Mistä voi johtua kalpeus jos HB normaali?
Teini-ikäisestä kyse.
Talven mittaan näyttänyt kalpealle mutta syö hyvin, on pirteä mutta nukkuu ehkä ajoittain huonommin.
Verenkuva normaali.
Kommentit (24)
Matala ferritiini (siis alle 50) vaikka hemoglobiini olisikin hyvä.
Kai meistä aika moni on talven jälkeen kalpea.
Niin siis mun mielestä ei oo ennen ollut noin kalpea.
Joillakin ihmisillä on luonnostaan vaalea iho. Jotenkin outoa, että vaaleiden ihmisten Suomessa vaaleutta yleisesti pidetään sairauden merkkinä.
- Terve ihminen on terveesti punakka!
Hemoglobiini ei pelkästään kerro, onko raudanpuutosta, pitää katsoa varastorauta (ferritiini).
Vierailija kirjoitti:
Hemoglobiini ei pelkästään kerro, onko raudanpuutosta, pitää katsoa varastorauta (ferritiini).
Varsinkin urheilijoilla hemoglobiini voi olla hyvä vaikka ferritiini olisi liian alhainen.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin ihmisillä on luonnostaan vaalea iho. Jotenkin outoa, että vaaleiden ihmisten Suomessa vaaleutta yleisesti pidetään sairauden merkkinä.
Kyllä mä kuitenkin tiedän millanen mun lapsen ihonväri on aiemmin ollut. :D hitto mikä vastaus, luulitko että 15v jälkeen havahduin huomaamaan lapsen kalpeuden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä kuitenkin tiedän millanen mun lapsen ihonväri on aiemmin ollut. :D hitto mikä vastaus, luulitko että 15v jälkeen havahduin huomaamaan lapsen kalpeuden?
Hahah, ai taivas miten repesin 😂 osasyynä voi tosin olla vallitseva kuumetila, mutta olettaen että lainaamani vastaus on ap, niin vastauksena sinulle: täältä hyvin usein saa tuollaisia vastauksia :D
Voiko matala ferritiini siis aiheuttaa esim kalpeutta vaikka hb normaali?
Aika ristiriitasta tietoa löyty googlella.
Ap
No vie laps kokeisiin. Pyydä ottamaan kaikki varastorauta-arvot. Jos isompi kaupunki löytynee Synlab tai jokin eikä tarvitse lähetettä. Jos arvot eivät ole nätisti, vie lääkäriin tulosten kera.
Joo pitää viedä, tuli uutena tää että hb voi olla normaali raudanpuutteessa.
Viime kesä oli helvetin kylmä ja sateinen, oliko teini normaalin ruskettunut kesän jäljiltä?
Oli ruskettunut, rusketus tosin muualta kun suomesta:D
Meillä teini on kalpea varmaan siksi että on istunut melkein koko talven sisällä. Joko koulussa tai kotona tietokoneella. Ei ole ihme että alkaa muistuttaa haamua.
Onko muita puutostiloja? Laihtunut? Jos laihduttaa, voi olla että ei saa monipuolisesti vitamiineja. Cvitamiini ja b-ryhmän vitamiinit voi vaikuttaa
Tosiaan se ferritiini voi olla jo mittaamatonkin vaikka hb olisi esim. 140. Mulla ferritiini oli 5 vaikka hb juuri tuon 140. Eli paha raudanpuute oli, syyksi paljastui keliakia kun ei edes rautalääkkeellä noussut. Älkää luottako pelkkään hemoglobiiniin.
Tutkin asiaa ja vaikuttaa siltä että pelkkä raudanpuute ei aiheuta kalpeutta jne vaan vasta punasolujen vähäisyys.
Yks vois tosiaan olla tuo sisällä olo, ei kyllä paljon muuta ole ulkona ku pakolliset.
Ei oo laihtunut.
Teini vaan on kalpea? Minä olen kalpea läpi vuoden, vaikka tekisin mitä.