Outo reisikipu vaivaa. Lääkäristä eikä googlesta ei ole apua
Reisien etuosissa ja sivuissa tuntuu puristavaa/jäytävää kipua levossa. Kävely ja pyöräily sujuu ilman kipua. Istuessa vaivaa hieman, mutta pahimmillaan on öisin kyljellä nukkuessa. Mitä ihmettä voisi olla? Nivelsairaus löytyy, mutta biologisten lääkkeiden ansiosta oireeton. Tämä tuntuu enemmänkin lihasperäiseltä. Onko kenelläkään muulla ollut tälläista outoa särkyä ja onko siihen löytynyt syytä?
Kommentit (31)
Olisikohan lonkan limapussin tulehdus? Kyljellään nukkuminen kivuliasta, lähes mahdotonta.
Influenssarokotteen jälkeen itselle tuli tuollaista. Jatkunut nyt siis jo monta kuukautta.
Reumapolilla ultrattu tuota lonkkaa, ei tulehdukseen viittaavaa. En syö statiineja, onko se kolesterolilääkettä? Triptyliä syön kipuun ja sitten tosiaan biologinen lääke. Näitäkin olen miettinyt, on niin outoa jäytävää/polttavaa kipua ja miksi vain levossa. Kipu on niin kovaa, että häiritsee unta. Jos saan nukuttua, kipu tulee uniin. Esim viimeyönä sain unessa syöpädiagnoosin.
Jos viina, terva, sauna tai Google ei auta on tauti kuolemaksi.
Fysioterapeutille pääsee ilman lähetettä jos on ns. Suoravastaanotto. Valitse alaraajaongelmiin perehtynyt js mahdollista.
Täytyy varmaan varailla aikaa fysioterapiaan. Lonkan limapussintulehdusta epäilin pitkään itsekin, mutta luulisi että ultratessa olisi näkynyt. AP
Onko vika löytynyt?
Itsellä ollut jo ainakin 5 vuotta, joskus on poissa ja silti aina palaa uudestaan. On lähinnä vasemman lonkkaluun alla ja siinä turvotusta. Sormin koskettaessa kipeitä kohtia siinä. Selkää leikattu kyllä ja kävely on ok, eikä muutenkaan päiväoloissa vaivaa. Fyssarin ohjeilla yritän pakaravenytystä jne.
Ketjua avaamatta ajattelin jo, että ihan varmaan samasta vaivasta kyse. Mulla tuli jossain vaihessa, kun olin todella stressaantunut niin reiden sisäosaan patti. Olin ihan varma, että kyseessä jokin kasvain. mutta googlettelin sitä silloin, että varmasti liittyy kuukautiseen. Ei ole sitten vaivannut enää muutamien kuukautisten jälkeen.
Mulla on ollut tuollaista reisikipua kuukautisten aikana, loppuraskaudessa ja synnytykseen jälkeen. Liittynee hormoneihin ja esiintyy samalla, kun kohtu supistelee. Voisikohan sullakin olla jokin gynekologinen syy reisikipuihin, jos muut syyt on jo poissuljettu?
Vierailija kirjoitti:
Ettei oo tämä
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Meralgia_paraesthetica
Suomeksi
https://www.laakarilehti.fi/tyossa/ilman-ajanvarausta/akkia-jalkaan-ei-…
Tässä selkeästi oireet, vertaa omaan oireesiisi
https://www.webmd.com/diabetes/guide/meralgia-paresthetica
On sitäkin eli iskiastyyppistä särkyä, tuo meralgia voisi olla yhteydessä myös, kun on vahvempi kipu tuossa reidessä. No yritetään fysikaalisilla neuvoilla mennä.
Tuntuuko se kipu lihaksessa vaiko luussa? Mulla on toisen jalan reidessä ajoittain sietämätön kiputila nimenomaan levossa. Tuntuu kuin sitä luun sisäosaa rassattaisiin liekehtivällä jääpuikolla. Fysioterapeutti sanoi että mun polvilumpio on väärässä asennossa, siis ollut siinä asennossa aina, ja että se kiristää luukalvoja ja lihaksia. Lääkkeeksi sain venytysharjoituksia. On kyllä tepsineet, lumpio on kai ihan yhtä vinksallaan kuin ennenkin, mutta ei kipeydy enää niin usein tuo jalka.
Mulla oli selässä leikkauksen vaatinut välilevyn pullistuma. Se painoi sopivasti iskias hermoa joka alkuun säteili kipuna reidessä. Makuulla ollessa oli väärässä asennossa tuskaista.
Kun on en osannut ottaa varovasti ja tein ruumiillista töitä niin pullistuma paheni ja lopulta koko vasen säteili kipua. Välillä tuntu samalta kuin olis paha suonen veto meneillään.
Mutta koko aikana selässä ei ollut mitään kipuja tai jäykkyyttä vaikka vika oli siellä.
Mä sanoisin kans että hermopinne, eli juurikin se femoralishermo jää nivusen alueella puristukseen ja aiheuttaa reiden etu- ja sivuosaan aivan jäätävää kipua. Itsestä tuntui siltä kun olis puukolla lyöty. Asiansa osaava fyssari tai ortopedinen osteopaatti osaa auttaa :)
Mulla kuukautiskipu tuntui reisissä, juurikin reiden etuosassa. Muuna aikana ei kipua ollut.