Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisten esittely lapsille tätinä ja setänä

Vierailija
16.03.2018 |

Mene sanomaan tädille hei. Setä laittaa siinä luistimia jalkaan.
Pitääkö lapsille tuputtaa näitä vanhakantaisia termejä kaikista tuntemattomista ihmisistä, jopa parikymppisistä nuorista? Vanhempana minä kyllä kysyn ihmisen nimen ja puhun hänestä lapselle nimellä. Ellen kysy niin asia ei ole niin tärkeä että pitäisi lähteä tädittelemään ja sedättelemään. Eihän niitä aikuisenakaan käytetä kuin omassa suvussa olevista oikeista tädeistä ja sedistä.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttävää lässytystä lapsille, eikö niille voi puhua kuin ihmisille yleensä? Tädin sijaan voi sanoa ”nainen” tai ”tyttö”.

Vierailija
22/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin Oulussa bussissa joku vuosi sitten ja rehellisesti ällistyin ja suutuin yhden äitylin alkaessa lapselleen nimitellä minua mummoksi. "mene sinne mummon viereen".

En ole kenenkään mummo eikä minusta sellaista koskaan tule. Täti olen ollut sisaruksenlapsille. Ikää minulla oli päälle 40 kun joku itse selvästi yli 30 oleva toinen nainen alkoi mummotella - ei siis mikään teinix vaan aikuiselta virkanaiselta näyttävä. Käytös ei kyllä toki siihen sopinut eikä muutoinkaan sopivaa.

😡😡😡

Yleissanana on jotenkin edes parempi vaikkapa rouva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap:n kuvaamassa tilanteessa "täti" ja "setä" ovat käytännöllisiä ja ihan korrekteja. Sen sijaan sitä en ymmärrä, kun lapsen kaverin vanhemmat jääräpäisesti kutsuvat minua ja miestäni "Maija-tädiksi" ja "Matti-sedäksi" aina puhuessaan meistä lapsilleen. Olimme jossain vaiheessa paljonkin tekemisissä, mutta tuo tapa ei loppunut, vaikka toistuvasti sanoin, että "ihan Maija vaan" tms. Kas kummaa kun ei olla enää niin paljon tekemisissä.

Vierailija
24/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos vanhemman olettama täti ei olekaan täti tai setä vaan musu?

Kyllä nykyajan lasten on hyvä tietää että on myös muunsukupuolisia.

Ellei sukupuolesta ole varma niin silloin kutsuisin ihmistä hänen oikealla nimellä.

Ja sä ihan pokkana kysyisit ventovieraalta ihmiseltä sitä nimeä?

Meillä on käytetty kaikkia nimityksiä, niin tätiä setää kuin naista ja miestäkin... En ymmärrä tätä mielensäpahoittamista näin mitättömästä asiasta.

Ja ventovieraana kaikki pysyykin ellei uskalla kysyä.

Meillä kasvatetaan avoimeen vuorovaikutukseen pienestä pitäen. Aikuisena on tuhannesti helpompaa luoda ihmissuhteita ja edetä työelämässä, kun ei tarvitse empiä milloin on kaikkein ihanteellisin ja soveliain hetki ottaa kontaktia.

Eli et opeta lapsillesi minkäänlaista sosiaalista pelisilmää? En tiedä kuinka monta kertaa tästä aiheesta on täälläkin jo kirjoiteltu, mutta sosiaalisesti taitavat ja vaikkapa siellä työelämässä pärjäävät eivät ole niitä, joilla ei ole minkäänlaista suodatinta tai kykyä huomioida ja kuunnella muita.

Vierailija
25/48 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi nainen sanoi kerran kaupassa lapselleen: "Odota, ett tup täti laittaa ostoksensa ensn." Ja viittoili minua kohti. Ei siinä muutin mitään, mutta olin vasta 15-vuotias tuolloin. Käytän itse aika usein tädin ja sedän sijaan herraa ja rouvaa, kun puhun tuntemattomista ihmisistä. Itse olen täti vain veljenpojalleni!

Vierailija
26/48 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa ymmärtää mikä tässä on ongelma. Meidän kielessä ei ole sellaista kohteliasta sanontatapaa, kuten esim. Britanniassa, jossa ollaan ”young lady”, ”lady” tai ”sir”.

Minusta olisi myös teennäistä sanoa lapselle esim ”varotko, jotta henkilö/nainen/mies/herra/rouva/neiti pääsee ohitsemme!” (mistä edes tiedän onko esim. naimisissa vai ei!).

Täti ja setä -ilmaisu on minusta sopivan kohtelias, tarpeeksi yleinen ja etäinen ilmaisu, eikä se ota kantaa henkilön ikään eikä siviilisäätyyn. Tytöttely ja pojittelu on ehkä vielä huonompi vaihtoehto.

En käsitä miksi ihmiset tästäkin jaksavat mielensä pahoittaa. Tämähän on hyvä, kohtelias tapa.

Vierailija
27/48 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta eikä vielä ole tullut sellaista tilannetta että olisi pitänyt tuntemattomia seditellä tai täditellä heille. Sanotteko ystävillenne ja puolisollenne myös "täti teki sitä" ja "setä tuolla noin". Lapsille voi puhua ihan normaalisti ilman tuollaista hölmöä lässyttelyä.

Vierailija
28/48 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano setä enkä täti, sanon "tuo valkoihoinen henkilö" tai joskus mainitsen jonkun muun ihonvärin. Voihan olla, että henkilö ei ole mies tai nainen, joten ei saa täditellä.

"Sano päivää tuolle valkoihoiselle hamehenkilölle" on korrekti ilmaus.

Vierailija
29/48 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellei sukupuolesta ole varma niin silloin kutsuisin ihmistä hänen oikealla nimellä.

Voi pyhäsylvi teidän kanssanne.

Ehtii sitä muuta sukupuolta miettiä sitten pikkusen myöhemminkin kuin jossain sukanvaihtotilanteessa.

Vierailija
30/48 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kolme lasta eikä vielä ole tullut sellaista tilannetta että olisi pitänyt tuntemattomia seditellä tai täditellä heille. Sanotteko ystävillenne ja puolisollenne myös "täti teki sitä" ja "setä tuolla noin". Lapsille voi puhua ihan normaalisti ilman tuollaista hölmöä lässyttelyä.

Sanon lapselle monia asioita eri tavalla kuin puhun aikuiselle. Käsitteitä ei lapsen tarvitse kaikkia vielä osata.

Ja mitä ihmeen lässytystä on sanassa täti tai setä?äja kuinka hirveen paljon te niitä joutuisitte käyttämään?

Nainen ka. Kea on ihan jees ja täti ja se tä on ihan jees. Ja se muun sukupuolinen on ihan jees.

Ja kuka siellä vielä väänsi siitä sanomisesta...en muista, mutta miten helevetin pikkutarkkoja te olettekin, niin antakaa sanoa ees jotain, ettei pelihousuja tarvi repiä joka jutusta. Eikös teillä tuli hermoromahdus, kun noin tarraatte kiinni?

Vierailija
31/48 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pyhäsylvi teidän kanssanne.

Ehtii sitä muuta sukupuolta miettiä sitten pikkusen myöhemminkin kuin jossain sukanvaihtotilanteessa.

Mikä sukanvaihtotilanne edellyttää kenenkään tädittelyä tai sedittelyä? Tai oikeastaan, mikä tilanne ylipäätään edellyttää tämmöisen sanankäytön? En muista että omat vanhempani olisi ikinä täditellyt tai seditellyt ketään kun olin lapsi.

Vierailija
32/48 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti ja setä ovat kohteliaita ja sopivia nimityksiä, kun viitataan lapselle vieraaseen aikuiseen. Niillä luodaan juuri sopivaa etäisyyttä, mutta silti hyväntahtoista tuttuutta. Ei sillä ole väliä, onko viitattu 15- vai 85-vuotias, lapselle hän näyttäytyy täyskavuisena. Ei siinä oteta kantaa "täti- tai setämäisyyteen".

Terveisin nuori lapseton nainen

Vierailija
33/48 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse puhun lapselleni käyttäen esim. termejä nainen/ mies/ myyjä/ huoltomies/tms. tädin ja sedän sijaan. Itseäni ärsytti kun työskentelin joskus parikymppisenä asiakaspalvelualalla ja usein minusta käytettiin "täti"-nimitystä lapsille, itse en kokenut olevani täti-ikäinen. Toki pahin oli kun kerran joku kurppa papparainen kutsui nimityksellä "likka ", alentavaa....

Vierailija
34/48 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene sanomaan tädille hei. Setä laittaa siinä luistimia jalkaan.

Pitääkö lapsille tuputtaa näitä vanhakantaisia termejä kaikista tuntemattomista ihmisistä, jopa parikymppisistä nuorista? Vanhempana minä kyllä kysyn ihmisen nimen ja puhun hänestä lapselle nimellä. Ellen kysy niin asia ei ole niin tärkeä että pitäisi lähteä tädittelemään ja sedättelemään. Eihän niitä aikuisenakaan käytetä kuin omassa suvussa olevista oikeista tädeistä ja sedistä.

Kysyt nimen sedältä joka laittaa luistimia jalkaan? Ok...kuule jos satut mun viereen vaikka kaupassa ja sun tarvii kommentoida jotain, niin pliis, sano mua mieluummin tädiksi, sillä jos alat nimeä kyselemään tulee kyllä mieleen että ollaankohan sitä nyt kotilomilla jostain ja pitäskö tässä olla enemmänkin varuillaan... Aika hörhö aloitus kyllä...niin ja yhtään normaalimmalta ei kuulosta kuvailut tyyliin "istu vaan tuon sinitakkisen miehen viereen niitä luistimiasi laittamaan" vaikka toki se nimen kysymisen vielä voittaa...kyllä joillakin on sitten vaikeeta tää eläminen, huhhuh...

Vierailija
35/48 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä mä sit oon todella outo, mutta musta on ihan ok että mua sanotaan tädiksi. Ekan kerran joskus lukioikäisenä tuntui vähän hassulta. Oikeastihan olen ollut täti jo 11-vuotiaasta lähtien, että ehkä siksi mun mielestä on ihan normaalia olla täti kaikille lapsille. 

t: lapseton kolmekymppinen

Vierailija
36/48 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemattomista käytän nimityksiä ihminen, tyyppi, henkilö, lapsi, työntekijä, mikä nyt sopii tilanteeseen parhaiten.

Minua itseäni on täditelty 15-vuotiaasta asti, eikä se tunnu mukavalta. Täti ja setä-yleisnimitykset eivät myöskään tunnu luontevilta, siksi en niitä käytä.

Vierailija
37/48 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu en ymmärrä miksi hoitajaa/opettajaa/ myyjää/ siivooja pitäisi esim sanoa tädiksi tai sedäksi.

Vierailija
38/48 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi täällä on outoa porukkaa. Hirveä haloo jostain ikiaikaisesta tavasta puhua pienille lapsille...Kertokaapa nyt sitten miten lapselle sanotaan, jos on vaikka kassajonossa ja pitää neuvoa ettei lapsi tönäise edellä olevaa? Tai mene liian lähelle, laita kapulaa väärään paikkaan, väistää kun tuo edellä oleva mykkä "aikuinen" ei itse saa sanottua ettei yllä laittaa koriaan tmv.? Kuka sanoo vaikkapa neljävuotiaalle että varo naista? Ai niin vai oliko se niin että piti kysyä nimi? Mykältä suomalaiselta?! Siinäpä vasta loistava ja normaalin kuuloinen idea...että anteeksi mikä sun nimi on? Jos ei edellä oleva mykkä suomalainen mene tuosta jo ihan kokonaan paniikkiin, saattaa se jopa saada kakaistua nimensä. Siinä sitten käännyt lapsen puoleen, että väistäpä kulta kun Irmelin pitää laittaa kori tuohon pinoon...pitäskö siis tehdä jatkossa niin, että jos on lapsia lähettyvillä, niin jokainen käy esittäytymässä niiden vanhemmille jos heidän tarvii opastaa lasta. Olisko tää hyvä?

Vierailija
39/48 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntemattomista käytän nimityksiä ihminen, tyyppi, henkilö, lapsi, työntekijä, mikä nyt sopii tilanteeseen parhaiten.

Minua itseäni on täditelty 15-vuotiaasta asti, eikä se tunnu mukavalta. Täti ja setä-yleisnimitykset eivät myöskään tunnu luontevilta, siksi en niitä käytä.

Joo mutta ihan pieni lapsi ei vielä sillä tavalla ymmärrä noita ja ne on kankeita käyttää puhekielessä. Sitä paitsi tyyppi?! Tyyppi!! Eihän ketään puhutella noin muutenkaan.

Vierailija
40/48 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta ihan pieni lapsi ei vielä sillä tavalla ymmärrä noita ja ne on kankeita käyttää puhekielessä. Sitä paitsi tyyppi?! Tyyppi!! Eihän ketään puhutella noin muutenkaan.

No on mun lapset 1-vuotiaista asti sujuvasti puhutelleet muita ihmisiä ihmisiksi, tai millä nimityksellä olenkaan siinä tilanteessa kutsunut. Ei pidä aliarvioida lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi