Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko jotenkin huono mutsi, kun mua ei jaksa kiinnostaa, mitä merkkejä, kuoseja ja värejä mun vauvan päältä löytyy?

Vierailija
15.03.2018 |

Puen päälle puhtaat vaatteet ja vaihdan kun ne likaantuu. Jotkut ovat nyppyisiä ja vanhoja, käytettynä saatuja, osa uusia, monesti värit eivät edes sovi yhteen.

Mua ei vaan jaksa kiinnostaa mitkään merkkilastenvaatteet tai muodikkaat värisävyt.

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Monet äidit kilpailevat keskenään vauvojensa tavaroista ja välineistä, mutteivät koskaan siitä, kenen vauva on onnellisin. 

Missä tätä kilpailua käydään ja keitä nämä "monet äidit" ovat?

Vierailija
22/91 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia on. Puhtaat ehjät asialliset vaatteet riittää, vauvat ei ymmärrä merkkien päälle.

Eikä ymmärrä lapsetkaan, jos sitä ei heille opeta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia on. Puhtaat ehjät asialliset vaatteet riittää, vauvat ei ymmärrä merkkien päälle.

Eikä ymmärrä lapsetkaan, jos sitä ei heille opeta. 

Lapset oppivat toisiltaan nämä merkkiasiat. 

Vierailija
24/91 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden huomion tässä toistaiseksi yhdeksän vuotta kestäneen äitiyteni aikana olen tehnyt: eniten kilpailee ne, joilla on "vähiten". Eli he, joille on joko ihan sama millaiset vaunut ja mitkä vaatteet, kunhan ajaa asiansa. Kumma kyllä nämä äidit tunnistavat ne kalliit kiesit ja merkkivaatteet kaukaakin, ja sitten alkaa lokerointi ja vähättely. 

Meinasin tippua tuolilta, kun minulle perhekerhossa eräs äiti kommentoi, miten lapseni vaatteet on aina niin sävy sävyyn. Että hän ei viitsisi, hän on saanut kaikki kierrätettynä ja mummot on ostelleet. Minua hieman kismitti siinä vaiheessa: mitään en ollut vain saanut, kaiken olin hankkinut harkiten ja omalla rahalla. Ja koska minulla on oma makuni, totta kai sekä kirpparilta että kaupasta ostetut vaatteet sopivat yhteen ja näyttivät kivalta. Tuli olo, että olen huonompi tuon äidin mielestä, kun olen satsannut kaikkeen. En kyllä suostunut kokemaan huonommuutta, ja kerroin ettei ole mummoja ostelemassa vaatteita ja että ystäväpiirin ensimmäisenä lisääntyjänä ei ole hirveästi ollut tavaroiden tyrkyttäjiä. 

Tiedä häntä, ymmärsikö tuo koskaan...

Vierailija
25/91 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Monet äidit kilpailevat keskenään vauvojensa tavaroista ja välineistä, mutteivät koskaan siitä, kenen vauva on onnellisin. 

Se ettet sinä ole siihen törmännyt,ei tarkoita etteikö sitä olisi olemassa. Mammakerhoissa,äitien tapaamisissa,puistoissa jne.äidit kyllä puhuvat. Eivät tietenkään suoraan sano esim.että kylläpä Pirjo on huono äiti kun lapsellaan on vanhat vaunut,mutta kiertoteitse. Puhutaan tyyliin: "itse en ostaisi koskaan käytettyjä vaunuja koska en halua altistaa lastani homeelle" "kyllähän hinta on tae laadusta ja eipä laadukkaita vaunuja saa alle 500e,kyllä lapsen terveyteen täytyy panostaa" Sama voi koskea vaatteita,tarvikkeita jne.

Vierailija
26/91 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinähän juuri olet av-mammojen mielestä paras mahdollinen äiti. Alimpaan helvettiin ne, jotka omilla rahoillaan omien tulojensa puitteissa ostavat joskus vähän nätimpää ja kalliimpaa, jotta olisi edes jotain iloa yleensä aika raskaassa ja yksinäisessä arjessa. 

Ai, mä olen luullut, että se ilo tulee niistä lapsista, ei sen lapsen vaatteista.

Todistit juuri pointtini todeksi sataprosenttisesti. Jos laittaa lapselle nätit vaatteet, niin ei saletisti tykkää siitä yhtä paljon kuin se äiti, joka pukee vuoden -98 äitiyspakkauksen puklutahraiseen bodyyn. Koska ilo tulee vain ja ainoastaan pelkästä lapsesta, ei ikinä mistään materialistisesta kivasta. 

Vierailija
27/91 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, haluatko kilpailla? 

Okei, aloitetaan. 

Lauloitko vauvalle raskausaikana? Minä lauloin. Kauanko synnytyksesi kesti? Minulla viisi tuntia. Käytitkö lääkkeellistä kivunlievitystä? Minä en. Imetitkö lastasi? Minä imetin vuoden ja kaksi kuukautta. Mitä vaippoja käytit? Meillä käytettiin Natyja. Teitkö vauvalle itse soseet, ja sormiruokailitteko? Meillä mentiin pelkällä sormiruoalla ja rintamaidolla. Mitkä vaunut teillä oli? Meillä Stokket. Kävittekö muskarissa? Me ei, harmi. Ulkoiletko joka päivä? Minä ulkoilin. Mitä vielä ... voit jatkaa. 

Vaikka oikeasti tämä on ihan typerää, mutta eniten sitä kilpailu on niillä, jotka ovat tehneet päinvastoin kuin minä ;) 

Vierailija
28/91 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään näteistä vaatteista ja mielelläni pukisin lapset niin että kokonaisuudet on kauniita, mutta yleensä en jaksa. Meilläkin on nyppyisiä ja vähän kulahtaneita käytössä, aivan hyviä ovat. Kaikki tavarathan kannattaa käyttää "loppuun asti".

Brändeistä en välitä yhtään. 

Vierailija
29/91 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ettet sinä ole siihen törmännyt,ei tarkoita etteikö sitä olisi olemassa. Mammakerhoissa,äitien tapaamisissa,puistoissa jne.äidit kyllä puhuvat. Eivät tietenkään suoraan sano esim.että kylläpä Pirjo on huono äiti kun lapsellaan on vanhat vaunut,mutta kiertoteitse. Puhutaan tyyliin: "itse en ostaisi koskaan käytettyjä vaunuja koska en halua altistaa lastani homeelle" "kyllähän hinta on tae laadusta ja eipä laadukkaita vaunuja saa alle 500e,kyllä lapsen terveyteen täytyy panostaa" Sama voi koskea vaatteita,tarvikkeita jne.

No mutta sehän on aivan totta, ettei käytettynä ostetuista vaunuista koskaan tiedä. Meidän naapuri säilyttää uuden näköisiä Emmaljungiaan ympäri vuoden terassilla, toivottavasti kukaan ei mene niitä ostamaan tietämättä, että eivät tasan ole mitään aina sisällä sateelta suojassa säilytetyt kärryt. Sukulaisilta ja ystäviltä ostetut/saadut tietysti eri juttu, ja kaikilla ei ole taloudellisen tilanteen vuoksi varaa valita, mutta en minäkään ekana vaunuista säästäisi. 

Vierailija
30/91 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpailua käydään ihan äitien kesken siellä missä he milloinkin viettävät aikaansa, esim. instan, whatsapin ja facebookin yksityisissä ryhmissä, kahviloissa ja yleensäkin ostoskeskuksissa.

Yksi näistä "monista" äideistä on esimerkiksi ystäväni, joka tilasi 1600 euron vauvanvaunut ja 1000 euron edestä merkkivauvakamaa osamaksulla, vaikka miehensä on työtön ja omatkin tulot minimitasolla. Hän ei ole mikään yksittäistapaus, vaan myös uudet mammatuttavansa (somesta ja vauvakerhoista) tekevät ihan yhtä typeriä valintoja; vauvan merkkivaatteisiin -ja kamoihin käytetään rahaa, jota ei ole. Sitten postaavat vauvaryhmissään näitä kuvia toisilleen, kun 3kk:n ikäisellä vauvalla on Conversen kengät ja niihin mätsäävä satasen asukokonaisuus. 

Vierailija
31/91 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai se sinusta sen huonompaa ÄITIÄ tee. Mutta lapsesta ehkä vähän rähnäisen ja homssuisen näköisen. Kyllä minusta lapsi on rehellisesti sanottuna söpömpi kun on vähän katsottu mitä päällä on, alkaen nyt siitä että kaikki on sopivan kokoista, puhdasta ja vaatekappaleet sopivat edes jotenkuten yhteen.

Aika paljon näkee kaupoilla, päiväkodeissa (tämä ymmärrettävää kyllä koska varavaatteita vaihdellaan jne.), harrastuksissa, ostoskeskuksissa, ravintoloissa jne. lapsia, joilla on ihan käsittämättömän kummallisia asuviritelmiä ja pääosin erittäin nuhjuisen tai liakisen näköistä. Verskat, pitkähihainen paita, siinä päällä liian iso tunika/mekko/yöpuvun näköinen viritelmä joka roikkuu virttyneenä joka suuntaan, kumisaappaat, lippis, kenties vielä toppatakki jne. Ja kaikki eri paria keskenään, on kuosia, raitaa, ruutua, glitteriä, karvaa, paljetteja jne.

Aikuisetkin hiukan sentään katsovat mitäpäällensä laittavat, mutta lasten annetaan kulkea rähjäisen näköisenä?

Olen pistänyt merkille, että monessa paikassa puhtaaseen ja somasti puettuun, hiukset siististi laitettuun lapseen huomaamattaan ihmiset suhtautuvat paremmin, ottavat enemmän positiivista kontaktia jne. Tietysti toisen vaatetusta ei olisi sopiva arvostella, mutta onhan se ihan järkeenkäypää alitajuista käytöstä. Mitä söpömpi eläin, sen ihastuneempi kohtelu muilta. Mitä siistimpi piha, sitä enemmän saa osakseen hyvää huomiota. Mitä siistimpi aikuinen, sen vakuuttavampi ja monen mielestä kiinnostavampi esimerkiksi parisuhdetta ajatellen. Näin ollen, mitä söpömpi ja sievempi lapsi (ja vaatteet kuuluvat kokonaisuuteen) = sitä enemmän positiivista huomiointia muilta. Toki lapsen käytös tekee paljon, mutta silti homssuinen ja rähnäinen perhe mölytessään saa minusta enemmän pahaa silmää kuin siistin ja tyylikkäämmin (edes tilanteen muikaisesti pukeutuneen) perheen lapsi kiukutellessaan vaikka kaupungilla.

Vierailija
32/91 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koko tuo otsikko jo provosoi vastaamaan joko tai. Vaihtoehtoisia samalle vastakkainasettelun aloituksille: 

* Olenko huono äiti kun en osta lapselle mitään käytettyä? 

* Millainen äiti ostaa lapselleen 1000€ vaunut?!

* Millainen äiti kuljettaa lastaan 10 vuotta vanhoissa vaunuissa?!

* Merkkivaatemammat on tyhjiä sisältä

* Meillä kaikki on kierrättetyä

* Kuka pistää lastenvaatteisiin satasia vuodessa?!

* Kuka ostaa noita Molon (hyi mikä sana) vaatteita?! (Ja sitten sama toisin, eli kuka hullu niitä ostaa uutena kun kirppariltakin saa?) 

Vierailija
33/91 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta sehän on aivan totta, ettei käytettynä ostetuista vaunuista koskaan tiedä. Meidän naapuri säilyttää uuden näköisiä Emmaljungiaan ympäri vuoden terassilla, toivottavasti kukaan ei mene niitä ostamaan tietämättä, että eivät tasan ole mitään aina sisällä sateelta suojassa säilytetyt kärryt. Sukulaisilta ja ystäviltä ostetut/saadut tietysti eri juttu, ja kaikilla ei ole taloudellisen tilanteen vuoksi varaa valita, mutta en minäkään ekana vaunuista säästäisi. 

No tässähän tämä juuri tulikin ilmi,oikein malliesimerkki. Käytettyinä voi ostaa aivan hyväkuntoisia ja homeettomia vaunuja. Vaikka uutena ostetut vaunut olisivat maksaneet "vain" 500e, voivat olla aivan hyvät. Mutta "et sinäkään vaunuissa ensimmäisenä säästäisi..",juuri tätä syyllistävää vihjailua siitä miten Kunnon Äiti ei ainakaan tee.

Vierailija
34/91 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolet vauva2015 fbryhmän jäsenistä :D Siellä oli aikoinaan pitkät kuvaketjut hankinnoista ja asenne oli tyyliä "et rakasta tarpeeksi jos et ole valmis ostamaan yli tonnin maksavia valkoisia keinonahkavaunuja" :D 

Vierailija
35/91 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolet vauva2015 fbryhmän jäsenistä :D Siellä oli aikoinaan pitkät kuvaketjut hankinnoista ja asenne oli tyyliä "et rakasta tarpeeksi jos et ole valmis ostamaan yli tonnin maksavia valkoisia keinonahkavaunuja" :D 

Mä oon näin jälkikäteen (vauvat ovat nyt 6- ja 3-vuotiaat), että olisi varmasti ollut kiva liittyä johonkin netin äitiryhmään. Mutta jos se on tuollaista, niin ehkei sittenkään. 

Vierailija
36/91 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja on pakko olla tyhmä ja triggeröityä ja lähteä tuohon mukaan? 

Minusta tuo on yhtä typerää kuin se asenne, että jos ON merkkivaatteet ja vaunut lapsella, niin ei välitetä lapsesta. 

Vierailija
37/91 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu itsellä. Eikä meillä ole tonnin supervaunujakaan liikkumiseen.

Vierailija
38/91 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja koko tuo otsikko jo provosoi vastaamaan joko tai. Vaihtoehtoisia samalle vastakkainasettelun aloituksille: 

* Olenko huono äiti kun en osta lapselle mitään käytettyä? 

* Millainen äiti ostaa lapselleen 1000€ vaunut?!

* Millainen äiti kuljettaa lastaan 10 vuotta vanhoissa vaunuissa?!

* Merkkivaatemammat on tyhjiä sisältä

* Meillä kaikki on kierrättetyä

* Kuka pistää lastenvaatteisiin satasia vuodessa?!

* Kuka ostaa noita Molon (hyi mikä sana) vaatteita?! (Ja sitten sama toisin, eli kuka hullu niitä ostaa uutena kun kirppariltakin saa?) 

Juuri tuo Molo saa itsessäni aikaan pienen naurahduksen. En mä mahda sille mitään että siitä tulee mieleen ihan muuta kun lastenvaatemerkki 🙈

Vierailija
39/91 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinähän juuri olet av-mammojen mielestä paras mahdollinen äiti. Alimpaan helvettiin ne, jotka omilla rahoillaan omien tulojensa puitteissa ostavat joskus vähän nätimpää ja kalliimpaa, jotta olisi edes jotain iloa yleensä aika raskaassa ja yksinäisessä arjessa. 

En kyllä ole tälläistä havainnut. Sen kritisointia kylläkin,että nykyään monet äidit ihan oikeasti arvottavat toisia ja toisten äitiyttä sen mukaan mitä lapsilla on päällä. Jotenkin on lipsuttu pikkuhiljaa siihen,että kunnon äidillä on tietyt,uudet ja kalliit vaunut ja tietynmerkkisiä,kalliita lastenvaatteita. Keskusteluissa tätä perustellaan sillä,että kyllähän Kunnon Äiti haluaa lapsilleen parasta ja Kunnon Äiti ei katsos käytä rahaa kaljaan,tupakkaan ym. Lähipiirissä on useampi kotihoidontuella elävä,per*aukinen äiti joka valittaa rahanpuutetta mutta silti lapsilla on pelkkiä kalliita merkkivaatteita. Koska TÄYTYY.

No itse olen kokenut juuri päinvastaista. Minulle on se ja sama mitä muut pukevat lapsilleen. Omillani on Lindexistä, Polarn O. Pyretistä, Gugguuta, H&M:stä, mistä sattuu kivoja löytymään. Mutta auta armias kun menet johonkin se merkkivaate lapsen päällä, niin saa kuulla, kuinka on pröystäilyä.. Saati kun halusin Bugaboot, sillä oli meidän käyttöön passelit.

Usein myös täällä haukutaan merkkivaatteiden käyttäjiä, milloin ovat wt kansaa ja milloin mitäkin. Hassua vaan, että itsekin ostan paljon käytettynä ja kierrätän vaatteita lapselta toiselle.. Itse vain tykkään laittaa sopivat kuosit myös lapsille. Rehellisesti sanottuna en edes kiinnitä huomiota muiden lasten vaatteisiin, ei ne minua kiinnosta. Mutta suurin osa kommenteista lastenvaatteista tulee näiltä, jotka itse omien sanojensa mukaan eivät välitä mitä lapsilleen pukevat. Miksi he sitten kommentoivat toisten lasten vaatteista, jos eivät kerran välitä mitä lapsi pukee?

Vierailija
40/91 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan päällä ei kyllä ihan heti erota, onko se Gugguu tai mikä lie ostettu uutena vai käytettynä. Ja jos tunnistat että 2018-vuosikerran vauvalla on vuoden 2016 värityksellä oleva Ver de Terren (vai mikä se nyt oli) haalari päällä, niin ollaan jo aika guru-tasolla lastenvaatteiden tunnistamisen kanssa. Huvittavan tästä tekisi se, jos tunnistaja itse ei missään tapauksessa itse pukisi lastaan merkkivaatteisiin. Näitäkin on nähty. 

Minä henkilökohtaisesti olen ilahtunut Gugguun ja muiden suomalaisten merkkien läpilyönnistä ja siitä, miten kova kauppa FB-kirppiksillä käy. Se on sitä suomalaisen työn tukemista ja kierrätystä, molemmat lähellä omaa sydäntä.