Opettajana ei työllisty
Kun aloitin 2012 yliopistossa opinnot, opettajille oli aina töitä tiedossa. Mutta nyt edes puolen vuoden pätkien saaminen on lähes mahdotonta ellei ole suhteita joka puolelle. Uskokaa tai älkää, mutta tällä hetkellä tämä opettaja on koulunkäynninohjaajana ja tekee 1-4 h päiviä saaden reilut 600 euroa nettopalkkaa kuukaudessa :D Minulla on useamman aineen opetuspätevyys (eivätkä nämä aineet ole niitä huonoiten työllistäviä, kuten historia, uskonto, biologia...) ja työkokemusta, mutta siitä huolimatta tämä muutaman kuukauden koulunkäynninohjaajan työ oli ainut työ, jonka sain. Ja olen vieläpä kiitollinen, että sain edes tämän työn, vaikka koko ajan onkin pitänyt hakea uutta työtä. Myös tällä palkalla elää hyvin, sillä opiskelijana ehti tottua siihen 470 e/kk. Nyt näyttää tosin siltä, että parin kuukauden päästä alkaa työttömyys, jonka loppumisesta ei ole tietoa.
Vinkkinä siis kaikille, jotka joko haikailevat opettajaksi tai jotka ovat kateellisia opettajille: opettajana ei työllisty. Älkää nuoret hakeko opiskelemaan miksikään opettajaksi, sillä edes luokan- tai erityisopettajat eivät työllisty meidän aineenopettajien lisäksi.
Kommentit (128)
Matikanopelle riittää duunia. En tunne yhtään pidempään työttömänä ollutta.
Lukion alussa halusin opettajaksi, mutta sitten karu todellisuus opettajien työllistymisestä iski. No, onneksi oli muitakin vaihtoehtoja mielessä.
Tosiaan kuten sanoit suhteita täytyy olla paljonkin että tietyillä aloilla työllistyy. Ja mahdollisesti täytyy olla valmis muuttamaan toiselle puolelle Suomea jos ei halua työttömäksi tai lukea uuteen ammattiin. Tulevaisuuden epävarmuus aiheuttaa stressiä
Valmistun itse pian kuvataiteen opettajaksi ja työllistyminen huolestuttaa. Minulla ei ole muita opetettavia aineita.
Joo, sijaisuudet menevät tuttaville. Muutin uudelle paikkakunnalle ja olen ottanut yhteyttä paikallisiin kouluihin. Yksi lisäsi minut sijaisrekisteriin, muut totesivat sijaisrekisterinsä olevan jo täynnä. Vaikea uskoa, että päteviä sijaisia on ihan jonoksi asti tällaisella paikkakunnalla, joka ei tarjoa minkään sortin korkeampaa koulutusta.
Tehkää kansalaisaloite, että opettajakoulutuspaikkojen pitää vastata työpaikkojen määrää. Tai sitten ettei sijaisuuteen saa ottaa ketään toista jos opettajankoulutuksen saanut on hakenut paikkaa. Hidas prosessi, mutta ainakin seuraavalla sukupolvella olisi asiat paremmin.
Lastentarhanopettajilla on töitä.
Tämä riippuu täysin aineesta ja siitä, missä päin Suomea ollaan. Minä opiskelin Joensuussa matematiikkaa, mutta en opettajalinjalla. Minulla riitti matematiikan, fysiikan ja kemian opettajan keikkatöitä niin paljon kuin halusin tehdä, kun vain jaksoi ajaa pienille paikkakunnille tyyliin Outokumpu, Tuusniemi, Kitee, Valtimo jne. Olin jopa yhden lukuvuoden täyspäiväsenä opettajan sijaisena Varkaudessa. Ja tuo tapahtui pelkillä matematiikan kandin papereille ilman pistettäkään pedagogisia opintoja. Eli töitä löytyy, jos valitsee aineen ja maantieteellisen sijannin oikein.
Vierailija kirjoitti:
Tämä riippuu täysin aineesta ja siitä, missä päin Suomea ollaan. Minä opiskelin Joensuussa matematiikkaa, mutta en opettajalinjalla. Minulla riitti matematiikan, fysiikan ja kemian opettajan keikkatöitä niin paljon kuin halusin tehdä, kun vain jaksoi ajaa pienille paikkakunnille tyyliin Outokumpu, Tuusniemi, Kitee, Valtimo jne. Olin jopa yhden lukuvuoden täyspäiväsenä opettajan sijaisena Varkaudessa. Ja tuo tapahtui pelkillä matematiikan kandin papereille ilman pistettäkään pedagogisia opintoja. Eli töitä löytyy, jos valitsee aineen ja maantieteellisen sijannin oikein.
Ennen oli noin. Mites nykyään..
Omien lasteni alakoulussa on jatkuvasti pulaa luokanopettajista. Koulu sijaitsee pääkaupunkiseudulla, mutta lähimmälle bussipysäkille on 1,5km ja Hgin keskustaan 25km. Ilmeisesti näiden etäisyyksien takia kukaan ei hae tuonne.
Erityisopettajista tuntuisi myös olevan pulaa. Ainakin niitä paikkoja on auki aika paljon.
Tämä tilanne on kyllä karmea, sillä opettajia (kuten monia muitakin ammattilaisia, mm. farmaseuttaja ja proviisoreita) koulutetaan ihan liikaa ja samaan aikaan leikataan kouluista ja asiakaspalvelusta. Nämä leikkaukset tulevat vielä kaatamaan Suomen, sillä voidaanko pitää hyvänä sellaista maata, jossa kansalaiset eivät pysty elättämään itseään? Minusta turvallisuuden jälkeen elannon hankkiminen on heti seuraavaksi tärkeintä.
Ja Ap vielä jatkaa, että tämä tilanne on siis myös täällä pääkaupunkiseudulla, jossa hehkutetaan päteville opettajille riittävän töitä. Ei riitä ei, saa olla muiden opettajien apuna ja pahimmassa tapauksessa juoksutettavana, vaikka on sama koulutus alla :D Onhan tämä todella nöyryyttävää, mutta työ kuin työ.
AP
Joo, esim. mun lapsen kaveri opettaa nyt sijaisena mun nuorempaa lasta. Arvatkaa vaan onko mitään koulutusta alalle. Suhteilla, suhteilla..
Vierailija kirjoitti:
Mistä vuodesta mahdat puhua? Työllisyys on romahtanut ihan tässä muutaman vuoden sisällä. Sijaisia ei juuri enää oteta edes viikon-parin poissaoloihin. Kouluja on yhdistelty, töissä jo olevien tuntimääriä lisätty. Opettajia yksinkertaisesti tavritaan nyt vähemmän kuin vaikkapa 5 v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä vuodesta mahdat puhua? Työllisyys on romahtanut ihan tässä muutaman vuoden sisällä. Sijaisia ei juuri enää oteta edes viikon-parin poissaoloihin. Kouluja on yhdistelty, töissä jo olevien tuntimääriä lisätty. Opettajia yksinkertaisesti tavritaan nyt vähemmän kuin vaikkapa 5 v sitten.
Tämäpä juuri! Viimeiset pari vuotta ovat ajaneet koulutusalan ihan pohjalle, ja suunta on koko ajan huonompaan päin. Vielä 10 vuotta sitten opettajat olivat arvostettuja ja opetusala tarjosi heti vakituisen työpaikan, mutta nyt saa olla kiitollinen, jos saa yli 3 kuukauden pätkiä edes kaksi vuodessa. Viroista ei enää edes haaveilla. Mielenkiintoista on se, että tämä koskee ihan koko opetusalaa eikä vain tiettyjä opettajia: historianopettajat, erityisopettajat, luokanopettajat, opot, fysiikanopettajat.... kaikki ovat samassa veneessä eikä enää voi kikkailla opiskelemalla lisäpätevyyksiä (ao + lto yms.).
Hakurumba on alkanut ensi lukuvuodelle ja sama kaava toistuu. Virka on auki ja sitä hakee keskimäärin sata pätevää hakijaa. Yllätys yllätys, valituksi tulee opettaja, joka opettaa jo ko. koulussa. Rehtori naureskelee opehuoneessa, että pakkohan paikka on laitettava julkiseen hakuun, mutta se menee pisimpään talossa olleelle määräaikaiselle tai muuten " mukavimmalle". Työkkäri velvoittaa näitä hakemaan ja tilastot pullistelee avoimia opetusalan paikkoja, jotka ei oikeasti ole avoimessa haussa. Järkevää eikö?
Sama juttu määräaikaisten pestien kanssa: kun pätkä loppuu, usein haetaan jatkoa samasta koulusta. Tai sitten suhteilla pääsee pätkätyöhön.
Pahemmaksi vain menee. Älkää opiskelko opettajiksi!
Koulutusmääriähän vaan lisätään koko ajan.
Työllistymisvaikeuksien lisäksi alan pilasivat ilmiö-ops, inkluusio ja avoimet oppimisympäristöt. Sanoin morjens, ja lähdin opiskelemaan uutta ammattia.
Joo, täällä luokanopettaja komppaa täysin! Töitä ei vaan riitä kaikille opettajille, se on surullinen fakta :/ Koulutus on ajettu alas ja lisää leikkauksia tulee, en todellakaan voi suositella tätä alaa kenellekään nuorelle. Vaikka elämässä on muutakin kuin työ ja raha, niin ilman niitä ei oikein pärjää.