Mies huutaa joka päivä, olen ihan loppu
Meillä on yhteinen yritys ja stressi ja työpaine on välillä kova. Mies on tosi temperamenttinen ja suuttuu ihan pikkuasioistakin. (Esim jos tavara hukassa) Huutaa ja raivoaa mulle joka päivä. Hän on paljon taitavampi firman jutuissa ja suuttuu, kun en ole yhtä hyvä ja nopea. Tai jos joku asia ei mene suunnittelmien mukaan, alkaa raivoaminen. Tai jos esim pyytää käymään luonaan niin karjuu heti mun nimeä, koskaan ei ensin pyydä neutraalisti käymään.
Olen ihan hajalla tästä työmäärästä ja miehen jatkuvasta raivoamisesta. Joskus jos mies nåkee että kovasti pahoitan mieleni, saattaa pyytää myöhemmin anteeksi, mutta sama meno jatkuu seuraavana päivänä.
Haluaisin vaan purkaa pahaa oloani jollekin, mutta en jotenkin kehtaa ystävillekään kertoa koko tilannetta, kun jollain lailla haluan kuitenkin suojella miestä, ei se koko ajan ilkeä ole ja on meillä hyviäkin hetkiä ja joskus jopa päiviä.
Pidän meidän työstä, mutta tämä tilanne on ihan kestämätön. Olen koko ajan ihan varpaillaan ja varuillaan, että mitä seuraavaksi.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on helposti vihastuva luonne. Siihen on todella vaikea vaikuttaa puhumalla, koska kyse on stressin lisäksi jonkinlaisesta impulsiivikontrollin ja pitkäjänteisyyden puutteesta. Hän ei siedä stressiä ja vastoinkäymisiä. Tosiaan hän huutaa, kun on itse hukannut tavaransa tai joku muu on ärsyttänyt häntä.
Raivoaminen, kiroilu ja tavaroiden paiskominen oli lopulta arkipäivää. Mies sanoi, ettei mun tarvitse ottaa sitä henkilökohtaisesti. Ei hän ymmärtänyt, vaikka selitin, miten paha mieli minulle tuollaisesta tulee. Ja olihan se ihan tahallista, että esim. ovia ja tavaroita paiskotaan aamuisin, kun minä saisin vielä nukkua ja mies joutuu heräämään töihin.
Hakekaa apua ennen kuin tilanne lähtee käsistä. Minä kilttinä ja ymmärtäväisenä turruin mieheni käytökseen, vaikka sisimmässäni tunsin, ettei hän arvosta ja välitä tunteistani. Meillä tilanne paisui mahdottomaksi, kun miehen isä kuoli. Jouduin kestämään aivan kohtuutonta käytöstä. Lopulta mies riidan päätteeksi rikkoi seiniä, oven ja tavaroitani sekä ropisti minua kädestä.
Voit valita, haluatko yrittää kaikesta huolimatta. Jos aiot yrittää kestää, on miehen luvattava muuttua ja tehtävä sen vuoksi jotain. Jokin yhteinen keskusteluapu olisi hyväksi. Harmi, ettei mihinkään vihanhallintaryhmään taida päästä, ennen kuin on vähintään hakannut jonkun...
Tämä voisi olla minun kirjoittama alun osalta. Minunkin mies sanoo, että ei sitä huutamista tarvi ottaa henkiläkohtaisesti. En vaan voi sille mitään että se on tosi raskasta kuunnella päivästä toiseen. Mies on joskus väittänyt että kestä sitä kun olen liian herkkä mutta en usko että kukaan sellaista vuosia jaksaa.
Ja tosiaan, meilläkin on mennyt kamaa rikki, mm. tietsikan näppis yms kun mies raivopäissään hajottaa.
-Ap
Ap, tarvitset nyt ensiapuna lomaa. Lähdet yksin ilman huutavaa miestä ja rentoudut. Jos yritykseen tarvitaan työntekijä, otatte jostain vuokrafirmasta. Samalla miehesi havaitsee ihan konkreettisesti mikä sinun työpanoksesi arvo on.
Loman jälkeen kerrot miehelle ettet enää alistu kuuntelemaan huutoa tai muuta epäasiallista käytöstä. Lopetat työnteon heti kun huuto alkaa ja palaat vasta kun mies on pyytänyt anteeksi. Jos mies ei muuta käytöstään, ap:n on oman terveytensä vuoksi hankittava työpaikka muualta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tarvitset nyt ensiapuna lomaa. Lähdet yksin ilman huutavaa miestä ja rentoudut. Jos yritykseen tarvitaan työntekijä, otatte jostain vuokrafirmasta. Samalla miehesi havaitsee ihan konkreettisesti mikä sinun työpanoksesi arvo on.
Loman jälkeen kerrot miehelle ettet enää alistu kuuntelemaan huutoa tai muuta epäasiallista käytöstä. Lopetat työnteon heti kun huuto alkaa ja palaat vasta kun mies on pyytänyt anteeksi. Jos mies ei muuta käytöstään, ap:n on oman terveytensä vuoksi hankittava työpaikka muualta.
Joo mä menin vastaavassa tilanteessa yksilöterapiaan.
Ohjeena oli lopettaa toiminta ja poistua heti kun huuto alkaa.
Vähän jäi mies hölmistyneenä, kun esim pitelin jotain lautaa, kun hän naulasi, kun lauta tippui ja minä häivyin.
Itse ensin terapiassa esitin, että eihän asioita voi jättää hoitamatta niin terapeutti vain vastasi, no sitten jatkat huudon kuulemista elämäsi loppuun.
Meni kyllä aika monta kuukautta ennen kuin mies tajusi, että todellakin sen hetkinen maailma pysähtyy yhteenkin karjahdukseen.
Jossain vaiheessa sulla itsellä kilahtaa ja lyöt miestä tai alat itse raivota ja heitellä tavaroita. Kokemuksesta sanon, että tuollaisen miehen kanssa väkivalta ja kriisit tulevat vielä esiin. Tavaroiden rikkominen ja raivoaminen on jo eräänlaista henkistä väkivaltaa.
Älä ala "puolustamaan" itseäsi huutamalla tai muuten liittymällä vihaan. Lähde aina pois tilanteesta, ennen kuin käy huonosti.
Firma voi olla edelleen yhteinen vaikka eroaisitte. Muuta muualle. Saat olla omassa kotonas rauhassa. Sitten alat miettiä osuutesi myymistä. Firma ei saa olla pallo jalassa, jos mies ei osaa käyttäytyä.
Uskoisiko mies jos valaisisit häntä että huutaminen ja raivoaminen on erittäin vaarallista hänelle itselleen? Verenpaine nousee, sydän joutuu lyömään lujempaa, kohtausriski kasvaa.
Työpaineenne ei muutenkaan kuulosta normaalilta jos teette koko ajan järkyttävän pitkää päivää.
Ehkä hän suostuisi terapiaan kun kykenee pyytämään anteeksikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän jäi mies hölmistyneenä, kun esim pitelin jotain lautaa, kun hän naulasi, kun lauta tippui ja minä häivyin.
Itse ensin terapiassa esitin, että eihän asioita voi jättää hoitamatta niin terapeutti vain vastasi, no sitten jatkat huudon kuulemista elämäsi loppuun.
Meni kyllä aika monta kuukautta ennen kuin mies tajusi, että todellakin sen hetkinen maailma pysähtyy yhteenkin karjahdukseen.
Tuossa on vaan se riski, että mies ärsyyntyneenä leipoo naamasi uuteen uskoon jos häivyt jollain todella kriittisellä hetkellä tai sitten vaihtaa sinut lennossa toiseen naiseen kunhan löytää sellaisen. Ilmeisesti miehesi ei ole hoteinta hottia pariutumismarkkinoilla kun ei ole tuollaisen pakottamisen jälkeen lähtenyt...tai sitten kylmäverisesti laskee ettei saisi mistään tilalle yhtä halpaa työntekijää.
Siis toi on ihan järkyttävää toi huutaminen, mikset eroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on vaan se riski, että mies ärsyyntyneenä leipoo naamasi uuteen uskoon jos häivyt jollain todella kriittisellä hetkellä tai sitten vaihtaa sinut lennossa toiseen naiseen kunhan löytää sellaisen. Ilmeisesti miehesi ei ole hoteinta hottia pariutumismarkkinoilla kun ei ole tuollaisen pakottamisen jälkeen lähtenyt...tai sitten kylmäverisesti laskee ettei saisi mistään tilalle yhtä halpaa työntekijää.
Jos firma on yhteinen, mies menettää myös puolet siitä jos hankkii ap:n tilalle toisen naisen.Se lisäksi noiden huutajien pinna vaan lyhentyy vuosien kuluessa joten se seuraava nainen ei katso huutavaa meis ees sitä aikaa kun ap on olosuhteisen pakosta katsonut.
Vierailija kirjoitti:
Ota puhelimen videolle säännöllisesti niitä huutokohtauksia ja näytä ne sille rauhallisena hetkenä. Älä mene kovin lähelle videoimaan koska se ärsyttää huippuunsa ja se yrittää hajottaa sun puhelimen.
Plus jos teillä on firmassa lisäksenne muita työntekijöitä, niin voitte näyttää näitä videoita pikkujouluijen viihdeosiossa ja nauraa niille yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Siis toi on ihan järkyttävää toi huutaminen, mikset eroa?
On meillä niitä hyviäkin päiviä ja erosta elämä menisi tosi monimutkaiseksi kun pitäisi jakaa firmat ja muut jutut. Joskus haaveiltiin, että voitaispa tehdä yhdessä töitä, mutta ei tämå niin ruusuista olekaan aina.
-Ap
Yleensä se tavara hukkuu siinä vaiheessa kun mennään naimisiin ja tulee lapsia.
Älä lähde draamaan mukaan vaan rauhallisesti mutta napakasti sano, että hänellä ei ole oikeutta huutaa sinulle. Jos tilanne jatkuu lähde pois tilanteesta vaikkapa kävelylle tai toiseen huoneeseen.
Laita vaan rohkeasti avioero vetämään ja varmista selustasi kun mies saa erohaasteen käteensä. Jokaisella on vain se yksi elämä. Huolehdi itsestäsi. Onnea matkaan !
Tuo on nähtävästi tasan kolme vuotta vanha kirjoitus. Olisi kiva tietää, mitä ap:lle nykyään kuuluu.
Auttaisiko uhkaaminen/kiristäminen jos firma ei pyörisi ilman sinua? Pystyisitkö pyörittämään yksiksesi antamalla äijālle fudut,ehkä palkkaisit jonkun toisen osaavan miehen/naisen tilalleen? Onko miehesi tavallinen tallaaja vaikka temperamentti on vähān ...
Sanot sille että et jaksa kuunnella huutoa enää yhtään. Sanot että sinusta ei tämän paremmaksi ole, joten taidat olla täysin väärä henkilö suhteeseenne ja firman osakkaaksi. Nyt tuli raja vastaan ja asiat muuttuu. Miehesikin on sitten mukavampi olla itsensä kanssa kun ei tarvitse raivota kenellekään koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuollaisessa voi kukaan elää. Onko miehesi aivan apina kun ei osaa hillitä yhtään itseään? Sinä olet lapanen joka antaa kohdella itseään noin, minä huutaisin takaisin että pää kiinni ja lähtisin pois, pitäkööt tunkkinsa jos ei osaa käyttäytyä kuin ihminen.
Sinä sairastut tuosta ihan kohta, mitäs mies sitten tekee kun joutuu tekemään sunkin työt?
Mä en sitä huutokilpailua voita jos lähden takaisin huutaamaan, kokeiltu on. Jos yritän lähteä tilanteesta, mies suuttuu aivan älyttömän paljon. Sekin on kokeiltu. Ja jotenkin alkaa tuntua, että kaikki on vaan omaa vikaa, sekin että mies huutaa.
-Ap
Mä voin mielihyvin tulla sinne huutamaan miehen suohon. Nuorena pinnalla olleet epävakaan persoonallisuuden piirteet nousee mussa esiin edelleen jos joku oikein ärsyttää ja silloin pidän huolen että mä olen se, joka jää viimeisenä pystyyn, niin sanoakseni.
Leikki sikseen. Uhkaa erolla ja sano, ettet jaksa. Jos mies ränkkää vastaan, pakkaa kamasi ja ota pari päivää lomaa. Jos mies on yhtään järjissään, tajuaa hän tehneensä väärin. Jos ei, jätä se. Miksi sinun pitäisi sietää tuollaista? Ja kerro asioista avoimesti jollekulle lähipiirissäsi. Ei sinun tarvitse niellä pahaa oloa, murrut muuten itse ihan kohta. Voin sanoa, että kenenkään mies ei ole niin täydellinen, että arvostella pitäisi tuon takia.
Siinähän aukeaisi sinulle työharjoittelupaikka. Kiinnostaako?