Minun ja miehen "salaisuus" ahdistaa niin paljon etten tiedä mitä pitäisi tehdä - neuvoja?
Olen ollut mieheni kanssa yhdessä 7v. Ollaan molemmat opiskelijoita. Emme käy kumpikaan nyt töissä, joten tulot on melko pienet.
Asumme vuokralla ja elämme perus vaatimatonta opiskelijaelämää. Laskut saadaan maksettua ja ruokaa ostettua kun katsotaan ostetaanko 1,5e vai 3e leipäpussi ja niin edelleen. Kaikki mitä tulee niin menee ja aika paljon joudutaan tinkimään, mutta pärjätään. Suhde on ollut kokoajan hyvä, vakaa.
Olen 26v ja mies 30v. Lapsia meillä ei ole.
Otimme useampi kuukausi sitten pikavipin, ensimmäistä ja viimeistä kertaa molempien elämässä. Otimme vipin pientä lomareissua varten. Emme kuitenkaan saaneet vippiä maksettua joka alkoi kasvaa järkyttäviä summia korkoa (olemme klassinen tarina typeristä vipinottajista siis). Lopulta vippisumma nousi 500euroon korkoineen. Tässäkohtaa mainittakoon, että olemme jo läksymme oppineet, olimme typeriä emmekä aio enää koskaan ottaa yhtäkään vippiä mistään.
Onneksemme kyseessä oli "vain" 500euroa, eikä esimerkiksi 5000e. Mutta näilläkin tuloilla 500e on paljon, suorastaan mahdottoman paljon.
Emme olleet kertoneet kenellekään vipistä. Mieheni lopulta suosutteli että kerromme vipistä hänen kummisedälleen ja pyytäisimme apua. Mieheni kummisetä on siis suht. varakas eläkeläinen.
Näin tapahtui, kummisetä oli ensin hiukan kiukkuinen ja pettynyt tottakai meihin mutta sanoi, että koska olimme rehellisiä ja kerroimme rehellisesti vipistä ja siitä miksi sen otimme, hän on päättänyt auttaa meitä, kaivoi lompakostaan 500euroa ja sanoi että maksakaa se vippi sitten heti pois ja koskaan ette enää uutta vippiä ota muistakaa se.
Häpeä oli kova ja oli hankala ottaa raha vastaan, ensin kieltäydyimmekin mutta sitten otimme rahan vastaan ja kiitimme. Maksoimme vipin oitis pois ja asia on nyt kunnossa.
Miehen sedän kanssa soveimme että asia jää meidän väliseksemme ja setä sanoi itsekin että hän tietää jos miehen vanhemmat saavat asiasta kuulla miten meille siitä suututaan.
Siittä asti kuitenkin minua on ahdistanut ihan kauheasti. En pysty keskittymään mihinkään ja ajatukset karkailevat kokoajan tuohon tapahtuneeseen. Tulee todella syyllinen olo. Ikäänkuin olisimme jotain rikollisia.
Tuntuu väärältä, että pitäisi maksaa äkkiä tuo vippi takaisin kummisedälle (vaikka hän itse antoi ymmärtää että summaa ei tarvitse maksaa takaisin ja auttaa meitä omasta halustaan kun lupasimme maksaa takaisin).
Asiassa kuitenkin painaa vielä enemmän se seikka, että kukaan ei tiedä tosta vipistä ja siitä että miehen kummisetä antoi sen maksuun rahan. Tarkoitan, että emme ole kertoneet miehen vanhemmille koko asiasta.
Jos he saisivat tietää tottakai olisivat hekin meihin pettyneitä ylipäänsä, mutta he suuttuisivat kuitenkin eniten siitä että pyysimme miehen kummisedältä apua ja hän antoi meille 500e vipin maksuun jonka otimme vastaan ja vipin maksoimme.
En haluaisi että miehen vanhemmat saavat tietää koskaan koko asiasta. Mietin vain kuinka pitäisi toimia - pitäisikö maksaa tuo 500e sille sedälle takaisin tavalla tai toisella vai mitä pitäisi tehdä. Toisaalta, jos setä kertoo tapahtuneesta eteenpäin hän kertoo sen siitä huolimatta olemmeko maksaneet 500e takaisin vai emme.
Kommentit (192)
yleensä velat ja laskut ei kuulu muille kuin itselle...miksi pitäsi kertoa mitä on maksettu ja mitä ei...siis mitä hel.... :D
Pistää vihaksi tälläiset vääntäjät. Kukaan ei asiasta saa tietää kunhan olette hiljaa, se on niin helvetin yksinkertaista. Lopeta tuo päätön kana-meininki ja kasvata kassit. Ja vähän jotain hätävararahastoa tulevaisuutta ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksanut lukea mut kumminkin jätä se sika
Sama,pitää olla lyhyesti ja ytimekkäästi eikä mikään novelli
Mitä se kenellekään, edes miehesi isälle kuuluu jos olette vippiä ottaneet, teidän yhteinen asia.
Hei. Oikeasti 500 ei ole iso summa sille, jolla on rahaa. Lainaaminen tutulta, vanemmilta tai muulta sukulaiselta ei ole häpeä. Elämäntilanteita on erilaisia ja asia joka on toiselle pikku juttu, on sitä jollekulle muulle eri asia. Olen itse 65-vuotias ja olen "lainannut" isompiakin summia aikuiselle lapselleni ja hänen miehelleen, jos heillä on ollut vaikeaa. Älkää ottako asiaa noin vakavasti, kyllä kummisetä ottaa velan puheeksi tulevaisuudessa, jos haluaa ja itsekin voitte siitä joskus mainita, esim. ei ole vielä varaa maksaa velkaa jne. Älkääkä ajatelko, mitä vanhemmat asiasta ajattelevat jos saavat tietää, ei asia ole niin iso, kuin olette sen mielissänne paisuttaneet
Tässä lähinnä mietin, rttä eikö teillä ole mitään normaalia suhdetta omiin vanhempiin? En voi kuvitella, että omat vanhempani olisi ikinä jättäneet minut noin kituuttamaan, jos olisin heidän puoleen kääntynyt. Mutta koko opiskeluajan kävin töissä niin ei tarvinnut.
Jos on varakas ja hyvällä eläkkeellä oleva kummisetä, niin varmasti voi auttaa teitä ilman että hetkauttaa millään tavalla hänen talouttaan. Roposia hänelle ja kyseessähän oli tavallaan lahja, joten en vaivaisi mieltäni asialla sen enempää.
Ölet tehnyt Tässä asiassa kärpäsestä härkäsen. Olette läksynne oppineet. Sipokaa, että maksatte 10e kuussa takaisin vippiä. Unohda murehtiminen ja elä elämäsi eteenpäin.
Oletko murehtimiseen taipuvainen? Itse lapsena murehdin, kun olin saanut karkkia kavereilta ja olin heille karkkia velkaa. Tosissani murehdin asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siis siinä että miehen vanhemmat suuttuisivat kamalasti meille tapahtuneesta.
Tuota kummisetää on joskus hyväksikäytetty rahallisesti ja miehen vanhemmat on tietoisia asiasta ja meille aina painottaneet miten sedältä ei rahaa lainaan pyydetä eikä oteta mitään lahjuksia vastaan.
Joskus setä oli antamassa meille 50e rahaa kun olimme kuskailleet häntä niin miehen äiti suuttui MEILLE siitä ja sanoi että me palautamme rahan heti sedälle.
Ahaa, kummisetä naimaton ja perheetön, joten miehesi äiti perii hänet. Just, siksi vahtii hänen rahojaan.
Häh? Siis se painaa, ettei kukaan tiedä vipistä. Miksi ihmeessä muiden edes pitäisi tietää siitä? Ole nyt vain tyytyväinen, että osasitte pyytää oikealta taholta apua ja myös saitte sitä. Sitten kun pystytte, niin maksatte velan takaisin kummisedälle. Asiaa on turha vatvoa sen enempää.
Kenellekään ei sattunut mitään vakavaa töppäilynne takia, joten ottakaa tästä opiksenne ja hoitakaa asiat jatkossa fiksummin. 500 on kuitenkin loppupeleissä pieni summa elämän oppirahoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksatte takaisin heti kun pystytte. Kertoo jos kertoo, mutta jos kertoo muille niin teillä on parempi mieli kun voitte sanoa että takaisin on maksettu.
Itse oonkin miettinyt että maksaisimme ton vipin pian pois sedälle. Mulla on mahkuja saada keikkatöitä opiskelun oheen ja veikkaan että saisin ahkeralla koulun ja työn yhdistämisellä muutamassa viikossa tuon summan kasaan.
Mutta asiassa ahdistaa kyllä se, että haluaisin vaan että tuo asia voitaisiin sitten unohtaa eikä kukaan muu saisi siitä koskaan tietää.
Siihen sinä et voi vaikuttaa kertooko setä joskus jollekulle asiasta, mutta siihen voit, että maksatte velan pois niin pian kuin kykenette. Joten hoida se velka kunnialla, ja yritä olla suotta murehtimatta sellaista, mihin et voi vaikuttaa. Todennäköisesti, jos setä joskus vanhemmille kertoo asiasta, hän kertoo myös siitä, että hoiditte velan pois nopeasti.
Jos nyt niin kävisi, että miehesi vanhemmat saisivat asiasta tietää ja suuttuisivat teille, niin sen voitte jättää omaan arvoonsa. Te olette aikuisia ihmisiä, ette vanhempienne holhouksen alaisia enää. Te teitte virheen ja otitte siitä opiksi. Se kuuluu aikuisuuteen. Ette ole tehneet mitään niin maatamullistavaa, että tervassa ja höyhenissä kannattaisi pyöriä. Jokainen aikuinenkin tekee virheitä ja läheskään kaikki eivät edes opi niistä juurikaan. Siinä mielessä te vaikutatte varsin vastuulliselta pariskunnalta.
"Viisauteen on vain yksi tie,
se on tämä
ja sangen yksinkertainen.
Tee virhe,
tee virhe
ja tee taas virhe.
Mutta harvemmin,
harvemmin
ja harvemmin."
En muista kuka tuon on kirjoittanut, mutta toivon sen olevan totta. En tosin usko että olen elämäni viimeistä virhettä vielä tehnyt. Vielä taitaa olla mokia ja turhia töppäyksiä edessäpäin... 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siis siinä että miehen vanhemmat suuttuisivat kamalasti meille tapahtuneesta.
Tuota kummisetää on joskus hyväksikäytetty rahallisesti ja miehen vanhemmat on tietoisia asiasta ja meille aina painottaneet miten sedältä ei rahaa lainaan pyydetä eikä oteta mitään lahjuksia vastaan.
Joskus setä oli antamassa meille 50e rahaa kun olimme kuskailleet häntä niin miehen äiti suuttui MEILLE siitä ja sanoi että me palautamme rahan heti sedälle.
Mitä väliä, vaikka suuttuisivatkin? Olette aikuisia ihmisiä ja kummisetä on aikuinen ihminen. Teidän asianne eivät kuullu miehen vanhemmille, jotka ilmeisesti kärkkyvät perintöä itselleen.
Jos kerran miehen vanhemmat eivät teitä auta, niin silloin on ihan sama, suuttuvatko he. Turha tuollaista on murehtia.
Vierailija kirjoitti:
Pienet on sulla murheet.
Mietin ihan samaa kun luin tätä. Voi kun olis noin köykäset harmit omassakin elämässään.
Sanonpahan vaan että mitä vittua? Itelläkin vaan 650e eläke ja hyvin sain ostettua esim 500e tietokoneen säästämättä. Pitää vaan muutama viikko syödä makaroonia tai puuroo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet on sulla murheet.
Mietin ihan samaa kun luin tätä. Voi kun olis noin köykäset harmit omassakin elämässään.
Yhdyn tähän täysin. Minua ei kiinnosta pätkääkään, suuttuuko joku vai ei tekemisistäni, kun kerran en ole ketään vahingoittanut millään tavalla. Omat murheeni ovat sitä luokkaa, että joudun tällä hetkellä miettimään, miten selviydyn lasten kanssa, kun rakas mieheni/lasteni isä kuolee pian.
26 ja 30 vuotiaat opiskelijat ja itkevät jotain viidensadan euron lainaa. Vanhemmat saavat tietää! Mitäpä jos nyt ihan ensin kasvaisitte aikuisiksi?
Poikani on miehesi ikäinen, aloitti satunnaisen työskentelyn 12 vuotiaana, meni kesätöihin raksalle 14 vuotiaana eikä ole sen jälkeen pyytänyt rahaa. Teki silloinkin vähintään 8h päiviä, laillisesti olisi saanut olla vain 6h silloin. Työskenteli rakennuksilla useimmiten urakalla kaikki kesät opiskellessaan, teki ylitöitä ja eli niin että ei tarvinnut työskennellä opiskeluaikana. Armeijan jälkeen ei pitänyt kesälomia moneen vuoteen että sai vähän rahaa säästöönkin asuntolainan lyhennysten lisäksi.
Kämpän sai maksettua 4 vuotta sitten, maksuaikaa olisi muistaakseni vieläkin jäljellä mutta halusi maksaa nopeasti.
Tyttäreni on toiminut vielä tyhmemmin kuin sinä. En viitsi kertoa miten, häntä joutuu avustamaan vieläkin vaikka on melkein ikäisesi.
Harkitse vastaisuudessa miten toimit, velat sukulaisille kannattaa maksaa nopeasti. Kaikki on kiinni omista valinnoista, töitä kannattaa tehdä silloin kun niitä on.
Ap ja mies täytyy olla vammaisia tai käsittämättömän tyhmiä kehä kolmosen sisäpuolella asuneita velttoperseitä jotka kuvittelevat että valtio elättää.
Mulla oli 30v jo omakotitalo ja armeija käytynä ja 10v töitä.
26 ja 30 vuotias lapseton pariskunta 7 vuotta yhdessä, molemmat opiskelijoita, eivätkä käy töissä ja miehellä varakas eläkkeellä oleva kummisetä.
Tuohon kosahtaa useimma trollit tällä palstalla, eli annetaan aivan liian paljon tarkkoja taustatietoja asiassa, joka halutaan pitää ehdottoman salassa.
Eihän kukaan oikeasti kerro tuollaisia yksityiskohtia elämästään Suomen luetuimmalla palstalla, jos haluaa asian pysyvän salassa!
0/5