Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pian synnytyksen jälkeen uskaltaa kokeilla seksiä?

Vierailija
17.03.2018 |

Tiedän, että virallinen vastaus menee niin, että riippuu miten nopeasti toipuu, riippuu repeämistä, riippuu mahdollisista tulehduksista jne. Mutta entä käytännössä? Viikon päästä suuri osa jo pystyy? Vai vasta kuukauden päästä? Kysyn tätä siksi, että olen itse halunnut aina ja joka päivä, en siksi että mies jotenkin kärttäisi koko ajan seksiä.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli muutama tikki. Yleinen neuvo lääkäreiltä ja hoitajilta oli että kuuteen viikkoon ei olis yhdyntää. Ekan kerran kokeiltiin pari päivää vajaa 6vko, sattu niin että oli pakko lopettaa. Nyt vauva 4,5kk ja sattuu vieläkin varsinkin alkuun :( eipä tässä kauheesti mieli oo tehny tuon kivun takia. Toivotaan että sulla menis paremmin.

Vierailija
42/100 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma muuttuu täysin, kun olet saanut vauvan! Mikään ei ole enää entisensä. Lisäksi estrogeenin lasku, joka tuntuu vaihdevuosilta. Jos vauva valvottaa, olet väsynyt yms. Tikkejä alapäässä ja iso suorakaidevaippa housussa kun vuodat niin paljon! Joillakin on ollut tosi kauan jälkivuotoa. Et taida sisäistää mitään!

Minua ei selvästi haluta täällä nyt ymmärtää yhtään. Tietenkin tiedän, että on jälkivuotoa. Kyselin, että kuinka pitkään yleensä. Ei varmasti ihan kaikilla 3 kk ajan sentään. Ja olen tähän asti halunnut joka päivä vaikka olisi ollut kuume, flunssa, vatsatauti tai vaikka olisin jostain syystä valvonut pari yötä. Ap.

Ja te paneskelette silti, vaikka sinä oksennat ja ripuloit yhtäaikaa?

Upeata, tehkää filmejä nettiin. Ei varmaan kukaan ole vielä tätä tehnyt.

Uskomaton ketju. Miten voi naisen halukkuus herättää näin paljon vihaa muissa???

Ei vaan tuo tyhmyys.

Itsekin veikkaan, et muutama ysiluokkalainen jannu täällä kirjoittelee tällaisia aloituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin kolme viikkoa sitten ja seksiä harrastettiin viikko synnytyksestä. En revennyt ollenkaan ja jo sairaalasta lähtiessä alapää oli ihan normaalin tuntuinen. Jälkivuoto on aika niukkaa. Ei se vielä kovin kummoiselta tunnu, toivon että palaudun vielä. Mutta ei siis missään nimessä satu!

Esikoisen synnytyksen jälkeen halusin vasta 6vkoa synnytyksen jälkeen ja sattui ihan sikana. Mutta silloin olinkin tikattu.

Nää on niin synnytyskohtaisia. kuulia en kokeilisi ennen kuin jälkitarkastuksessa on kaikki todettu olevan ok.

Vierailija
44/100 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap rakas, täällä myös normaaliolossa halukas nainen. Voin kertoa että tulet yllättymään siitä että synnytyksessä halut häviää joksikin aikaa. Se johtuu hormoneista ja luonto on tarkoituksella järjestänyt asian niin että äiti tarjoaa hoivaa lapselle ja miehet ei kiinnosta. Jos kiinnostaisi niin poikanen jäisi uuden kiiman takia hoitamatta (näin siis luonnossa eläimillä).

Mulla halut palatu noin 50% sellaset 6-8 vko synnytyksestä ja 100% vasta kun imetys loppui. Sitten oli taas normitila eli haluan joka päivä.

Minäkin muistan miten ennen synnytystä suunnittelin vaikka mitä. Sain sitten pahimman mahdollisen 4astern repeämän eli koko sulkijalihas rikki ja emätin ja peräsuoli samaa aukkoa ja lihamösdöä. En istunut 2 kuukauteen ja pissatessa ja kakatessa huusin tuskasta. Eli ennakkoon ei voi tietää miten menee.

Eli siis sanon sen että mielipiteesi ja olotilasi ja halusi NYT ovat aivan erit kuin aikanaan SIT. Hormonit muuttavat niin paljon ettet osaa kuvitellakaan.

Vierailija
45/100 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikon päästä on usein vielä aika paljon jälkivuotoa. Itse en olisi pystynyt viikon päästä. Ensimmäisessä ehkä 2kk ja seuraavissa vajaassa kuukaudessa ollut kykeneväinen. Mutta varaudu siihen, ettei tunnu alkuun ihan samalta.

Tarkoitatko, että sattuu vai ei tunnu yhtään miltään vai miten? Ap.

Ei tunnu juuri miltään. Vaikka aloittaa heti lantionpohjan treenaamisen noiin ei se ihan muutamassa viikossa palaudu. Kannattaa kuitenkin jatkaa harjoituksia, kyllä se siitä paranee.

Kannattaako alkaa jo pari päivää synnytyksen jälkeen käyttämään geisha-kuulia? Mielestäni pelkkä jumppa on vähän tehotonta? Ap.

Kuule ne eivät siellä pysy, saati että kivuiltaan pystyisi.

Eikö neuvolassa nykyään opeteta tätäkään???

Jälkitarkastuksessa saat naimaluvan, jos olet kuntoutunut.

Siihen asti on kohonnut komplikaatio- ja infektioriski ja moni vuotaa pahemmin kuin kuukautisten aikana.

Eikä ämpäri edes tunnu miltään.

Vierailija
46/100 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikon päästä on usein vielä aika paljon jälkivuotoa. Itse en olisi pystynyt viikon päästä. Ensimmäisessä ehkä 2kk ja seuraavissa vajaassa kuukaudessa ollut kykeneväinen. Mutta varaudu siihen, ettei tunnu alkuun ihan samalta.

Ei tunnu juuri miltään. Vaikka aloittaa heti lantionpohjan treenaamisen noiin ei se ihan muutamassa viikossa palaudu. Kannattaa kuitenkin jatkaa harjoituksia, kyllä se siitä paranee.

Kannattaako alkaa jo pari päivää synnytyksen jälkeen käyttämään geisha-kuulia? Mielestäni pelkkä jumppa on vähän tehotonta? Ap.

Kuule ne eivät siellä pysy, saati että kivuiltaan pystyisi.

Eikö neuvolassa nykyään opeteta tätäkään???

Jälkitarkastuksessa saat naimaluvan, jos olet kuntoutunut.

Siihen asti on kohonnut komplikaatio- ja infektioriski ja moni vuotaa pahemmin kuin kuukautisten aikana.

Eikä ämpäri edes tunnu miltään.

No ei ole kyllä neuvolassa puhuttu sanaakaan seksistä, ei raskauden aikaisesta eikä synnytyksen jälkeisestä, vaikka olen ensisynnyttäjänä käynyt neuvolassa mielestäni ihan kyllästymiseen saakka usein. Olen saanut sieltä kaikenlaisia lappuja ja esitteitä, mutta ei niissäkään ole mainintoja seksistä. Myöskään jälkivuodosta ei ole mainittu, sen tiedon olen saanut lukemalla itse netistä. Ap.

Vierailija
47/100 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heti kun tuntuu siltä että tus-su pystyy vastaanottamaan mu-naa.

Eiköhän se ole aika yksilöllistä ja tapauskohtaista.

Täytyy kysyä tuolta paljon ommellulta että millainen repeämä oikein on että tarvitaan 100 tikkiä laittaa? Tuolla määrällähän ompelisi koko matkan niskasta per-seeseen😨.

Mulle siis tehtiin iso episiotomia, joka repesi lisää sekä emättimeen tuli iso tähden muotoinen repeämä. Kätilö vilkaisi alapäätäni ja sanoi kutsuvansa lääkärin ompelemaan, koska ei osaa itse tuollaista ommella.

Että ei nyt ihan niskasta persiiseen 😃 Olin ihan varma etten parane koskaan, mutta niin vaan sekin aikanaan parani. Kyllä siihen aikaa meni, lähemmäs vuosi että parani kokonaan ja arpea kiristi vielä usean vuoden sen jälkeenkin.

Aika hurja,youtubesta löytyy ihan videoita tuosta,käsittämätöntä miten se lapsi mahtuu edes naisesta tulemaan.

Minkä ikäisenä sait lapsen?

Meidän ainut lapsi hätäsektioitiin rv31+3 eikä siitä jäänyt muijalle kuin pieni arpi ja koko homma oli nopeasti ohi ja parani nopeasti.

Normaalista synnytyksestä ei ole kokemusta.

Vierailija
48/100 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap rakas, täällä myös normaaliolossa halukas nainen. Voin kertoa että tulet yllättymään siitä että synnytyksessä halut häviää joksikin aikaa. Se johtuu hormoneista ja luonto on tarkoituksella järjestänyt asian niin että äiti tarjoaa hoivaa lapselle ja miehet ei kiinnosta. Jos kiinnostaisi niin poikanen jäisi uuden kiiman takia hoitamatta (näin siis luonnossa eläimillä).

Mulla halut palatu noin 50% sellaset 6-8 vko synnytyksestä ja 100% vasta kun imetys loppui. Sitten oli taas normitila eli haluan joka päivä.

Minäkin muistan miten ennen synnytystä suunnittelin vaikka mitä. Sain sitten pahimman mahdollisen 4astern repeämän eli koko sulkijalihas rikki ja emätin ja peräsuoli samaa aukkoa ja lihamösdöä. En istunut 2 kuukauteen ja pissatessa ja kakatessa huusin tuskasta. Eli ennakkoon ei voi tietää miten menee.

Eli siis sanon sen että mielipiteesi ja olotilasi ja halusi NYT ovat aivan erit kuin aikanaan SIT. Hormonit muuttavat niin paljon ettet osaa kuvitellakaan.

Kiitos, että vastasit. Tällaisia vastauksia toivoinkin saavani. Ap.

Vierailija
49/100 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sä oot pihalla.

Itsellä meni 2 päivää virtsanpidätystä opetellessa, ja vielä 2 kk synnytyksestä PIKKURUINEN EPISIOTOMIA-ARPI sattui saatanasti. Mutta jongleeraa sinä kuulillasi, jos muka kykenet. Voihan sulla olla tunnottomuutta, hermovaurio.

Pimppa oli ennalleen kutistunut 8 viikossa, mutta se arpi, se tuntui yhdynnässä siltä kuin mies olisi Mora-puukolla söhinyt. Useita kuukausia myöhemminkin.

Vierailija
50/100 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sä oot pihalla.

Itsellä meni 2 päivää virtsanpidätystä opetellessa, ja vielä 2 kk synnytyksestä PIKKURUINEN EPISIOTOMIA-ARPI sattui saatanasti. Mutta jongleeraa sinä kuulillasi, jos muka kykenet. Voihan sulla olla tunnottomuutta, hermovaurio.

Pimppa oli ennalleen kutistunut 8 viikossa, mutta se arpi, se tuntui yhdynnässä siltä kuin mies olisi Mora-puukolla söhinyt. Useita kuukausia myöhemminkin.

Tiedän, että olen pihalla. Siksi tämän aloitukseni teinkin. Miten muuten asioista saa tietoa kuin kysymällä? Ap.

Vierailija
51/100 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, että vastasit. Tällaisia vastauksia toivoinkin saavani. Ap.

Kyllä näitä vastauksia annetttiin jo alussa, mutta et ehkä sisäistä kuin toistojen kautta.

Vierailija
52/100 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sä oot pihalla.

Tällaiset vastaukset ihmetyttävät. Ensiksi haukutaan ap:tä tyhmäksi ja heti perään paljastetaan oma tyhmyys.

Miksi ihmeessä annoit miehesi söhiä, vaikka se tuntui Mora-puukolta? Häh? Ei, enkä hyväksy vastaukseksi sitä, että "halusin itsekin".

Vierailija
53/100 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä läheisyys ja seksi parisuhteessa on se kaikkein tärkein asia. Vauvanhoito ja lapset tulevat sen jälkeen. Molemmat voi toki tehdä hyvin. Tämän marssijärjestyksen kun oivaltaa niin erot loppuvat siihen.

Vierailija
54/100 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kanattaa ap ottaa huomioon myös miehen halut, ettet sitten loukkaannu jos mies ei ihan yhtä innokas olekaan kokelemaan kuin sinä.

Pelko satuttamisesta, valvominen, laskeneet testotasot kaikki vaikuttaa. Joskus tulee sitten se turhautuminen, että turha alkaa tehdä edes mitään kun kohta lapsi herää.

Kaikella sillä on tarkoitus varmistaa, että vanhemmilla ei ole muuta mielessä kuin vauva ja sen hoito, ja jotta vauva ei saisi kilpailijaa vähään aikaan.

Vierailija
55/100 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kanattaa ap ottaa huomioon myös miehen halut, ettet sitten loukkaannu jos mies ei ihan yhtä innokas olekaan kokelemaan kuin sinä.

Pelko satuttamisesta, valvominen, laskeneet testotasot kaikki vaikuttaa. Joskus tulee sitten se turhautuminen, että turha alkaa tehdä edes mitään kun kohta lapsi herää.

Kaikella sillä on tarkoitus varmistaa, että vanhemmilla ei ole muuta mielessä kuin vauva ja sen hoito, ja jotta vauva ei saisi kilpailijaa vähään aikaan.

Olen ollut suhteessamme alusta asti se halukkaampi osapuoli, joten olen aina joutunut ottamaan huomioon sen, että miestä ei välttämättä haluta. Mutta kiitos silti kommentistasi, siinä oli arvokasta asiaa, en ollut tullut ajatelleeksi, että miehenkin hormonitasot muuttuu synnytyksen takia. Ap.

Vierailija
56/100 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä se pahasti revennyt vastaaja. Aplle vielä sen verran että minusta on hyvä että kyselet tietoa. Itse en ekasta lapsesta tajunnut tehdä sitä, ja neuvolassa ei puhuta ikävistä jutuista mitään. Siksi mulle oli hirveä järkytys 4. Asteen repeämä, kakkavaipat jalassa ja pidätyskyvyn menetys. Kuntouduin kyllä tuosta mutta koska en tiennyt tuollaisesta mitään niin olin ihan shokissa ja luulin että vammauduin iäksi.

Muutoksia olisi hyvä vähän pohtia etukäteen. Mulla nyt kolmen lapsen jälkeen on seuraavia:

- emättimen lievä laskeuma emättimen etyseinässä (ei haittaa juuri mitenkään)

- sulkijalihaksen hermovaurio repeämistä johtuen, kakat ei tule housuun mutta vessaan pitää päästä aamulla suht pian

- krooninen kipeä peräpukama sisäpuolella (ei roiku ulkona)

- lirvää pissankarksilua yskiessä

- vatsalihasten erkauma 2,5cm, lähinnä kosmeettinen pikkuhaitta

- sektioarpi johon tuli kiinnikkeitä ja sen takia vatsanahka pussittaa yläpuolelta (yksi lapsista sektiolla)

Kaikilla ei siis tule mitään mutta monilla tulee jotain. Minusta ap on fiksu kun etukäteen miettii asioita.

Vierailija
57/100 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vielä se pahasti revennyt vastaaja. Aplle vielä sen verran että minusta on hyvä että kyselet tietoa. Itse en ekasta lapsesta tajunnut tehdä sitä, ja neuvolassa ei puhuta ikävistä jutuista mitään. Siksi mulle oli hirveä järkytys 4. Asteen repeämä, kakkavaipat jalassa ja pidätyskyvyn menetys. Kuntouduin kyllä tuosta mutta koska en tiennyt tuollaisesta mitään niin olin ihan shokissa ja luulin että vammauduin iäksi.

Muutoksia olisi hyvä vähän pohtia etukäteen. Mulla nyt kolmen lapsen jälkeen on seuraavia:

- sulkijalihaksen hermovaurio repeämistä johtuen, kakat ei tule housuun mutta vessaan pitää päästä aamulla suht pian

- sektioarpi johon tuli kiinnikkeitä ja sen takia vatsanahka pussittaa yläpuolelta (yksi lapsista sektiolla)

Kaikilla ei siis tule mitään mutta monilla tulee jotain. Minusta ap on fiksu kun etukäteen miettii asioita.

Kiitos kommentistasi. Kuulostaa kieltämättä aika rankalta tuo sinun tilanne :( . Olisiko noin pahat repeämät voitu välttää jotenkin esim. jos kätilö olisi toiminut erilailla synnytyksessä tms? Ap. 

Vierailija
58/100 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap on fiksu kun etukäteen miettii asioita.[/quote]

Totta. Kun tuo älykkyysosamääräkin on laskenut ja maalaisjärki kadonnut, kannattaa just kysellä.

Vierailija
59/100 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tunnu juuri miltään. Vaikka aloittaa heti lantionpohjan treenaamisen niin ei se ihan muutamassa viikossa palaudu. Kannattaa kuitenkin jatkaa harjoituksia, kyllä se siitä paranee.

Jos käyttäisi aikaa lantionpohjalihaksiin ennen synnytystä, siitä olisi eniten hyötyä. Sellaisia harjoituksia, joilla oppii löysentämäänkin niitä.  Myös sellaisia, joihin ei tarvitse ollenkaan kuulia.  Asiantuntijoiden mukaan keskimäärin synnytys sujuu paremin , kun lihasten hallintaa on harjoitellut etukäteen.

Kaikki on kuitenkin tapauskohtaisia enemän, ainakin terveyshenkilökunnan kannalta.  Yksilön kannalta, lihasten hallinta auttaa suurella todennäköisyydellä. 

Totta sensijaan on tuo yleinen mielipide, joka täällä palstalla näkyy.  Kun seksi ei ole tärkeää ennen synnytystä, niin ei se tosiaankaan ole jälkeenpäin kiinnostavaa.  Jos asiat on kunnossa, niin seksi ei ole pelkkä yhdyntä , vaikka täällä yhtäkuin merkki siihen laitetaankin.

Vierailija
60/100 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentistasi. Kuulostaa kieltämättä aika rankalta tuo sinun tilanne :( . Olisiko noin pahat repeämät voitu välttää jotenkin esim. jos kätilö olisi toiminut erilailla synnytyksessä tms? Ap. 

Olisi jos olisin päässyt leikkaussaliin ja hätäsektioon. Molemmat leikkurit oli varattuja. Tilanteessa lapsi oli kuristumassa napanuorasn ja sydänäänet loppuivat. En ollut vielä ponnistusvaiheesa ja lapi piti saada heti ulos, joten se väkisin revittiin ns syvällä imukupilla (vähän pahempi väline kuin tavan imukuppi). Ksksi mieslääkäriä kiskoi vauvan ulos ja sen nyt tietää miten käy kun kudokset ei rauhassa saa venyä.

Mutta vauva jäi henkiin, lievä hapenpuute aiheutti lieviä erityislapsen piirteitä. Mutta tilanne oli hätätila, lapsi olisi kuollut tai vammautunut pahasti jos olisi odoteltu sitä että itse rauhassa ponnistan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi