Jos lapsi ei mene kiusaamisen takia kouluun niin ovatko muut silloin syyllisiä hänen elämänsä epäonnistumiseen?
Tällainen filosofinen kysymys. Minusta ovat. Ei kenenkään pidä kärsiä koulussa toisten takia, kiusaajat olisivat syyllisiä kyseisen henkilön elämän pilallemenemiseen sitten.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo sinun lastasi ap kiusataan koulussa niin tee ihan mitä tahansa muuta kuin julista lapselle, että nyt sinun elämäsi on epäonnistunut ja siihen ovat kiusaajat syyllisiä. (vrt otsikko)
Sanoin just aamulla lapselle, että elämäsi on nyt epäonnistunut ja olet itse siihen syyllinen. Onko nyt hyvä?
Pyydä lapselta anteeksi. Älä itse ryhdy kiusaajaksi sentään.
No tuo nyt oli vaan tuohon 'mitä tahansa muuta' kommenttiin. Olin jo töissä, kun lapsi heräsi eikä sairaana mennyt kouluun.
Viestiin jossa kielletään sanomasta lapselle että tämä on epäonnistunut vastaat että sanot sitten lapsellesi että tämä on epäonnistunut? Oletko ihan työkykyinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo sinun lastasi ap kiusataan koulussa niin tee ihan mitä tahansa muuta kuin julista lapselle, että nyt sinun elämäsi on epäonnistunut ja siihen ovat kiusaajat syyllisiä. (vrt otsikko)
Sanoin just aamulla lapselle, että elämäsi on nyt epäonnistunut ja olet itse siihen syyllinen. Onko nyt hyvä?
No tuo nyt oli vaan tuohon 'mitä tahansa muuta' kommenttiin. Olin jo töissä, kun lapsi heräsi eikä sairaana mennyt kouluun.
Viestiin jossa kielletään sanomasta lapselle että tämä on epäonnistunut vastaat että sanot sitten lapsellesi että tämä on epäonnistunut? Oletko ihan työkykyinen?
Vrt. otsikko, oli puhe ettei noita molempia sanota. Olis muuten mahtavaa päästä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vrt. otsikko, oli puhe ettei noita molempia sanota. Olis muuten mahtavaa päästä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Ei sillä nyt sentään eläkettä vielä saa vaikka yhtenä päivänä sekava onkin. Ehkä päivän tai pari saikkua. Keskity nyt kuitenkin mieluummin töihin ehkä ne sujuu paremmin kuin vastailu ja työt yhtäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
No tuskinpa se tuossa kohdassa mun julistamisesta enempää pilalle menisi. Siis kaunistellako pitäisi, että siivoajan ammatti on ihan yhtä hyvä, kuin diplomi-insinöörin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri mieltä. Ihmisellä on vastuu omasta elämästään, vanhemmilla lastensa lapsuudesta. Mikään ei ikinä mene just niin kuin olisi toivonut mutta vahva ihminen pystyy menemään eteenpäin jumittamatta milloin mihinkin. Vanhempien pitää kasvattaa vahvoja ihmisiä eikä opettaa muiden syyttämisen mallia.
Aina löytyy selityksiä ja syyllisiä jos sille linjalle lähdetään. Tämän(kin) palstan rasittavimpia tyyppejä ovat ne menneessä vellovat muiden syyllistäjät jotka käyttävät vuosien takaisia asioita syynä sille mikseivät ota vastuuta omasta elämästään.
Miten siitä pitää ottaa vastuu, että muilla on oikeus aiheuttaa sille kiusatulle paha olo?
Pointti oli että siitä pitää päästä yli. Sille pitää laittaa stoppi mikä on vanhempien ja koulun velvollisuus mutta siihen ei pidä jäädä vellomaan.
Aivan. Jokaisella meistä on vastuu omasta toiminnastamme ja jos luokalla kiusataan yhtä niin kaikilla on henkilökohtainen vastuu siitä että se loppuu. Siitähän aloituksessa oli kyse. Sinä esität että sen henkilökohtaisen vastuun voisi laistaa.
Omaa katkeroitunut aina ei kyllä kannattaisi siirtää lapsiinsa mutta toimi ihan kuten halua sen suhteen valinta on sinun ei minun päätettävissä.
Millälailla se, että lapsen elämä ois pilalla ois vanhemman katkeruuden tuotosta tuossa?
Vierailija kirjoitti:
Nyt aloittaja ratkaisi aikuistenkin kiusaamisongelman, sanotaan vaan että ei saa. Ja ne lopettaa. Ekö?
Niin. Ja jos ei, niin saisi vaikka lyödä. Vain nillittäjät haluaa, että ei saa.
Eivät. Lapset tarvitsevat aikuisten asettamia rajoja. Joten jokainen aikuinen voi katsoa peiliin ja miettiä millä tämä tilanne saadaan loppumaan. Palaveri pystyyn.
Minusta tuo on silkkaa voittoa. Koulussa ihmiset keskimäärin tyhmentyvät ja tasapäistyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri mieltä. Ihmisellä on vastuu omasta elämästään, vanhemmilla lastensa lapsuudesta. Mikään ei ikinä mene just niin kuin olisi toivonut mutta vahva ihminen pystyy menemään eteenpäin jumittamatta milloin mihinkin. Vanhempien pitää kasvattaa vahvoja ihmisiä eikä opettaa muiden syyttämisen mallia.
Aina löytyy selityksiä ja syyllisiä jos sille linjalle lähdetään. Tämän(kin) palstan rasittavimpia tyyppejä ovat ne menneessä vellovat muiden syyllistäjät jotka käyttävät vuosien takaisia asioita syynä sille mikseivät ota vastuuta omasta elämästään.
Miten siitä pitää ottaa vastuu, että muilla on oikeus aiheuttaa sille kiusatulle paha olo?
Pointti oli että siitä pitää päästä yli. Sille pitää laittaa stoppi mikä on vanhempien ja koulun velvollisuus mutta siihen ei pidä jäädä vellomaan.
Aivan. Jokaisella meistä on vastuu omasta toiminnastamme ja jos luokalla kiusataan yhtä niin kaikilla on henkilökohtainen vastuu siitä että se loppuu. Siitähän aloituksessa oli kyse. Sinä esität että sen henkilökohtaisen vastuun voisi laistaa.
Omaa katkeroitunut aina ei kyllä kannattaisi siirtää lapsiinsa mutta toimi ihan kuten halua sen suhteen valinta on sinun ei minun päätettävissä.
Millälailla se, että lapsen elämä ois pilalla ois vanhemman katkeruuden tuotosta tuossa?
No ensinnäkään, vanhemman ei ikinä-koskaan-milloinkaan pidä ottaa tuota asennetta, että lapsen elämä olisi "pilalla". Lapsi voi kohdata vaikeitakin asioita, ikävää sinänsä, mutta mikään kohdattu vaikeus ei oikeuta tuota asennetta.
Jos vanhempi katkeroituu lapsen kohtaaman vaikeuden vuoksi ja alkaa selittämään kuinka "lapsen elämä on pilalla", tilanteesta tulee lapselle monin verroin hirveämpi. Vanhemman tehtävä on auttaa lasta selviämään vaikeuksista, tavalla tai toisella, ei katkeroitua ja näin edesauttaa lapsen katkeroitumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten melkoista settiä tällä palstalla! Ensimmäistä kertaa eläissäni tulen haukutuksi fasistiksi ja vain siksi että olen jonkun uhrimamman kanssa eri mieltä.
En myöskään kiistänyt missään kiusaajien vastuuta, mutta jos ollaan pragmaattisia niin miten se auttaa meitä jos vaikka joku tunnustaakin syyllisyytensä ja saa rangaistuksen mutta itse jäämme loppuiäksemme vellomaan kokemaamme vääryyteen? Ymmärtättekö että tämän toteaminen ei millään lailla kiistä syyllisen vastuuta?
Meillä päin myöskään ne ’kiusaajat’ eivät olleet mitään huomiota hakevia raukkiksia vaan aidosti häiriintyneitä ja väkivaltaisia hulluja. Osa joutui vankilaan ja osa pääsi hengestäänkin suhteellisen nuorina.
Tämä jääköön viimeiseksi kommentikseni. En katso hyvällä täysin aiheetonta fasistiksi nimittelyä. Pitäkää tunkkinne jos ette pysty käsittelemään niitä mielipiteitä joita itse pyydätte.