Kansainvälinen raportti: Suomi maailman onnellisin maa. Että onko? Ei minun mielestä lähellekään.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201803142200810463_ul.shtml
uskomatonta huuhaata
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ap:lla pitkäkin kokemus elämisestä muissa maissa?
Onnellisuus on aina valinta, Suomessa ja monessa muussakin maassa annetaan mahdollisuudet pärjätä jopa työttömänä ja sairaana niin suurilla tuilla, että siitä voi monet vain uneksia.
Ainahan on niitä jotka ei ole tyytyväisiä, vaikka kultalusikalla voisulaa suuhun mätettäisiin, kun joku Nordean pääjohtaja ansaitsee enemmän, niin mitäpäs sitä tyytymään vähempään.
Minä olen asunut vuosia ulkomailla. Ihmiset ovat Suomen ulkopuolella onnellisempia. Eikä se johdu siitä mitä mikäkin hallitus tekee vaan yleisestä tavasta ottaa jokainen uusi päivä vastaan. Kun luen netistä suomalaisia lehtiä niin niihin on valittu kaikkein negatiivisimmat asiat mitä vain voi löytää. Jokainen juttu jossa voidaan nauraa kohteelle tai kohde on tehnyt jotakin negatiivista löytyy isoilla otsikoilla. Tämä palsta kertoo myös oman osansa totuudesta.
Ne esittää sulle onnellista. Luulitko että sun vastaus How are you? ja Cava? -lausahdukseen kiinnostaa ketään? Kavereille kyllä kerrotaan miten asiat on, mutta kohteliasuuskulttuurissa on helppo näyttää että kaikki menee täydellisesti.
Suomalaisilla on tapana olla tajuttoman rehellisiä. Ei esitetä yhtään pitävämme kestään uudesta ihmisestä tai ihmisistä ylipäätään, ennen kuin ollaan kunnolla tutustuttu. Ei olla yhtään liian ystävällisiä.
Tästä saattaa tulla kuva että toisilla menee huonommin kuin mitä oikeasti.
Onnellisten enemmistö keskittyy nauttimaan elämästään kaikessa rauhassa, itsestään melua pitämättä, mutta tyytymätön vähemmistö valittaa kovaan ääneen sitten senkin edestä. Ja koska tyytymättömillä on yleensä kavereina muita tyytymättömiä (onnellisille ollaan korkeintaan kateellisia, ei kavereita), kuvitellaan, että kaikki ovat sellaisia. Sitten ihmetellään miten Suomi voi muka olla onnellisten maa, kun "kaikillahan täällä menee huonosti". Ei mene, vain sulla ja sun kavereilla, ja te ootte vähemmistöä. Meillä muilla asiat on hyvin.
Tajusiko kukaan ketjuun vastanneista, että tuossa raportissa ei tutkittu mitään tunnetiloja?
Lukeeko yleensäkään täällä kukaan niitä juttuja, joita kommentoivat?
Näkyykö suomalaisten onnellisuus jotenkin eritavalla kuin ulkomaalaisten? Itse asun tällä hetkellä ulkomailla, ja olen asunut elämäni aikana eri pituisia jaksoja eri maissa yhteensä yli 20 vuotta. Suomessa olen asunut viitisentoista vuotta. Kun katukuvaa katsoo, eivät suomalaiset mitenkään vaikuta maailman onnellisimmilta. Harvoin hymyillään taikka tervehditään. Suomessa jokaisessa työpaikassani oli paljon ennemmän uupumusta ja pahoinvointia kuin työpaikoillani ulkomailla. Pitkä talvi ja pimeys synkysti omaakin mieltäni.
Silti tälläkin hetkellä mietimme mahdollista paluuta Suomeen. On siellä paljon hyvääkin!
Suomi on hyväuskoisten hölmöjen maa. Talonpoikainen kansa tyytyy vähään ja kuvittelee valtion olevan heidän puolellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnellisuus on aina valinta, Suomessa ja monessa muussakin maassa annetaan mahdollisuudet pärjätä jopa työttömänä ja sairaana niin suurilla tuilla, että siitä voi monet vain uneksia.
Ainahan on niitä jotka ei ole tyytyväisiä, vaikka kultalusikalla voisulaa suuhun mätettäisiin, kun joku Nordean pääjohtaja ansaitsee enemmän, niin mitäpäs sitä tyytymään vähempään.
Minä olen asunut vuosia ulkomailla. Ihmiset ovat Suomen ulkopuolella onnellisempia. Eikä se johdu siitä mitä mikäkin hallitus tekee vaan yleisestä tavasta ottaa jokainen uusi päivä vastaan. Kun luen netistä suomalaisia lehtiä niin niihin on valittu kaikkein negatiivisimmat asiat mitä vain voi löytää. Jokainen juttu jossa voidaan nauraa kohteelle tai kohde on tehnyt jotakin negatiivista löytyy isoilla otsikoilla. Tämä palsta kertoo myös oman osansa totuudesta.
Ne esittää sulle onnellista. Luulitko että sun vastaus How are you? ja Cava? -lausahdukseen kiinnostaa ketään? Kavereille kyllä kerrotaan miten asiat on, mutta kohteliasuuskulttuurissa on helppo näyttää että kaikki menee täydellisesti.
Suomalaisilla on tapana olla tajuttoman rehellisiä. Ei esitetä yhtään pitävämme kestään uudesta ihmisestä tai ihmisistä ylipäätään, ennen kuin ollaan kunnolla tutustuttu. Ei olla yhtään liian ystävällisiä.
Voi kuule, olen naimisissa ulkomaalaisen kanssa ollut jo kymmenisen vuotta ja tunnen ihmisiä pidemmältä ajalta. Luuletko että suomalainen joka sanoo sinulle hei, välittää kovasti sun voinnista? Kun katsos se how are you tarkoittaa juuri sitä. Heippa.
Mun lapset ovat myös ulkomaalaisia Suomesta katsottuna vaikka ovat siellä syntyneet ja kyllä he ovat ihan tavallisia normaaleilla tunteilla ja ystävyyssuhteilla varustettuja ihmisiä kuten mieheni ja hänen sukunsa sekä ystävänsä. Sekä minun ystäväni ja työkaverini yms. Mistä tykkään kovasti on se, ettei täällä ihmistä arvostella sen suhteen miten paljon on rahaa tai uusia vaatteita tai matkustellaanko vaan nimenomaan sen mukaan millainen olet. Pitkäiakaisia ystävyyssuhteita löytyy. Ihmiset ovat myös rehellisiä.
Ovatko suomalaiset rehellisiä? Eivät yhtään sen enempää kuin muunkaan maalaiset. Suomessa vaan on se mentaliteetti että jos joudut huijatuksi niin oma vika kun olit niin tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Tajusiko kukaan ketjuun vastanneista, että tuossa raportissa ei tutkittu mitään tunnetiloja?
Ei tietenkään lue. suomalaiset lukevat otsikon ja pari riviä ja tietävät jo kaiken. Siitä suomalaiset ovat tunnettuja maailmallakin, kaikki tiedetään, osataan ja tunnetaan vähän paremmin kuin kukaan muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään lue. suomalaiset lukevat otsikon ja pari riviä ja tietävät jo kaiken. Siitä suomalaiset ovat tunnettuja maailmallakin, kaikki tiedetään, osataan ja tunnetaan vähän paremmin kuin kukaan muu.
Yhtä pahoja ne muutkin on, ei meitä kyllä kukaan maailmalla tämän perusteella yksilöi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua niin ärsyttää tämä tapa ajatella, että suomalaiset olisivat jotenkin rehellisempiä ja aidompia kuin ulkomaalaiset. Niin monilla suomalaisilla kun tuntuu menevän se rehellisyys ja suoruus sekaisin käytöstapojen puutteen kanssa. Se, että ei kysytä kuulumisia tai olla kiinnostuneita muista osoittaa vain huonoja käytöstapoja. En vaan voi mitenkään ymmärtää, mitä tekemistä sillä olisi rehellisyyden kanssa.
Asun Jenkeissä ja täällä tervehditään ja kysytään kuulumisia. En näe siinä mitään pinnallista, vaan se on korrektia toisia huomioivaa käytöstä.
Ajattelen tuon asian niin, että täällä olisi kaikki edellytykset olla maailman onnellisin. Moniko on? Ihmiset ovat täällä kateellisia, negatiivisia, katkeria, umpimielisiä, uskovaisia tai tekouskovaisia ja yksinkertaisesti aivan älyttömän tyhmiä ja vittumaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei bkt tai hyvinvoinnin jakautuminen ole mielipidekysymyksiä. Kaikki kriteerit, joilla raportissa päädyttiin siihen, että Suomi on onnellisin, ovat tilastotietoa. Olet siis numeroista eri mieltä?
...Vai voisiko olla, että et ole vaan tajunnut mistä puhutaan.
Jotkut ei huomaa että tässä oli tutkittu että miten asiat on oikeasti eikä sitä miltä jostakin yksittäisestä ihmisestä tuntuu.
Yleensäkkin se miltä joku asia tuntuu ja miten se oikeasti on ovat monesti eri asioita.
Onhan noita raportteja yhtä monta kuin niiden tekijöitä. Tässä uutinen toiseen, joka on päivätty tälle vuodelle.
https://colombiareports.com/colombia-second-happiest-country-world-gall…
Kolumbia on toiseksi onnellisin heti Fijin jälkeen...
Miten kuka sen mittaa. Mutta: Yeah, Hyvä Suomi!
Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset käyvät 1-2 viikon riemulomalla Kreikassa, Thaimaassa tai Espanjassa. Tällä kansainvälisellä kokemuksella he sitten julistavat, että kyllä siellä on elämä ihanaa ja ihmiset onnellisia, toisin kuin Suomessa!
Niinpä. Harmaa arki, työt ja velvollisuudet täällä ja drinkit ja aurinko siellä. Onpa tosiaan ihme jos se kaksi viikkoa on onnellisempaa :D
Suomesta puuttuu resilienssiä, eli suomeksi sanottuna kykyä kestää vastoinkäymisiä.
Täällä inistään pienistä asioista, ensimmäisen maailman ongelmista.
- Opintotuki on liian pieni. -No, olisiko parempi, jos pitäisi maksaa lukukausimaksuja?
- Hallitus leikkaa työttömyyskorvauksista. -No pitäisikö ottaa käyttöön food stamp -systeemi?
- Kaikki on liian kallista työssäkäyvälle. -...joka ei maksa juuri mitään terveydenhoidostaan ja lastensa koulunkäynnistä, jonka päivähoito on puoli-ilmainen, saa ilmaiset neuvolapalvelut, Kela-tuetut lääkkeet, laadukkaat kulttuuri- ja vapaa-ajanpalvelut ja ajaa h*lvetin hyvillä teillä maan kokoon ja talviolosuhteisiin nähden.
- Täällä on liian paljon pahoinvointia. ..mutta edelleenkin olemassa oleva sosiaaliturvaverkko, antelias asumistukijärjestelmä, maksutonta päihde- ja mielenterveyshuoltoa, syrjäytymistä ehkäiseviä nuorten palveluja ym.
- Liian oikeistolaista/vasemmistolaista politiikkaa... -Mutta edelleenkin toimiva paikallis- ja valtiollinen demokratia, monipuoluejärjestelmä, vähän korruptiota, vapaasti toimiva media.
Luotettavamat lähteet kertovat, että Kiina on maailman onnellisin maa ja heti kakkosena Pohjois-Korea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä saattaa tulla kuva että toisilla menee huonommin kuin mitä oikeasti.Mua niin ärsyttää tämä tapa ajatella, että suomalaiset olisivat jotenkin rehellisempiä ja aidompia kuin ulkomaalaiset. Niin monilla suomalaisilla kun tuntuu menevän se rehellisyys ja suoruus sekaisin käytöstapojen puutteen kanssa. Se, että ei kysytä kuulumisia tai olla kiinnostuneita muista osoittaa vain huonoja käytöstapoja. En vaan voi mitenkään ymmärtää, mitä tekemistä sillä olisi rehellisyyden kanssa.
Asun Jenkeissä ja täällä tervehditään ja kysytään kuulumisia. En näe siinä mitään pinnallista, vaan se on korrektia toisia huomioivaa käytöstä.
No se nimenomaan on pinnallista. Miksi sanoa jotain, jos ei kuitenkaan tarkoita sitä? Kerro nyt vielä, että sielläkin kutsutaan vieraita ihmisiä illalliselle, vaikka mitään illallista ei ole tarkoitus järjestää.
Suomalainen on onnellinen, kun saa valittaa, ja valituksen aiheitahan täällä kyllä riittää, joten ihmekös tuo, jos ollaan superonnellisia!