Minun ja miehen "salaisuus" ahdistaa niin paljon etten tiedä mitä pitäisi tehdä - neuvoja?
Olen ollut mieheni kanssa yhdessä 7v. Ollaan molemmat opiskelijoita. Emme käy kumpikaan nyt töissä, joten tulot on melko pienet.
Asumme vuokralla ja elämme perus vaatimatonta opiskelijaelämää. Laskut saadaan maksettua ja ruokaa ostettua kun katsotaan ostetaanko 1,5e vai 3e leipäpussi ja niin edelleen. Kaikki mitä tulee niin menee ja aika paljon joudutaan tinkimään, mutta pärjätään. Suhde on ollut kokoajan hyvä, vakaa.
Olen 26v ja mies 30v. Lapsia meillä ei ole.
Otimme useampi kuukausi sitten pikavipin, ensimmäistä ja viimeistä kertaa molempien elämässä. Otimme vipin pientä lomareissua varten. Emme kuitenkaan saaneet vippiä maksettua joka alkoi kasvaa järkyttäviä summia korkoa (olemme klassinen tarina typeristä vipinottajista siis). Lopulta vippisumma nousi 500euroon korkoineen. Tässäkohtaa mainittakoon, että olemme jo läksymme oppineet, olimme typeriä emmekä aio enää koskaan ottaa yhtäkään vippiä mistään.
Onneksemme kyseessä oli "vain" 500euroa, eikä esimerkiksi 5000e. Mutta näilläkin tuloilla 500e on paljon, suorastaan mahdottoman paljon.
Emme olleet kertoneet kenellekään vipistä. Mieheni lopulta suosutteli että kerromme vipistä hänen kummisedälleen ja pyytäisimme apua. Mieheni kummisetä on siis suht. varakas eläkeläinen.
Näin tapahtui, kummisetä oli ensin hiukan kiukkuinen ja pettynyt tottakai meihin mutta sanoi, että koska olimme rehellisiä ja kerroimme rehellisesti vipistä ja siitä miksi sen otimme, hän on päättänyt auttaa meitä, kaivoi lompakostaan 500euroa ja sanoi että maksakaa se vippi sitten heti pois ja koskaan ette enää uutta vippiä ota muistakaa se.
Häpeä oli kova ja oli hankala ottaa raha vastaan, ensin kieltäydyimmekin mutta sitten otimme rahan vastaan ja kiitimme. Maksoimme vipin oitis pois ja asia on nyt kunnossa.
Miehen sedän kanssa soveimme että asia jää meidän väliseksemme ja setä sanoi itsekin että hän tietää jos miehen vanhemmat saavat asiasta kuulla miten meille siitä suututaan.
Siittä asti kuitenkin minua on ahdistanut ihan kauheasti. En pysty keskittymään mihinkään ja ajatukset karkailevat kokoajan tuohon tapahtuneeseen. Tulee todella syyllinen olo. Ikäänkuin olisimme jotain rikollisia.
Tuntuu väärältä, että pitäisi maksaa äkkiä tuo vippi takaisin kummisedälle (vaikka hän itse antoi ymmärtää että summaa ei tarvitse maksaa takaisin ja auttaa meitä omasta halustaan kun lupasimme maksaa takaisin).
Asiassa kuitenkin painaa vielä enemmän se seikka, että kukaan ei tiedä tosta vipistä ja siitä että miehen kummisetä antoi sen maksuun rahan. Tarkoitan, että emme ole kertoneet miehen vanhemmille koko asiasta.
Jos he saisivat tietää tottakai olisivat hekin meihin pettyneitä ylipäänsä, mutta he suuttuisivat kuitenkin eniten siitä että pyysimme miehen kummisedältä apua ja hän antoi meille 500e vipin maksuun jonka otimme vastaan ja vipin maksoimme.
En haluaisi että miehen vanhemmat saavat tietää koskaan koko asiasta. Mietin vain kuinka pitäisi toimia - pitäisikö maksaa tuo 500e sille sedälle takaisin tavalla tai toisella vai mitä pitäisi tehdä. Toisaalta, jos setä kertoo tapahtuneesta eteenpäin hän kertoo sen siitä huolimatta olemmeko maksaneet 500e takaisin vai emme.
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on rikas, mutta ei hän kuljeskele ympäriinsä 500 e lompakossa. Sen sijaan hän osaa käyttää nettipankkia.
Miksi en siis oikein usko tätä tarinaa?
Toiseksi pikavippi lomaa varten on juuri niin tyhmää kuin voi odottaa työssäkäymättömiltä opiskelijoilta.
Miehen setä on siis eläkeläinen (67v), ei omista tietokonetta eikä osaisi edes sitä käyttää. Hän käy kerran parissa viikossa pankissa nostamassa isomman summan käteisellä rahaa.
OK, pakko olla provo. Ei nykyään pankkiasioita kukaan noin hoida, eikä noin nuori vasta eläkkeelle jäänyt voi olla sellainen, joka ei osaa tietokonetta käyttää.
Vai onko setä oikeasti kehitysvammainen, ja siksi häneltä ei olisi saanut mennä kinuamaan rahaa?
Miksi mä nyt tällaista valehtelisin? Täyttä totta. Miehen setä on 67v eläkkeellä, maaseudulla asuva. Saattaa kai vaikuttaa, ettei ole kaupunkilainen? En minä tiedä. Mutta ihan normaali täysillä käyvä ihminen se setä on.
No kyllä maaseudullakin asuva normaali aikuinen on tietokoneen omistanut jo viimeiset 20 vuotta. Mikä oli sedän ammatti?
Minun isäni on 67, eikä omista tietokonetta. On ihan täysipäinen ja asuu kaupungissa. Hoitaa pankkiasiat pankissa ja käyttää käteistä. Ei omista edes älyluuria. Osais varmaan tietokonetta käyttää halutessaan, mutta ei halua. Että ei tuo sinällään niin eriskummallista ole.
Oisin arvannu puolessavälissä että mies pakotti sut huoraamaan ja keräämään rahat tai ryöstitte rahaa joltain tai tyyliin murhasitte jonkun-
Ei hitto mikä antikliimaksi, teillähän on asiat hyvin? Teitte hölmösti mutta velka on maksettu ja saitte sakkoina vain yhden ihmisen paheksunnan ja häpeää. Jatka elämääsi.
Maksakaa takaisin heti kun pystytte . Ja ehkä kannattaa seuraavan kerran kerätä sitä rahaa lomamatkaa varten. Laina on hyvä renki mutta huono isäntä. Itsekin sen oppinut elämän varrella. Mutta teillä on hyvin saitte laskut maksettua ja maksatte velan kun voitte vaikka pienissä erissä. Meillä kävi itsellämme köpelösti matkalla lainasimme rahaa koska lento peruttiin sukulainen maksoi yöpymisen ja maksoimme sen sitten vakuutuksesta takaisin. Pikavipit on perseestä niitä ei kannata ottaa ikinä. Niissä on jo vuotuinen korko hyvinkin iso. Meillä ei ole lainaa itsellämme ja emme edes tiedä mitä lainaa kannattaa ottaa jos haluttais
Vierailija kirjoitti:
Joskus setä oli antamassa meille 50e rahaa kun olimme kuskailleet häntä niin miehen äiti suuttui MEILLE siitä ja sanoi että me palautamme rahan heti sedälle.
Niin minkäs ikäisiä sinä ja miehesi taas olittekaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on rikas, mutta ei hän kuljeskele ympäriinsä 500 e lompakossa. Sen sijaan hän osaa käyttää nettipankkia.
Toiseksi pikavippi lomaa varten on juuri niin tyhmää kuin voi odottaa työssäkäymättömiltä opiskelijoilta.
Miehen setä on siis eläkeläinen (67v), ei omista tietokonetta eikä osaisi edes sitä käyttää. Hän käy kerran parissa viikossa pankissa nostamassa isomman summan käteisellä rahaa.
OK, pakko olla provo. Ei nykyään pankkiasioita kukaan noin hoida, eikä noin nuori vasta eläkkeelle jäänyt voi olla sellainen, joka ei osaa tietokonetta käyttää.
Vai onko setä oikeasti kehitysvammainen, ja siksi häneltä ei olisi saanut mennä kinuamaan rahaa?
Miksi mä nyt tällaista valehtelisin? Täyttä totta. Miehen setä on 67v eläkkeellä, maaseudulla asuva. Saattaa kai vaikuttaa, ettei ole kaupunkilainen? En minä tiedä. Mutta ihan normaali täysillä käyvä ihminen se setä on.
No kyllä maaseudullakin asuva normaali aikuinen on tietokoneen omistanut jo viimeiset 20 vuotta. Mikä oli sedän ammatti?
Minun isäni on 67, eikä omista tietokonetta. On ihan täysipäinen ja asuu kaupungissa. Hoitaa pankkiasiat pankissa ja käyttää käteistä. Ei omista edes älyluuria. Osais varmaan tietokonetta käyttää halutessaan, mutta ei halua. Että ei tuo sinällään niin eriskummallista ole.
Sama minulla, veli ei ole suostunut opettelemaan tietokoneen käyttöä. Käy maksamassa laskut pankin tiskiltä, pankkikortti kyllä on, että saa seinästä rahaa. Siskoni samoin, omistaa tietokoneen, mutta ei käytä sitä. Maksaa laskut sukulaisensa avustuksella, sukulaisen tietokoneella. Ei tietokoneettomuus ole harvinaista +60 vuotiailla.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkö sitten ei ole provo? Kyllä niitäkin ihmisiä on, jotka eivät ole koskaan tietokonetta käyttäneet ja ovat vielä työelämässä. Ehkä sinulla on vaan suppea tuttavapiiri etkä tunne yhtään tällaista. Mitenkään tavatonta se ei ole.
Yhtä "uskomatonta" ajatuksena on, että jotkut ihan oikeasti eivät käytä maksukortteja lainkaan vaan pelkästään käteistä, vieläpä nostavat sitä pankin konttorista. Kaikki kuitenkin tietävät, että tällaisia ihmisiä on, eivätkä he edes aivan kaikki ole vielä eläkkeellä.
On myös olemassa ihan terveitä aikuisia ihmisiä, jotka eivät osaa uida. Tai juosta.
Nämä tuntemani tietokonevammaiset muuten käyttävät sujuvasti maksukortteja ja puhelimia(osa myös älypuhelimia). Nettipankkia eivät itse käytä, mutta eivät joudu hoitamaan kaikkia laskuja konttorilla, koska ukko tai akka hoitaa kodin toimistoasiat.
Tämä minullakin tulee ensimmäisenä mieleen. Sedän täytyy olla enemmän kuin "hyväsydäminen" eli jotenkin vajaa tai poikkeava.
Ilman tätä vammaisen sedän mainitsemista olisinkin puhtaasti sitä mieltä, että asia ei kenellekään muulle kuulu eikä kenelläkään ole oikeutta suuttua kenellekään mistään. Kolmekymppiset ihmiset, jos siis ovat ihan normaalisti taloudellisesti itsenäisiä, eivät ole tilivelvollisia vanhemmilleen tai appivanhemmilleen raha-asioistaan tai muustakaan yksityis- ja perhe-elämästään.
Sitäpaitsi niitä, jotka eivät osaa käyttää tietokonetta, syntyy koko ajan lisää yhä enemmän. 20-vuotiaat osaavat jo nyt paljon heikommin kuin 30-vuotiaat. Kaikilla nuorilla aikuisilla tai keski-ikäisillä ei edes ole tietokonetta kotona, mikä oli minusta aivan älytön ajatus 10-15 vuotta sitten. Ei edes läppäriä, oikeasta tietokoneesta puhumattakaan.
Ei ole mitenkään uskomatonta, että 67-vuotias eläkeläinen ei käytä tietokonetta. 60-vuotias isänikään ei käytä. Hän on tätä lukuunottamatta normaali, perusterve ja työelämässä. Hän ei kulje ympäriinsä (tai pidä kotonakaan) 500 euroa käteistä lompakossa. Tarinan eläkeläisellä taas oli ne viisi hunttia taskussa ja oli eläkeläinen, joten häneltä voisi odottaa paljon oudompaa kuin faijalta. Eikö?
Ei hyvää päivää!!!
Hankkinaa elämä!!!!
Vierailija kirjoitti:
Epäilemättä. Taisivat tietokoneet yleistyä "maaseudulla" aiemmin kuin lähiöissä. Ainakin matkapuhelimia oli monella jo 30 vuotta sitten, vaikka olivatkin kalliita. Maaseudulla kun näille oli oikeasti tarvettakin, kun taas sen ajan kaupunkielämä ei niillä juuri helpottunut ja olivat pelkkiä statussymboleita.
Olin minäkin joskus 28-vuotias tietoteknisesti koulutettu kaupunkilainen, eikä minulla ollut sellaista "älypuhelinta", mitä sillä sanalla nykyään tarkoitetaan. iPhonea oli julkaistu jo ainakin 3 sukupolvea. Facebook-tiliä minulla ei ole vieläkään koskaan ollut.
En nyt pääse yli siitä, että jotkut eivät tätä ymmärrä. Heillä ei vissiin ole Facebookissa yhtään kaveria, jotka eivät käytä Facebookia. :D
Vierailija kirjoitti:
Tuo on loppujen lopuksi niin pieni summa että turha sen vuoksi on noin kovasti tuntea syyllisyyttä. Se ehkä tuntuu suurelta juuri sen takia kun omat tulosi ovat niin pienet mutta nyt ilanne on vähän sama kuin jos joku lapsi itkisi sen vuoksi kun on mennyt tuhlaamaan 20 e karkkiin.
500 euroa pikkusumma... jos on kerta pikkusumma pistä mulle ja muillekin palstalaisille tulemaan. Se on markoissa lähes kolmetonnia.
Hyvä AP
Otsikon perusteella päättelin, että nyt on huippujuttu! Mikä pettymys, mikä pannukakku...
Nukahdin jo ekan jankutustoistelun aikana. Ei kukaan jaksa kirjoittaa tuommoista viissataa lainasin ja on iso summa (Minäkin olen ollut köyhä opiskelija. 😉) ja vanhemmat suuttuu ja sitten ei tule joulupukki ja blaablaa... ZzzZZzzz
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistusta minulle ei siis aiheuta kiitollisuudenvelka, tottakai hävetti pyytää rahaa lainaan, ja maksamme kyllä 500e sedälle takaisin vaikka hän sanoikin ettei ota mitään lyhennyksiä summasta vastaan.
Ahdistusta aiheuttaa jos asiaa ei voida pitää meidän ja sedän välisenä. Koska tiedämme että miehen vanhemmat repisivät siitä pelihousunsa ja saisimme osaksemme aivan turhaa syyttelyä ja raivoa.
Miehen setää ollaan joskus käytetty rahallisesti hyväksi ja miehen vanhemmat puuttuivat sillon siihen ja siitä tuli kauhea soppa. Siksi miehen vanhemmat aina korostavat ettei hyväsydämiseltä sedältä saa koskaan ottaa rahaa lainaksi taikka muuten vaan vaikka setä yrittäisi itse antaa rahaa lainaan.
Teillä on erikonen perhedynamiikka. Kolmekymppiset nuoret itsenäiset aikuset pelkää ja ahdistuu siitä, että miehen vanhemmat repii pelihousut jostain pikkuasiasta. Jonka perustelu on jossain hamassa menneisyydessä jolloin setää on käytetty rahallisesti hyväksi
Että mitäpä jos vähän alkaisit elää ilman appivanhempia vaikka tämän loppuvuoden? Ette ole missään tekemisssä. Siitä sitten vähän napanuoraa poikki vaan. Ei sun tarvi niitä miellyttää ja pelätä. Anna olla vaan.
Ei h*lvetti mitä vastauksia. Ihmisiä ei käytetä hyväksi. Piste. Jos kiltin, hyväksikäytetyn ihmisen läheiset suojelevat häntä, niin se on mitä kunnioitettavinta.
Ap:lla on tässä huono omatunto koska tietää toimineensa väärin. Ja tietää, että ansaitsee täysin raivon joka johtuisi siitä, että on kielloista huolimatta hyväksikäyttänyt kilttiä ihmistä.
Kielloista huolimatta?? Kolmekymppisiä ihmisiä ei todellakaan ole heidän vanhemmillaan mikään valta kieltää tekemästä yhtään mitään. Lainan pyytäminen ei ole millään tavalla rikollista, eikä edes tuomittavaa - jos luit koko ketjun, niin ap kertoo sedän olevan ihan järkevä ja täysipäinen ihminen. Sedällä oli mahdollisuus kieltäytyä rahan lainaamisesta, mutta hän halusi kuitenkin hienosti auttaa vaikeuksiin joutuneita sukulaisiaan. Ihme jeesustelua täällä, että miten ei muka ole viittä sataa vararahastossa. Jos yhtään olisitte lukeneet uutisia tietäisitte, miten velkaantuneita suomalaiset on. Hyvin monilla, opiskelijoilla varsinkaan, ei ole senttiäkään ylimääräistä, mutta lainoja sitäkin enemmän. Ap:lla ja miehellään on asiat ihan hyvin.
Järkevin teko koko episodissa taisi olla kummisedän puheille meno. Laitatte vaikka satasen kuussa syrjään tai enemmänkin, jos on töitä, mutta pitää muistaa, että palkka vaikuttaa melko pian tukiin (ettei takaisinmaksu ylläreitä tule siksi).
Voitte sitten olla hyvällä omallatunnolla, vaikka asia tulisi ilmi, vaikka sedälle kaiketi ei sillä asialla kiire ole.
Melko monella suvun vähänkään varakkaammalla eläkeläisellä on vähintään sen viisihunttia kotona, ainakin meidän suvussa, kun osa sellaisia ihmetteli.
Tämä on täällä kyllä jo sanottukin moneen kertaan, mutta en silti voi olla kommentoimatta, että miten hitossa kolmikymppiset ihmiset antaa vanhempiensa sanella, miten elämässä tulisi toimia? Jos itselläni olisi noin ärsyttävät appivanhemmat, varmaan kertoisin lainasta ihan pokkana. Toki myöntäisin virheeni pikavippihölmöilyssä, mutta kehuisin sitäkin vuolaammin ystävällistä setää. Jos appivanhemmat millään tavalla alkaisivat moittia, tekisin erittäin selväksi, ettei heillä ole mitään oikeutta puuttua aikuisten ihmisten välisiin sopimuksiin. (Olisivatko itse lainanneet, jos olisitte pyytäneet? Kyllä normaalit vanhemmat, jos ovat rahoissaan, auttavat lastaan, jos lapsi kertaluontoisesti mokaa elämässään.)
Olisko tuolla iällä jo syytä hankkia töitä? 500 euroa on melkoisen pieni raha säästettäväksi jos molemmat tienaisi.
Ja jos koulu nyt jostain syystä on kesken niin on paljon ilta & viikonlopputöitäkin tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Pienet on sulla murheet.
Ootko vähän nuija? Ne on nimenomaan isot ihmisillä, joille tällainenkin asia on ylitsepääsemätön? Vähänkö SULLA kusipäää on helppoa, jos ongelmasi on se, että vaikka miehesi kuolee, ei sen pienempi, tajuatko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan uskomatonta kuplassa elämistä, ”ei minun mieheni” ja ”ei minun sukulaiseni”. Voi hyvää päivää, maalla käytetään paljon käteistä vaikka sitä tietokonetta osattaisiinkin käyttää. Itse olen yrittäjä ja pienillä paikkakunnilla ihan nuoretkin ihmiset maksaa käteistä käyttäen, kaupungeissa yleensä vanhat ihmiset.
Jokainen meistä tekee "virheitä". Se on osa elämää, eikä niiden suhteen pidä olla liian ankara itselleen. Tärkeintä on yrittää oppia virheistään. Kertomasi perusteella 500 euroa on miehesi kummisedälle melko pieni rahasumma eikä hetkauta hänen talouttaan puoleen jos toiseen. Oman mielenrauhasi takia kannattaa tehdä hänen kanssaan järkevä maksusuunnitelma (esim. 100 €/kk) ja hoitaa se sillä tavalla pois päiväjärjestyksestä. Jos asia joskus tulee puheeksi, niin sanotte vain tehneenne virheen, mutta hoitaneenne asian kuntoon vastuullisten aikuisten tavoin. Muiden sanomisista/reaktioista ei kannata liikaa välittää.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siis siinä että miehen vanhemmat suuttuisivat kamalasti meille tapahtuneesta.
Tuota kummisetää on joskus hyväksikäytetty rahallisesti ja miehen vanhemmat on tietoisia asiasta ja meille aina painottaneet miten sedältä ei rahaa lainaan pyydetä eikä oteta mitään lahjuksia vastaan.
Joskus setä oli antamassa meille 50e rahaa kun olimme kuskailleet häntä niin miehen äiti suuttui MEILLE siitä ja sanoi että me palautamme rahan heti sedälle.
Tuohan nyt on kuitenkin vanhempien oma ongelma, ei oikeasti teidän eikä sedänkään. Olette aikuisia ihmisiä, joiden asiat eivät kuulu vanhemmille enää. Vaikka kuinka suuttuisivat.
Maksatte takaisin 50€/kk. Loppuu se ininä. Miten voi noinkin iäkäs pari olla noin pöljä, siis tehdä ongelman tyhjästä? Ootteko jotain vajaakykyisiä?
Jatkatte säästämistä kun velka on maksettu, niin teillä on kohta varaa uuteen matkaan. Tai sohvaan tms.
Jatkossa ei mitään stanan heräteostoksia vaan säästätte etukäteen. Niin me muut köyhät teemme, joilla ei ole velkaa tai maksuhäiriöitä.