Onko teistäkin suomalainen sisustusmaku jotenkin lapsenomainen?
Olen asunut vuosikymmeniä ulkomailla Ranskassa ja Iso-Britanniassa. Sisustaminen, antiikki, taide ja design ovat aina olleet minulle rakas harrastus ja hyvin lähellä omaa ammattiani kauniiden esineiden parissa. Nyt asuttuamme vuoden Suomessa olen pohtinut paljon suomalaisen sisustamisen ja designin nykytilaa.
Suomalainen sisustus on jäänyt lastenhuoneen tasolle. Valkoiset seinät, räikeät ja isokuvioiset kankaat sekä sieltä täältä kerättyjen yhteensopimattomien esineiden yhdistely vetoavat kehittymättömään makuun ja lapsenomaiseen lelukeräilyyn tottuneeseen krääsänkeräilyyn.
Olen itse tottunut antiikki-ja korkeatasoisten designiin. Nykyään on ikävä kyllä mentävä Tukholmaan löytääkseen sellaista.
Kommentit (58)
Jotenkin yllätyin, itse kun olen elämäni asunut rintamamiestaloalueella ja tässä on pari muutakin sellaista lähellä, kyllä suomalaiset osaavat mielestäni sisustaa! Myös niillä vanhanaikaisilla kalusteilla.
Varmaan vaikuttaa aika paljon elämäntilanne, millainen asunto on ja missä, mihin haluaa käyttää rahaa jne. Ja olen nähnyt ihan tyylikkäitä marimekolla sisustettuja asuntoja. Ei se niin mustavalkoista mielstäni ole
Vierailija kirjoitti:
Muotia seuraava sisustus on aina vähän reppana jälkikäteen: 70- luvun oranssit ja ruskeat, kasarin räikeät kuviosohvat ja persikanväriset rypytysverhot, nahkasohvat ja krääsävitriinit. Itsekin ihastelin valkoista maalaisromanttisuutta, nyt se äklöttää.
Mutta en pidä myöskään antiikista, liian poroporvarillista.
Japanilaisethan pitävät suomalaisesta designistä ja usein pukeutuvat hieman lapsenomaisesti. Olisi kiva tietää miten he sisustavat.
Esim. minimalistisesti ja sitä vihataan tällä palstalla sy-väs-ti :D
Toisaalta myös hyvin koristeellisesti ja kauniisti, punaista-mustaa-kultaa, isoja lohikäärmeitä ja kaarevia temppeleitä.
Tuolta Britanniasta meille myös jääkylmät asunnot ja kylpyhuoneet, joissa ei ole suihkussa sekoitinta, vaan on erikseen hanat kylmälle ja kuumalle, silloin on lystiä antiikkihuonekalujen keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinun kannattaisi laajentaa hieman tuttavapiiriäsi tai muutoin päästä tutustumaan usemapaan suomalaiseen kotiin. - Vaikuttaa näet ikävästi sille, että et ole käynyt kovinkaan monessa suomalaisessa kodissa. Tai sitten meillä on muutoin täysin eri piirit, missä liikumme ja elämme ja millaisten ihmisten kodeissa olemme päässeet käymään.
En ole ap, mutta olen nähnyt aika paljon koteja Suomessa ja asunut myös Keski-Euroopassa. Ihan erilaisiahan ne kodit siellä ovat kuin täällä. Makuasia, mistä tykkää, mutta erilaisuutta ei voi kiistää sillä, että "et ole käynyt kovinkaan monessa suomalaisessa kodissa".
Tarkoitus kai ei ollut edellä kiistää, etteikö suomalaiset kodit eroaisi muiden kulttuurien tai maiden kodeista. Varmasti eraa. Mutta minusta Ap veteli mutkia vähän turhan suoriksi. - Suomi on verraten kallismaa, jossa tuloerot ovat -minun mielestäni onneksi. melko pienet ja paljossa vata sotien jälkeen rakennettu; kaikki tämä -monen muun tekijän ohella näkyy suomalaisisssa kodeissa. Minusta on myös merkille panatvaa sekin, että kuinka monella suomalaisella on kodeissaan mm. mahd. juomaveteen, mahd. lämpimään veteen, tai vaikka omaan saunaan ilman, että kukaan osaisi näitä edes pitää kovinkaan kummalisena. Mutta ei tarvitse mennä kovinkaan kauas Suomen rajojen ulkopuolelle kun eivät olekaan jokaisen kodin varustetasoa.
Keskiluokka Keski-Euroopassa asuu ylellisesti suomalaisiin verrattuna. Tästä ei vain saa puhua. Terv Saksassa 30 vuotta
Juu, kohta polizei koputtelee ovellesi, kun tuollaista salattua tieto levittelet maailmalle.
Kai sulla on joku ehdotus tämän surkean tilanteen parantamiseksi? Lisätäänkö tukia keskiluokalle?
Tuet pois ----> kaikki töihin ---> verotus alas
Tämän hetken trendi on yksinkertainen sohva ja vaalea karvamatto missä ruskeaviivaiset kuviot ja lepakkotuoli. Näitä kuvataan edestä ja sivusta kyllästymiseen asti. Ei mitään omaa ajatusta sisustamisesta vaan kaikki sama toistuu.
Vierailija kirjoitti:
Olet täysin oikeassa, ap.
Itse olen kiinnittänyt huomiota suomalaisten lapselliseen pukeutumistyyliin. Miehillä lökäfarkut ja collegepaita, naisilla babydoll-mekko tai tunika + leggingsit. Halpoja materiaaleja ja kirkuvia perusvärejä - tai sitten kokomustan asun piristyksenä printtiteepaita. Moni aikuinen ihminen näyttää ihan isolta lapselta. Hassuinta tämä on silloin, kun heillä on oikeita lapsia mukanaan.
Kuka suomalainen käyttää "kirkuvia perusvärejä" pukeutumisessaan tai sisustuksessaan? Täälläkin palstalla moititaan aina kauden vaihtuessa, kuinka suomalainen pukeutuu mustaan, harmaaseen, beigeen tai valkoiseen ja sama tyyli toistuu sisustuksessa. Enemmän väriä löytyy melkein mistä tahansa muualta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla ei ole yhtään makua. Joko Masku tai Marimekon Unikko. Surullista!
Missä enää näkee Unikkoa? Ysärillä ja vuosituhannen vaihteessa sitä oli joka puolella mutta en ole aikoihin törmännyt esim. Unikko-verhoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä enää näkee Unikkoa? Ysärillä ja vuosituhannen vaihteessa sitä oli joka puolella mutta en ole aikoihin törmännyt esim. Unikko-verhoihin.
Kyllä sitä on paljon suomalaisissa kodeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan just design-käyttöesineet, etenkin astiat, ovat yleisiä ihan tavallisissa kodeissa. Tästä oli joskus juttu Hesarissa, ja suomalaisia verrattiin just ranskalaisiin. Jutussa haastateltiin Suomessa asuvaa ranskalaista taide- tai muotoilualan ihmistä.
Älä! Suomessa astiat ovat yleisiä ihan tavallisissa kodeissa?
Oikeasti jokainen astia on designia siinä mielessä, että joku sen on suunnitellut. Suomessa erikoista on vain se, että melkein joka kodissa on samanlaiset astiat. Olen keskustellut tästä kiinalaisten kanssa, heitä aina vain hämmästyttää, miten täällä on suuri hyvän maun ilmentymä se, että kaikilla on samanlaiset tehdasvalmisteiset kipot. Kerro nyt, kuinka kiinalaiset eivät tiedä astiadesignista mitään.
Tehdasvalmisteiset, no ohhoh :D Itsekö tässä pitäisi lasia puhaltaa ja saviruukkuja muovailla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin, paitsi kaappien kätköissä. Sen suosio oli männävuosina niin suurta että kaikki kyllästyivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan just design-käyttöesineet, etenkin astiat, ovat yleisiä ihan tavallisissa kodeissa. Tästä oli joskus juttu Hesarissa, ja suomalaisia verrattiin just ranskalaisiin. Jutussa haastateltiin Suomessa asuvaa ranskalaista taide- tai muotoilualan ihmistä.
Älä! Suomessa astiat ovat yleisiä ihan tavallisissa kodeissa?
Oikeasti jokainen astia on designia siinä mielessä, että joku sen on suunnitellut. Suomessa erikoista on vain se, että melkein joka kodissa on samanlaiset astiat. Olen keskustellut tästä kiinalaisten kanssa, heitä aina vain hämmästyttää, miten täällä on suuri hyvän maun ilmentymä se, että kaikilla on samanlaiset tehdasvalmisteiset kipot. Kerro nyt, kuinka kiinalaiset eivät tiedä astiadesignista mitään.
Tehdasvalmisteiset, no ohhoh :D Itsekö tässä pitäisi lasia puhaltaa ja saviruukkuja muovailla?
No tottakai. Pitää näes olla uniikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vaihe on nyt ohi. Nyt pitää olla valkoista ja harmaata., vähän mustaa piristeenä. Joku trendistä pudonnut saattaa käyttää vielä beigeä ja greigeä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on aika nuori kulttuuri, joten täällä ei ole juuri antiikkiakaan. Tämä on insinöörien ja tuulipukujen maa, tehokkaiden keskuslämmityksien, kaikki pinnat pirstovien putkiremonttien, Marimekon ja Muuramen maa.
Onneksi. Vieläkun päästäis tuosta marimekosta, nìin hipois täydellisyyttä.
Oma koti on vuosikymmenten kerrostuma jo. Rakastin sisustamista, mut onneksi ei ollut koskaan rahaa, niin hankinnat ovat olleet pieniä. Ja lapsena rakastuin kylällä taloon, joka oli täynnä aarteita..paljon tavaraa. En siis ole minimalismin ystävä. Pidän siitä, miltä täällä nyt näyttää, vaikkei kaikki ole läheskään muodin mukaista mutta tää näyttää omalta. Siltä lapsuuden haavepaikalta. Ehkä jopa lapselliselta, mutta onneksi on lapsia..Ja on aina valtavan mielenkiintoista nähdä toisia koteja, erilaisia mutta kiinnostavia,
ne pääsevät vaivihkaa kertomaan jotain ihmisistä joita kodissa asuu. Jopa ne ajankuvan mukaiset persoonattomatkin. Kuinka itsenäinen asukas omassa elämässään on, esim.
Tässä olen etsinyt kohtuuhintaista senkkiä ja sohvapöytää. Kaikkien kauppojen valikoima on täsmälleen sama. Valkoisia, mustia tai harmaita kuutioita joka kauppa täysi. Tai sitten mäntyä ja pyöreitä nuppeja. Nettikaupat joo, mutta huonekalut parin kuvan perusteella ei ole oikein mielekäs ostotapahtuma.
Jos haluaisi jotain paremman näköistä, siitä saa maksaa itsensä kipeäksi. 500 € senkistä on ok hinta, 1500 € ei.
Etsin viimeksi puista sängynrunkoa tempur-patjalle. Huonekaluliikkeiden valikoimista löytyi 1, joka oli edes vähänkin siedettävää muotoilua, eikä kuutio.
Vierailija kirjoitti:
Lapsekkaampana pidän niitä yltiöromanttisia prinsessasisustuksia.
Kuka sillä tavalla sisustaa?
Skandinaavinen sisustustyyli on tylsää, ei siitä mihinkään pääse. Monet siitä kuitenkin pitävät, mitä en itse ollenkaan ymmärrä. Itselleni suurin kauhistus ovat valkoiset/vaaleat seinät. Se, että saa valkoisen huoneen näyttämään oikeasti hyvältä vaatii jo todellista silmää, eikä sitä ole monella. Valkoiset seinät tekevät tilaan kalsean tunnelma. Niitä vasten sisustus näyttää päälleliimatulta, irralliselta -jos ymmärrätte, mitä yritän sanoa. Lisäksi tilasta tulee helposti sekava ja levoton, jos kalusteissa ja tekstiileissä on useampaa kuin korkeintaan kahta väriä, tai kalusteet ovat keskenään erityylisiä.
Oman sisustukseni pohjana ovat värikkäästi tapetoidut seinät. Tällöin tila kestää paremmin eri tyylisten kalusteiden sekoittelua, eikä pikkutavaraa tarvitse olla joka taso väärällään "väriä tuomassa". Kun muistaa pitää isot tekstiilit, verhot ja matot, suht neutraaleina, eli ei yhdistä kuviolliseen tapettiin kuviollisia verhoja tai kovin räikeää mattoa, huoneesta saa vähällä vaivalla ja tavaralla tyylikkään, kodikkaan ja persoonallisen.
Niin, ja sinulle, joka väitit, että valkoinen/harmaa/musta sisustus on muotia nyt; ei muuten ole enää! Tällä hetkellä muotia ovat nimenomaan värit. Väritön vuosikymmen (vai ehtikö niitä olla parikin?), on vihdoin päättymässä!
Ei minua närästä muiden kodit eikä edes oma. Monet ostavat maun kaupasta😂, joko "Tukholman antiikkikaupoista" tai sohvahallista.
Mulla on olkkarissa perintöpiironki, kangaspuut ja rujo sohva, jossa on huono istua. Ukko ei huolinut sitä lähtiessään.
Valkoisia seiniä inhoan, mutta en vielä tiedä mitä niille teen. Sohvasta hankkiudun eroon kunhan keksin, mitä tilalle. Se on ketjureaktio, joka käynnistää sisustusrempan. Ja, kuten monien, on tyydyttävä vähään rahaan ja kompensoitava se hyvällä maulla.