Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut opiskelee "siivousalaa"?

Vierailija
16.03.2018 |

Mitä opiskeltavaa siinä on?

Mistähän niillä on kokeet?
Ämpärin täytöstä ja mopilla suihkimisesta ehkä?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raaka fakta on että siivoojiksi päätyvät he, joiden vanhemmat eivät ole kannustaneet opiskelemaan. Ei uskota omiin kykyihin vaikka olisi potentiaalia opiskella "korkeammin". Sitten on niitä, jotka ovat köyhistä lähtökohdista ja halutaan nopeasti tienaamaan. Ja sitten on niitä, jotka synnyttävät ensimmäiset lapsensa teini-iässä ja on pakko keksiä nopea keino elättää perhe. Ja sitten joukossa on korkeakoulu-ikihakijoita, jotka ovat jumittuneet alalle ja tekevät siivoustyötä vain väliaikaisesti rahoittaakseen pääsykoepänttäykset.

Uskon että raskaita päiviä paiskiva pienituloinen siivooja voisi olla paljon mieluummin esim. fysioterapeutti tai päiväpolilla kevyttä työtä tekevä sairaanhoitaja.

Mulla on kevyt työ "päiväpolilla" (kinda), tosin se on viidettä vuotta tauolla opiskelujen takia. Luen mielenkiintoista, mutta huonosti työllistävää tutkintoa yliopistossa, joten tarvitsin töitä ja rahaa maksaakseni asuntolainan pois. Se tuli tehtyä, nyt on itsensä toteuttamisen vuoro. En todella vaihtaisi fyssarin enkä sh:n työhön, koska ihmiset, enkä itse asiassa koko alalla mihinkään muuhun. -3 ja se plan B.

Vierailija
22/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raaka fakta on että siivoojiksi päätyvät he, joiden vanhemmat eivät ole kannustaneet opiskelemaan. Ei uskota omiin kykyihin vaikka olisi potentiaalia opiskella "korkeammin". Sitten on niitä, jotka ovat köyhistä lähtökohdista ja halutaan nopeasti tienaamaan. Ja sitten on niitä, jotka synnyttävät ensimmäiset lapsensa teini-iässä ja on pakko keksiä nopea keino elättää perhe. Ja sitten joukossa on korkeakoulu-ikihakijoita, jotka ovat jumittuneet alalle ja tekevät siivoustyötä vain väliaikaisesti rahoittaakseen pääsykoepänttäykset.

Uskon että raskaita päiviä paiskiva pienituloinen siivooja voisi olla paljon mieluummin esim. fysioterapeutti tai päiväpolilla kevyttä työtä tekevä sairaanhoitaja.

Tai sitten kuten mun kaveri, ihana ihminen ja sosiaalisesti hyvä, mutta ei ole yhtään lukupäätä, ei kielipäätä eikä matikkapäätä. Mutta ihmisten kanssa tulee toimeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä, ettei mopilla suihkita eikä vettä kanneta mukana. Noin aluksi.

Oikeasta siivousjärjestyksestä, oikean pesuaineen oikeasta annostelusta, ergonomiasta, työsuojelusta, koneiden ja laitteiden käytöstä ja huollosta, erityis-ja perussiivousten teosta..

Vierailija
24/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten kuten mun kaveri, ihana ihminen ja sosiaalisesti hyvä, mutta ei ole yhtään lukupäätä, ei kielipäätä eikä matikkapäätä. Mutta ihmisten kanssa tulee toimeen.

Yksi työkaverini on pörssiyhtiön poispotkittu palkanlaskija. Toinen saneerattiin Metsähallituksen toimistosta ja kolmas leipomosta.

En onnistunut saamaan pysyvää työtä vanhalta alaltani, joten opiskelin sairaalasiivoojan tutkinnon. Olen myös yo ja aikeissa vaihtaa alaa reilun vuoden päästä.

Vierailija
25/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mä hakeuduin opiskelemaan laitoshuoltajaksi parikymppisenä ihan sen takia, että alalla on suht kivasti töitä ja säännölliset työajat. Toisaalta työ itsessään ei päätä rasita ja se tietty näkyy palkassa. En ole koskaan ollut töiden suhteen kovinkaan kunnianhimoinen, kunhan palkka on sellainen että pärjää. 

Nyt jää hyvin vapaa-aikaa harrastuksille eikä työt seuraa kotiin asti.

Vierailija
26/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäsiköhän minun nyt ripotella tuhkaa pääni päälle vai mitä pitäsi tehdä. Toimin siivojana, tai pitäsikö sanoa valesiivoajana. Olen näet koulutukseltani maisteri.  Niin sanotusti oman alani, saati muita "maisteris töitä" en ole saanut; omasta mielestäni aktiivisesta ja ahkerasta hakemisestani huolimatta.

Myönnän, että toimisin mielelläni töissä jossa voisin käyttää muodollista osaamistani. En kaipaa viisasteluja, että miksi opiskelin alaa, jolta en saa töitä. Ei minulla ollut aikanaan aikakonetta käytössä, kun valitsin opiskelupaikkaani. Tai työpaikkaa valmiiksi varmistettuna siinä vaiheessa kun aloitin opintoni

Omalta vuosikurssiltani ja tai yleisemmin alaltani on kuitenkin työllistytty verraten hyvin. Uskoakseni minäkin vielä. Sellaiseen työyhteisöön, jossa ollaan sitä mieltä, että siivoajana toimivat vain "ali-ihmiset" en taida haluta töihin.

Olen ollut laittavinani merkille, että tyhjät tynnyrit kumisevat monesti eniten. - Ei heidän, jotka osaavat ja hallitsevat oman alansa hyvin ja/ tai joilla muutoin on itsetunto kohdallaan tarvitse halveksia, ilmeillä tai nyrpistellä siivojia kohdatessa Saattavatpa fiksuimmat vaihtaa muutaman sanan kuin vanhalla kaverille. Varmaan näkevät tilanteen, että olen töissä, että eivät nyt vasiten hakeudu erityisesti juttusille, mutta tarkoitankin että yleisesti tervehtivät ja kohtelevat kuin ihmistä. 

On kovin vaikea käsittää, mitä joku saa siitä, että katsoo oikeudekseen halveksia tai moittia ihmistä, joka tekevät rehellistä työtään, joka nyt joillain meistä saatttaa olla siivojan työ tänään, ehkä myös huomenna ja ensi-viikolla, joillain mahd, koko työuran.

Mutta osalla meistä siivoaminen saattaa olla syystä tai toisesta työnä onnen kantamoinen, jonka turvin saatamme hankkia elantoamme, ainakin toistaiseksi. Tulevaisuudessa toivottavasti, ainakin omalta kohdaltani toivon jotain muuta työtä. Mutta mitä ennen sitä pitäisi sitten tehdä? (Työni ei ole estänyt minua jatkamasta hakemusten lähettelyä).

Tiedän, että moni maisteri tai muu ns. korkeakoulutettu ei ole saanut siivoustyötä. En osaa olla yllättynyt.   Se, että on maisteri (tai muu ns. korkeakoulutettu) tuskin takaa lainkaan sitä, että olisi hyvä siivoaja. Saati, että olisi halukas tässä työssä kehittymään.  Kuka työnantaja haluaa palkata työhön, työntekijän jolla ei ole millaistakaan, tai on vain hyvin vähän motivaatiota? - Tai jonka ainoa motiivi on "pakko"? 

Vierailija
27/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi työkaverini on pörssiyhtiön poispotkittu palkanlaskija. Toinen saneerattiin Metsähallituksen toimistosta ja kolmas leipomosta.

En onnistunut saamaan pysyvää työtä vanhalta alaltani, joten opiskelin sairaalasiivoojan tutkinnon. Olen myös yo ja aikeissa vaihtaa alaa reilun vuoden päästä.

Viimeiset mun perehdyttämät alan opiskelijat olivat insinööri ja teoreettista filosofiaa lukenut FM. Vuosien varrella tuli nähtyä ompelijat, elektroniikkateollisuudesta saneeratut ja media-alan työttömät alanvaihtajat. -3

Vierailija
28/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoaminen on oikeasti tekniikkalaji. Pelkästään pölyrätin taittelu ja käyttö sekä kosteus on oma juttunsa. Missä järjestyksessä pestään, mitä pesuaineita mihinkin ja kuinka paljon ja mille pinnoille. Oikeanlainen moppaus, ergonomia jne. Ei ole mitään mitä voi kuka tahansa tuosta noin vain. Olen varma ettet osaisi kostuttaa mikrokuituliinaa ja pyyhkiä oikeaoppisesti jolloin pölyt oikeasti jäävät rättiin. Tai pölyhuiska. Silläkään ei nimensä mukaisesti kuulu huiskia niin kuin suurin osa sen omistajista tekee. Pöly vain pöllyää.

Vierailija
29/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on pari työntekijää jotka itse sanovat että lähtivät siivousalalle siksi että yksinkertaisesti pitävät siivoamisesta. Ei se ole kaikille mikään inhokkijuttu. Jos joku haluaa niin miksi ei? Heitäkin tarvitaan eivötkä he ole sen huonompia kuin muutkaan.

Pssst, pikkuvinkki!! Siivous on tekniikkalaji, oikeaoppisesti siivoaminen on eri asia kuin AP:n hutaisut.

Vierailija
30/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut on tyhmiä, eivätkä edes yritä salata sitä?

Vierailija
31/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kuule, 50-luku soitti ja pyysi sua palauttamaan sen mielipiteet takaisin! 

Vierailija
32/32 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttuni on ollut työssä mm. lastenkodissa ja sosiaalityöntekijänä, ja hänen mielestään siivoustyö on ollut  palkitsevinta ja mukavinta, mitä hän on tehnyt. On tavannut mielenkiintoisia ihmisiä eri puolilta maailmaa ja saanut ainakin työstä vähintään sen mitä ansaitsee, toisin kuin esim. sossutätinä ollessaan ja ihmetellessään asiakkaitaan kahvitaukojen välissä. Kyseessä on korkeakoulutettu ihminen, joka teki vuosikausia siivoustöitä ennen eläkkeelle menoaan.