Lue keskustelun säännöt.
Jos vanhusten hoitolaitoksessa pappa kähmii, miten reagoida
21.03.2018 |
olla huomaamatta mukamas, ei kommentointia vai ihan sanoa jotain, mutta mitä?
Kuitenkin tehdä selväksi ettei niin saa tehdä minulle.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Selkeä ja napakka, mutta ystävällinen kielto. Tyyliin "näpit irti, se on minun peppu". Jos ei mene perille parilla sanomisella, niin sitten esimiehen juttusille ja mietitte muita keinoja (lähinnä esimies puhuttelee vanhusta ja ko. vanhuksen hoitaminen aina työparina tai sellainen työntekijä hoitaa, jota vanhus ei lähentele, viimeisenä keinona yhteys poliisiin ja ilmoitus seksuaalisesta ahdistelusta).
Jos, et sano mitään mitään niin toiselle jää kuva, että hyväksyt tai jopa pidät hänen "huomionosoituksistaan ta flirtailustaan" (näinhän ahdistelijat itse usein kutsuvat tekojaan).
Jos kyse on muistisairaasta, niin tilanne on ongelmallisempi (he kun eivät vaan yksinkertaisesti muista). Heidänkin kanssaan napakka kielto (hyvällä tuurilla muistaa sen hoitotoimenpiteen loppuun kuitenkin), keskustelulla tilanteen pitämisen neutraalina esim. pesuhetkellä ei tule niin helposti eroottiset mieleen, kun jutellaan samalla alkamassa olevasta sorsanmetsästyksestä. Ja heidän toiminnan ohjaaminen sanallisesti, välillä jopa koskettamalla (eivät voi nipistellä tai taputella, jos keskittyvät pitämään kiinni jostain tai laittamaan paitaa päälle (vaikka se paita ei itsenäisesti päälle menisikään, vaan puet sen kuitenkin lopulta, kunhan saat kuivaamisen ja housujen pukemisen tehtyä ensin, tarvittaessa vaeltavan käden voi asettaa sopivaan paikkaan ihan ottamalla ranteesta kiinni ja samalla sanoittamalla tilannetta tyyliin, pidäpä siitä kaiteesta kiinni, niin pysyt pystyssä, kun autan nämä housut sinulle jalkaan).
Jos ahdistelu on tyyliltään pakottavaa (ei päästetä huoneesta pois, yritetään kaataa sänkyyn ja tulla itse päälle, painetaan seinää vasten tms.), niin siitä on aina ilmoitettava esimiehelle ja vaadittava, että trvallisuus taataan.