Mitä kaikkea pitää tietää/mihin varautua ennen ensimmäistä koiraa?
Taloudellinen puoli on kunnossa, joten siitä en tarvitse tietoa.
Meillä oli lapsuudenperheessä koira, joten sinänsä arki koiran kanssa on tuttua. Olen teininä ollut myös useita viikkoja kahdestaan koiran kanssa, joten tiedän, että jaksan hoitaa riittävästi lenkitystä ja muuta aktiviteettia.
Olen yrittäjä ja työskentelen lähinnä kotoa käsin. Pystyn pitämään taukoja kesken työpäivän, eli sekään ei ole ongelma, että koira joutuisi olemaan paljon yksin tai pidättelemään tarpeitaan pitkään.
Lähinnä minua siis mietityttää koiran kouluttaminen ja rodun valinta. Olin aika nuori, kun koira tuli lapsuudenperheeseeni, joten koulutus oli vanhempien vastuulla. Mitä kaikkea minun tulee tietää koulutuksesta ennen koiran hankkimista? Asun kerrostalossa, joten koiran tulisi olla hiljainen/opetettavissa hiljaiseksi, eikä se saisi olla kovin iso (joku max 15 kg). Turkkia olen valmis hoitamaan. Lenkkeilymaastot täällä on loistavat, ja olen ahkera lenkkeilijä. Toiveissa olisi myös harrastaa ihan omaksi huvikseen agilityä.
Kommentit (24)
Voi olla että pentu ei ole sisäsiisti tai nuku öitään ensimmäiseen puoleen vuoteen.
Alussa kannattaa katsoa ettei aiheuta allergiaa. Muuten koirasta voi olla tarvetta luopua.
Älä ota sairaaksi jalostettua rotua.
Osaa niistä ei suostuta enää edes hoitamaan eläinlääkärillä.
Tutustu esim näihin
www.hankikoira.fi.
www.kennelliitto.fi
Rotujärjestöjen sivut
Kasvattajien sivut
Tommy Wiren: Onnistu koirasi koulutuksessa
Tommy Wiren: Hienosti hihassa
Tuire Kaimio: Pennun kasvatus
Tuire Kaimio : Koirien käyttäytyminen
Puskaradio kyllä kertoo, mikä on hyvä koirakoulu tai koirakerho. Etelä-Suomessa on ainakin paljon hyvää kurssitarjontaa. Kouluttajasta kannattaa ainakin selvittää onko hän eläintenkouluttaja ja millaista kokemusta löytyy (onko toiminut pitkään, missä lajeissa kisaa ym).