Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirppisten trokarit

Vierailija
18.03.2018 |

Missä menee raja että toiminta alkaa olla jo veronalaista? Ei kai missään. Minulla on tuttava, joka taukoamatta kiertää kirppiksiä ja haalii itselleen myytävää tavaraa. Hänellä on koko ajan kolme pöytää eri kirppiksillä ja myy niitä ostoksiaan. "Vanhaa tavaraa pois nurkista" kun tosiasia on, että hän pyörittää osto- ja myyntiliikettä noin käytännössä. Ilmeisesti tällä toiminnalla ei ole rajoja, ja siksi niitä onkin aika paljon.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kyllä kirpputorien ajatuksen pilaavat ahneet.

Vierailija
2/22 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin ihminen haalii sitä tavaraa muutaman sadan kilometrin säteeltä. Aina tuo valtavat kuormat mukanaan maaseudun kirppareilta. Ja käyttää tähän työhönsä siis monta tuntia päivässä. Ja tuotot tulee puhtaana käteen ja käteisellä, eli verottaja ja kela eivät niitä näe. Saa siis monia tukia kun on työtön ja yh. Ja kuukausitasolla tienaa tällä osto-myyntitoiminnallaan tonnin kuussa. Omien sanojensa mukaan siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuuhan se ostokset maksamaan ja bensaakin lurahtaa aika paljon muutamassa sadassa kilometrissä

Taisit vähän liioitella..

Vierailija
4/22 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo aika pieni "palkka" jos käyttää päivässä monta tuntia kirpputorien kiertämiseen ja autolla ajamiseen. Oma työnsä on sitten tavaroiden hinnoittamisessa. Eikä aina ole takeita että tavara menee kaupaksi.

Vierailija
5/22 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei tuo ostajalle mitään lisäarvoa, vaan vetää vain rahaa välistä.

Vierailija
6/22 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös jokainen myyjä hinnoittele itse tavaransa?

Ja ostaja päättää, millä hinnalla ostaa?

Vierailija
7/22 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvää päivää mistä ihmiset näköjään voi olla kateellisia....

8 500 euroa vuodessa saa myydä verottomana. Olen 2:lla eri kirpputorilla ollut töissä, ja kaikki ns. trokarit toimii toiminimellä, sillä kirpputoreja syynätään verottajan puolesta aika usein. Ei kukaan sitä siellä mainosta ja ap:n kaltaisia ihmisiä joita toiminta ärsyttää, on paljon. Pitäisikö heidän laittaa kyltti kaulaan, että toiminimi on?

Kun ilmoittaa verottajalle, niin saa myös hyvitystä tulonhankkimiskuluihin joita esim. autolla ajaminen ympäriinsä aiheuttaa.

Viikon aikaikkuna kirpputorilla myyntiin on pieni. Jos trokari ostaa tavaraa, tavara on ostettu, pyydetty hinta maksettu ja todennäköisesti tavaraa tulee myyjän puolesta myytyä enemmän kuin ilman trokaria. Trokarilla on sitten "jatkuva" pöytä, netti-ilmoituksia jne, joissa myynti-ikkuna suurenee ja tavaraa on sitten "varaa" roikottaa muutamia viikkoja enemmän ja siitä sitten pieni voitto.

Minun vuosien näkökulmalla väitän, että myyjä hyötyy trokareista.

Vierailija
8/22 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä henkilöllä ei ole toiminimeä. Pitää pöytiä koko ajan, vuodesta toiseen. Ja hakee tavaroita kauempaa jos on muutenkin siellä menossa esim. sukuloimassa. Haalii myös sukulaisilta ja tuttavilta ilmaiseksi tavaraa myyntiään varten. Tosin ne lahjoittajat eivät tiedä että myy ne, vaan luulevat että tulee köyhälle tarpeeseen. 

Vierailija
9/22 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä menee raja että toiminta alkaa olla jo veronalaista? Ei kai missään. Minulla on tuttava, joka taukoamatta kiertää kirppiksiä ja haalii itselleen myytävää tavaraa. Hänellä on koko ajan kolme pöytää eri kirppiksillä ja myy niitä ostoksiaan. "Vanhaa tavaraa pois nurkista" kun tosiasia on, että hän pyörittää osto- ja myyntiliikettä noin käytännössä. Ilmeisesti tällä toiminnalla ei ole rajoja, ja siksi niitä onkin aika paljon.

Omassa ja perheen käytössä ollutta tavaraa saa myydä verovapaasti viiteen tonniin asti ja muuta tavaraa tonniin.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot-j…

Vierailija
10/22 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä henkilöllä ei ole toiminimeä. Pitää pöytiä koko ajan, vuodesta toiseen. Ja hakee tavaroita kauempaa jos on muutenkin siellä menossa esim. sukuloimassa. Haalii myös sukulaisilta ja tuttavilta ilmaiseksi tavaraa myyntiään varten. Tosin ne lahjoittajat eivät tiedä että myy ne, vaan luulevat että tulee köyhälle tarpeeseen. 

Kyllähän ne tavarat varmaan tuleekin köyhälle tarpeeseen.

Itse annan myös yhdelle tutulle tavaraa ja hän pitää jotain itse ja loput jakaa tai myy eteenpäin. Ei ole minulta ois, hyvä kiertoon.

Vierailija
11/22 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toi Ullanlinna kierrättää -fb-kirpputorin yp, josta täälläkin aiemmin keskusteltu, on nyt Kallio kierrättää -ryhmässä myymässä löytöjään..

(Nykyään Ullanlinna ja Eira kierrättää -ryhmä mutta keskustelua tuosta yp:stä löytyy..)

Vierailija
12/22 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8 500 euroa vuodessa saa myydä verottomana. Olen 2:lla eri kirpputorilla ollut töissä, ja kaikki ns. trokarit toimii toiminimellä, sillä kirpputoreja syynätään verottajan puolesta aika usein. Ei kukaan sitä siellä mainosta ja ap:n kaltaisia ihmisiä joita toiminta ärsyttää, on paljon. Pitäisikö heidän laittaa kyltti kaulaan, että toiminimi on?

Kun ilmoittaa verottajalle, niin saa myös hyvitystä tulonhankkimiskuluihin joita esim. autolla ajaminen ympäriinsä aiheuttaa.

Viikon aikaikkuna kirpputorilla myyntiin on pieni. Jos trokari ostaa tavaraa, tavara on ostettu, pyydetty hinta maksettu ja todennäköisesti tavaraa tulee myyjän puolesta myytyä enemmän kuin ilman trokaria. Trokarilla on sitten "jatkuva" pöytä, netti-ilmoituksia jne, joissa myynti-ikkuna suurenee ja tavaraa on sitten "varaa" roikottaa muutamia viikkoja enemmän ja siitä sitten pieni voitto.

Mistä olet keksinyt tuollaisen 8500€:n rajan? Sehän ei pidä paikkaansa.

Vierailija
13/22 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän ei tuo ostajalle mitään lisäarvoa, vaan vetää vain rahaa välistä.

Niin, me kaikkihan voisimme köydä hakemassa ruokammekin suoraan maatiloilta.

Se että hakee myytäväksi tavaraa kauempaa on sitä lisäarvoa ostajille. Jossain jeerassa ei välttämättä arvosteta retrokamppeita samalla tavalla, mutta kaupungin retroharrastaja kyllä arvostaa jos ei tarvitse lähteä satojen kilsojen reissulle retro-ostoksille.

Vierailija
14/22 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttu on työtön ja tekee vst ns ammatikseen. Aina putsaa, silittää, maalaa jne ja sitten kuvaa ja myy Palsamaan tapaan millä hinnalla menee. Välillä tekee löytöjä, välillä menee persnettoa. Ja posti myös rikastuu.

Tienaa tällä tavalla n 500 e käteen, sai viime vuonna 6000 e käteen.

Kaikesta ei tarvi olla kateellinen, tekee satoja tunteja töitä tähän summaan.

Vierailija
15/22 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useammasta lähteestä löytyy tästä tieto https://yle.fi/uutiset/3-6921804

"Jos uutta tai vanhaa tavaraa myydään ja ostetaan säännöllisesti ja ansaintatarkoituksessa, ovat saadut myyntivoitot verotettavaa tuloa. Myynnin määrän ylittäessä 8 500 euroa vuodessa, mukaan astuu myös arvonlisävero.

Tavanomaista koti-irtaimistoa voi myydä verottomasti, jos myynnistä yhteensä saadut voitot ovat enintään 5 000 euroa. Tällaisen omassa tai perheen käytössä olleen koti-irtaimiston myynnistä saatuja voittoja verotetaan harvoin, koska yleensä alkuperäinen ostohinta on myyntihintaa isompi.

Muun omaisuuden, kuten kotitalouden käytössä olevien autojen, veneiden ja sijoituskohteiden kirpputorimyynnistä saadut myyntivoitot verotetaan, jos niiden yhteenlasketut myyntihinnat ovat yli 1 000 euroa."

eri

Vierailija
16/22 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuuhan se ostokset maksamaan ja bensaakin lurahtaa aika paljon muutamassa sadassa kilometrissä

Taisit vähän liioitella..

Vähän ohiksena, mutta tuota itsekin olen pari kertaa ihmetellyt, eli tuota että kyllä se bensakin maksaa.

Jokin aika yritin änkeä ullakkokomeroon uustuotantoa olevaa rokokoo-sohvaa. Tosi kaunis sohva toki, mutta ei nyt mitenkään kovin arvokas kun oli uustuotantoa ja jo vähän kulunut (itse olin ostanut sen kirpparilta). No sitten onnistuin vielä katkaisemaan yhden sohvan jalan kun eihän se sinne ullakkokomeroon suostunut mahtumaan.

En missään nimessä halunnut enää raahata rikkinäistä sohvaa asuntooni mutta kun se ei vain mennyt sinne ullakkokomeroon. Joten oli taloyhtiön sääntöjen vastaisesti ullakon käytävällä, eli aiheutti palovaaran. Ajattelin sitten, että kun nyt joku vain hakisi pois, koska muuten olisin seuraavana päivänä järjestämään sille kuljetuksen kaatikselle (tämä oli viikonloppu).

Laitoin ilmoituksen paikalliseen (siis kaupunginosan) FB-ryhmään, että jos heti saman päivän aikana pääsee hakemaan niin saa ilmaiseksi. Olin tosi tyytyväinen, kun pari nuorta opiskelijaa tulivat hakemaan ihan parin tunnin sisällä, eikä heitä haitannut katkennut jalka, ilmoittivat vain laittavansa jotain tueksi sen alle.

No, sitten kun laitoin ilmoon että sohva oli viety pois, niin sain kiukkuisen viestin joltain naiselta, joka oli meinannut lähteä ajamaan Turusta hakemaan tuota sohvaa Helsingistä. Oli tosiaan sellainen WTF-olo, jonka lisäksi huvitti. Koska sohva - jonka olin sekä valokuvissa että tekstissä kuvannut täysin rehellisesti kulahtaneeksi ja rikkinäiseksi uustuotannoksi - ei todellakaan voinut olla tuossa rikkinäisessä kunnossa missään nimessä paljonkaan arvoinen. Joten todennäköisesti pelkät bensat Turusta Helsinkiin ja takaisin olisivat maksaneet enemmän.

No joo, pitkä juttu ja vähän aiheen ohi, mutta tuo jäi vain niin huvittavan absurdiksi tilanteeksi mieleen. Olisi ollut äärimmäisen epätodennäköistä, että tuo trokari olisi tehnyt voittoa vaan päinvastoin tappiota.

Lisänä rokassa tuo absurdi yksityiskohta, ettö sohvasta oli ilmoitus vain pienen kaupunginosan paikallisessa ryhmässä - ja sitten joku lähtisi ajelemaan Turusta Helsinkiin!

Vierailija
17/22 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useammasta lähteestä löytyy tästä tieto https://yle.fi/uutiset/3-6921804

"Jos uutta tai vanhaa tavaraa myydään ja ostetaan säännöllisesti ja ansaintatarkoituksessa, ovat saadut myyntivoitot verotettavaa tuloa. Myynnin määrän ylittäessä 8 500 euroa vuodessa, mukaan astuu myös arvonlisävero.

Tavanomaista koti-irtaimistoa voi myydä verottomasti, jos myynnistä yhteensä saadut voitot ovat enintään 5 000 euroa. Tällaisen omassa tai perheen käytössä olleen koti-irtaimiston myynnistä saatuja voittoja verotetaan harvoin, koska yleensä alkuperäinen ostohinta on myyntihintaa isompi.

Muun omaisuuden, kuten kotitalouden käytössä olevien autojen, veneiden ja sijoituskohteiden kirpputorimyynnistä saadut myyntivoitot verotetaan, jos niiden yhteenlasketut myyntihinnat ovat yli 1 000 euroa."

eri

Tuossahan sanotaan ihan selvästi, että 8500 euroa/vuosi on arvonlisäverovelvollisuuden raja. Se ei ole sama kuin veroton myynti.

Vierailija
18/22 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trokarit ovat kyllä niin pohjasakkaa. Yhdessä vanhojen esineiden ryhmässä parhaat esineet ovat yleensä todella, todella epämääräisellä henkilöllä.

Ryhmässä myydään paljon esimerkiksi perikuntien jäämistöä, eli lapset ja lapsenlapset myyvät. Monella ei ole kunnolla käsitystä oikeista hinnoista eikä tuollaisessa tilanteessa jaksa tuollaista edes ajatella. 

On täysin epäuskottavaa, että yhdellä ja samalla ihmisellä olisi koko ajan ihania, harvinaisia vanhoja esineitä myytävänä (siis tyyliin monta ilmoitusta päivässä), varsinkin kun taustat ovat tosi epämääräiset.

Esineet ovat kauniita, ihania ja hyväkuntoisia, mutta en koskaan ostaisi häneltä. Ensinnä, koska en luottaisi ja toiseksi, olisi kauheaa ajatella että joku on hyötynyt toisten surusta ja hädästä.

Inhottavaa.

Vierailija
19/22 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös jokainen myyjä hinnoittele itse tavaransa?

Ja ostaja päättää, millä hinnalla ostaa?

No kyse on rehellisyydestä. Jos on esimerkiksi selkeästi kauppa, niin tottakai sitä suhtautuu eri tavalla.

Mutta jos esitetään pokkana, että ihan omaa ylimääräistä tavaraa tässä myydään, niin se on vain eri asia. Varsinkin kun monesti esimerkiksi osa tavaroista on huijattu ihmisiltä, jotka eivät tiedä niiden aitoa hintaa tai ovat niin epätoivoisia, että tarvitsevat vain jotain rahaa. Toisten hädän käyttäminen on vastenmielistä.

Ja joskus voisi jopa toivoa, että se itselle tarpeeton tavara menisi jollekulle, joka oikeasti tarvitsisi sitä ja arvostaisi sitä. Sitten kun sen huijaakin joku vain tehdääkseen sillä fyrkkaa, niin vastenmielistä se on.

Vierailija
20/22 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin ihminen haalii sitä tavaraa muutaman sadan kilometrin säteeltä. Aina tuo valtavat kuormat mukanaan maaseudun kirppareilta. Ja käyttää tähän työhönsä siis monta tuntia päivässä. Ja tuotot tulee puhtaana käteen ja käteisellä, eli verottaja ja kela eivät niitä näe. Saa siis monia tukia kun on työtön ja yh. Ja kuukausitasolla tienaa tällä osto-myyntitoiminnallaan tonnin kuussa. Omien sanojensa mukaan siis.

No käräytä se verottajalle! Yritystoiminnaltahan tuo kuulostaa, joten verot ja maksut sen mukaan, sekä tietysti tuet pois. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän