Miten voisin tulla uskoon?
Löytyykö ehdotuksia? Koen, että usko, olisi yksi elämän suurimmista lahjoista. Se vapauttaisi niin monelta ikävältä asialta.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Ala pyörimään seuroissa, kyllä se tarttuu.
Mä olen osallistunut toimintoihin jo parin vuoden ajan, mutta uskoa ei ole tullut. Olen oikeasti kateellinen niille, jotka voivat uskoa. Olen yrittänyt saada itseäni käännytettyä jo noin 15 vuotta, mutta totta puhuen olen pohjimmiltani ateisti, vaikka haluaisin uskoa. Elämäni olisi parempaa, jos voisin vain uskoa.
ap
Oletko lukenut Raamattua? Missä ympyröissä olet pyörinyt, onhan tervehenkinen seurakunta? Kannattaa etsiä samanikäisiä ja samanhenkisiä uskovaisia kavereita, hyvät keskustelut heidän kanssaan auttaa. Mutta Raamattu, rukous ja hyvä opetus, siinä se <3 Kaikkea hyvää sinulle, muistan sinua!
Vierailija kirjoitti:
Oletko lukenut Raamattua? Missä ympyröissä olet pyörinyt, onhan tervehenkinen seurakunta? Kannattaa etsiä samanikäisiä ja samanhenkisiä uskovaisia kavereita, hyvät keskustelut heidän kanssaan auttaa. Mutta Raamattu, rukous ja hyvä opetus, siinä se <3 Kaikkea hyvää sinulle, muistan sinua!
Olen ystävän kanssa tutkiskellut Raamattua ja lukenut sitä itsekin. Ymmärrän sitä kertomusta. Mutta en pysty luottamaan Jumalaan. Mulla on luottamusongelmia ylipäänsä. En pysty luottamaan mihinkään tai kehenkään. Voi olla, että mun pitäisi kokeilla jotain toista seurakuntaa. Se, missä nyt olen, on välillä aika tuomitseva. Heidän oppien mukaan mun kohtalonani on kadotus, vaikka Raamattu ei edes sano niin.
Ap
Rukoile! Lue Raamattua - ja esim. kysy jotain Jumalalta ja avaa satunnaisesta kohdasta.
Ja sano vaikka ihan ääneen, että otat Jeesuksen Kristuksen vastaan henkilökohtaisena vapahtajanasi!
Mene johonkin seurakuntaan ja esim. pyydä, että joku rukoilee puolestasi.
Kuuntele hengellistä musiikkia esim. youtubesta ja katso hengellisiä ohjelmia.
Jätä esirukouspyyntöjä kristillisille yhteisöille.
Jumala kutsuu juuri Sinua - kyse on usein ns. etsikkoajasta, kun ihminen tuntee kutsumusta.
Googlaa "raamattu kannesta kanteen" ja löydät äänitiedostoina 20 min pätkissä selitettynä ja luettuna Raamatun. Mielenkiintoisesti, kansantajuisesti kerrottu.
Voit luottaa että saat uskon. Voit toki rukoilla vielä, että Jumala auttaisi sinua tässä luottamuspulassasi.
Se, että etsit Jumalaa, on jo Jumalan työtä sinussa, Hän kutsuu sua. Ihminen luonnostaan kun ei Jumalaa etsi.
Mene vaikka baariin. Sitten kun tapaat Usko nimisen miehen yrität vietellä sen ja saada sänkyysi. Siitä se lähtee!
Kristinuskon perussanoma on armahdus ja pelastus. Jos kunnolla mietit elämääsi, tekojasi ja tekemättä jättämisiä, sanomisiasi ja vaikenemisiasi, saatat ennen pitkää havahtua katumukseen. Jopa synnintuntoon. Haluun tehdä parannus, mutta pelottavaan ymmärrykseen siitä etteivät hyvät tekosi koskaan riitä kattamaan vääriä.
Jos uskot siihen, että sitä niittää mitä kylvää (ellei tässä elämässä, niin seuraavassa), ja koet oman syntitaakkasi kovin raskaana kantaa, on uskon löytäminen suuri helpotus. Oma taakkani oli niin raskas, ettei ollut muuta vaihtoehtoa kuin antaa se Jumalalle, tietoisena siitä että Jeesus on hyvittänyt tekoni. Minä kun en siihen pysty. Tietty nöyryys, sekä ikuinen katumus ja vastuuntunto seuraavat mukana koko loppuelämän. Eli uskoon tulo ei suinkaan ole mikään helppo "ratkaisu", mutta se saattaa olla ainoa. Ja se vapauttaa kyllä elämään elämänsä niinkuin se pitäisi elää.
Vierailija kirjoitti:
Googlaa "raamattu kannesta kanteen" ja löydät äänitiedostoina 20 min pätkissä selitettynä ja luettuna Raamatun. Mielenkiintoisesti, kansantajuisesti kerrottu.
Voit luottaa että saat uskon. Voit toki rukoilla vielä, että Jumala auttaisi sinua tässä luottamuspulassasi.
Se, että etsit Jumalaa, on jo Jumalan työtä sinussa, Hän kutsuu sua. Ihminen luonnostaan kun ei Jumalaa etsi.
Olen rukoillut paljon ja joka kerta olen saanut vastauksen oudolla, opettavaisella tavalla. En ole saanut täsmälleen pyytämääni, mutta olen saanut sen, mitä tarvitsin eniten. Olen saanut todella paljon rukoilemalla, enkä ymmärrä edes, miten ja miksi. Jos ne lahjat on tulleet Jumalalta, olen saanut jo paljon enemmän kuin olisin voinut edes pyytää.
Oikeastaan olen alkanut pelkäämään rukoilemista ja pyytämistä Jumalalta, koska ehkä en ole valmis. En ole rukoillut luottamusta, koska tiedän, että kohtaisin niin paljon asioita, joita pelkään. En tiedä, mitä siinä tapahtuu, mutta kun olen jotain tarvinnut ja pyytänyt, olen saanut sen moninkertaisena. En ole osannut aina antaa noille lahjoille niiden täyttä arvoa edes, koska aikanaan ne on kaikki myös tuottaneet ensin tuskaa.
Tuntui helpottavalta kirjoittaa tämä. Täytyy etsiä tuo "Raamattu kannests kanteen". Ja mä tunnen Jumalan ojentavan kättään, mutta mussa on jotain, mikä vastustaa sitä. Jumala ei ole pettänyt mua koskaan, mutta mun mieleni ei hahmota sellaisen täysin luotettavan olennon olemassaoloa.
ap
Kristinusko ei ole ainut vaihtoehto. Olen opiskellut sen historiaa ja Raamatuntuntemusta vuosia, ja sen myötä on käynyt selväksi, ettei kristinuskon taustalla ole mitään yhtenäistä tai selkeää pohjasanomaa: sitä on vuosisatojen saatossa muokattu aina erilaisiin poliittisiin tarkoitusperiin soveltuvaksi. Kuka tahansa voi siis perustella melkeinpä minkä tahansa ajatuksen vetoamalla Raamattuun. Jos koet kaipaavasi jotakin valmista ismiä tai filosofiaa johon tukeutua, tutustu vaikka buddhalaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ystävän kanssa tutkiskellut Raamattua ja lukenut sitä itsekin. Ymmärrän sitä kertomusta. Mutta en pysty luottamaan Jumalaan. Mulla on luottamusongelmia ylipäänsä. En pysty luottamaan mihinkään tai kehenkään. Voi olla, että mun pitäisi kokeilla jotain toista seurakuntaa. Se, missä nyt olen, on välillä aika tuomitseva. Heidän oppien mukaan mun kohtalonani on kadotus, vaikka Raamattu ei edes sano niin.
Ap
Jos ei ole uskossa, niin ihminen ei pelastu - mutta ei uskoa etsivää pidä muuten pelotella!
Kokeile joitain toisia seurakuntia ja hengellisiä ryhmiä, luterilaisista Kansanlähetys yms. herätysliikkeet ovat hyviä ja vapaissa suunnissakin on tietysti useampia vaihtoehtoja tuttujen vapaakirkon ja hellarien lisäksi. (Jehovat tai mormonit EIVÄT ole kristittyjä!) On myös raamattupiirejä ja erilaisia nuorten ja aikuisten ryhmiä.
Kaikki ei kuitenkaan sovi kaikille, vaan pitää löytää oma paikka.
Mutta ihminen ei ole koskaan täydellinen eli ei pidä hermostua ns. tyhmästi käyttäytyviin ihmisiin ja sielunvihollinenkin vain haluaa, että lähdemme pois jonkin maallisen pikkusyyn takia.
Kaikkien uskoontulo ei ole mitään ilotulitusta, vaikka heitäkin on - kolkuta, niin sinulle kyllä avataan.
Ei uskovankaan elämä ole helppoa - mutta toisaalta usko tekee ihmisestä ikään kuin korkin, joka nousee aina pintaan. Tietynlainen ilo myös pulppuaa jopa masennuksestakin huolimatta ja asiat aina järjestyvät jotenkin - Jumalan avulla.
Kehitysmaissakin ihmisiä on tullut elävään uskoon aivan todella surkeissa olosuhteissa, niin nämä ihmiset ovat onnistuneet parantamaan omaa elämäänsä, vaikka se on tuntunut inhimillisesti liki mahdottomalta.
ETSIKÄÄ ENSIN JUMALAA - niin kaikki muukin teille annetaan.
Te ette saa, koska te ette edes pyydä - rukoile siis!
Vierailija kirjoitti:
Kristinusko ei ole ainut vaihtoehto. Olen opiskellut sen historiaa ja Raamatuntuntemusta vuosia, ja sen myötä on käynyt selväksi, ettei kristinuskon taustalla ole mitään yhtenäistä tai selkeää pohjasanomaa: sitä on vuosisatojen saatossa muokattu aina erilaisiin poliittisiin tarkoitusperiin soveltuvaksi. Kuka tahansa voi siis perustella melkeinpä minkä tahansa ajatuksen vetoamalla Raamattuun. Jos koet kaipaavasi jotakin valmista ismiä tai filosofiaa johon tukeutua, tutustu vaikka buddhalaisuuteen.
Raamatussa itsessään ei ole mitään yksittäistä jaetta, jossa sanotaan, että "kristinuskossa on kyse juuri tästä". Kristinuskon pohjasanoma on sen sijaan teologinen kysymys, jossa ollaankin sitten tekemisissä filosofian yms. rationaalisen pohdiskelun ja tulkinnan kanssa. Raamattu on tärkeää lukea, mutta jos haluaa eksakteja vastauksia, on myös tutustuttava teologiaan.
En missään nimessä kehota lukemaan Raamattua ilman mitään taustatietoja kontekstista ja historiallisesta yhteydestä, jossa sen kirjoitukset ovat syntyneet. Vähintään Wikipedia kaveriksi. Raamatun tekstit ovat niin monitulkintaisia, ristiriitaisia ja vanhoja, etten usko niiden tarjoavan nykypäivän lukijalle sellaisenaan juurikaan samaistumiskohtia. Poikkeuksena ehkä Saarnaajan kirja.
Älä vaivaudu. Uskonnot on luusereille, jotka haluavat kieltää elämän realiteetit. Ei ole elämää ilman kuolemaa. On mielestäni yhtä moraalisesti arveluttavaa kuvitella elävänsä ikuisesti kuin jos aikuinen uskoo joulupukkiin.
Koko jumalan konsepti on niin naurettava. Mistä tämä kaikkivoipa jumala on tullut? Tyhjästä? Jumala ei ole selitys mihinkään. Mikään niin monimutkainen olento ei voi ilmestyä ilman luojaa. Loputon kehä yrittää selittää mistä jumala on tullut.
Kolkuttavalle avataan kirjoitti:
Rukoile! Lue Raamattua - ja esim. kysy jotain Jumalalta ja avaa satunnaisesta kohdasta.
Tässä tuli ehkä huonoin mahdollinen neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Pystyn löytämään jotain äärimmäisen jumalallista Raamatusta, mutten rehellisesti sanottuna usko, että siinä on koko juttu. Olen lukenut historiani. Olen kokeillut meditaatiota, shamanismia ja kokenut outoja. Raamatun kautta olen päässyt käsiksi johonkin puhtaampaan "lähteeseen", mutta ehkei se ole ainut tie. En tiedä. Olen kokenut yliluonnollisia asioita koko ikäni ja tuntenut olevani hullu, ja niin mulle on sanottukin. Olen etsinyt selitystä muualtakin kuin lääketieteestä ja tieteestä ylipäänsä. En vaan löydä vastauksia. Olen rukoillut Raamatun Jumalaa ja saanut jotain, mitä en ole mistään muualta saanut.
Äh, todella sekavaa. Mun kokemukseni ei-maallisista asioista on runsaita, sekavia ja pelottavia. En yleensäkään tiedä, mitä ajatella.
ap
Vierailija kirjoitti:
On pohjasanoma - EVANKELIUMI!
Nykyajan teologit ja tutkijat pääsääntöisesti ateisteja, jotka eivät ymmärrä lukemaansa - koska heillä itsellään ei ole Pyhää henkeä!
Tietysti esim. Areiopagi -sivustolla myös älykästä ja klassisempaa kristillistä teologiaa.
MUTTA Raamatun Sana oikeasti alkaa elää, vasta kun ihminen tulee ELÄVÄÄN uskoon.
Buddhalaisuus johtaa käytännössä raakoihin yhteiskuntiin - esim. köyhiä ja huono-osaisia ei auteta, koska uskotaan edellisiin elämiin ja karmaan - eli ajatellaan, että köyhä ja huono-osainen on ikään kuin ansainnut huonon kohtalonsa rangaistuksena!
Raamatun mukaan asia on täysin päinvastoin, esim. Köyhä Lasarus -vertaus - ja ne, jotka korottavat itse itsensä alennetaan. Maailmassa on pahuutta, koska ihminen tekee pahaa ja laiminlyö velvollisuutensa.
Myös hindulaisuus kastijakoineen aivan hirveä, esim. kastittomalla dalitilla ei ole ihmisarvoa ja kastittoman voi jopa tappaa rangaistuksetta.
Meditaatioihin yms. liittyy myös psykooseja ja muut - piilevänä oleva mielisairaus voi puhjeta .
Länsimaatkin ovat niin hyviä kuin ovat - juuri juutalais-kristillisyyden perinnön tähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyn löytämään jotain äärimmäisen jumalallista Raamatusta, mutten rehellisesti sanottuna usko, että siinä on koko juttu. Olen lukenut historiani. Olen kokeillut meditaatiota, shamanismia ja kokenut outoja. Raamatun kautta olen päässyt käsiksi johonkin puhtaampaan "lähteeseen", mutta ehkei se ole ainut tie. En tiedä. Olen kokenut yliluonnollisia asioita koko ikäni ja tuntenut olevani hullu, ja niin mulle on sanottukin. Olen etsinyt selitystä muualtakin kuin lääketieteestä ja tieteestä ylipäänsä. En vaan löydä vastauksia. Olen rukoillut Raamatun Jumalaa ja saanut jotain, mitä en ole mistään muualta saanut.
Äh, todella sekavaa. Mun kokemukseni ei-maallisista asioista on runsaita, sekavia ja pelottavia. En yleensäkään tiedä, mitä ajatella.
ap
Jeesus elää - todella!
Pyhä henki on todellinen ja sen vaikutuksen todella tuntee, kun on uskossa.
Vierailija kirjoitti:
En missään nimessä kehota lukemaan Raamattua ilman mitään taustatietoja kontekstista ja historiallisesta yhteydestä, jossa sen kirjoitukset ovat syntyneet. Vähintään Wikipedia kaveriksi. Raamatun tekstit ovat niin monitulkintaisia, ristiriitaisia ja vanhoja, etten usko niiden tarjoavan nykypäivän lukijalle sellaisenaan juurikaan samaistumiskohtia. Poikkeuksena ehkä Saarnaajan kirja.
Tämän(kin) vuoksi suosittelen todellakin googlaamaan sen Raamattu kannesta kanteen -ohjelman ja kuunnelmat! Siinä luetaan Raamattua pätkä kerrallaan, ja lukija myös selvittää taustaa, historiaa ja kontekstin ja avaa Raamatun sanaa "selkokielisemmäksi"! Etsikää se ja kuunnelkaa itse! Noin 20 min äänitiedostoina. Voi myös ladata kännykkään.
Kannatta tutustua useampaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos ei ole uskossa, niin ihminen ei pelastu - mutta ei uskoa etsivää pidä muuten pelotella!
Kokeile joitain toisia seurakuntia ja hengellisiä ryhmiä, luterilaisista Kansanlähetys yms. herätysliikkeet ovat hyviä ja vapaissa suunnissakin on tietysti useampia vaihtoehtoja tuttujen vapaakirkon ja hellarien lisäksi. (Jehovat tai mormonit EIVÄT ole kristittyjä!) On myös raamattupiirejä ja erilaisia nuorten ja aikuisten ryhmiä.
Kaikki ei kuitenkaan sovi kaikille, vaan pitää löytää oma paikka.
Mutta ihminen ei ole koskaan täydellinen eli ei pidä hermostua ns. tyhmästi käyttäytyviin ihmisiin ja sielunvihollinenkin vain haluaa, että lähdemme pois jonkin maallisen pikkusyyn takia.
Kaikkien uskoontulo ei ole mitään ilotulitusta, vaikka heitäkin on - kolkuta, niin sinulle kyllä avataan.
Ei uskovankaan elämä ole helppoa - mutta toisaalta usko tekee ihmisestä ikään kuin korkin, joka nousee aina pintaan. Tietynlainen ilo myös pulppuaa jopa masennuksestakin huolimatta ja asiat aina järjestyvät jotenkin - Jumalan avulla.
Kehitysmaissakin ihmisiä on tullut elävään uskoon aivan todella surkeissa olosuhteissa, niin nämä ihmiset ovat onnistuneet parantamaan omaa elämäänsä, vaikka se on tuntunut inhimillisesti liki mahdottomalta.
ETSIKÄÄ ENSIN JUMALAA - niin kaikki muukin teille annetaan.
Te ette saa, koska te ette edes pyydä - rukoile siis!
Myönnetään, olen pyörinyt paljon Jehovien todistajien kanssa. Ystäväni on Jehovan todistaja. En ole mennyt siihen hommaan mukaan. Enimmäkseen ollaan tämän ystäväni kanssa tutkittu Raamattua ja pohdittu omiamme.
Usko olisi hieno pohja elämälle. Nykyisellään tunnen, ettei millään ole mitään merkitystä. Elämällä ei ole tarkoitusta. Kaipaan Jumalaa ja merkitystä tälle kaikelle. Kaipaan ikäänkuin oman tarkoitukseni täyttämistä.
Tämä keskustelu on kyllä avannut silmiäni. Mun on pyydettävä Jumalalta luottamusta, kun olen siihen valmis. Se tulee olemaan vaikea juttu. Luottamus on mulle kaikkein vaikein asia.
ap
Ala pyörimään seuroissa, kyllä se tarttuu.