Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

APUA Iskiakseen tarvitaan!!!

20.04.2006 |

Moikkis!

Nyt on kyllä tuo iskiasvaiva siinä mallissa, että päätin kysellä täältä vinkkejä kivun lievittämiseen!

Olen nyt rv 15+4 ja viikon verran on oikeeta pakaraa vihlonu iltaisin aika lailla. Eilen sitten kipu alkoi jo töissä ja jatkuu edelleen todella voimakkaana varsinkin kävellessä :( Ei meinannut eilen liikkumisesta tulla yhtikäs mitään. Kaupassakin välillä vihlasi niin, että meinasin huutaa ääneen.

Otin ekan Panadolin eilen ja aamulla klo 6 toisen, mutta ei näyttänyt tuo aamuinen auttavan meinaan kun äsken heräsin niin vihlonta alkoi samantien kävellessä.

Sauna näytti eilen helpottavan:) Ennen sitä en meinannut päästä kävelemään ja sen jälkeen kävely sujui ihan hyvin. Nyt mulla on pehvan alla tuollainen icepower geelipussi, jonka lämmitin mikrossa.

Kertokaapa onko se justiinsa tuo LÄMMIN mikä on hyväksi eikä kylmä? Saisiko edes noita kylmägeelejä käyttää?

Tulehduskipulääkettä ilmeisesti nyt tarvittais, mutta onkohan Panadol sellaista? Ibuprofeenihan olisi (esim-Burana), mutta siitä on kait vähän ristiriitasia mielipiteitä, että voiko ottaa raskauden aikana?

Kauhulla tässä odottelen, että pystynkö huomenna menemään töihinkään?! Miten mahtavat kirjottaa saikkua iskiaksen vuoksi? Teen seisomatyötä, jossa tarvii liikkua koko ajan ja eilen sen jo huomasin, ettei siitä tule käytännössä mitään...

Meinasin soitella tänään neuvolaan, kertovat varmaan sielläkin jotain apuja?!

En kyllä toivo tätä vaivaa teistä kenellekään, on meinaan aivan kauheeta:(

Kiitos jos viitsitte laittaa jotain vinkkejä miten saisin oloni paremmaksi:)

Toivottelee: Je_Ni 15+4

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka,

Mulla oli tuo sama vaiva tosi pahana, mutta alkoi vasta muutamia viikkoja sitten, nyt viikkoja 27 ja risat. Ja oli oli tosi tuskainen, häiritsi jopa nukkumista, mutta kävely oli pahinta.

Kävin fsyioterapeutilla ihan muista syistä ja valittelin pakara/lonkkakipua. Kipuun voi kuulema kokeilla akupunktiota, toisilla tehoaa hyvin. Ja suositteli nimenomaa kylmää hoitoa, ei mitään lämpötyynyjä. Ja sit suositteli tukivyötä. No mä kävin vajaa viikko sit ostamassa sen Anitan tukivyön ja simsalabim, kaikki kivut hävisivät. Joten suosittelen tukivyötä.

Toivottavasti vaivasi paranee.

-Tiziana

Vierailija
2/8 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa nimenomaan kylmä auttaisi paremmin,ok.

Tukivyö mulla on ja just sen laitoin :)

Täytyy toivoa, että se tästä helppais!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se tukivyö auttaa siihen pakarakipuun? Tuntuuko teistä että maha painaa jo? Mulla on ollut kanssa jo varmaan viikoilta 14-15 asti pakarakipua joka on nyt parin viikon sisällä pahentunut. Mut lääkäri määräsi fyskariin. Katotaan löytyiskö sieltä jotain apuja asiaan. Olen myös saikulla muutaman päivän ja se tuntuu auttavan kun saa liikkua omaan tahtiin.

rv 20+3

Vierailija
4/8 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytössä, muttei missään nimessä ainakaan huonolta tunnu näin muutaman tunnin perusteella:)

Tää iskias kuuluu toki ihan tähän raskauteen, kun siellä lantion luut muotoutuvat ja varsinkin alin lannenikama vaihtaa asentoa ja se taas painaa johonkin ja siitä tämä " hermokipu" pakarassa (näin yks alan asiantuntija eilen kertoi).

Mä koitan nyt Panadolin avulla pärjäillä ja katotaan miten käypi. Haen sitte saikkua, jos ei muu auta. Tuntuu vaan jotenkin niin turhauttavalta jo tässä vaiheessa raskautta hakea saikkua, kun tiedä mitä tässä vielä eteen tulee...mutta ei ne kivutkaan kivoja ole eli pitää vaan ajatella mikä sillä hetkellä tuntuu parhaimmalta.

Kaiken otan vastaan, mutta aina saa hiukan valittaa kuitenkin..heh :)

Vierailija
5/8 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ennen raskautta olen saanut tulehduskipulääkekuurin iskiakseen, mutten nyt tietenkään lääkkeitä mielelläni käytä. Joskus yöllä kipu on ollut sen verran pahana ja häirinnyt nukkumista, että olen ottanut pari parasetamolia kerralla. Se on jotenkin laukaissut kivun. Lisäksi yritän tietoisesti nostaa hyvässä asennossa ja välttää pitkiä istumisia. Toisaalta olen vielä tovin esikoisen kanssa hoitovapaalla ja asento on väkisinkin huono, kun kannan välillä toispuoleisesti yli 11kg painavaa, sylinkipeää taaperoa...

Hullua kyllä minulla ei kylmä auta, vaan nimenomaan lämpötyyny kipeän pakaran päällä ja kylkiasento. Tukivyötä en ole vielä hankkinut (nyt rv 11+5), kun masua ei mainittavasti ole. Ensimmäisen raskauden aikana ei näillä viikoilla ollut vastaavasta tietoakaan.

Tsemppiä sinulle!

Vierailija
6/8 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ihan samassa tilanteessa kuin sinä pari kuukautta sitten. Mulla auttoivat nämä keinot ihan taianomaisesti parissa päivässä, eikä iskiasta ole takaisin kuulunut sen koomin.

Älä nuku sillä kipeällä oikealla puolella (kyljellään) ollenkaan ennenkuin iskias on kokonaan hävinnyt.

Pidä kylkiasennossa nukkuessasi aina koko loppuraskauden ajan tukevaa tyynyä jalkojen välissä. Paras asento on semmoinen, että alempi jalka on suorana ja ylempi koukussa tyynyn päällä, näin paino jakautuu kaikkein tasaisimmin.

Selällään ollessa pidä tukevaa tyynyä esim. sohvan selkänojatyynyä, jalkojen alla ja jalat koukussa. Tässä asennossa selkä rentoutuu täydellisesti. Oletan, että siis pystyt olemaan selällään, näin loppuraskaudestahan se ei enää onnistu.

Jos pääset lattialle kontalleen, niin voit tehdä niitä kissa venytyksiä selälle.

Tuosta kuumasta ja kylmästä olen kuullut myös molempia versioita. Minulle lääkäri suositteli lämpimää. Eli jos koet saavasi lämmöstä selkeästi apua niin sitten se on varmaankin sinun tapauksessasi parasta.

Ole mahdollisimman vähän jalkojen päällä ja pyydä sita saikkua jos et muuten pärjää. Ole myös varovainen, iskiaksessahan jalat voi mennä alta ihan yllättäen.

Onnellista loppuraskautta, toivottavasti tokenet pian! Itsekin mietin silloin kun iskias kiusasi, että tämmöistäkö tämä nyt tulee olemaan koko loppuajan, mutta se iskias voi tosiaan hävitä ihan yhtä nopeasti kuin on tullutkin.

Vierailija
7/8 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi vaivainen. Siis aivan kauhea kipu ja särky, joka säteilee koko oikealle puolelle. Apua olen kysellyt kovasti, mutta mistään ei tunnun olevan hyötyä. Onneksi joku lohdutteli, että tämä vaiva on pahimmillaan (???!) näillä viikoilla ja pitäisi helpottaa loppusuoralla. Mä surin jo sitä, että miten pystyn synnyttämään.

Tukivyö on ollut mulla käytössä kokoajan, mutta silti tämä vaiva riesana vahvasti! Ikkunanpesumaratoni laukaisi todellisen jumituksen -sohvalta en pääse omin voimin ylös!

Mielelläni otan neuvoja vastaan ja kaiken kokeilen! Pitääkin alkaa tuota tyynyä käyttämään tukena yöllä ja sohvalla istua jalat koukussa..

rv 25+3

Vierailija
8/8 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähdin kuitenkin äidin kanssa shoppailemaan, vaikka aamulla olin jo vähällä peruuttaa koko reissun. Autossa piti istua se vajaa tunti molempiin suuntiin.

Laitoin aamulla tukivyön enkä tiedä johtuuko siitä vai mistä mutta kivut ovat olleet siitä lähtien todella lieviä*koputtaa puuta*

Ensin en millään meinannu uskaltaa kävellä normaalisti, kun pelkäsin vihlasua, mutta nyt jo ihan normaalisti olen uskaltanut kävellä :) IHANAA!! Kyllä koko aika tuntuu pakarassa, mutta se on niin pientä, ettei haittaa yhtään.

Tää ainakin todistaa sen, että se kipu voi todella myös hävitä-vaikka tosin voi olla ihan väliaikaista, mutta sekin kelpaa-

Mutta tosi hienoja ja varmasti hyviä vinkkejä annoitte. Mä nukun nimenomaan kyljelläni taikka selälläni ja yritän nyt välttää tota oikeeta kylkee tästä eteenpäin ja noita tyynyjä otan kans käyttöön.

Mutta eiköhän tää tästä jotenkin :)