Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko koskaan kokeilleet että menette nukkumaan aikaisemmin? Jännä miten alkaa heräämäänkin aikaisemmin ja kiirettä ei enää ole aamuisin

Vierailija
18.03.2018 |

Säännöllisesti ei tartte tehdä kuin parina iltana ja jo rytmi muuttuu. Ihmeellistä. Jopa puoli tuntia vaikuttaa. ;)

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kokeilla

Vierailija
2/18 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla muutu muutaman illan aikana. Varsinkin jos on vähänkään unihäiriöitä tai nukkunut pitkään niin, että valvoo aamuyöhön asti ja sitten nukkuu aamupäivän, niin muutokseen menee jonkin aikaa.

Itsellä unihäiriöisenä tähän meni pari kuukautta, nyt jo muutaman vuoden nukkunut kuin "normaalit" ihmiset kun pysyy siinä rytmissä kiinni. Esim itselläni kaikki tietokoneet ja puhelimet ym, menee kiinni klo 22-23 väillä eikä niitä saa avata, ennen kuin kello on 7:00

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä, ihan tosi? Oletko ap idiootti?

T. Epäsäännöllistä vuorotyötä kellon ympäri ulottuvalla vaihteluvälillä tekevä

Vierailija
4/18 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa unta ennen klo 12 yöllä, kokeiltu on monet kerrat. 

Vierailija
5/18 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla itse, kun ajattelet, että tämä pätee henkilöihin, jotka tekevät työtä eri aikaan eri päivinä. 

Vierailija
6/18 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin minä sinne nukkumaan mennä klo 21, mutta niin aikaisin ei vaan saa unta kun olen melkeinpä aktiivisemmillani. Toki toimii aamuihmisille varmaankin.

Vierailija
7/18 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kokeiltu on. Jokainen voi helposti säätää vuorokausirytminsä haluamakseen. Minä menen aikaisin töihin ja käyn tietysti nukkumaan niin että ehdin nukkua normaalin yöuneni 8 tuntia.

Vierailija
8/18 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin minä sinne nukkumaan mennä klo 21, mutta niin aikaisin ei vaan saa unta kun olen melkeinpä aktiivisemmillani. Toki toimii aamuihmisille varmaankin.

Sisäinen kellosi on oppinut tuolle unirytmille. Sen voi muuttaa, mutta se vie paljon aikaa ja myös opettelua. Ja ennenkaikkea itsekuria. Yleisemmin ihmiset vain antavat periksi ja ottavat sen kännykän ja alkavat surffailemaan netissä. 

Vierailija
9/18 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla itse, kun ajattelet, että tämä pätee henkilöihin, jotka tekevät työtä eri aikaan eri päivinä. 

Normaalit ihmiset menevät eri aikoihin eri päivinä nukkumaan. Hyvin harva menee aina samaan aikaan, koska yleensä ihmiset nukkuvat vapaapäivinään aamulla pitkään. Illalla on puolestaan harrastuksia, katsotaan tv:stä ohjelmia, ollaan juhlimassa, kaveri soittaa illalla, ollaan matkoilla jnejne.

Joten ap:n "neuvo" on älytön, koska se on itsestäänselvä ja jokainen normaali ihminen vahtelee muutenkin nukkumaanmenoaikaa.

Poikkeuksina rutiiniriippuvaiset autistit tai pahasti unettomuudesta kärsivät, joilla voi olla pakko pyrkiä pitää vuorokausirytmi tasaisena.

Vierailija
10/18 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisäinen kellosi on oppinut tuolle unirytmille. Sen voi muuttaa, mutta se vie paljon aikaa ja myös opettelua. Ja ennenkaikkea itsekuria. Yleisemmin ihmiset vain antavat periksi ja ottavat sen kännykän ja alkavat surffailemaan netissä. 

Höpönlöpön se on nimenomaan asettunut omiin uomiinsa.

Vierailija
11/18 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun sisäinen kelloni ei tottunut aikaisin heräämiseen edes silloin kun kouluun piti herätä joka aamu samaan aikaan. Mites pitkään sitä pitäisi totutella jos useampi vuosi ei riitä? Jos menin liian aikaisin nukkumaan saatoin nukahtaa mutta heräsin parin tunnin päästä ja nukun loppuyön katkonaisesti. Vain myöhempään nukkumaan mennessä sain nukuttua kunnolla mutta silloin olin väsynyt aamulla. T. eri

Vierailija
12/18 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalit ihmiset menevät eri aikoihin eri päivinä nukkumaan. Hyvin harva menee aina samaan aikaan, koska yleensä ihmiset nukkuvat vapaapäivinään aamulla pitkään. Illalla on puolestaan harrastuksia, katsotaan tv:stä ohjelmia, ollaan juhlimassa, kaveri soittaa illalla, ollaan matkoilla jnejne.

Joten ap:n "neuvo" on älytön, koska se on itsestäänselvä ja jokainen normaali ihminen vahtelee muutenkin nukkumaanmenoaikaa.

Poikkeuksina rutiiniriippuvaiset autistit tai pahasti unettomuudesta kärsivät, joilla voi olla pakko pyrkiä pitää vuorokausirytmi tasaisena.

Jos nukkuu myöhempään niin varmasti valvoo myöhempään, sehän on itseaiheutettu ongelma. Eikö AP:n idea ollut, että menemällä aikaisempaan nukkumaan, tulee herättyä aikaisemmin? Eikä AP:lla edes ollut mitään tiettyä kelonaikaa milloin mennään nukkumaan, paitsi että illalla ja aamuisin. 

Taidat olla ite autistinen, kun et ymmärrä AP:n pointtia. 

Vierailija
13/18 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun sisäinen kelloni ei tottunut aikaisin heräämiseen edes silloin kun kouluun piti herätä joka aamu samaan aikaan. Mites pitkään sitä pitäisi totutella jos useampi vuosi ei riitä? Jos menin liian aikaisin nukkumaan saatoin nukahtaa mutta heräsin parin tunnin päästä ja nukun loppuyön katkonaisesti. Vain myöhempään nukkumaan mennessä sain nukuttua kunnolla mutta silloin olin väsynyt aamulla. T. eri

Riippuu ihan miten olet muutaman vuoden sitä yrittänyt totutella. Jos olet yrittänyt tehdä sitä viikolla ja sitten viikonlopun vetänyt ihan retuperälle nukkumisen ja heräämisen suhteen, niin tottakai siihen ei totu. Olin itse kuitenkin 10v lääkkeiden avulla nukkuva, joten tiedän ky llä mistä puhun ja siitä, että monet väittää että muka yrittävät, mutta oikeasti eivät. 

Myös tottakai tilanteesi myös vaikuttaa ruokatottumukset ja liikkuminen. 

Vierailija
14/18 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä tietää tulleensa vanhaksi, kun menee illalla aikaisin nukkumaan ja aamulla herää 2-3h ennen töihinlähtöä.

Vierailija
15/18 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on parempi neuvo. Yrittäkää te aamuihmiset nukkua vähän pidempään. Laittakaa kello soimaan vasta 9.30. Sitä ennen ei saa nousta eikä ruveta surffailemaan netissä, se kertoo huonosta itsekurista. Pää tyynyyn vaan.

Jaksatte sitten illalla ihan itsestään valvoa vähän pidempään, kun ette ole kukkuneet varhaisaamusta lähtien.

Vierailija
16/18 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä herään aamulla silloin kun kello soi, riippumatta koska olen mennyt nukkumaan.

Vierailija
17/18 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole edes 24 h vuorokausi. En saa mitään rytmiä, kosks, jos nukun paljon, niin seuraavina öinä en pysty nukkumaan kovin paljoa. Jos taas nukun vähän, niin tarvitsen pitemmät unet yhtenä tai kahtena yönä, jos yritän nukkua n.6 h, eli näiden väliltä en saa joko unta tai olen väsynyt ja herääminen on vaikeaa.

Vierailija
18/18 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on parempi neuvo. Yrittäkää te aamuihmiset nukkua vähän pidempään. Laittakaa kello soimaan vasta 9.30. Sitä ennen ei saa nousta eikä ruveta surffailemaan netissä, se kertoo huonosta itsekurista. Pää tyynyyn vaan.

Jaksatte sitten illalla ihan itsestään valvoa vähän pidempään, kun ette ole kukkuneet varhaisaamusta lähtien.

Olen aamuihminen ja kyllä mä voisin oppia nukkua pitempään ja valvoa pitempään jos haluaisin. En halua ja onneksi ei tarvitsekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän