Kuinka paljon pisteitä saat masennuskyselystä (BDI-21)?
Tee testi ja jaa tuloksesi. Kuinka hyvin tulos mielestäsi kuvaa nykyistä tilaasi/tilannettasi? Koetko olevasi masentunut?
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsearviointi/Pages/BDI.aspx
Kommentit (88)
3 pistettä.
35 pistettä reilut 3kk sitten.
Ihan itsetutkiskelulla ja meditaatiolla tilanne parani. Aina on mahdollisuus, elämä jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
41. My life sucks. The latter questions drags me down.
Voimia!!
T: pisteitä myös yli 40
18 eli kohtalainen masennus. Yritin olla vastaamatta ainakaan liian positiivisesti ja näköjään onnistuin 😀 En koe olevani masentunut.
Testithän testaavat vain sitä mitä kulloinenkin testin laatija keksii kysyä...Jospa vaihteeksi kysyttäisiin mikä asia elämässäsi on hyvin, missä olet hyvä ja mistä haaveilet voitaisiin lumen ja pimeyden keskellä asuviin suomalaisiin luoda toivoa.
Mutta ei; lääketehtaat eivät saisi rahojaan!! Sois jatketaan tällä linjalla...
6 pistettä sain. En ole siis masentunut.
39. Tein sen juuri äsken lääkärissäkin ja tuon kotitestinkin ihan vähän aikaa sitten.
Ärsyttää osa noista kohdista, esimerkiksi se että oletetaan masennuksen laihduttavan, kun se voi tunnesyöjiä lihottaa tai voi olla, ettei paino muutu vaikka söisikin vähemmän ainakin joinain päivinä, jos nyt vaikka liikuntaakaan ei enää ole. Myös tuo kohta rankaisemisesta, en usko mihinkään kohtaloon tai vastaavaan joka voisi ihmisiä rangaista joten vastaus sen mukaan. Välinpitämättömyydestä saa enemmän pisteitä kun vahvasta reagoinnista (itken jatkuvasti - en enää itke ollenkaan), vaikka minulla niiden vakavuus menee toisin päin. Nukkumiskysymyksessä ei kysytä nukahtamisen vaikeudesta, mikä on minulla paha ongelma, vaan yhtäjaksoisesta nukkumisesta ja heräilystä.
11. Lievä masennus.
En koe olevani masentunut mutta olen huolissani terveydestäni ihan syystäkin. Ja siksi tulevaisuus vähän pelottaa ja nukun huonommin. Ja näin 5kymppisenä ei tunnu enää niin hehkeältä vaikka olen ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
39. Tein sen juuri äsken lääkärissäkin ja tuon kotitestinkin ihan vähän aikaa sitten.
Ärsyttää osa noista kohdista, esimerkiksi se että oletetaan masennuksen laihduttavan, kun se voi tunnesyöjiä lihottaa tai voi olla, ettei paino muutu vaikka söisikin vähemmän ainakin joinain päivinä, jos nyt vaikka liikuntaakaan ei enää ole. Myös tuo kohta rankaisemisesta, en usko mihinkään kohtaloon tai vastaavaan joka voisi ihmisiä rangaista joten vastaus sen mukaan. Välinpitämättömyydestä saa enemmän pisteitä kun vahvasta reagoinnista (itken jatkuvasti - en enää itke ollenkaan), vaikka minulla niiden vakavuus menee toisin päin. Nukkumiskysymyksessä ei kysytä nukahtamisen vaikeudesta, mikä on minulla paha ongelma, vaan yhtäjaksoisesta nukkumisesta ja heräilystä.
Masennus voi tosiaan lihottaa ja nukuttaa, toi testi on surkea kun ei huomio näitä. Ja mä en ole ikinä tajunnut tuota ”koetko että sinua rangaistaan” -kysymystä, mikä idea siinä nyt on? Jumalako rankaisisi? Olen ateisti enkä todellakaan usko tuollaiseen.
18 ja yllätyin hieman pisteistä. Elämäntilanne on kyllä haastava ja aiheuttanut stressiä ja pahaa oloa. Toivottavasti se tästä
Vierailija kirjoitti:
Tee testi ja jaa tuloksesi. Kuinka hyvin tulos mielestäsi kuvaa nykyistä tilaasi/tilannettasi? Koetko olevasi masentunut?
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsearviointi/Pages/BDI.aspx
3 pistettä. En koe olevani masentunut ja nuokin pisteet tulivat ulkonäkökysymyksestä, siitä että nukun nykyään vähemmän ja siitä, että kritisoin itseäni virheistäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää osa noista kohdista, esimerkiksi se että oletetaan masennuksen laihduttavan, kun se voi tunnesyöjiä lihottaa tai voi olla, ettei paino muutu vaikka söisikin vähemmän ainakin joinain päivinä, jos nyt vaikka liikuntaakaan ei enää ole. Myös tuo kohta rankaisemisesta, en usko mihinkään kohtaloon tai vastaavaan joka voisi ihmisiä rangaista joten vastaus sen mukaan. Välinpitämättömyydestä saa enemmän pisteitä kun vahvasta reagoinnista (itken jatkuvasti - en enää itke ollenkaan), vaikka minulla niiden vakavuus menee toisin päin. Nukkumiskysymyksessä ei kysytä nukahtamisen vaikeudesta, mikä on minulla paha ongelma, vaan yhtäjaksoisesta nukkumisesta ja heräilystä.Masennus voi tosiaan lihottaa ja nukuttaa, toi testi on surkea kun ei huomio näitä. Ja mä en ole ikinä tajunnut tuota ”koetko että sinua rangaistaan” -kysymystä, mikä idea siinä nyt on? Jumalako rankaisisi? Olen ateisti enkä todellakaan usko tuollaiseen.
Testiä on nykyään kyllä muutettu, ei varmaan netistä löydy jokapaikasta uutta versiota mutta ainakin terpeuteilla ja psykiatrisilla poleilla pitäisi olla kaikilla uudet testit jossa vaihtoehtoina on myös painonnousu sekä se että heräilyn/nukkumattomuuden sijaan nukkuu liikaa. Itseäkin on aina ärsyttänyt kun on puuttunut nuo vaihtoehdot, se kun on melko yleistä masennuksessa että tunnesyö sekä nukkuisi vaikka kellon ympäri.
Itse sain 38 pistettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää osa noista kohdista, esimerkiksi se että oletetaan masennuksen laihduttavan, kun se voi tunnesyöjiä lihottaa tai voi olla, ettei paino muutu vaikka söisikin vähemmän ainakin joinain päivinä, jos nyt vaikka liikuntaakaan ei enää ole. Myös tuo kohta rankaisemisesta, en usko mihinkään kohtaloon tai vastaavaan joka voisi ihmisiä rangaista joten vastaus sen mukaan. Välinpitämättömyydestä saa enemmän pisteitä kun vahvasta reagoinnista (itken jatkuvasti - en enää itke ollenkaan), vaikka minulla niiden vakavuus menee toisin päin. Nukkumiskysymyksessä ei kysytä nukahtamisen vaikeudesta, mikä on minulla paha ongelma, vaan yhtäjaksoisesta nukkumisesta ja heräilystä.Masennus voi tosiaan lihottaa ja nukuttaa, toi testi on surkea kun ei huomio näitä. Ja mä en ole ikinä tajunnut tuota ”koetko että sinua rangaistaan” -kysymystä, mikä idea siinä nyt on? Jumalako rankaisisi? Olen ateisti enkä todellakaan usko tuollaiseen.
Testiä on nykyään kyllä muutettu, ei varmaan netistä löydy jokapaikasta uutta versiota mutta ainakin terpeuteilla ja psykiatrisilla poleilla pitäisi olla kaikilla uudet testit jossa vaihtoehtoina on myös painonnousu sekä se että heräilyn/nukkumattomuuden sijaan nukkuu liikaa. Itseäkin on aina ärsyttänyt kun on puuttunut nuo vaihtoehdot, se kun on melko yleistä masennuksessa että tunnesyö sekä nukkuisi vaikka kellon ympäri.
Itse sain 38 pistettä.
No ei ainakaan sillä polilla, missä käyn, ole sitä uutta testiä. Huomautinkin asiasta enkä saanut mitään vastausta.
44 pistettä. oon ollut pitkään todella uupunut ja väsynyt, elämä on todella raskaan tuntuista ja mikään ei tunnu missään ja siltikin tuntuu kuitenkin niin että ahdistaa niin paljon että luulen joskus tulevani hulluksi. Vuosi sitten tein saman testin ja sain 36. En vain kehtaa ja pysty ja jaksa hakea apua. Näyttelen muille että jaksan vaikka sisimmissäni oon loppuun palanut paska. Oottelen sitä päivää että pimahdan ja mies vie mut pakkohoitoon
7 en ole masentunut. Väsynyt ja flunssainen kylläkin.
39 ja tiedän olevani masentunut. Pelkään hakea apua, en halua lääkitystä joka lihottaa sillä kamppailen myös syömishäiriön kanssa. Pelkään myös joutuvani suljetulle tai sairauslomalle jos puhun itsemurha ajatuksista.
32. Olen ollut enemmän ja vähemmän masentunut reilut 6 vuotta. Viime vuonna samoihin aikoihin pisteitä oli 58. Näin se seilaa!
Are humans the most evil beings? I don't know if evil, but most narcissistic animal for sure . Many humans feel they are superior to all other animals. I personally think we are no more important than any living thing. If bacteria, that can't be seen by humans, can kill us, we are not superior