Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntyvyyden lasku - miten se näkyy ympärilläsi?

Vierailija
16.03.2018 |

Kuten me kaikki tiedämme, syntyvyys on laskenut koko 2010-luvun. Luvut lähenevät jo nälkävuoden lukuja. Asiaa sen enempää arvottamatta kumpaankaan suuntaan, mietin lähinnä miten tämä näkyy konkreettisesti ympärillänne vai näkyykö?

Omassa elämässä se kyllä näkyy. Olen itse 34-vuotias, kahden lapsen vanhempi. En ole kuitenkaan kuin yhden lapsen kummitäti, vaikka ystäväpiiriini on suhteellisen laaja. Läheisistä ystävistä vain yhdellä on lapsi, se kummilapseni. Miehellä ja minulla on yhteensä seitsemän sisarusta ikähaarukassa 25-39, mutta vain yhdellä heistä on lapsia, yksi lapsi. Eli lapsillamme on vain yksi serkku. 9 kolmenkympin molemmin puolella olevaa lasta on toistaiseksi saanut 3 lasta. Omaan lapsuuteeni kuului vielä serkut ja tuttavaperheiden lapset, omat lapsemme saavat verraisseuraa lähinnä päiväkodin kautta. Taloyhtiössämmekin asuu vain yksittäisiä lapsiperheitä, yhdessäkään perheessä ei ole kahta lasta enempää. Omakin lapsilukumme taitaa jäädä kahteen, vaikka alunperin sovimme kolmesta lapsesta. Nyt ajatus kolmesta lapsesta tuntuu hyvin rohkealta ja poikkeavalta.

Kaupunkiympäristössä asumme.

Miten te muut?

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se näkyy yhä enemmän siten, että naiset vaan lihoo ja muuttuvat entistäkin rumemmiksi.

Vierailija
62/65 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä jatkuvana painostuksena ja motkotuksena siitä miten minun velvollisuuteni on synnyttää paljon lapsia sillä perusteella että olen nainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 21v nainen ja mulla on niin kova vauvakuume. Mä kyllä koen, ettei kukaan voi välittää musta niin paljon kun oma lapsi. Toivon, että saan ensimmäisen lapsen jo nuorena. Haluaisin 1-3 lasta, tarkkaa lukumäärää hankala sanoa kun ei lapsista kokemusta.

Onko se välittämistä, kun aikuisiällä monet lapset laittavat ikääntyneet vanhempansa vanhainkoitiin, eivätkä välttämättä käy vuosiin katsomassa? Eivät välttämättä käy edes ennen vanhempien kuolemaa katsomassa?

Päästäkseen nykyään palveluasumisen piiriin täytyy vanhuksen olla varsin huonossa kunnossa. Suurin osa elää siellä omissa muistoissaan ja ovat muutenkin omissa maailmoissaan. Osin ymmärrän hyvin omaisten harvat käyntikerrat.

Vierailija
64/65 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei suvussani mitenkään. Mulla on 40 20-45-vuotiasta serkkua ja heillä on omia lapsia n. 90. Myös 5-lapsisia perheitä.

Minulla ja sisaruksillani ei tosin yhtään :D.

Vierailija
65/65 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talouskasvu ei voi ikuisesti perustua kulutuksen kasvuun tai siihen, että ihmiset kasvavat eksponentiaalisesti. Nyt on oikea aika muuttaa suuntaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme