Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aikainen nouseminen on jokin ihme hyve?

Vierailija
21.03.2018 |

Hyvettä pyllyssä :D

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi yhteiskunnankin kannalta edullista ottaa ihmisen luontainen virkeystyyppi huomioon.

Esim töissä aamuvirkut saisi aloittaa aikaisemmin ja iltavirkut myöhemmin, esim klo 7 ja klo 9.

Itse olen huomannut että aamuvirkut vaikuttaa melko typeriltä ja empatiakyvyttömiltä ihmisiltä ainakin tämän aiheen suhteen. Eli monelle on jotenkin mahdotonta käsittää, ettei kaikki herää virkeänä aamulla.

Ironistahan se on, kun samaan aikaan aamuvirkku alkaa haukotella ja nukahdella jo joskus 21-22 aikaan, jos pakotetan valvomaan yli normaalin nukkumaanmenoajan, vaan silti ei mene jakeluun että toisille taas aamut on vastaavasti kamalia.

Itse olen voimakkaasti iltavirkku, enkä edes lapsena nukahtanut samaan aikaan kuin vanhemmat kun vielä samassa sängyssä nukuttiin, peruskoulussa en meinannut pysyä aamulla hereillä puurolautasen äärellä jne. Aikuisena unirytmi on ollut aina 01-03 välillä nukahtaminen ja 9-11 herääminen.

Välillä on toki pitänyt herätä opintoihin seiskalta, no tästähän ei muuta seuraa kuin kamala olo, nukahtelua tunneilla jne, mutta yöllä ei nukuta sen aikaisemmin.

Kaikki kikat ja elämäntavat on kunnossa, mutta sitähän ei aamuvirkku tajua vaan hokee jotain "jos ei juo kahvia ja herää aikaisin niin kyllä nukuttaa!" ja näyttää siltä kuin olisi suurikin nero joka auttoi vähintään kansakunnan nälkäänäkeviä syömään "fiksuilla" neuvoillaan.

Toisaalta itsellä pysyy vireystaso hyvänä ja voin helposti valvoa 18-20 tuntia putkeen ilman että suorituskyky juuri kärsii, eli on iltavirkuillakin omat hyvät puolensa. Veikkaan että iltavirkku kestää myös paremmin univajetta, koska siinä missä aamuvirkut eivät näytä kykenevän valvomaan pidempään kuin normaalisti, iltavirkulta tämä onnistuu suht helposti.

Vierailija
22/32 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aikaisin herääminen itsessään enää nykyaikana ole kovin oleellista paitsi maataloudessa. Tärkeämpää on että riittävän pitkään tekee töitä vuorokaudessa. Sellainen 13h palkkatyössä/yrittäjän työssä+kotityöt on aika minimi. Sillä ei ole väliä missä vaiheessa vuorokautta nuo tekee. Itse olen kokenut että hyvä nousta viideltä niin ehtii vielä illalla katsoa kymppiuutiset päivän puuhien jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiire aamulla työpaikalle olemaan ns.töissä. Nykyään on paljon töitä, jossa työn laatu ja sisältö on tärkempää kuin milloin se on tehty. Ihmettelen edelleen sitä, että virastot ym.ovat auki aikaan, jolloin niihin ei ole aikaa mennä, kun itse on töissä. No, nyt ne ovat menneet nettiin, jolloin voi hoitaa vaikka iltauutisten jälkeen. 8-16 yhteiskunta on mennyttä lopullisesti.

Vierailija
24/32 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se aikaisin herääminen itsessään enää nykyaikana ole kovin oleellista paitsi maataloudessa. Tärkeämpää on että riittävän pitkään tekee töitä vuorokaudessa. Sellainen 13h palkkatyössä/yrittäjän työssä+kotityöt on aika minimi. Sillä ei ole väliä missä vaiheessa vuorokautta nuo tekee. Itse olen kokenut että hyvä nousta viideltä niin ehtii vielä illalla katsoa kymppiuutiset päivän puuhien jälkeen.

Minä teen 6h töitä ja kerran viikossa siivoan puolisen tuntia, lopun aikaa treenaan ja löhöilen sohvalla.

Näyttää olevan enemmän kuin riittävä määrä työtä, nytkin vielä pari sataa tilillä ja huomenna on tilipäivä.

Vierailija
25/32 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten totta, että porukka aina leuhkii aikaisilla heräämisillä. Minä voin vkonloppuna nukkua vaikka puoleenpäivään. Eräs tuttu on siinä kohtaa jo tehnyt lenkit ja siivoukset ja varmaan ruuankin. Ei haittaa minua. Rakastan nukkumista! Etelän reissullakin tämä tehokas aamuihminen oli kiertänyt puolet lomakohteesta lenkkeillen, kun minä vasta heräilin :)

Vierailija
26/32 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen 6h töitä ja kerran viikossa siivoan puolisen tuntia, lopun aikaa treenaan ja löhöilen sohvalla.

Näyttää olevan enemmän kuin riittävä määrä työtä, nytkin vielä pari sataa tilillä ja huomenna on tilipäivä.

Joo, tämä on surullista kun ihmisellä ei ole tämän kummempaa yritystä elämässään. :(

Vierailija
27/32 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kiire aamulla työpaikalle olemaan ns.töissä. Nykyään on paljon töitä, jossa työn laatu ja sisältö on tärkempää kuin milloin se on tehty. Ihmettelen edelleen sitä, että virastot ym.ovat auki aikaan, jolloin niihin ei ole aikaa mennä, kun itse on töissä. No, nyt ne ovat menneet nettiin, jolloin voi hoitaa vaikka iltauutisten jälkeen. 8-16 yhteiskunta on mennyttä lopullisesti.

Ajanhukkaa katsella jotain uutisia, kaiken oleellisen kuulee korporaatiosta (yöuusintana tai podcastina tietty).

Vierailija
28/32 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tämä on surullista kun ihmisellä ei ole tämän kummempaa yritystä elämässään. :(

Ei ole tarvetta, kunhan rahaa on riittävästi, kunto kasvaa ja vyö tummenee.

Vierailija
29/32 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saatan kesäisin lähteä vielä lenkille kymppiuutisten jälkeen.

Vierailija
30/32 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kaikki ns. viralliset jutut alkaisi vaikka rullaamaan klo 10-12 päivällä, kun kympiltä oltaisiin menty töihin, jolloin myös virastot narauttaisi ovensa auki. Myös päiväkodit ja koulut. Kun lapset pääsisi koulusta kuudelta-kahdeksalta olisi melkein aina pimeää, koska kouluthan on kiinni valoisimpaan aikaan kesällä. Siinä voisi sitten tietysti päättää elääkö niin että herää aamulla ja viettää vapaansa ennen töitä, vai illalla jälkeen. Pikkulapset menisi nukkumaan klo 9-11 maissa, lomalla puolenyön maissa.

Voisi olla! Aamu-uutiset käsittelisi kaikkea mikä olisi tapahtunut ennen klo 10, silloinhan ne tulisi.

Kaikki joilla ei olisi lapsia kukkuisi kahteen-kolmeen, ne joilla olisi vain yhteen.

Koska ei kai kukaan pokkana väitä että nukkuisi sitten klo 00-8? Tai 0-9? Kun olisit päässyt töistä vasta 2-4 tuntia aiemmin.

Vierailija
31/32 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattilainen kirjoitti:

Joo tutkimusten mukaan aamuvirkut ovat tyhmempiä eivätkä saa yhtään enempi aikaiseksi.Ovat vielä kaupan päälle erittäin rasittavia vouhotuksellaan vaikka siis tutkimusten mukaan ovat tyhmempiä

Eräs vähän vanhempi sukulainen kertoi usein kuinka nousee viikonloppuisin viimeistään kuudelta ja alkaa siivota seitsämän aikaan. Lopulta paloi hermot ja kysyin karkaako ne pölyt jos imuroit vasta puoliltapäivin? Lika ei varmasti tiedä monenko aikaan se siivotaan.

Päivä menee muka pilalle jos nukkuu pitkään. No daah yö on yhtä hyvää aikaa kuin päivä. Okei sillä erolla että kauhuleffat ja kirjat tuntuu pelottovimmilta kuin päivällä. Aika hassua mutta totta, testatkaa jos epäilette.

Vierailija
32/32 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin naimisissa juopon yökyöpelin kanssa. Minä menin nukkumaan klo 22.30, jotta jaksoin nousta töihin tienaamaan rahaa. Mies roikkui yöt netissä ja ryyppäsi. Alkoi nukkua/sammuu aamuyöstä viiden aikaan. Heräsi puolenpäivän jälkeen. Kun tulin töistä oli saanut vaatteet päälleen, mutta mitään ei ollut tehnyt kotona. Ruuan jälkeen oli taas koneellaan. Ainakaan tässä tapauksessa yökyöpeliksi sanottu laiskamato ei tehnyt yhtään mitään. Onneksi on ex..

Mitäs olisit tehny klo 20 nukkumaan menneen ja 4 aikaan ylös ja kolistelemaan nousevan juopon kanssa? Avioliitto kukoistaisi edelleen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi