Miksi aikainen nouseminen on jokin ihme hyve?
Kommentit (32)
Koska aikaisin noussut on tehnyt puolet työpäivästään siinä vaiheessa, kun sinä alat venyttelemään sängyssä.
Suomen sosialistisessa valtiossa sillä ei ole suurta merkitystä, mutta oikeissa länsimaissa vain aikainen lintu nappaa madon (asiakkaat, diilit, bisnekset, menestyksen elämässä).
Vierailija kirjoitti:
Koska aikaisin noussut on tehnyt puolet työpäivästään siinä vaiheessa, kun sinä alat venyttelemään sängyssä.
Suomen sosialistisessa valtiossa sillä ei ole suurta merkitystä, mutta oikeissa länsimaissa vain aikainen lintu nappaa madon (asiakkaat, diilit, bisnekset, menestyksen elämässä).
Mutta myöhäinen nousija jaksaa paahtaa duunia vielä siinä vaiheessa, kun sinä olet jo sipannut. Esimerkiksi silloin, kun päivätöissä käyneet asiakkaat saapuvat ostoksia tekemään. Sosialismissa tällä ei tietenkään olisi väliä, sillä kaikille olisi määrätty kaupassakäyntiaika, mutta markkinataloudessa pitää pyrkiä palvelemaan monenlaisia asiakassegmenttejä.
Entäs jos on ihan yövirkku ja jaksaa valvoa koko yön ja on hereillä vielä silloin kun sinä vasta venyttelet? Silloihan vasta mainio työntekijä onkin!
Aikainen nousija lösäyttää laardinsa punkkaan kun kunnon ihmiset vielä jatkavat ahertamista tunti tolkulla.
Onko yötyöläinen huonompi kuin päivätyöläinen?
Mitään kunniaa ei pidä antaa myöskään ihmisille jotka leuhkivat liian vähäisillä yöunillaan. Ihminen tarvitsee vähintään 8 tuntia kunnollista unta. Univelkaiset ihmiset sotkevat ja sähläävät asioita ja elävät kuin jatkuvassa humala- tai krapulatilassa.
Univelkaisten ihmisten takia meillä on kaiken maailman aktiivimalleja ja sotesähläyksiä.
Ei se aikaisin herääminen vaan se, että tekee työnsä. Jotkut tekevät yöllä.
Joissakin tapauksissa aikaisin nouseva voi mennä vaikka jatkamaan uniaan, mutta ahkera ihminen tekee työnsä jossakin vaiheessa vuorokautta ja vielä kotihommat päälle.
Olin naimisissa juopon yökyöpelin kanssa. Minä menin nukkumaan klo 22.30, jotta jaksoin nousta töihin tienaamaan rahaa. Mies roikkui yöt netissä ja ryyppäsi. Alkoi nukkua/sammuu aamuyöstä viiden aikaan. Heräsi puolenpäivän jälkeen. Kun tulin töistä oli saanut vaatteet päälleen, mutta mitään ei ollut tehnyt kotona. Ruuan jälkeen oli taas koneellaan. Ainakaan tässä tapauksessa yökyöpeliksi sanottu laiskamato ei tehnyt yhtään mitään. Onneksi on ex..
Minun appivanhempani eivät ole koskaan saaneet mitåän aikaan. Ei ole opiskeltu, ei säästetty, hima on läävä.
Mutta minä olen laiska kun vapaapäivänä haluaisin nukkua kahdeksaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olin naimisissa juopon yökyöpelin kanssa. Minä menin nukkumaan klo 22.30, jotta jaksoin nousta töihin tienaamaan rahaa. Mies roikkui yöt netissä ja ryyppäsi. Alkoi nukkua/sammuu aamuyöstä viiden aikaan. Heräsi puolenpäivän jälkeen. Kun tulin töistä oli saanut vaatteet päälleen, mutta mitään ei ollut tehnyt kotona. Ruuan jälkeen oli taas koneellaan. Ainakaan tässä tapauksessa yökyöpeliksi sanottu laiskamato ei tehnyt yhtään mitään. Onneksi on ex..
Onnittelut onnistuneesta eropäätöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Minun appivanhempani eivät ole koskaan saaneet mitåän aikaan. Ei ole opiskeltu, ei säästetty, hima on läävä.
Mutta minä olen laiska kun vapaapäivänä haluaisin nukkua kahdeksaan.
Ap
No et kyllä ole Ap!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei aikaisin nousemisella ole tai ole ollut mitään merkitystä muussa kuin maataloudessa ja siinä, että ennen kunnollisia valaistuksia saatiin päivän työt tehtyä päivänvalossa. Nykyään kansainvälisissä yhteyksissä pitää pystyä kommunikoimaan myös muilla mantereilla elävien kanssa, jolloin vuorokausirytmiä on pakko mukauttaa vastapuolen aikavyöhykkeeseen sopivaksi.
Tämä aikaisinnousemispropaganda on p****a. Monilla on luonnostaan myöhäinen vuorokausirytmi, eikä siinä ole mitään vikaa. Elämästä tulee helvettiä, jos pitää mennä töihin aikaisin tai taloyhtiön remontit alkaa aina klo 7.
Ihan samaa voisi sanoa tietyn työntekemisen mallin ihannointiin. Henkilöt jotka ovat aina tehneet hyvin aikataulullisesti suunniteltua päivätyötä tyyliin 8-16 eivät voi ymmärtää vuorotyötä. Heille se on jotain mystistä. Joko jotain ihan hirveää tai sitten luulevat että siellä voi pomppia ihan miten sattuu, valita esim. vapaapäiviä mihin haluaa jne. Kaikenlaisiin yleistyksiin ja väärinkäsitykseen olen törmännyt. Usein vuorotyöläisen luulaan myös tekevän niska limassa ylitöitä koska hänet nähdään tulevan töistä viikonloppuisin tai iltaisin myöhään mutta totuushan on se että se vuorotyöläinen voi tehdä töitä ihan saman sen 160h/kk kun se perus päiväduunia tekevä.
Sitten on tuo kateus epäsäännöllistä työaikaa tekeville. Jos on liukuva työaika, tekee keikkatöitä tai mahdollisuus tehdä jopa etätyötä jopas ne 8-16 puurtavat ovat valmiita leimaaman tuon työntekijän lusmuksi. "ei se varmaan mitään töitä edes tee.."
"Iltavirkut sairastuvat aamuvirkkuja useammin kansantauteihin." Aamulehti 20.3.2018.
Tarkkaa syytä ei vielä tiedetä, mutta asia voi selittyä geneettisillä tekijöillä ja myös elintavoilla: iltavirkut syövät illalla enemmän, käyttävät enemmän alkoholia ja tupakkaa ja nukkuvat lyhyempiä yöunia. Iltavirkuilla on aamuvirkkuja useammin kakkostyypin diabetesta, sepelvaltimotauteja, masentuneisuutta, ylipainoa ja uniongelmia. Ja näin oli sanonut Turun yliopiston unitutkija dosentti Erkki Kronholm.
Vierailija kirjoitti:
"Iltavirkut sairastuvat aamuvirkkuja useammin kansantauteihin." Aamulehti 20.3.2018.
Tarkkaa syytä ei vielä tiedetä, mutta asia voi selittyä geneettisillä tekijöillä ja myös elintavoilla: iltavirkut syövät illalla enemmän, käyttävät enemmän alkoholia ja tupakkaa ja nukkuvat lyhyempiä yöunia. Iltavirkuilla on aamuvirkkuja useammin kakkostyypin diabetesta, sepelvaltimotauteja, masentuneisuutta, ylipainoa ja uniongelmia. Ja näin oli sanonut Turun yliopiston unitutkija dosentti Erkki Kronholm.
Voisiko tähän vaikuttaa se, että moni iltavirkku joutuu elämään aamuvirkkujen rytmissä? Itsellä on jatkuva univaje ja siitä johtuva stressi, kun en pääse ajoissa nukkumaan ja nukun huonosti. Väsyneenä sorrun myös herkkuihin helpommin. Töiden takia herätys on siis aamuisin aina ennen kuutta, iltavuoroa tehdessä ongelmia ei ollut.
Tutkimusten mukaan iltavirkut ovat älykkäämpiä, luovempia ja saavat enemmän aikaan kuin aamuvirkut.
Googlettakaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tähän vaikuttaa se, että moni iltavirkku joutuu elämään aamuvirkkujen rytmissä? Itsellä on jatkuva univaje ja siitä johtuva stressi, kun en pääse ajoissa nukkumaan ja nukun huonosti. Väsyneenä sorrun myös herkkuihin helpommin. Töiden takia herätys on siis aamuisin aina ennen kuutta, iltavuoroa tehdessä ongelmia ei ollut.
Tämän minäkin syyksi esittäisin. Sehän on ihan eri asia herätä ilman kelloa viideltä kuin kellon kanssa seitsemältä. Aamuvirkulle viideltäherääjälle voitais laittaa kuukaudeksi kello soimaan klo 1.30 ja sitten toinen kuukausi ei annettais mennä nukkuun ennen yhtä yöllä ja katottais sit mitä kuuluu.
Itselle nyt sattuu vain olemaan se paras vuorokausirytmi mennä itse nukkumaan illalla noin kymmeneltä, ja sitten herätä töihin lähtöön noin aamukuudelta. Tämä normaalia rytmiä.
Voitko kuvitellakaan, millaista helvettiä se oli viime kesänä, kun teini ei saanutkaan kesätöitä, ja roikkui kavereineen joka ainoa yö aamuneljään?
Vierailija kirjoitti:
Sentään jollakin miehellä arvot kohdillaan. Yökyöpelöinti ja dokaaminen ovat varmoja merkkejä neroudesta. Kuka muka nukkuu ilman sammumista? Ylisuorittajien tapaa haukkua älykkäitä laiskoiksi.
Ei olekaan mikään hyve, mutta kun maailma on järjestetty aamuvirkkujen mukaan, tietenkin siitä on pitänyt tehdä hyve. Jos joku ei meinaa sopeutua, siitä pitää tehdä synti ettei sopeudu. Näin on toimittu aina historiassa.
Joo tutkimusten mukaan aamuvirkut ovat tyhmempiä eivätkä saa yhtään enempi aikaiseksi.Ovat vielä kaupan päälle erittäin rasittavia vouhotuksellaan vaikka siis tutkimusten mukaan ovat tyhmempiä
Joo