Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menetin paljon rahaa kun sijoitin virtuaalivaluuttoihin. :(

Vierailija
20.03.2018 |

Yli puolet sulanut arvosta pois. Piti olla hyvä sijoitus, nyt niiden väitetään olevan lopulta arvottomia. Voinko vähentää menetykset verotuksessa?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bitcoinin kanssa olisi pitänyt olla hereillä 2009. Louhimissoftaa pöytäkoneessä pyörittämällä olisi tienannut miljoonia nykyarvossa.

Välillä vähän vituttaa kun en ollut hereillä.

bitcoinin kanssa olisit voinut olla hereillä ihan viime kesänäkin kun se huiteli 1800 euron tienoilla ja puolivuotta myöhemmin  15000 tienoilla.

Nykyisin se on pelkkää spekulointia ja vaatii sijoittamista.

2009 riitti kun käynnisti ohjelman tietokoneelle ja jätti sinne pyörimään. Ainoa riski oli muutaman kympin suurempi sähkölasku.

Vierailija
22/39 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli puolet sulanut arvosta pois. Piti olla hyvä sijoitus, nyt niiden väitetään olevan lopulta arvottomia. Voinko vähentää menetykset verotuksessa?

virtuaalivaluutta-tappioita ei saa vähentää verotuksessa sanoo verottaja.

1) etkö lukenut analyysiä arvon nykytilasta ennen ostamista joka olisi kertonut että hinta on nyt korkeammalla kuin terveellistä?

2) voihan ne vieläkin nousta, valinta on sinun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2009 riitti kun käynnisti ohjelman tietokoneelle ja jätti sinne pyörimään. Ainoa riski oli muutaman kympin suurempi sähkölasku.

spekulointiinhan se silloinkin perustui että sen arvo joskus nousisi

Vierailija
24/39 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teit kuulopuheiden perusteella sijoituksen? Etkö oikeasti katsonut kurssikäyrää sitä vähää että olisit ymmärtänyt että kohta putoaa? No, tyhmyydelle ei voi mitään.

Itse olen netonnut tuhansia kryptoilla.

Verottajalta tuli just ohjeet kryptovaluuttoja koskien, muistaakseni tappioita ei voi vähentää muiden sijoitusten voitoista.

Itse tein 150 000e voitot tähän mennessä enkä silti puhu kenelläkään noin ylimielisesti. Etenkin kun olet vielä väärässä: et sinä niitä käyriä tuijottamalla mitään voi tietää, täysin ennustajaeukkojen touhua.

Vierailija
25/39 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida voida. Mutta älä anna vielä periksi. Raju heilahtelu kuuluu asiaan ja esimerkiksi Bitcoin on julistettu kuolleeksi joka vuosi viimeisen 7 vuoden aikana.

Vierailija
26/39 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Älä koskaan sijoita sitä mitä et ole valmis häviämään."

Ota se siis oppikokemuksena.

Nyt tiedät ettei kannata sijoittaa asiaan mistä ei ymmärrä hevon vittuakaan, vaikka kuinka kaveri kertoisi.

Tämä kommentti kertoo kaiken! Itse opin tuon aikoinaan kantapään kautta, että älä sijoita asiaan mistä et tiedä yhtään mitään. Tappiot/vitutuksen nieltyäni aloin oikeasti opiskelemaan ja oppimaan sijoitusalaa. Kas kumma, olen nykyään "alalla" pärjännytkin ihan kohtuullisesti, vaikka harrastus se lähinnä itselle on.

Vierailija
27/39 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis kyllähän tuo näkyy olevan ihan normi tapa kun kursseja pitää saada alaspäin niin silloin huudellaan jokapaikassa uutisia myöten että myy kaikki nyt ja virtuaalivaluutat on ihan huonoja, lopeta kaikki mikä niihin liittyy yms.

Ja näin kurssit alenee vauhdikkaammin ja ostohetkiä odottelevat pääsevät ostelemaan halvalla.

Sitten taas aletaan huutelemaan että kylläpäs on virtuaalivaluutat hyviä ja kannattaa lähtee mukaan nyt äkkiä on jo kohta liian myöhäistä, laita kaikki rahas kiinni nyt nopeesti.

Ja näin kurssit nousee vauhdikkaasti ja em. ostokset tehneet ovat sopivan hintatason ylittyessä jälleen myymässä sitä mitä aiemmin ostivat.

Kyllähän siinä rahansa häviää äkkiä kun vaan kavereiden vinkkejä ja uutisjuttuja uskoo. Kannattaa tehdä itse ensin se oma pohjatyö ja opiskelu ja tutkia miten asia toimii ja myös osata tunnistaa nämä lyhytaikaisten voittojen takia tehtävät kuplat yms.

Vierailija
28/39 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä koskaan sijoita sitä mitä et ole valmis häviämään.

Olisipa joku kuiskutellut tuota korvaani, kun pääsin 18 täytettyäni kiinni papan minulle jättämään perintöön. Vielä 32 vuotiaana tuo asia vituttaa minua joka päivä. Jos joskus rikastun niin tulen pitämään huolen ettei lapset saa penniäkään ennenkun ovat vähintään 30v.

Vierailija
29/39 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläkin palstalla olen yli vuoden ajan varoittanut niihin sijoittamisesta, mutta ettehän te kuunnelleet. Toivottavasti oli vain omia rahoja, eikä esimerkiksi perheen yhteisiä tai lapsille säästettyjä. Noh, nyt viimeistään tiedät paremmin.

Vierailija
30/39 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voltairen sanoin, myös paperiraha tulee saavuttamaan jossain vaiheessa sen todellisen arvon eli nollan. Näin käy BitCoineillekin.

Vierailija
31/39 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voltairen sanoin, myös paperiraha tulee saavuttamaan jossain vaiheessa sen todellisen arvon eli nollan. Näin käy BitCoineillekin.

Jos niin käy, niin se tapahtuu kyllä sitten ERI SYISTÄ.

Paperiraha nollaantuu siksi, että sitä inflatoidaan keskuspankkien ja poliittisten päätösten voimalla väkisin, eli kansalta tavallaan ryöstetään asteittain ostovoima.

Virtuaalivaluutoissa sen sijaan tämä rahan luominen ei käykään ihan noin vaan. Toki systeemin ylläpitäjillä on asiaan jotakin valtaa (algoritmien yms. muutokset vaikkapa), mutta hekin ymmärtänevät hyvin sen asian, että jos virtuaalivaluutan luomisessa on tietyt säännöt mihin markkinat luottaa, niin myös se ARVO perustuu osaltaan siihen että luomisperusteet on mitä on. Jos niitä muutetaan, se heijastuu sitten myös markkina-arvoon melko pian.

Bitcoin on DEFLATOITUVA virtuaalivaluutta, kun tutkit asiaa niin ymmärrät miksi näin on. Mutta sekään ei tosiaan ole mikään tae siitä että arvo olisi jotakin. Voihan se olla että maailmassa säädetään vaikkapa laki joka tekee kaikista virtuaalivaluutoista rankaistavia rikoksia tmv. se kyllä tiputtaisi kaikki arvot nopeasti nollaan. Mutta tällaistakaan ei ole näköpiirissä vaan pikemminkin päinvastoin, Wall Street hyvinkin kiinnostunut siitä miten nämä virtuaalivaluutat tulisi mukaan virallisemminkin finanssijärjestelmiin yms.

Vierailija
32/39 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoituksissa pitää olla tarkka. Osa valuutoista tuli vain rahastamaan ja sitten häipyi markkinoilta. Ei ollut tarkoitettukaan valuutaksi. Sijoita sellaiseen, mitä ymmärrät.

Et kai tarkoita Onecoinia mikä on ollut pelkkä huijaus alusta asti.

Kaikki sitä kauppaavat maajohtajat sun muu sakki on pelkkiä huijareita.

Ei vaan voi kun ihmetellä miksei Wincapitasta vieläkään opittu mitään.

On kyllä sen sortin sioittajia (sic) ollut liikkeellä että huh huh...

Vierailija
33/39 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ymmärtää sijoittamisen ja spekuloinnin ero. Virtuaalivaluutat eivät itsessään tuota mitään, joten niitä ei voida pitää sijoituksena. Niitä ostetaan sillä ajatuksella, että joku toinen on valmis maksamaan niistä vielä enemmän kuin mitä itse maksoi. Arvo määrittyy pelkän uskon perusteella samaan tapaan kuin Hollannin tulppaanikuplassa, jolloin harvinaisella tulppaanilla saattoi olla saman verran arvoa kuin talolla.

Sijoittamisessa on kyse siitä, että sijoitetaan rahaa johonkin tuottavaan. Tuotetaan joko jotain tuotteita (softaa, metsäkoneita, astioita, sähköä) tai palvelua (asuminen, sairaanhoito, hieronta, hiustenvärjäys). Näissä on huomattavasti helpompaa laskea sijoituksen arvo tulevaisuuden kassavirtoja arvioimalla. Ja vaikka tällaistenkin sijoitusten arvo heilahtelee, niin sijoitetun pääoman menettäminen vaatii yrityksen konkurssin, joka on kuitenkin melko harvinaista ainakin pörssiyritysten kohdalla .

Minäkin olen sijoittanut kultakolikoihin, jotka eivät tuota mitään. Mutta ne sentään kiiltävät ja ovat kauniita. Enkä kuvitellutkaan saavani niistä mitään tuottoa.

Vierailija
34/39 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ooh. Ostin kerran one coineja. Mikäs niiden tilanne? 100e arvosta ostin.

Vierailija
35/39 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ymmärtää sijoittamisen ja spekuloinnin ero. Virtuaalivaluutat eivät itsessään tuota mitään, joten niitä ei voida pitää sijoituksena. Niitä ostetaan sillä ajatuksella, että joku toinen on valmis maksamaan niistä vielä enemmän kuin mitä itse maksoi. Arvo määrittyy pelkän uskon perusteella samaan tapaan kuin Hollannin tulppaanikuplassa, jolloin harvinaisella tulppaanilla saattoi olla saman verran arvoa kuin talolla.

Virtuaalivaluuttojen rinnastaminen tulppaanikuplaan on kyllä virheellistä, koska virtuaalivaluutoissa taustalla on kuitenkin jonkinlainen teknologinen infrastruktuuri algoritmeineen päivineen. Kuinka onnistunutta se infrastruktuuri on ja kuinka hyvin se saa käyttäjäkuntaa ja miten hyvin siihen luotetaan, kyllä sillä on ilman muuta olemassa jonkinlainen rahallinenkin arvo, ja se kaikenkaikkiaan hyvin toimivissa valuutoissa vieläpä kasvaa.

Tulppaanithan ei muuttuneet yhtään miksikään, olipa kyse kuplaa edeltävästä ajasta, kuplan aikaisesta ajasta tai kuplan jälkeisestä ajasta, tulppaanit pysyi aina samoina eikä kehittyneet miksikään.

Vierailija
36/39 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eiväthän virtuaalivaluuttoihin sijoittavat sijoita siihen itse teknologiaan, vaan lyövät vetoa sen puolesta, että tämä on se voittajateknologia joka tulee menestymään. 

Tulppaaniin sijoittaneet saivat sentään keväällä kauniita kukkia.

Vierailija
37/39 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eiväthän virtuaalivaluuttoihin sijoittavat sijoita siihen itse teknologiaan, vaan lyövät vetoa sen puolesta, että tämä on se voittajateknologia joka tulee menestymään. 

Tulppaaniin sijoittaneet saivat sentään keväällä kauniita kukkia.

Niin no jos ostat vaan niitä virtuaalirahoja arvonnousun toivossa niin siinä on tietysti omat riskinsä.

Mutta virtuaalivaluutoihin sijoitetaan kyllä muutoinkin kuin ostelemalla vain niitä coineja, joissakin niistä on taustalla isompikin joukko isompia yrityksiä jotka uskoo siihen ideaan/teknologiaan/infrastruktuuriin/konseptiin, ja siis isommallakin rahalla mukana rahoittamassa niitä. Samoin koko verkon pyörittäminen on ainakin joillekin ihmisille ihan tuottava bisnes, toki kaikki eivät sielläkään pärjää.

Enpä laittais mitään perintömiljoonia noihin kiinni, mutta ihan mielenkiinnosta kyllä voi sen verran laittaa kuin uskaltaa hävitä. Kannattaa ainakin sen verran opetella asiaa että ymmärtää millaisia konsepteja ne pitävät sisällään, varmasti on tulevaisuudessa sijansa ainakin osalla niistä.

Vierailija
38/39 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: Päinvastoin, nyt sulla vasta on hieno mahdollisuus sijoittaa lisää.

Vierailija
39/39 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aijaa. Minä tein taas aika muhkean tilin bitcoinilla yms. yhteensä 3500 euroa laitoin ja lunastin 33 000 euroa. Toki bitcoinin arvo on laskenut mutta kunhan menee taas alle 2500 dollarin niiin lyön taas kiinni muutaman tonnin ja korjaan voitot talteen ;)

Laitahan kuva tiliotteesta, helpompi uskoa😏

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi