti ja pääsin viimein itsekin sänkyyn. Mies sen sijaan nousi pelaamaan ja katsomaan tv:tä.. Ensin meinasi että seksiä olisi pitänyt saada, mutta veti herneen nenään, kun ilmaisin haluni nukkua ja kun sanoin tuosta hänen toiminnastaan.. Ei ymmärrä mikä minua nyt vaivaa.. huoh..

Huomenna näytän tämän ketjun hänelle tai ainakin kysyn että millä selittää oikeutensa toimia kuten toimii.. minäkin tahdon tietää..

Ap

Vierailija
40/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuule kateeksi käy kun luen viestiäsi.. Tuollaisesta minä vain haaveilen. Mutta kiitos. Tulipa todiste siitäkin, että ehkä minulla on vain väärä mies. Tai ainakin hänellä on jonkun sortin ongelma.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi