Minun ja miehen "salaisuus" ahdistaa niin paljon etten tiedä mitä pitäisi tehdä - neuvoja?
Olen ollut mieheni kanssa yhdessä 7v. Ollaan molemmat opiskelijoita. Emme käy kumpikaan nyt töissä, joten tulot on melko pienet.
Asumme vuokralla ja elämme perus vaatimatonta opiskelijaelämää. Laskut saadaan maksettua ja ruokaa ostettua kun katsotaan ostetaanko 1,5e vai 3e leipäpussi ja niin edelleen. Kaikki mitä tulee niin menee ja aika paljon joudutaan tinkimään, mutta pärjätään. Suhde on ollut kokoajan hyvä, vakaa.
Olen 26v ja mies 30v. Lapsia meillä ei ole.
Otimme useampi kuukausi sitten pikavipin, ensimmäistä ja viimeistä kertaa molempien elämässä. Otimme vipin pientä lomareissua varten. Emme kuitenkaan saaneet vippiä maksettua joka alkoi kasvaa järkyttäviä summia korkoa (olemme klassinen tarina typeristä vipinottajista siis). Lopulta vippisumma nousi 500euroon korkoineen. Tässäkohtaa mainittakoon, että olemme jo läksymme oppineet, olimme typeriä emmekä aio enää koskaan ottaa yhtäkään vippiä mistään.
Onneksemme kyseessä oli "vain" 500euroa, eikä esimerkiksi 5000e. Mutta näilläkin tuloilla 500e on paljon, suorastaan mahdottoman paljon.
Emme olleet kertoneet kenellekään vipistä. Mieheni lopulta suosutteli että kerromme vipistä hänen kummisedälleen ja pyytäisimme apua. Mieheni kummisetä on siis suht. varakas eläkeläinen.
Näin tapahtui, kummisetä oli ensin hiukan kiukkuinen ja pettynyt tottakai meihin mutta sanoi, että koska olimme rehellisiä ja kerroimme rehellisesti vipistä ja siitä miksi sen otimme, hän on päättänyt auttaa meitä, kaivoi lompakostaan 500euroa ja sanoi että maksakaa se vippi sitten heti pois ja koskaan ette enää uutta vippiä ota muistakaa se.
Häpeä oli kova ja oli hankala ottaa raha vastaan, ensin kieltäydyimmekin mutta sitten otimme rahan vastaan ja kiitimme. Maksoimme vipin oitis pois ja asia on nyt kunnossa.
Miehen sedän kanssa soveimme että asia jää meidän väliseksemme ja setä sanoi itsekin että hän tietää jos miehen vanhemmat saavat asiasta kuulla miten meille siitä suututaan.
Siittä asti kuitenkin minua on ahdistanut ihan kauheasti. En pysty keskittymään mihinkään ja ajatukset karkailevat kokoajan tuohon tapahtuneeseen. Tulee todella syyllinen olo. Ikäänkuin olisimme jotain rikollisia.
Tuntuu väärältä, että pitäisi maksaa äkkiä tuo vippi takaisin kummisedälle (vaikka hän itse antoi ymmärtää että summaa ei tarvitse maksaa takaisin ja auttaa meitä omasta halustaan kun lupasimme maksaa takaisin).
Asiassa kuitenkin painaa vielä enemmän se seikka, että kukaan ei tiedä tosta vipistä ja siitä että miehen kummisetä antoi sen maksuun rahan. Tarkoitan, että emme ole kertoneet miehen vanhemmille koko asiasta.
Jos he saisivat tietää tottakai olisivat hekin meihin pettyneitä ylipäänsä, mutta he suuttuisivat kuitenkin eniten siitä että pyysimme miehen kummisedältä apua ja hän antoi meille 500e vipin maksuun jonka otimme vastaan ja vipin maksoimme.
En haluaisi että miehen vanhemmat saavat tietää koskaan koko asiasta. Mietin vain kuinka pitäisi toimia - pitäisikö maksaa tuo 500e sille sedälle takaisin tavalla tai toisella vai mitä pitäisi tehdä. Toisaalta, jos setä kertoo tapahtuneesta eteenpäin hän kertoo sen siitä huolimatta olemmeko maksaneet 500e takaisin vai emme.
Kommentit (192)
On hyvä, että saitte sedältä lainaa. Muuten olisitte voineet joutua maksamaan tuon 500€ moninkertaisesti, koska pikavippilainoissa on niin korkeat korot.
Lyhentäkää lainaanne sedälle säännöllisesti. Ja muistakaa kiittää häntä. Kun olette maksaneet hänelle vaikka puolet, voitte kertoa itse vanehemmillenne.
Mikä tässä oli ongelma? Ei kellekään ulkopuolisille kuulu teidän elämä, miksi teidän pitäisi kuuluttaa vipistä vanhemmillenne jos ette halua? Ja vaikka saisivatkin jotain kautta tietää ja suuttuisivat niin mitä sitten, teidän elämä. Kaikki tekee virheitä ja tuo nyt on todellakin pienimmästä päästä. Katkaiskaa napanuora, ei tuossa iässä muiden mielipiteiden pitäis noin paljon enää painaa.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on rikas, mutta ei hän kuljeskele ympäriinsä 500 e lompakossa. Sen sijaan hän osaa käyttää nettipankkia.
Miksi en siis oikein usko tätä tarinaa?
Toiseksi pikavippi lomaa varten on juuri niin tyhmää kuin voi odottaa työssäkäymättömiltä opiskelijoilta.
Miehen setä on siis eläkeläinen (67v), ei omista tietokonetta eikä osaisi edes sitä käyttää. Hän käy kerran parissa viikossa pankissa nostamassa isomman summan käteisellä rahaa.
Tuo on vain rahaa, turha ottaa stressiä. Enemmistö ihmisistä mokailee raha-asioissa jollain tavalla etenkin nuorina. Kiitollisuudenvelassa olo saattaa kieltämättä tuntua epämiellyttävältä, mutta ehkä tunteesta voi ottaa myös opiksi. Tuntuu, että sinun olisi hyvä oppia sietämään omia heikkouksiasi ja pimeitä puoliasi vähän paremmin.
Ahdistusta minulle ei siis aiheuta kiitollisuudenvelka, tottakai hävetti pyytää rahaa lainaan, ja maksamme kyllä 500e sedälle takaisin vaikka hän sanoikin ettei ota mitään lyhennyksiä summasta vastaan.
Ahdistusta aiheuttaa jos asiaa ei voida pitää meidän ja sedän välisenä. Koska tiedämme että miehen vanhemmat repisivät siitä pelihousunsa ja saisimme osaksemme aivan turhaa syyttelyä ja raivoa.
Miehen setää ollaan joskus käytetty rahallisesti hyväksi ja miehen vanhemmat puuttuivat sillon siihen ja siitä tuli kauhea soppa. Siksi miehen vanhemmat aina korostavat ettei hyväsydämiseltä sedältä saa koskaan ottaa rahaa lainaksi taikka muuten vaan vaikka setä yrittäisi itse antaa rahaa lainaan.
Miksettr ottanu opintolainaa vai onko ne nostettu tappiin?
Ei pikavippi ole mikään häpeän aihe.
Mutta tuo pitkä tarina tuntuu hieman epäuskottavalta. Pikavippien kustannutksethan muodostuvat niin, että nostosta, luottopäätöksestä, jne peritään melko suuret kulut aivan ensimmäiseksi. Itse korko on hyvinkin vaatimaton, eikä pikavippi kasva parissa kuukaudessa juuri ollenkaan siitä mitä se oli nostohetkellä. Laskennallinen todellinen vuosikorko voi olla suurehko, mutta se muodostuu nimenomaan alussa perityistä kuluista.
En siis usko väitettä että pikivappi alkoi parissa kuukaudessa kasvaa järkyttäviä määriä korkoa ja oli lopulta kuitenkin vain 500 euroa. Perintäkulujakaan ei tuossa vaiheessa voi olla kuin enintään yhdestä tai kahdesta maksumuistutuksesta, á 5 euroa plus korkeintaan euro tai kaksi viivästyskorkoa.
Meneekö teillä koko opintolainakin ihan tavalliseen elämiseen? Oletan ettei kukaan sentään pikavippiä ota opintolainan sijaan koska sehän ois täysin järjetöntä. Mutta tuntuu hurjalta et 500 euroa ois maailmanloppu opintorahan, asumistuen ja opintolainan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistusta minulle ei siis aiheuta kiitollisuudenvelka, tottakai hävetti pyytää rahaa lainaan, ja maksamme kyllä 500e sedälle takaisin vaikka hän sanoikin ettei ota mitään lyhennyksiä summasta vastaan.
Ahdistusta aiheuttaa jos asiaa ei voida pitää meidän ja sedän välisenä. Koska tiedämme että miehen vanhemmat repisivät siitä pelihousunsa ja saisimme osaksemme aivan turhaa syyttelyä ja raivoa.
Miehen setää ollaan joskus käytetty rahallisesti hyväksi ja miehen vanhemmat puuttuivat sillon siihen ja siitä tuli kauhea soppa. Siksi miehen vanhemmat aina korostavat ettei hyväsydämiseltä sedältä saa koskaan ottaa rahaa lainaksi taikka muuten vaan vaikka setä yrittäisi itse antaa rahaa lainaan.
Ja ehkä siinä on sitten sitäkin, että olemme aina aiemmin pärjänneet miehen kanssa "omin avuin", muutimme molemmat pois jo 16vuotiaina kotoamme ja asumme toisella puolen Suomea kuin mistä perheemme ovat kotoisin. Olemme siis ihan itsenäisiä ihmisiä, vaikka tarinasta ei ehkä niin kuulosta. Emme ole ennen pyytäneet rahaa lainaan keltään, tiukkaa on kyllä ollut mutta olemme aina pärjänneet (ilman mitään vippejä ja lainailuita). Mutta nyt kävi sitten näin ja tuntuu että olemme täysiä typeryksiä ja vielä tässä iässä kun pitäisi olla järkeä jo päässä.
Vierailija kirjoitti:
Sinun ikäisen ihmisen on aika opettella puolustautumaan ja asettamaan rajoja, jos joku/jotkut "syyttävät ja raivoavat", varsinkin tällaisesta asiasta. Voit hyvin todeta, että olet aikuinen, raha-asiasi eivät kuulu muille ja jso keskustelu vielä jatkuu, joudut ko henkilöihin ottamaan etäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on erikonen perhedynamiikka. Kolmekymppiset nuoret itsenäiset aikuset pelkää ja ahdistuu siitä, että miehen vanhemmat repii pelihousut jostain pikkuasiasta. Jonka perustelu on jossain hamassa menneisyydessä jolloin setää on käytetty rahallisesti hyväksi
Että mitäpä jos vähän alkaisit elää ilman appivanhempia vaikka tämän loppuvuoden? Ette ole missään tekemisssä. Siitä sitten vähän napanuoraa poikki vaan. Ei sun tarvi niitä miellyttää ja pelätä. Anna olla vaan.
Maksatte takaisin HETI esim myymällä panttilainaamolle korut . tv tietokone auto pyörä jne. Kyllä teiltä löytyy. Kummi ei ole pankki eikä rahaautomaatti. Aikuinen maksaa itse velat sanoi toinen mitä tahansa.Joten ala maksaa!!!!!! Että voit edes kysyä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on rikas, mutta ei hän kuljeskele ympäriinsä 500 e lompakossa. Sen sijaan hän osaa käyttää nettipankkia.
Toiseksi pikavippi lomaa varten on juuri niin tyhmää kuin voi odottaa työssäkäymättömiltä opiskelijoilta.
Miehen setä on siis eläkeläinen (67v), ei omista tietokonetta eikä osaisi edes sitä käyttää. Hän käy kerran parissa viikossa pankissa nostamassa isomman summan käteisellä rahaa.
OK, pakko olla provo. Ei nykyään pankkiasioita kukaan noin hoida, eikä noin nuori vasta eläkkeelle jäänyt voi olla sellainen, joka ei osaa tietokonetta käyttää.
Vai onko setä oikeasti kehitysvammainen, ja siksi häneltä ei olisi saanut mennä kinuamaan rahaa?
Vaikutatte tosi lapsellisilta. Suurin ahdistus tulee siitä, mitä vanhemmat ajattelevat, jos saavat selville. Oisko napanuoran katkaisu jo ajankohtaista?
Kyllä säkin pienestä saat itsellesi huonon omantunnon.
Mitäs kun vastoinkäymisiä tulee tuosta enemmän, vedätkö ranteet auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK, pakko olla provo. Ei nykyään pankkiasioita kukaan noin hoida, eikä noin nuori vasta eläkkeelle jäänyt voi olla sellainen, joka ei osaa tietokonetta käyttää.
Vai onko setä oikeasti kehitysvammainen, ja siksi häneltä ei olisi saanut mennä kinuamaan rahaa?
Miksi mä nyt tällaista valehtelisin? Täyttä totta. Miehen setä on 67v eläkkeellä, maaseudulla asuva. Saattaa kai vaikuttaa, ettei ole kaupunkilainen? En minä tiedä. Mutta ihan normaali täysillä käyvä ihminen se setä on.
Vierailija kirjoitti:
Miten voitte olla jo kolmikymppisillä ja noin p.a. , että 500e on järisyttävä summa rahaa? Ettekö koko aikuiselämässänne ole tienanneet kesätöillä tai muilla edes pätkähommilla yhtään rahaa säästöön? Toivottavasti on tiedossa todella kovapalkkaiseen ammatit, eihän tuollaisessa vuosikausien opiskelussa ole muuten mitään mieltä.
Nykyään nuoret sukupolvet ovat keskimäärin pa. Se on ihan globaali ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siis siinä että miehen vanhemmat suuttuisivat kamalasti meille tapahtuneesta.
Tuota kummisetää on joskus hyväksikäytetty rahallisesti ja miehen vanhemmat on tietoisia asiasta ja meille aina painottaneet miten sedältä ei rahaa lainaan pyydetä eikä oteta mitään lahjuksia vastaan.
Joskus setä oli antamassa meille 50e rahaa kun olimme kuskailleet häntä niin miehen äiti suuttui MEILLE siitä ja sanoi että me palautamme rahan heti sedälle.
No älkää kertoko. Vai raportoitteko te yleensäkin kaikki tekemisenne miehen vanhemmille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mä nyt tällaista valehtelisin? Täyttä totta. Miehen setä on 67v eläkkeellä, maaseudulla asuva. Saattaa kai vaikuttaa, ettei ole kaupunkilainen? En minä tiedä. Mutta ihan normaali täysillä käyvä ihminen se setä on.
No kyllä maaseudullakin asuva normaali aikuinen on tietokoneen omistanut jo viimeiset 20 vuotta. Mikä oli sedän ammatti?
Jos noin ahdistaa, niin miksi ette ole jo lyhentäneet esim. 100e/kk?