Maito ja vehnä pois ruokavaliosta, mitä sitten syö?
En koe varsinaisesti ongelmalliseks tuota vehnän pois jättämistä, mutta olen tottunut juomaan kahvin kuohukermalla niin onko mitään vastaavaa tuotetta, jossa ei ois maitoa, mut vois käyttää kerman korvikkeena.
Kaura- ja soijamaito tekee kahvista oudon makusta, osa varmasti tottumisesta kiinni. Entä mitä rasvaa kannattais jatkossa käyttää, kun voita ei enää voi.
Ja todettakoon, että allergian takia yllä olevat joudun jättämään ruokavaliostani.
Kommentit (37)
Siis muuttuuko oliiviöljy joksikin myrkyksi, jos siinä paistaa? Miten Välimeren maissa selvitään, kun kyllä siellä oliiviöljyä pannulle pannaan? Ja kuolenko nyt kun viimeksi eilen kuullotin ruokaa varten sipulit oliiviöljyssä?
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan ohiksena huutelen, että jos sinulla on vatsaoireita niin kannattaa kokeilla sitä kahvinkin poisjättämistä. Itse olen pari vuotta yrittänyt säätää ruokavaliota vatsaystävälliseksi juurikin välttämällä maito-ja viljatuotteita mutta lopulta kun jätin myös kahvin kokonaan pois, niin oireetkin loppuivat kokonaan.
Jos ei kyse ollut vatsaoireista niin pahoittelen, ja itse kysymykseen vastaan että Floralla on maidoton levite. Ei yhtä hyvänmakuinen kuin esim.oivariini mutta siihen kun tottuu niin ihan kelpo tuote sekin.
Mulle tulee vehnästä jonkin verran vatsaoireita, mutta pahimmat on iho-oireet, jotka on nyt helpottaneet kun olen vehnää vältellyt. Maidosta tulee "vaan" iho-oireita.
ap
Vierailija kirjoitti:
Keijun sininen margariini on maidotonta.
Violifen "tekojuusto" on aivan hyvää, etenkin se missä lukee "for pizza" mutta en oo maistanut niitä kaikkia. Käytän jopa mieluummin sitä pizzassa ym. lämmitettävissä ruuissa kuin oikeaa juustoa, silloin kun joskus pidän "repsahduspäiviä" että syön maidollista ja gluteenillista ruokaa, tosi hyvää kuumennettuna.
Kahvimaidon korvikkeeseen sanoisin, että kokeile kaikki mantelimaidot, riisimaidot ym. mitä kaupasta vaan löytyy, ja eri merkkienkin välillä voi olla eroja maussa. Riisimaito ainakin on tosi neutraalin makuista noin muuten, en itse juo kahvia niin en tiedä miltä se maistuu kahvissa, mutta voisin kuvitella että jos kauramaidon sivumaku häiritsee niin riisimaito voisi olla sopiva. Itse olen maistanut sen eron riisipuurossa, nimittäin kauramaitoon tehdyssä on suht vahva sivumaku eikä maistu perinteiseltä riisipuurolta, mutta kun tein riisimaitoon niin ei sitä kyllä erottanut maitoon tehdystä (piti vaan tietysti laittaa margariinia sekaan, että sai saman rasvaisuuden kuin punaisessa maidossakin on).
Tummaan suklaaseen siirtyminen oli mulle ikävää, mutta Brunbergillä on tosi herkullinen maidoton suklaa jossa kaakaopitoisuus ei ole kuitenkaan kovin korkea, ei maistu varsinaisesti tummalta suklaalta vaan jotain maitosuklaan ja tumman välistä.
Leipien osalta kannattaa varmaan kokeilla myös gluteenittomia, koska aika vähiin jää ne gluteenilliset leivät joissa ei olisi vehnää. Toki joissain gluteenittomissakin on gluteenittomaksi mukattua vehnää, mutta paljon on vehnättömiäkin. Ja pitääkö sun siis vältellä myös vehnän hiilareita, vai pelkästään proteiinia eli gluteenia? Pakasteina gluteenittomat leivät maksaa puolet siitä mitä tuoreina, toki valikoima on täysin eri, eli siellä tuoreissa gluteenittomissa leivissä voi tietysti olla joku tosi hyvän makuinen vehnätön.
Kysele jos on jotain muuta mitä haluat tietää, oon ollut maidottomalla ja gluteenittomalla ruokavaliolla 2 vuotta, joten siitä on tullut osa arkea ja tunnen tuotteet suht hyvin.
Gluteeni ei mulle ole se ongelma vaan ainoastaan vehnä viljana. Leipien suhteen ei kovin suurta ongelmaa ole, koska olen tähänkin asti suurelta osin tehnyt leivät itse, paitsi ruisleipä tulee usein ostettua kaupasta. Onneks ruisleipiä löytyy kaupasta enemmänkin, joissa ei ole vehnää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipien osalta kannattaa varmaan kokeilla myös gluteenittomia, koska aika vähiin jää ne gluteenilliset leivät joissa ei olisi vehnää.
Anteeksi mitä? Onhan Suomessa (oletan että aloittaja asuu täällä) vaikka kuinka paljon ruisleipiä, joissa ei ole vehnän hippustakaan. Tänään viimeksi ostin ja äsken söin, ihan lähileipomosta. Toki on myös ne ruisleivän nimellä myytävät sekaleivät, joissa on vehnää, mutta onneksi kunnon ruisleipiäkin on.
Ihan samaa lueskelin. Näköään täälläkään kaikilla ei ole hallinnassa, että gluteeniton ja vehnätön ei ole sama asia, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurajuomissa on joku iKaffe tai sen tyyppinen tuote, jota moni ilmeisesti käyttää maidon korvikkeena kahvissa. Itse juon mustana, joten en tunne tuotetta. Paistamiseen voin tilalle öljyjä, rypsiöljyssä on paras omegasuhde mutta oliiviöljy on paremman mukaista. Leivän päälle voi laittaa esimerkiksi hummusta tai erilaisia tahnoja.
Rypsiöljyssä on huonoin omegasuhde.
Tarkistapa tietosi. Parempiakin omegasuhteita on, mutta ne öljyt eivät sovi paistamiseen.
Ehkä kuitenkin sinun olisi syytä tarkistaa sinun tietosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipien osalta kannattaa varmaan kokeilla myös gluteenittomia, koska aika vähiin jää ne gluteenilliset leivät joissa ei olisi vehnää.
Anteeksi mitä? Onhan Suomessa (oletan että aloittaja asuu täällä) vaikka kuinka paljon ruisleipiä, joissa ei ole vehnän hippustakaan. Tänään viimeksi ostin ja äsken söin, ihan lähileipomosta. Toki on myös ne ruisleivän nimellä myytävät sekaleivät, joissa on vehnää, mutta onneksi kunnon ruisleipiäkin on.
Ihan samaa lueskelin. Näköään täälläkään kaikilla ei ole hallinnassa, että gluteeniton ja vehnätön ei ole sama asia, valitettavasti.
Tiedän erittäin hyvin, että vehnätön ja gluteeniton on eri asioita. :-) Pointtini olikin, että tavallisista leivistä voi olla vaikea löytää vehnättömiä, gluteenittomissa on myös vehnättömiä, eli lisää valinnanvaraa saisi niistä. Imeisesti sitten nykyään on parempi valikoima vehnättömistä leivistä, jos kerran tavallisista leivistäkin löytyy niitä vaikka kuinka. Itse kun en ole koskaan ollut vehnättömällä ruokavaliolla niin ei ole tarvinnut etsiä vehnättömiä leipiä, mutta olen kuullut kun sukulaiseni on joitain vuosia sitten päivitellyt että todella huonosti löytyy vehnättömiä, ja "tietoni" oli peräisin siitä. Mulla oli näköjään sitten väärä käsitys, pahoittelut. :-)
Vierailija kirjoitti:
Keijun sininen margariini on maidotonta.
Violifen "tekojuusto" on aivan hyvää, etenkin se missä lukee "for pizza" mutta en oo maistanut niitä kaikkia. Käytän jopa mieluummin sitä pizzassa ym. lämmitettävissä ruuissa kuin oikeaa juustoa, silloin kun joskus pidän "repsahduspäiviä" että syön maidollista ja gluteenillista ruokaa, tosi hyvää kuumennettuna.
Kahvimaidon korvikkeeseen sanoisin, että kokeile kaikki mantelimaidot, riisimaidot ym. mitä kaupasta vaan löytyy, ja eri merkkienkin välillä voi olla eroja maussa. Riisimaito ainakin on tosi neutraalin makuista noin muuten, en itse juo kahvia niin en tiedä miltä se maistuu kahvissa, mutta voisin kuvitella että jos kauramaidon sivumaku häiritsee niin riisimaito voisi olla sopiva. Itse olen maistanut sen eron riisipuurossa, nimittäin kauramaitoon tehdyssä on suht vahva sivumaku eikä maistu perinteiseltä riisipuurolta, mutta kun tein riisimaitoon niin ei sitä kyllä erottanut maitoon tehdystä (piti vaan tietysti laittaa margariinia sekaan, että sai saman rasvaisuuden kuin punaisessa maidossakin on).
Tummaan suklaaseen siirtyminen oli mulle ikävää, mutta Brunbergillä on tosi herkullinen maidoton suklaa jossa kaakaopitoisuus ei ole kuitenkaan kovin korkea, ei maistu varsinaisesti tummalta suklaalta vaan jotain maitosuklaan ja tumman välistä.
Leipien osalta kannattaa varmaan kokeilla myös gluteenittomia, koska aika vähiin jää ne gluteenilliset leivät joissa ei olisi vehnää. Toki joissain gluteenittomissakin on gluteenittomaksi mukattua vehnää, mutta paljon on vehnättömiäkin. Ja pitääkö sun siis vältellä myös vehnän hiilareita, vai pelkästään proteiinia eli gluteenia? Pakasteina gluteenittomat leivät maksaa puolet siitä mitä tuoreina, toki valikoima on täysin eri, eli siellä tuoreissa gluteenittomissa leivissä voi tietysti olla joku tosi hyvän makuinen vehnätön.
Kysele jos on jotain muuta mitä haluat tietää, oon ollut maidottomalla ja gluteenittomalla ruokavaliolla 2 vuotta, joten siitä on tullut osa arkea ja tunnen tuotteet suht hyvin.
.
Tänne kelpaisi hyvin ohjeita gluteenittomista ja maidottomista leivistä, sämpylöistä ym. jotka olet kokenut hyviksi.
Vierailija kirjoitti:
Tänne kelpaisi hyvin ohjeita gluteenittomista ja maidottomista leivistä, sämpylöistä ym. jotka olet kokenut hyviksi.
Näitä sämpylöitä ostin yhteen aikaan tosi usein. Hyvän makuisia, ainoa huono puoli että murustelevat aika paljon. Pakastealtaasta. https://www.google.fi/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.glu.fi%2Fimages%2F…
Nää Lidlin sämpylät on kans hyviä. Pakastealtaasta. https://www.google.fi/search?q=lidl+gluteeniton+s%C3%A4mpyl%C3%A4&sourc…:
Tää kauraleipä on musta aivan taivaallisen hyvää. Leipähyllystä. https://www.foodie.fi/entry/vuohelan-330g-kauraleipa-gluteeniton/643002…
Tää on mun lemppari tumma gluteeniton leipä, siinä on jännä maku jota en oikein osaa kuvailla. :-D Leipähyllystä. https://www.google.fi/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fanna.fi%2Fwp-content%…
Tää on mun mielestä parasta näkkileipää. https://www.google.fi/search?biw=1024&bih=514&tbm=isch&sa=1&ei=P_qwWv3h…:
Ja sitten tällainen hapankorppumainen josta on muutama eri maku, tykkään. https://www.hyvinvoinnin.fi/products/le-pain-des-fleurs-luomu-gluteenit…
Näiden lisäksi oon syönyt paljon riisikakkuja, tulee paljon halvemmaksi ainakin jos ei tarvi olla niitä oikein virallisesti gluteenittomia riisikakkuja, vaan riittää että on luontaisesti gluteeniton (eli tavallinen riisikakku) johon on johonkin erään ehkä saattanut päästä aavistuksen verran gluteenipölyä. Tykkään myös merisuolatuista riisikakuista.
Mistä muusta haluaisit tietää suosituksia kuin leivistä? :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit juoda kauramaitoa, jos olet allerginen viljoille? Floraa ainakin saa ilman maitoa
Ap sanoi, että pitää olla vehnätöntä. Kaura ja vehnä eivät ole sama asia..
Kyllä useimmiten vilja allerginen on ohralle, vehnälle, rukiille ja kauralle allerginen
Vierailija kirjoitti:
....
Gluteenittomuus (esim keliakia) ja vehnäallergia ovat kaksi ihan eri asiaa. Vehnäallerginen ei voi syödä myöskään vehnäTÄRKKELYSTÄ ( ei siis vehnän hiilareita :DDDD )joka keliaakikolle käy. Kumpikaan ei siedä vehnäproteiinia. Gluteenittomista tuotteista allergiselle käyvät siis vain luontaisesti gluteenittomat eli sellaiset, joissa ei ole vehnää missään muodossa!
Vierailija kirjoitti:
Siis muuttuuko oliiviöljy joksikin myrkyksi, jos siinä paistaa? Miten Välimeren maissa selvitään, kun kyllä siellä oliiviöljyä pannulle pannaan? Ja kuolenko nyt kun viimeksi eilen kuullotin ruokaa varten sipulit oliiviöljyssä?
Tästä on tietysti monenlaista mieltä, mutta aina välttämättä Välimeren maissakaan se ei ole oliiviöljyä pannulla:
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomuus (esim keliakia) ja vehnäallergia ovat kaksi ihan eri asiaa. Vehnäallerginen ei voi syödä myöskään vehnäTÄRKKELYSTÄ ( ei siis vehnän hiilareita :DDDD )joka keliaakikolle käy. Kumpikaan ei siedä vehnäproteiinia. Gluteenittomista tuotteista allergiselle käyvät siis vain luontaisesti gluteenittomat eli sellaiset, joissa ei ole vehnää missään muodossa!
tää kirjoittajahan jo kertoi miksi suositteli gluteenittomia leipiä, ja itse ymmärsin kyllä jo ensimmäisellä lukemalla että tietää noiden olevan eri asia. sitä paitsi luontaisesti gluteeniton ei ole sama asia kuin luontaisesti vehnätön, vähän tarkkuutta kun kerran muitakin moitit termien sekoittamisesta (mitä siinä alku peräisessä viestissä ei mun mielestä edes ollut). :-D ja tärkkelys on hiilaria, mikä sun ongelma on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit juoda kauramaitoa, jos olet allerginen viljoille? Floraa ainakin saa ilman maitoa
Kyllä useimmiten vilja allerginen on ohralle, vehnälle, rukiille ja kauralle allerginen
No eihän. Esim. mulle on tehty allergiatesti ja testannut myös altistamalla niin saan oireita vaan vehnästä, kauraa, ruista ja ohraa pystyn syömään. Lisäks tiedän muitakin, jotka vaan vehnälle allergisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa kyse onkin ap:sta, ei muista. Jos ap on sanonut, että ei syö vehnää, niin turha sille kaikkia allergioita on tuputtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa kyse onkin ap:sta, ei muista. Jos ap on sanonut, että ei syö vehnää, niin turha sille kaikkia allergioita on tuputtaa.
Niin eikä myöskään suositella välttämään ruoka-aineita, joille ei ole allerginen tai joista ei oireita tule.
Vanhentunutta ja virheellisiin päätelmiin - ei tutkimuksiin - perustunutta tietoa sinulla edelleen:
http://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201803192200821077_we.shtml
http://www.pronutritionist.net/2017/12/ruokavalion-tulehdusindeksi-nama…
Eli vaikka aikanaan muutama tutkija esitti hypoteesin, että linoleenihappo voisi lisätä aineenvaihduntatuotteidensa välityksellä hiljaista tulehdusta, aiheesta hypoteesin pohjalta tehdyt tutkimukset ovat todistaneet, että tilanne on päinvastainen ja nuo omega-6 rasvahapot ovat tulehdusta hiljentäviä.