MIKSI ihmeessä suomalaiset aivopestään lapsesta saakka kuvittelemaan, että
on lottovoitto syntyä juuri Suomeen ja että Suomessa kaikki asiat ovat niiiiiiiiiin hyvin? Minua ärsyttää suunnattomasti tämä asia..
Toki on parempi syntyä Suomeen kuin vaikkapa Ugandaan, mutta mikä tekee Suomesta ylivoimaisen verrattuna muihin länsimaihin? Vastaus: ei mikään. Oikeastaan päinvastoin. Täällä sen kun kurjistutaan.
Kommentit (16)
Toki Suomessa on paljon hyviä asioita, mitkä muisssa maissa on huonommasti. Mutta Suomessa on paljon huonoja asioita, mitkä muissa maissa on paremmin.
Tai ainakin kun mä olen monessa maassa asunut, niin yhtälailla ne maat ovat olleet hyviä, oikeastaan paljon viihtyisimpiä. Mutta Suomi on kuitenkin aina se ns oma maa, jota pitää välillä puolustellakin :)
Meillä on ulkomailla monta tuttavaperhettä, jotka pitävät Suomea paratiisina. Toisin kuin me, tietysti
Ja en jaksa käsittää miten joku jaksaa tästäkin asiasta valittaa...
ajattelua. Siis ei kai kukaan nykyaikana enää oikeasti ajattele niin? Ihmiset ovat matkustelleet, opiskelleet ja työskennelleet ulkomailla. Ja avartuneet. Vai olenko ihan väärässä?
Tyhmä, kyse on isänmaallisuudesta ja rakkaudesta omaan maahan eikä mistään suomalaisten luonnonoikusta.
Ei tuossa sanonnassa mitenkään viitata, että suomi olisi länsimaita parempi.
Suomen plussat: turvallinen ja monella tapaa " reilu" ja tasa-arvoinen maa, puhdas luonto, hyvät koulutusmahdollisuudet, riittävän hyvät palvelut ja sosiaaliturva, laadukasta asumista ilman konkurssia
Miinukset: tietty nurkkakuntaisuus, kauppojen pienet valikoimat
Suomalaiset pitävät itseään luotettavina ja muita epäluotettavina, mikä kertoo tutkijoiden mukaan stereotyyppisestä omahyväisyydestä.
Kymmenien tutkittujen kansakuntien joukossa suomalaiset ovat ainoa kansa, joka ei luota eniten perheeseen. Arvatkaapas mihin suomalaiset luottavat eniten?
vastaus: YLEISRADIOON! *reps kops* vai muka lottovoitto...
Moni varmaan katsoi eilen 45 minuuttia. Siinä oli Saksasta juttua pakolaisnuorista ja heidän harrastuksistaan, jotka ovat lähinnä kavereiden potkiminen. Kyllä siinäkin kohdin minulle ainakin tuli mieleen, että on täällä Suomessa vain huoletonta asua. Enkä edes katsele aivan kapein silmin tätäkään asiaa, kun olen mm. Saksassakin asunut.
Ei ole tutkittu et suomalaiset pitää itseensä luotettavina ja toisia epäluotettavina -se tutkimus on puolueettomien tekemä vertailu joka tehdään tasasen välein ja siinä Suomi on vähiten korruptein.
Musta on ainakin mageeta asua maassa jossa pidetään porukalla huolta köyhistä. On hyvä sairastaa ja työväki on hyvissä liitoissa.
Meillä on hyvät mahollisuudet olla puhtaassa luonnossa, harrastaa, on vapaus omiin puheisiin ja liikkua luonnossa.
Meillä on kauniita kaupunkeja, eukonkantokisoja ja kunnollisia saunoja.
Meillä on maailman paras jääkiekkojoukkue ja rallikuskeja, ihania perinneruokia ja joulupukki sekä muumit. Tosi upee kieli..
Joka maa pitää omaansa parhaimpana -koska meitä on vähän on hyvä ME-henki.
MUSTA ON AINAKIN UPEETA ASUA SUOMESSA! SIIS KERTAKAIKKINEN LOTTOVOITTO! :D
Ruotsissa on lähes kaikki paremmin, palkat, muut etuudet, sosiaalituet, halvemmat hinnat niin ruoassa, matkoissa, autoissa melkein kaikessa, terveemmät ihmiset jne.
Mä muutin pois Suomesta 18-vuotiaana, enkä ole koskaan kaivannut takaisin. Olen asunut sen jälkeen useassa eri maassa ja nyt asettunut yhteen Euroopan maahan, ja joka maassa on ollut jotain hyvää ja jotain huonoa. Siellä on hyvä, missä on rakkaat ihmiset ja missä tuntee itse olonsa hyväksi (ja mulla se maa nyt ei satu olemaan Suomi).
Maa se on muitten maitten joukossa se Suomi. Ei sitä tarvitse olla minun mielestäni ylitse muitten ylistämässä eikä sitten taas kyllä häpeämässäkään. Mua siellä ärsyttää tuhat ja yksi asiaa, jotka ei ole niinkuin itse olen tottunut ja tahtoisin asioitten olevan, mutta varmaan sitten vuorostaan montaa muuta suomalaista ärsyttäisi ihan yhtä paljon täällä mun kotimaassa ne samat asiat, jotka on erilailla.
Tilalle voi muuttaa niitä, jotka tulevat kurjista oloista ja osaavat arvostaa puhdasta ja turvallista ympäristöä, joillaista on jäljellä enää hyvin harvoissa paikoissa muualla Maassa. Todennäköisyys syntyä Suomeen on toki suurempi (1:1236) kuin todennäköisyys voittaa suomalaisessa lotossa (1:15380937), mutta jo ihan häveliäisyyssyistä ihmisen, jolla on vaatteet, katto pään päällä ja ruokaa, kannattaisi pitää vähän pienempää mökää ja hiljentyä kiitollisena.
Epäkohtia on aina ja niitä voi ja pitää ratkoa, mutta täytyy myös muistaa arvostaa niitä asioita joita jo on ja joita me etuoikeutetut pidämme itsestäänselvyyksinä.
Gandhin sanoin maapallomme pystyy turvaamaan jokaisen ihmisen tarpeet, muttei jokaisen ihmisen ahneutta.
mutta niitä voittoja on kovin montaa lajia, ja suurin osa on hyvin pieniä.
Ainakin minut aivopestiin nuorena ja lapsena uskomaan, että on hirmuisen hienoa asua Suomessa. Nyt on se usko karissut pois, enkä enää lainkaan varma Suomessa asumisen autuudesta. Tarkoitus onkin kokeilla muita maita ja muuttaa kesällä pois Suomesta. Saapas nähdä, tuleeko ikävä:)
Vaikka yleensä ajatellaan että suomalaisilla on huono itsetunto. Ollaan huolissaan siitä mitä muut ajattelevat meistä. Mutta silti täällä on tosiaan havaittavissa hiukan sellaista kansallisylpeyttä, ja minusta se on vaan hyvä asia. Suomi on erittäin hyvä maa asua, ehkä pohjoismaista löytyy vastaavanlaisia valtioita mutta ei kyllä muualta.