Kokemuksia Venlafaxinista / muista masennuslääkkeistä uupumukseen?
Määrättiin juuri masennusoireisiin Venlafaxinia, mutta epäilyttää, koska itsellä ei ole mitään tuskaa tai syviä pahan olon kuiluja: masennus oireilee vain turtumuksena ja uupumuksena, kyvyttömyytenä tehdä mitään tai kiinnostua mistään.
Venlafaxin on ilmeisesti kuitenkin 'mielialaa tasaava' lääke joka vie pahimmat kärjet pois, ja siksi huolettaa että se turruttaa vain entisestään. Kaikki ihmiset reagoivat tietysti eri tavoin, mutta kiinnostaisi kuulla, onko kukaan kokenut venlafaxinilla olevan stimuloivia vaikutuksia, tai vaihtoehtoisesti mistä muusta olette löytäneet avun vastaaviin oireisiin?
Kommentit (25)
Mä aloin joku viikko sitten syömään Sertralinia ja huomaan jo haluavani taas liikkua kodin ulkopuolella, aiemmin olin niin uupunut etten käynyt muualla kuin kerran viikossa kaupassa.
Venlafaxinia sain pari vuotta sitten järkyttäviin PMS oireisiin. Itkua, raivareita, itkua, mökötystä, raivareita. Gynelle selitin, että kaikki luontaistuotekamat olen testannut ja ei auta. Kirjotti tuota kuuden kuukauden satsin ja sano, että joka kierrossa 14 päivää ennen menkkojen alkua pitää alkaa popsia ja jättää heti pois kun menkata alkaa. Pitäis tasata sitä myrskyä. Kokeilin kolme kiertoa eikä auttanut ja jätin pois. Nyt PMS oireet on tasaantuneet ja vaan fyysiset oireet ja ovisoireet jääneet. Ikä (35) tekee kuulemma sen, että hormoonit heittelee, kun teinillä. Mutta siis mulla ei auttanut mitään, mutta määrättiin tosiaan niihin raivareihin. En ollut niinkään masentunut, kun ihan vaan vihainen ja vittuuntunut. Normaalisti sellanen rempseä kikattaja, jolla ei juuri huonoja päiviä elämässä ole. Ehkäpä väärä lääke sulle?
Taitaa olla tapauskohtaista. Toisia väsyttää. Toisia piristää.
Hei nyt ennen kuin otat yhtäkään Venlaa niin laita tonne Hakuun nimi Venlafaxin ja lue niitä ketjuja.
Mulla heitti Venlafaxin maniaan :) Meni vähän niinkuin vihtuiksi koko homma sitten.
Itse olen käyttänyt Venlaa jo vuosia, keskivaikeaan/vaikeaan masennukseen. En ole havainnut, että lääkkeellä olisi mitään suoranaisesti stimuloivaa vaikutusta. On yritetty tarjota isompaakin annosta, mutta haluan edelleen itkeä - jokin lääke vei senkin kyvyn kokonaan. Aikaansaamattomuus, kyvyttömyys aloittaa mitään, vaikkapa imurointia tms. kotityötä on oikeastaan vaan pahentunut iän myötä. Toisaalta ei tänne kukaan tule, jos en päästä :) Ei ole jonoa oven takana. Olen ilmeisen riippuvainen kuitenkin tästä lääkkeestä, jos jostain syystä olen unohtanut ottaa aamulla/päivällä (muitakin lääkkeitä on, ja joskus "systeemini" pettää), huomaan kyllä heti ärtyväni kohtuuttomasti ihan pikku asioista. Ehkä voisin saada enemmän aikaan isommalla annoksella, mutta en halua turruttaa itseäni.
Olen lukenut, että tällä on - tai voi olla - aika pahojakin vieroitusoireita. Jotenkin ajattelin, että kun jään eläkkeelle voinkin lopettaa Venlan. Se oli ikäänkuin näkymätön haarniskani töissä. En jäänyt vatvomaan kaikkia ilkeyksiä ihan niin pitkäksi aikaa kuin joskus aiemmin. En nyt vaan taas jaksa puhua tästä ihan uudelle yleislääkärille. Hän ei varmaan suosittele edes lopettamista. Jotenkin pelottavaa, että on jäänyt tällaisen lääkkeen ikäänkuin koukkuun.
Ei minusta nyt ollut apua varsinaiseen kysymykseesi, ap. Toivon, että joku osaa vastata paremmin. Oletko jutellut mahdollisesta isommasta annostuksesta lääkärin kanssa? Harmi, että ainakaan täällä ei psykiatrille oikein tahdo päästä. Eivät kaikki yleislääkärit ole kovinkaan asiantuntevia psyykkisten sairauksien suhteen. Eivät tosin aina fyysistenkään; jouduin itse valistamaan omaa työterveyslääkäriäni rintasyöpäleikkauksen vaikutuksesta käsi-ihottuman huolelliseen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Määrättiin juuri masennusoireisiin Venlafaxinia, mutta epäilyttää, koska itsellä ei ole mitään tuskaa tai syviä pahan olon kuiluja: masennus oireilee vain turtumuksena ja uupumuksena, kyvyttömyytenä tehdä mitään tai kiinnostua mistään.
Venlafaxin on ilmeisesti kuitenkin 'mielialaa tasaava' lääke joka vie pahimmat kärjet pois, ja siksi huolettaa että se turruttaa vain entisestään. Kaikki ihmiset reagoivat tietysti eri tavoin, mutta kiinnostaisi kuulla, onko kukaan kokenut venlafaxinilla olevan stimuloivia vaikutuksia, tai vaihtoehtoisesti mistä muusta olette löytäneet avun vastaaviin oireisiin?
Kuvaamaasi kaltaiseen tilaan venlafaksiini yksi käytetyimmistä ja tehokkaimmista lääkkeistä. Suosittelen kokeilemaan. Toki yksilöllisiä eroja on, mutta ei missään nimessä huono lääke, jos jotain piää kokeilla. Netistä löytyy kauhutarinoita etenkin lopettamiseen liittyen, mutta sekin on toteutettavissa hallitusti, kun siihen varaa riittävän pitkän ajan. Ja muista, että netissä on yliedustettuna ne, joilla on jotain ongelmia ko. lääkkeen tai sen käyttöön/lopetukseen liittyen.
Minulle venlafaxin aiheutti ihan hirvittäviä painajaisia joka yö, joten lopetin käytön. Mutta sehän on tietenkin yksilöllistä mitä sivuvaikutuksia tulee. Vieroitusoireet olivat kamalia myös.
Joo en suosittele! Mutta jokaisenhan se pitää itse oppia kantapään kautta, joillekin harvoille tietenkin voi sopia.
Mulla se turrutti pois kaikki tunteet ja teki ihan zombiksi. Olisin voinut vaan istua tylsämielisenä seinää tuijottaen kaikki päivät, ihan kuin leffoissa ne hullujenhuoneen asukit. Lisäksi aiheutti univaikeuksia, painajaisia, väsymystä ja ummetusta. Masennukseen ja ahdistukseen vaikutti siis vain turruttavasti, mutta kuitenkin tunsin ne huumattunakin. Halusin lopettaa käytön melko lyhyeen ja vieroitus oli karseaa. Karmea lääke ainakin mulle!
Nyt syön Voxraa ja onhan se aivan erilainen lääke. Ei turruta päätä eikä väsytä vaan antaa energiaa. Mutta toisaalta aiheuttaa unettomuutta, levottomuutta, ahdistusta ja jonkinlaista hypomaniaakin. Eikä auta masennukseen.
Ehkä mulle hyvää lääkettä ei ole olemassakaan (Seronilkin kokeiltu).
7 jatkaa...
Näen myös kamalasti unia, ja myös painajaisia. Vanhat traumaattiset ajat palautuvat unissa ja elän mm. edelleen jo aikaa sitten päättyneessä väkivaltaisessa avoliitossa. En ole edes tullut ajatelleeksi, että ne voisi olla Venlan syytä...Lääkärille on nyt puhuttava, josko tämä nuori yleislääkäri näistä ymmärtäisi.
7 jatkaa...
Onko Voxra kallista? Nyt on kuitenkin suht normaali (?) olotila, joten en haluaisi lisää ahdistustakaan, mutta nuo unet voisivat kyllä puolestani häipyä :(
Niin ja Voxra ja ruokahalun lisääntymisen riski?
Voxra voi tehota tosi hyvin, jos on masennuksesta ja/tai uupumuksesta kyse. Mut tosiaan, jos mukana/ongelmana ahdistus- tai paniikkipuolta, niin niitä Voxra voi jopa pahentaa, harvaa ainakaan auttaa. Uniongelmat voi myös pahentua Voxran kanssa. Toki nääkin yksilöllisiä juttuja, mut näin yleensä.
Minulla toimii hyvin.
Luhistuisin työpaineen alle ilman lääkettä.
Valitettavasti pakko luopua juomisesta.
Kaipaan biletystä:(
Vierailija kirjoitti:
Minulla toimii hyvin.
Luhistuisin työpaineen alle ilman lääkettä.
Valitettavasti pakko luopua juomisesta.
Kaipaan biletystä:(
Mitä lääkettä syöt, jos piti luopua juomisesta? Itse syönyt vaikka ja mitä koko nuoren aikuisuuden (nyt 33v.), eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia sen suhteen, etteikö olisi voinu juoda ihan samalla tavalla kuin kaikki muutkin. Tarvittaessa enemmänkin. Esim. Efexoria (venlafaksiinia) söin lähes kymmenen vuotta, eikä mitään ongelmia alkoholin kanssa. Päinvastoin oikeastaan, Efexorin kanssa teki mieli juoda enemmän kuin ilman sitä. Jos haluaa lisätietoa, niin voi googlata vaikka Effexor (myydään ulkomailla tällä nimellä, 2x F-kirjain) & alcohol cravings.
Mut tietysti näissä se, et ollaan yksilöitä ja erilaisilla herkkyyksillä. Mut jos venlafaksiinia syöt, niin kyllä silloin voi alkoholia käyttää lähtökohtaisesti ihan normaalisti. Ei se potentoi vaikutusta mitenkään ihmeellisesti. Toki monet lääkärit sanoo nyrkkisääntönä, et ei kannata juoda jne, mut ei sille (juomattomuudelle) ole useimpien SSRI-/SNRI-lääkkeiden kanssa mitään syytä kuin poikkeustapauksissa.
Itsellä toimi aluksi, sitten alkoi tulla blackoutteja ja yksi yö olin hakannut emännän enkä muistanut mitään. Noh tuomio tuli ja loppukin mielenterveys meni, kun asia kadutti niin paljon, vaikka en edelleenkään muista yhtään mitään tuosta yöstä :(
On todella yksilöllistä mikä sopii kenellekin.
Olen elämäni aikana syönyt 3 kuukautta venlafaxinia. Max annos oli 225mg.
Tuolla joku sanoi Venlafaxinin aiheuttaneen manian hänelle. Hänellä oli sitten liian iso annos ja sitä olisi pitänyt heti laskea, kun manian oireita havattiin. Kuulemma kaksisuuntaisuuteen taipuvaiset saattavat saada manian Venloista. Kaverini sai, vaikka ei ole 2suuntainen.
Minulle lääke sopi. Piristi kovasti ja sain voimani takaisin ja pääsin jatkaamaan normaalia elämääni. Joillekin venlat aiheuttavat kamalia sähköiskun tapaisia tuntemuksia päähän lopettaessa. Minulle ei niitä tullut. Näin vilkkaita unia ja vain harvoin painajaisia.
Lääkkeet ovat yksilöllisiä. Mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle.
Minulla auttoi, käytin 11 vuotta. Neljä kuukautta sitten lopetin ja nyt taas iski masennus ja pahana. Aloitin uudelleen, vaikutusta odotellessa. Mielestäni ei mitenkään turruttanut ja muutenkin noita negatiivisia piirteitä aina liitoitellaan. Sivuvaikutuksiakin olen huomannut melko vähän. Väsymystä tulee noin viikon lääkkeen aloituksesta ja sen jälkeen sivuoireet häviää. Neuvonkin ettei kannata lukea noita nettipalstoja yms missä kerrotaan lähinnä negakokemuksia ja liioitellen niitäkin. Efexor voi olla todella hyvä apu ja itse en olisi tässä jos en olis sitä aikoinaan saanut. Itse olen päättänyt syödä lopun elämäni ko. lääkettä. En käytä muita lääkkeitä ja hyödyt on haittoja suuremmat. En enää altista itseäni tuohon masennuksen helvetilliseen tilaan. Olen käynyt myös terapiat yms, joten itselläni ainut keino elää on käyttää näitä lääkkeitä.
Ja lisään vielä, että kun lopetin viime syksynä Efexorin, niin lopetin sen todella asteittain pitkän ajan kuluessa, koska olin lukenut kauhukokemuksia sen lopettamisesta. Minulle ei tullut minkäännäkoistä lopetusoiretta, varmaan sen takia kun tein sen lopetuksen tosi hitaasti. Siis ei yhtään mitään, ehkä muutama ihan pieni sähköiskumainen tuntemus, mutta en olis huomannut jos en olis tarkkaillut itseäni koko ajan, eli ei kannata pelätä sitä vaan lopettaa asteittain pitkän ajan kuluessa
Ton perusteella sulle sopis mun mielestä paremmin joku piristävä lääke, mikä toimii eri tavalla kuin venlafaxin... Johan ton kuvauksen perusteella tuli selväksi, ettei toi sovi sun oireisiin.