Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teistäkin suomalainen sisustusmaku jotenkin lapsenomainen?

Vierailija
14.03.2018 |

Olen asunut vuosikymmeniä ulkomailla Ranskassa ja Iso-Britanniassa. Sisustaminen, antiikki, taide ja design ovat aina olleet minulle rakas harrastus ja hyvin lähellä omaa ammattiani kauniiden esineiden parissa. Nyt asuttuamme vuoden Suomessa olen pohtinut paljon suomalaisen sisustamisen ja designin nykytilaa.

Suomalainen sisustus on jäänyt lastenhuoneen tasolle. Valkoiset seinät, räikeät ja isokuvioiset kankaat sekä sieltä täältä kerättyjen yhteensopimattomien esineiden yhdistely vetoavat kehittymättömään makuun ja lapsenomaiseen lelukeräilyyn tottuneeseen krääsänkeräilyyn.

Olen itse tottunut antiikki-ja korkeatasoisten designiin. Nykyään on ikävä kyllä mentävä Tukholmaan löytääkseen sellaista.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsenomaista on ainoastaan se kuinka suomalaiset kyyläävät toistensa elämää ja yrittävät epätoivon vimmalla todistaa paremmuuttaan.

🎶sillä kaikki tarvii jonkun itseänsä huonomman. Kaikki tarvii jonkun jota sopii paheksua. Jonkun heikomman tai köyhemmän tai mutakuonomman. Ja jollet löydä ketään muuta, halveksipa mua🎶

Vierailija
22/58 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tavallaan. Onhan täällä suosittuja myös äideillä ja taaperoilla samanlaiset vaatteet. Samoista kaupoista löytyy sekä äidin että lastenvaatteet. Tämä sitten toistuu myös sisustuksessa eli koti on söpö kokonaisuudessaan. Eli selvästi sellaiset kirkkaat värit, lapsenomaiset ja söpöt kuosit, suloiset asiat miellyttävät niin pukeutumisessa kuin sisustuksessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hitsit. Meillä on täällä tyylitön mutta kodikas mummola-wanhan tawaran kauppa -koti, ja himoitsen tätä tapettia, jossa yksisarviset syövät kakkuja.

http://www.photowall.fi/photo-wallpaper/unicorn-picnic

Millaiseksi huoneen muut seinät?

Vierailija
24/58 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan just design-käyttöesineet, etenkin astiat, ovat yleisiä ihan tavallisissa kodeissa. Tästä oli joskus juttu Hesarissa, ja suomalaisia verrattiin just ranskalaisiin. Jutussa haastateltiin Suomessa asuvaa ranskalaista taide- tai muotoilualan ihmistä.

Vierailija
25/58 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsekkaampana pidän niitä yltiöromanttisia prinsessasisustuksia.

Vierailija
26/58 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinun kannattaisi laajentaa hieman tuttavapiiriäsi tai muutoin päästä tutustumaan usemapaan suomalaiseen kotiin. - Vaikuttaa näet ikävästi sille, että et ole käynyt kovinkaan monessa suomalaisessa kodissa. Tai sitten meillä on muutoin täysin eri piirit, missä liikumme ja elämme ja millaisten ihmisten kodeissa olemme päässeet käymään.

En ole ap, mutta olen nähnyt aika paljon koteja Suomessa ja asunut myös Keski-Euroopassa. Ihan erilaisiahan ne kodit siellä ovat kuin täällä. Makuasia, mistä tykkää, mutta erilaisuutta ei voi kiistää sillä, että "et ole käynyt kovinkaan monessa suomalaisessa kodissa".

Tarkoitus kai ei ollut edellä kiistää, etteikö suomalaiset kodit eroaisi muiden kulttuurien tai maiden kodeista. Varmasti eraa. Mutta minusta Ap veteli mutkia vähän turhan suoriksi. - Suomi on verraten kallismaa, jossa tuloerot ovat -minun mielestäni onneksi. melko pienet ja paljossa vata sotien jälkeen rakennettu; kaikki tämä -monen muun tekijän ohella näkyy suomalaisisssa kodeissa. Minusta on myös merkille panatvaa sekin, että kuinka monella suomalaisella on kodeissaan mm. mahd. juomaveteen, mahd. lämpimään veteen, tai vaikka omaan saunaan ilman, että kukaan osaisi näitä edes pitää kovinkaan kummalisena. Mutta ei tarvitse mennä kovinkaan kauas Suomen rajojen ulkopuolelle kun eivät olekaan jokaisen kodin varustetasoa.   

Keskiluokka Keski-Euroopassa asuu ylellisesti suomalaisiin verrattuna. Tästä ei vain saa puhua. Terv Saksassa 30 vuotta

Juu, kohta polizei koputtelee ovellesi, kun tuollaista salattua tieto levittelet maailmalle.

Kai sulla on joku ehdotus tämän surkean tilanteen parantamiseksi? Lisätäänkö tukia keskiluokalle?

Vierailija
27/58 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Luulisin, että lapsenomainen sisustus olisi huomattavasti värikkäämpi ja muutenkin mielenkiintoisempi kuin suomalainen kaikki valkoista tai mustavalkoinen tylsääkin tylsempi sisustus.

Vierailija
28/58 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut vuosikymmeniä ulkomailla Ranskassa ja Iso-Britanniassa. Sisustaminen, antiikki, taide ja design ovat aina olleet minulle rakas harrastus ja hyvin lähellä omaa ammattiani kauniiden esineiden parissa. Nyt asuttuamme vuoden Suomessa olen pohtinut paljon suomalaisen sisustamisen ja designin nykytilaa.

Suomalainen sisustus on jäänyt lastenhuoneen tasolle. Valkoiset seinät, räikeät ja isokuvioiset kankaat sekä sieltä täältä kerättyjen yhteensopimattomien esineiden yhdistely vetoavat kehittymättömään makuun ja lapsenomaiseen lelukeräilyyn tottuneeseen krääsänkeräilyyn.

Olen itse tottunut antiikki-ja korkeatasoisten designiin. Nykyään on ikävä kyllä mentävä Tukholmaan löytääkseen sellaista.

Se on leikittelyä, iloista elämänasennetta. "Säilytä aina omanasi lapsuuden puhdas tunne, niin myrskyt ei kaada onneas vaik elontiesi veis kunne".

Vierailija
29/58 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tavallaan. Onhan täällä suosittuja myös äideillä ja taaperoilla samanlaiset vaatteet. Samoista kaupoista löytyy sekä äidin että lastenvaatteet. Tämä sitten toistuu myös sisustuksessa eli koti on söpö kokonaisuudessaan. Eli selvästi sellaiset kirkkaat värit, lapsenomaiset ja söpöt kuosit, suloiset asiat miellyttävät niin pukeutumisessa kuin sisustuksessa. 

No näinhän se on monessa paikassa Euroopassakin. Ne lapset puetaan kuin pikkuaikuiset, ja pidetään visusti sisällä, jos tavaalta tippuu kaksikin pisaraa vettä. Näin siis vain hiukan kärjistäen. Oikeastaan ehkä joku Hollanti on maa, jossa ulkoilu on luonteva osa arkipäivää, muualla esim. retkeilyä pitää harrastaa erikseen. Ja tämä näkyy hollantilaisten pukeutumisessa myös.

Vierailija
30/58 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoinen on turvallinen kun sellainen on asuntomessuilla ja naapurilla. Muurame, kartio ja kuutio. Suomessa on maailman parhaat huonekaluteollisuuden raaka-ainevarat joita ei käytetetä ja surkein design.

Vierailija
31/58 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hitsit. Meillä on täällä tyylitön mutta kodikas mummola-wanhan tawaran kauppa -koti, ja himoitsen tätä tapettia, jossa yksisarviset syövät kakkuja.

En ole vielä päässyt niin pitkälle. :) Tähän asuntoon tuskin edes tuota laitetaan, tämä on menossa vaihtoon - pienempään, lapsi muuttaa kohta kotoa.

Vierailija
32/58 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessahan just design-käyttöesineet, etenkin astiat, ovat yleisiä ihan tavallisissa kodeissa. Tästä oli joskus juttu Hesarissa, ja suomalaisia verrattiin just ranskalaisiin. Jutussa haastateltiin Suomessa asuvaa ranskalaista taide- tai muotoilualan ihmistä.

Älä! Suomessa astiat ovat yleisiä ihan tavallisissa kodeissa?

Oikeasti jokainen astia on designia siinä mielessä, että joku sen on suunnitellut. Suomessa erikoista on vain se, että melkein joka kodissa on samanlaiset astiat. Olen keskustellut tästä kiinalaisten kanssa, heitä aina vain hämmästyttää, miten täällä on suuri hyvän maun ilmentymä se, että kaikilla on samanlaiset tehdasvalmisteiset kipot. Kerro nyt, kuinka kiinalaiset eivät tiedä astiadesignista mitään.

Vierailija
33/58 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valkoinen on turvallinen kun sellainen on asuntomessuilla ja naapurilla. Muurame, kartio ja kuutio. Suomessa on maailman parhaat huonekaluteollisuuden raaka-ainevarat joita ei käytetetä ja surkein design.

Designiakin olisi, mutta asiakaskunta puuttuu. Kuka haluaa upeita huonekaluja kertopuusta ja vanerista, kun voi ostaa Ikeasta ja Sotkasta lastulevyä?

Vierailija
34/58 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä! Suomessa astiat ovat yleisiä ihan tavallisissa kodeissa?

Oikeasti jokainen astia on designia siinä mielessä, että joku sen on suunnitellut. Suomessa erikoista on vain se, että melkein joka kodissa on samanlaiset astiat. Olen keskustellut tästä kiinalaisten kanssa, heitä aina vain hämmästyttää, miten täällä on suuri hyvän maun ilmentymä se, että kaikilla on samanlaiset tehdasvalmisteiset kipot. Kerro nyt, kuinka kiinalaiset eivät tiedä astiadesignista mitään.

Miksi olet noin vihainen? Etkö ymmärtänyt, että puhuin design-astioista, en siitä, että on tavallista, että astioita ylipäätään on?

Siteerasin ranskalaista taide- ja design-alan ihmistä. Tuo on yksi tapa tarkastella asiaa. Ei tämä oikeasti ole noin vakavaa, että suuttua pitää. Asiassa on monia näkökulmia. Joku suomalainen kodinsisustus ei ole niin vakava asia, että siitä kannattaisi tappelemaan ryhtyä. Kannattaa kohdistaa energiansa johonkin oikeasti hyödylliseen.

Vierailija
35/58 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä päässyt niin pitkälle. :) Tähän asuntoon tuskin edes tuota laitetaan, tämä on menossa vaihtoon - pienempään, lapsi muuttaa kohta kotoa.

Ok. Älä ainakaan yhdistä sitä tylsään maalarinvalkeaan!

Vierailija
36/58 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kodin täyttäminen design-huonekaluilla, -valaisimilla, -tekstiileillä ja -sisustusesineillä ei tee siitä välttämättä kodikasta. Taannoin Suomen kaunein koti-ohjelmassa esiteltiin omakotitalo, joka oli rahaa säästämättä sisustettu kokonaan pääosin valkoisilla design-huonekaluilla yms. Olen varma, ettei kokoelmasta puuttunut mitään tuohon aikaan muodissa olevaa design-tuotetta. Oli outoa huomata, että upeiden tuotteiden täyttämä kaunis koti oli kuin persoonaton näyttelytila. Asukkaat itse olivat onneksi tyytyväisiä.

Vierailija
37/58 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotia seuraava sisustus on aina vähän reppana jälkikäteen: 70- luvun oranssit ja ruskeat, kasarin räikeät kuviosohvat ja persikanväriset rypytysverhot, nahkasohvat ja krääsävitriinit. Itsekin ihastelin valkoista maalaisromanttisuutta, nyt se äklöttää.

Mutta en pidä myöskään antiikista, liian poroporvarillista.

Japanilaisethan pitävät suomalaisesta designistä ja usein pukeutuvat hieman lapsenomaisesti. Olisi kiva tietää miten he sisustavat.

Vierailija
38/58 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
39/58 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
40/58 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet täysin oikeassa, ap.

Itse olen kiinnittänyt huomiota suomalaisten lapselliseen pukeutumistyyliin. Miehillä lökäfarkut ja collegepaita, naisilla babydoll-mekko tai tunika + leggingsit. Halpoja materiaaleja ja kirkuvia perusvärejä - tai sitten kokomustan asun piristyksenä printtiteepaita. Moni aikuinen ihminen näyttää ihan isolta lapselta. Hassuinta tämä on silloin, kun heillä on oikeita lapsia mukanaan.