Kuinka paljon pisteitä saat masennuskyselystä (BDI-21)?
Tee testi ja jaa tuloksesi. Kuinka hyvin tulos mielestäsi kuvaa nykyistä tilaasi/tilannettasi? Koetko olevasi masentunut?
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsearviointi/Pages/BDI.aspx
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
13 pistettä eli lievä masennus. Tosiasiassa helvetillinen työstressi, jonka vuoksi aikaa ja jaksamista ei jää itsestä huolehtimiseen ja nukun jatkuvasti liian vähän. Onneksi työ on lopulta myös äärimmäisen palkitsevaa ja vaikka nyt on vaikeaa, niin pian helpottaa. En siis koe olevani edes etäisesti masentunut, vaikka elämäntilanteesta irrotettuna oireet sopisivat hyvinkin masennukseen.
Ymmärrän. Tänä päivänä jokainen saisi vissiin masennusdiagnoosin ainakin tuon kyselyn perusteella. Tosin, se alkoholitesti on yhtä pöljä. Sen mukaan mun mummollani, joka juo sen kerra-pari vuodessa jotain konjakkia, on alkoholiongelma.
Saamasi kokonaispisteet: 28
Vastaustesi perusteella mielialasi vaikuttaa selkeästi alentuneelta. Sinulla on kohtalaisia masennuksen oireita.
18 eli kohtalainen. Koen olevani alakuloinen sillä asun nyt uudessa maassa enkä ole löytänyt mieleistä työtä tai juurikaan kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13 pistettä eli lievä masennus. Tosiasiassa helvetillinen työstressi, jonka vuoksi aikaa ja jaksamista ei jää itsestä huolehtimiseen ja nukun jatkuvasti liian vähän. Onneksi työ on lopulta myös äärimmäisen palkitsevaa ja vaikka nyt on vaikeaa, niin pian helpottaa. En siis koe olevani edes etäisesti masentunut, vaikka elämäntilanteesta irrotettuna oireet sopisivat hyvinkin masennukseen.
Ymmärrän. Tänä päivänä jokainen saisi vissiin masennusdiagnoosin ainakin tuon kyselyn perusteella. Tosin, se alkoholitesti on yhtä pöljä. Sen mukaan mun mummollani, joka juo sen kerra-pari vuodessa jotain konjakkia, on alkoholiongelma.
Tuo kysely ei olekaan testi vaan itsearviointi. Audit on tosiaan yhtä shaibaa.
33. Voishan asiat olla huonomminkin.
Muttei oikein kiinnosta..
12, mutta koen sen olevan todellista tilannetta parempi pistemäärä. Monissa kysymyksissä ei ollut minulle hyvin sopivaa vaihtoehtoa, joten valitsin ylimmän, koska se tuntui vähiten väärältä.
Saamasi kokonaispisteet: 5.
Todellisuudessahan nämä kyselyt ovat aikalailla huuhaata.
Pitää kai olla tyytyväinen omaan seiskaan?
25. Tuntuu todenmukaiselta. Yleensä saan testistä reilu 30 pistettä. Olen ollut varmaan koko ikäni masentunut. Ei koskaan terapiaa tai lääkitystä. Pisteeni ovat varmaan nyt alhaisemmat koska olen laihtunut juuri 7kg ja voin siksi paremmin.
31. Tunnen olevani romahtamassa. Siihen nähden alhaiset pisteet. Taustalla työ, pelolla johtaminen, epäoikeudenmukaisuus, suosikkikärjestelmät, työpaikkakiusaaminen. Ja varmaan myös jotain lapsuudesta asti kannettua taakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
23. Lopetin lääkityksen reilu kuukausi sitten ja sen jälkeen on hiljalleen mennyt alaspäin. Koen olevani masentunut.
Minkälaisen lääkityksen lopetit?
- ap
SNRI-lääkityksen. Reilu 2v söin ja ajattelin parantuneeni, joten lopetin. En ilmeisesti olekaan.
21 pistettä.
Pinna tiukalla koko ajan, älytön väsymys, huudan ja raivoan lapsille, seksi ei kiinnosta, ruoka ei maistu ja kaikki sosiaaliset kontaktit ahdistaa.
Pitäisköhän mennä johki hoitoon??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
23. Lopetin lääkityksen reilu kuukausi sitten ja sen jälkeen on hiljalleen mennyt alaspäin. Koen olevani masentunut.
Minkälaisen lääkityksen lopetit?
- ap
SNRI-lääkityksen. Reilu 2v söin ja ajattelin parantuneeni, joten lopetin. En ilmeisesti olekaan.
Tyypillinen relapsi kun reseptorit alkavat korjaantua. Tässä hetkessä olisi terapia hyväksi. Palatessasi lääkitykselle kierre lähtee alusta.
1. Ihmettelen, mistä piste tuli, koska valitsin joka kysymyksen kohdalla "vähiten masentuneen" vaihtoehdon. Tulos kuvaa hyvin vointiani ja elämäntilannettani. Voin oikein hyvin. Ei masenna eikä ahdista. Nautin elämästäni ja tukevaisuus näyttää valoisalta. Muutama vuosi sitten vaikean eron jälkeen olisin saanut aivan toisen tuloksen.
18.
En kyllä koe olevani masentunut, vaan lapsettomuus surettaa ja mua myös pelottaa, ettei hoidoista ole mitään hyötyä. Oon joutunut jättämään kaikki keskittymistä ja päätöksentekoa vaativat asiat tekemättä, koska en kestä ajatella tulevaisuutta ollenkaan.
Yritin aikasemmin elää tavallisesti ja olla niin kuin kaikki ois ok, kunnes olin ihan hermoromahduksen partaalla. Nyt mennään päivä kerrallaan siihen asti, että joko hoidot tuottaa tulosta tai tulee lapsettomuustuomio, ja yritän sitten kerätä palaset ja rakentaa niistä jotain uutta.
Pistemäärä 5. Kritisoin itseäni ja näen itseni usein riittämättömänä vaikka läheiset ja monet muutkin näkevät minut vahvana selviytyjänä. Yleisesti ottaen yritän nähdä asioiden hyvät puolet huonojen sijaan ja olen päättänyt, että jatkossakin selviän siitä mitä elämä eteen heittää. Uskon, että oma ajattelutapani on kantanut minut monen haasteen yli. Varsinkin koska lapsilla ei ole ketään minun lisäkseni joka huolehtisi heistä niin luovuttaminen ei ole ikinä vaihtoehto minulle.
41. My life sucks. The latter questions drags me down.