Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntyvyyden lasku - miten se näkyy ympärilläsi?

Vierailija
16.03.2018 |

Kuten me kaikki tiedämme, syntyvyys on laskenut koko 2010-luvun. Luvut lähenevät jo nälkävuoden lukuja. Asiaa sen enempää arvottamatta kumpaankaan suuntaan, mietin lähinnä miten tämä näkyy konkreettisesti ympärillänne vai näkyykö?

Omassa elämässä se kyllä näkyy. Olen itse 34-vuotias, kahden lapsen vanhempi. En ole kuitenkaan kuin yhden lapsen kummitäti, vaikka ystäväpiiriini on suhteellisen laaja. Läheisistä ystävistä vain yhdellä on lapsi, se kummilapseni. Miehellä ja minulla on yhteensä seitsemän sisarusta ikähaarukassa 25-39, mutta vain yhdellä heistä on lapsia, yksi lapsi. Eli lapsillamme on vain yksi serkku. 9 kolmenkympin molemmin puolella olevaa lasta on toistaiseksi saanut 3 lasta. Omaan lapsuuteeni kuului vielä serkut ja tuttavaperheiden lapset, omat lapsemme saavat verraisseuraa lähinnä päiväkodin kautta. Taloyhtiössämmekin asuu vain yksittäisiä lapsiperheitä, yhdessäkään perheessä ei ole kahta lasta enempää. Omakin lapsilukumme taitaa jäädä kahteen, vaikka alunperin sovimme kolmesta lapsesta. Nyt ajatus kolmesta lapsesta tuntuu hyvin rohkealta ja poikkeavalta.

Kaupunkiympäristössä asumme.

Miten te muut?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarellani on yksi lapsi, veljelläni ei yhtään kuten ei minullakaan. Työkavereistani (11 miestä) vain kahdella on lapsia. Asun pienellä paikkakunnalla.

Vierailija
2/65 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30-v ja en todennäköisesti tule lisääntymään. En uskalla. Ei ole luottoa tulevaisuuteen. Kellään ikäiselläni kaverilla/sukulaisella ei ole myöskään lapsia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojaa, mun elämässä ei näy toistaiseksi mitenkään. Ystäväpiirissä ei ole vielä lapsia (ollaan alle 30 kaikki), mutta kyllä kaikki niitä haluavat. Mutta esimerkiksi miehen ja minun sisaruksilla on lapsia eli miehen parikymppisellä pikkuveljellä yksi ja minun 2 isosiskolla toisella 2 ja toisella 1 lapsi. Meillä ei ole, mutta minä en lapsia välttämättä edes halua.

Vierailija
4/65 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nojaa, mun elämässä ei näy toistaiseksi mitenkään. Ystäväpiirissä ei ole vielä lapsia (ollaan alle 30 kaikki), mutta kyllä kaikki niitä haluavat. Mutta esimerkiksi miehen ja minun sisaruksilla on lapsia eli miehen parikymppisellä pikkuveljellä yksi ja minun 2 isosiskolla toisella 2 ja toisella 1 lapsi. Meillä ei ole, mutta minä en lapsia välttämättä edes halua.

Ja tähän vielä, että asumme kaikki kaupungeissa.

Vierailija
5/65 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katson ympärilleni niin en näe yhtään lasta.

Vierailija
6/65 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Lähes kaikilla pariskunnilla on lapsia, keskimäärin kolme kappaletta. Sinkut haaveilevat jälkikasvusta kunhan löytävät sopivan kumppanin.

Kaupungissa asutaan myäs.

Vierailija
7/65 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa on tapahtunut dramaattinen syntyvyyden lasku. Siinä missä äitini ja hänen kaikki sisarukset ovat saaneet lapsia ja heistä vain yksi sai esikoisen yli 30-vuotiaana, me nuorempi polvi ollaan lähes lapsettomia. 

Yli 35-vuotiaista serkuistani ja sisaruksistani kenelläkään ei ole lapsia. Olen itse poikkeus ja minua puolileikillään kutsutaan suurperheelliseksi. Minulla on huikeat kaksi lasta, joten kai se on sitten suurperhe.

Vierailija
8/65 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään erityisesti. Miehen sisaruksilla ei ole lapsia, meille on tulossa. Asiantuntijoiden mukaan väestönkato Suomesta tullaan korvaamaan tulevaisuudessa siten, että ulkomailta otetaan enemmän porukkaa Suomeen. Eli Suomen kokonaisväkimäärä tullaan siten pitämään vähintään samana. Muutos tulee näkymään lähinnä erilaisten kulttuurien ja kielien näkymisenä.

Vierailija
9/65 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huonosti näkyy, kun melko nuoresta iästäni huolimatta parilla kolmella saman ikäisellä kaverilla on lapsi suunnitteilla, tulossa tai tullut jo. 

Oma äitini sai minut melko vanhana ja mummoni sai äidin aika vanhana, ajan standardeihin nähden ainakin. Jos saan lapsia joskus niin samaa rataa tulee jatkumaan.

Vierailija
10/65 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsestani puuttuu serkut minun puoleltani. Sisaruksia itselläni on useampia.

En ole kenenään kummi.

Vierailija
11/65 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsenlapsia. Esikoiseni ei varmasti tee/saa, kuopukseni tuskin tekee. Esikoinen on naimisissa, kuopus parisuhteessa. Minusta ei sitten koskaan tullut mummia. Haikeutta tunnen.

Vierailija
12/65 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri uutisoitiin, miten Nordea aikoo korvata (taas) merkittävän osan työntekijöistä automatiolla ja roboteilla. Tällainen yleistyy koko ajan ja nykyään myös palvelualoilla ja korkeakoulutettujenkin aloilla (kääntäjä, tietotekniikka-ala jne).

Työvoiman tarve vähenee, mutta kun syntyvyys laskee, se nähdään ongelmana.

Syntyvyys on laskenut merkittävästi ma suurten ikäluokkien jälkeen, mutta ei silloin ole asiaa vatvottu. Nyt se on muka joku ongelma, vaikka työpaikoista on kova kilpailu.

Vierailija
13/65 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskolla on kaksi, serkullani on kaksi ja toisella yksi lapsi. Minulla ei ole eikä tule. Muutama kaveri on hommannut jo lapset.

Meidän suvussa lapsia riittää. Ei ole näkynyt siis mitenkään tuo syntyvyyden lasku.

Vierailija
14/65 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyvyyden lasku on ongelma, koska kansa harmaantuu. Ei riitä meille eläkkeitä eikä vanhuspalveluita kun työikäisten määrä vähenee ja vanhusten osuus kasvaa.

Vierailija
15/65 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri uutisoitiin, miten Nordea aikoo korvata (taas) merkittävän osan työntekijöistä automatiolla ja roboteilla. Tällainen yleistyy koko ajan ja nykyään myös palvelualoilla ja korkeakoulutettujenkin aloilla (kääntäjä, tietotekniikka-ala jne).

Syntyvyys on laskenut merkittävästi ma suurten ikäluokkien jälkeen, mutta ei silloin ole asiaa vatvottu. Nyt se on muka joku ongelma, vaikka työpaikoista on kova kilpailu.

Yritykset tarvitsevat myös asiakkaita. Pelkät työntekijät tai robotit eivät riitä, vaan tarvitaan myös ihmisiä, joille myydä palveluita ja tuotteita. Moni yritys on riippuvainen kotimaan markkinoista.

Vierailija
16/65 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä näy. Tuttavapiirissä ollut vauvabuumi viimeiset 5 vuotta ja meilläkin on 2 lasta. Sisaruksillani on 1-2 lasta, miehen sisarus toivoo lapsia. Tässä talossa on lapsia täynnä piha. Pikemminkin tuntuu, että varmaan kurjaa syystä tai toisesta lapsettomille tutuille kun "kaikki" katoavat vauvakuplaan..tietenkin tässä on vähän harhaa mukana, eli nyt tulee tavattua enemmän niitä lapsellisia.

Mutta jos nyt tälleen mutulla sanon, niin lapsien lukumäärä jää pienemmäksi. Itsellä, miehellä, monilla kavereilla lapsuudenperheessä ollut 3-4 lasta, ja luulen että 1-2 tulee olemaan monissa tämän sukupolven perheissä. Ihan jo siksi kun aloitetaan myöhemmin.

Pk-seutu

Vierailija
17/65 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritykset tarvitsevat myös asiakkaita. Pelkät työntekijät tai robotit eivät riitä, vaan tarvitaan myös ihmisiä, joille myydä palveluita ja tuotteita. Moni yritys on riippuvainen kotimaan markkinoista.

Asiakkailla pitää olla töitä, josta saa rahaa käyttää yritysten palveluita tai ostaa niiden tuotteita.

Vierailija
18/65 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näy mitenkään. Tällä alueella tuntemillani ihmisillä on 1-5 lasta perheissä. Kaksi vain on näitä yhden lapsen perheitä. Meilläkin kolme. Tosin oma sukuni kauhistelee monta lasta, kaksi olisi se normi.

Kaupungissa asumme.

Vierailija
19/65 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on neljä lasta (saatu ennen nykyromahdusta), itse olin ainoa, 60-luvun lopun lapsi. Lapsenlapsia ei ole . Mutta ei tämä tästä johdu, niiden aika ei vielä ole, vanhin opiskelee ilman puolisoa, nuorin on alakoululainen.

Olen työssä koulussa, jonka oppilasennuste on kasvava.

Ei siis näy notkahdukset millään elämän alueella.

Vierailija
20/65 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakkailla pitää olla töitä, josta saa rahaa käyttää yritysten palveluita tai ostaa niiden tuotteita.

Itse asiassa asiakkailla pitää olla rahaa. Ei niinkään väliä, tuleeko se raha työnteosta, sijoittamisesta tai esim. robottiveroista jaetuista varoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan