Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nilkan (ulkokehräksen) murtuma

Vierailija
14.03.2018 |

Liukastuin ja nilkka meni sitten raksahtamaan. Kannassa lukee: Ulkokehräksen murtuma, nilkka stabiili, hyväasentoinen, C-weber murtuma.
Nilkkaan ei oikeastaan juurikaan satu, joten en ole ottanut särkylääkkeitä. Ne voivat kuulemma hidastaa paranemisprosessia..
Tämän kipsin saa ottaa suihkun ajaksi pois, mutta en ole vielä uskaltanut.
Kannattaakohan suihkussa käydä seisten vai jakkaralla istuen?

Onko kenelläkään ollut samankaltaista murtumaa? Kokemuksia?
Käytitkö sisällä keppejä? Kuinka suihkussa käynti onnistui?
Kuinka nopeasti parani?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkussa kävin jakkaralla, sillä jalalle ei saanut aluksi laittaa painoa ja pelkäsin kaatuvani uudestaan yhdellä jalalla kekkaloidessa. Käytin sisällä keppejä. Pakkohan se oli kun ensimmäisellä kahdella viikolla ei jalalle saa varata lainkaan. Sitten hiukan keventäen. Mulla oli myös hyväasentoinen. Ne yleensä paranee nopeiten/hyvin. Ilmakipsi oli 5,5 viikkoa, jonka jälkeen meni pari kolme viikkoa kunnes kävely alkoi olla suht normaalia taas. Tsemppiä! Rankkaa tuo! Muistan viime vuodelta!

Vierailija
2/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pari vuotta sitten. Pärjäsin ilman keppejä, koiraa pystyin käyttämään ulkona kipsi jalassa, mutta ei paljoa pihaa kauempana. Pari viikkoa meni että parani, kipsi kyllä otettiin jo reilun viikon jälkeen pois koska kutisi niin törkeästi ja kirveli, olikin sitten mennyt isoille vesikelloille koko jalkaterä. Sain ortoosin matkaan ja sitä pidin loppuajan jalassa, välillä kokeilin kävellä ilmankin eikä kipua tuntunut.

Olin ennen kipsausta normaalisti seisomatyössä ennenkuin tiesin että jalka on murtunut, lääkärissä arvelivat ensin että nivelsiteet on venähtäny. Rupesi sitten olemaan niin tuskaisen kipeä että kuvattiin uudestaan ja sama juttu, stabiili murtuma ulkokehräksessä. Kipu hävis käytännössä heti kun kipsin sai jalkaan ja murtuma pääsi pikkuhiljaa paranemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suihkussa kävin jakkaralla, sillä jalalle ei saanut aluksi laittaa painoa ja pelkäsin kaatuvani uudestaan yhdellä jalalla kekkaloidessa. Käytin sisällä keppejä. Pakkohan se oli kun ensimmäisellä kahdella viikolla ei jalalle saa varata lainkaan. Sitten hiukan keventäen. Mulla oli myös hyväasentoinen. Ne yleensä paranee nopeiten/hyvin. Ilmakipsi oli 5,5 viikkoa, jonka jälkeen meni pari kolme viikkoa kunnes kävely alkoi olla suht normaalia taas. Tsemppiä! Rankkaa tuo! Muistan viime vuodelta!

En oikein saanut selvää ulkomaalaistaustaisen tohtorin puheesta, mutta Kannassa luki että jalalle saa varata painoa. Kipsin laittanut hoitaja myös sanoi että sisällä ei tarvitse keppejä (jos oikein ymmärsin). Voikohan tosiaan olla näin? Olen nyt enimmäkseen käyttänyt keppejä mutta välillä en.. Tuntuu hieman hurjalta astua kipsijalalla vaikkei se juuri satukkaan, kun on naksahtanut välillä!

-Ap

Vierailija
4/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut, tosin voimakkaan turvotuksen myötä myös kipuja oli. Viikon-pari käytin keppejä, kolmannellakin vielä taisin ulkona ottaa tukea kun oli liukasta. Suihkussa kävin ihan normaalisti, tosin meillä suihkun lattiamateriaali on sellainen että ei ole vaaraa liukastua.

Varsinainen murtuma parani reilussa parissa kuukaudessa mutta koska nilkassa oli myös pehmytkudos/nivelsidevammaa eikä sitä alettu kuntouttaa heti niin kaikkinensa nilkka vaivasi/oli kipeä yli puoli vuotta. Vieläkin sen kanssa saa olla vähän varovainen vaikka varsinainen murtuma siis parani aikapäiviä sitten. Fyssari jolla kävin tiesi kertoa että yleensä aina tämmöisessä murtumassa tulee muutakin vaivaa ja ne eivät parane itsestään kuten murtuma. On myös mahdollista että mulla jatkossa esim. venähtävät nivelsiteet helpommin.

Fysioterapiaharjoitteet pitäisi ilmeisesti aloittaa heti kipsi/lastahoidon jälkeen. Itselle ei ainakaan mitään tällaista lääkärien puolelta kerrottu vaikka kahdelta erikseen kysyin että millainen paranemisennuste on, tarvitseeko jumpata ym... Toki jokaisen vamma on yksilöllinen mutta jos sua ei ohjattu fyssarille niin suosittelen kyllä itse ottamaan yhteyttä varmuuden vuoksi.

Vierailija
5/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein saanut selvää ulkomaalaistaustaisen tohtorin puheesta, mutta Kannassa luki että jalalle saa varata painoa. Kipsin laittanut hoitaja myös sanoi että sisällä ei tarvitse keppejä (jos oikein ymmärsin). Voikohan tosiaan olla näin? Olen nyt enimmäkseen käyttänyt keppejä mutta välillä en.. Tuntuu hieman hurjalta astua kipsijalalla vaikkei se juuri satukkaan, kun on naksahtanut välillä!

-Ap

Kyllä mullekin sanottiin että heti saa kivun sallimissa rajoissa varata jalalle painoa.

Vierailija
6/18 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä parantelen myös jalkaa.5 vkoa sitten kaaduin ja nilkkaan tuli ulkokehräksen murtuma ns.hyvän puoleinen murtuma.Kävelin ulkona ja en huomannut viemärin kaivon kantta kun alempana maata ja lunta satanut päälle.Ilm.siihen reunaan jalka meni ja läsähin kannen päälle.Heti oli tunne nyt ei ole ihan normaali.Aika pian nilkka rupesi turpoamaan ja astuminen kävi sietämättömäksi.Menin lääkäriin laittoi röntgeniin ja tosesi mainitun murtuman.Jalka laitettiin kipsiin lähelle polvea.2vkoa sairaslomaa.Siinä kepeillä aluksi kävelin,mutta otti niin voimille ja kärsivällisyys koetuksella pyysin pyörätuolin.Se oli hyvä ratkasu.Kepeillä kävin pesulla ja wssä.Aina pesulle mentäessä pussi jalkaan ettei kipsi kastu ja peseydyin istualtaan jalka toisella jakkaralla suorana.Minulla on suihkutuoli,tosi hyvä.2vkon päästä oli kontrolli ja jalka kuvattiin uudelleen.Lääkäri totesi on hyvin lähtenyt luutumaan.Siinä mietti otetaanko kipsi pois ja laitetaan jo jalkatuki.Päädyttiin kuitenkin vielä kolmas vko pidetään kipsiä.Samoin napapiikki vkoksi laskimotukos vaaran takia.Sitten vkon päästä taas menin ja kipsi otettiin pois sekä laitettiin jalka tuki.Hoitaja sanoi että ei kannata vielä kauheasti kokeilla varata ettei kipeydy.Sairasloma jatkui 2 vkoa.Seuraava kontrolli lääkäri aika oli työterveyshuollossa 2 vkon päästä.Olin jo vähän varannut jalalla ja kävellyt kepeillä välillä.Lääkäri totesi,että on hyvin lähtenyt parantumaan,mutta sanoi voi olla hyvin todennäköistä, että nivelside on mennyt samalla ja se paranee hitaammin kuin murtuma.voit nyt kävellä kahella kepillä ja varata.sitten siirtyä yhteen keppiin ja kun tuntuu ok niin jättää kepit pois.Sairasloma jatkui taas 2 vkoa.Sanoi sitten pitäisi voida mennä töihin.Nyt olen sitten kävellyt kahella kepillä ja välillä kokeillut yhellä ja llman.Olen jopa unohtanut kepit ottaa kun lähtenyt käveleen. ilm.se on sitten parantumisen merkkejä.Huomaa kipua tulee enempi kun rasittaa jalkaa ja turvotusta on vielä.Nämähän oireet voi olla vielä pitkäänkin.Jalkatuki on vielä.Ensivkolla työtervhuoltoon fysioterapeutille neuvoo jumpoa liikkeet.Samalka pitäisi kysyä onko muunlaista nilkka tukea tai mikä hyvä,että kenkä mahtuu jalkaan.Tätä ei kengän janssa pidetä Töihin pitäs saada jonkin sortin kenkä jalkaan.On tämä kyllä vaatinut kärsivällisyyttä.Kun harrastan säännöllisesti liikuntaa.Ulkoilua,kuntosalia.Mieli huutanut ulos ja liikkeelle.Kuitenkin tämä on parantuva juttu.Olen netistä ottanut jumppaus ohjeita kiosin kanssa ja sen jälkeen,mutta mitään vääntöjuttuja ym.en ole uskaltanut aloittaa ennenkö käyn tuolla fysioterapeutilla.Kipsi jslasa kuitenkin tärkeä tehä jotakin,että verenkierto säilyy.Tsemppiä kaikille!

Vierailija
7/18 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

31.3 kaaduin ja ulkokehräsen murtuma diagnosoitiin. Kipsihoitoa 4 viikkoa.

Eilen (viikko onnettomuuden jälkeen) kävin kontrolliröntgenissä ja kipsattiin uudelleen. Kipsi löystynyt (turvotus melkein laskenut). Onneksi kuvat näyttivät että asento hyvä.

Istun päivän aikana paljon jalka ylhäällä, jolloin ei kipuja. Mutta ensin kun lähden liikkeelle kova kipu joka hetken päästä helpottaa. Onko muilla näin? Kävelen kepeillä ja saan varata mitä kivut sallii.

Tympii jo vaikka vasta toinen viikko menossa☹️

Vierailija
8/18 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama vaiva, ja olen joskus murtanut sääriluun eli toinen kipsi. Kipu on juuri kuvaillun kaltainen, ylös noustessa tylppä voimakas kipu murtumassa mikä menee ohi kun hetken pitää jalkaa alaspäin. Muuten suht kivuton, mitä nyt ihmeellinen käppyräasento muussa kehossa alkaa rassata, saa nähdä saako fitness bodyn kun kinkkaa kepeillä...

Vierailija
9/18 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju.. mutta minulla weber A tyyppinen lateraalimalleolin murtuma ollut jo 13 viikkoa. Kipsi oli 12 viikkoa, eikä murtuma ole vieläkään luutunut. Kehräksessä selkeästi tuntuu puolen sentin levyinen ura. Hoito oli sama konservatiivinen halkaistulla kipsisaappaalla. Mietin että luutuukohan tämä tästä lainkaan. Kuukauden päästä kontrolli, mikäli särkyily jatkuu niin jalka mahdollisesti leikataan siinä tapauksessa. Onko kellään muulla käynyt vastaavaa? Aluksi kipsihoidon keston piti olla 8 viikkoa, mutta venytettiin 12 viikkoon virheellisen hoitolinjauksen vuoksi. Potilaalle (minulle) ei siis kerrottu etten olisikaan saanut varata painoa jalalle 5vk kohdalla. Vasta 9vk kohdalla sain alkaa astumaan jalalle. Nyt tosiaan 13 viikkoa takana ja edelleen sattuu astua. Olen kuitenkin alle 3kymppinen nuori ihminen, en olisi uskonut että luutuminen vie näin kauan.

Vierailija
10/18 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän ole ku pari vuotta myöhässä :D Mutta multa tosiaan muutama päivä sitten murtu nilkasta ulkokehräsluu jalkapallo pelissä. Turpos tosi nopeasti tennispallon kokoseksi ja ei yhtään pystyny varaamaan. Kävin sitte lääkärissä ja siellä otettiin röntgenkuvat. Joudun käyttään nyt sitte sellasta saapasta 4 viikkoa keppien kanssa, urheilukielto 6-8 viikkoa. Sano että voi vähän varata jalalle jos pystyy ja siirtyä sitten vaan yhteen keppiin kun siltä tuntuu. Kotona oon välillä kättäny keppejä, välillä hyppinyt vaan yhdellä jalalla. Suihkussa joko istun maassa kun ei suihkupenkkiä löydy tai seison yhdellä jalalla. Kipulääkkeitä en oo käyttänyt.

Vierailija
11/18 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

9/10:

Minä kävin 2vk sitten 6kk kontrollissa, otettiin normi rtg kun kukaan ei minulle ilmoittanut että tällä kertaa täytyy ottaa tt-kuva. Ortopedi sanoi että näyttää että olisi hieman alkanut luutumaan, mutta otetaan se tt-kuva vielä niin kuin alunperin pitikin.

No, kävin 2vk sitten siellä kuvassa ja tänään tuli radiologin lausunto "fibulan kärki on edelleen irtokappaleena, luutuminen ei ole edennyt". 7kk parantelun jälkeen siis todennäköisesti loppujen lopuksi joudunkin leikkaukseen. Todella huonoa tuuria. Viikon päästä kontrollipuhelu ortopedin kanssa.. kuullaan siis silloin mikä on sotasuunnitelma tämän jalan kanssa.

Vierailija
12/18 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3vk sitten murtui, jouduin leikkaukseen. En oikeen oo kipsiä jaksanut sisällä pitää, on niin hemmetin epämukava ja aina kutittaa. Käytän pyörätuolia ja keppejä.

Vierailija
13/18 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nyt on ulkokehräksen murtuma keppejä tarvii ja sattuu.

kävin suihkussa istuen jakkaralla tuuletin samalla turvonnutta mustelmaista nilkkaani, satutin polvenkin.

Kipsi pitää kiinnittää yöksi, kipu on jäätävä oli kipsi tai ei, pelkään veritulppaa-

Kipuun vrk 4 tablettia lääkettä joka kohta loppuu, ei voi uusia muutakuin soittamalla.

Panadol ei auta.

14/18 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankkaahoitoa kirjoitti:

9/10:

Minä kävin 2vk sitten 6kk kontrollissa, otettiin normi rtg kun kukaan ei minulle ilmoittanut että tällä kertaa täytyy ottaa tt-kuva. Ortopedi sanoi että näyttää että olisi hieman alkanut luutumaan, mutta otetaan se tt-kuva vielä niin kuin alunperin pitikin.

No, kävin 2vk sitten siellä kuvassa ja tänään tuli radiologin lausunto "fibulan kärki on edelleen irtokappaleena, luutuminen ei ole edennyt". 7kk parantelun jälkeen siis todennäköisesti loppujen lopuksi joudunkin leikkaukseen. Todella huonoa tuuria. Viikon päästä kontrollipuhelu ortopedin kanssa.. kuullaan siis silloin mikä on sotasuunnitelma tämän jalan kanssa.

Rankkaahoitoa, huomaatkohan tämän... Kiinnostaisi mikä on tilanteesi nyt? Luutuiko ilman leikkausta vai leikattiinko? Miten nilkka toimii tänä päivänä?

Itselläni ulkokehräsen murtuma nyt luutumatta 10kk.. Olen myös nuori (34) Leikkaus nyt lopulta tulossa ja kipeästi etsin netistä vertaistukea.

Vierailija
15/18 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 1.11.23 nilkan tekonivel leikkauksessa Peijaksessa oli kevytkipsi 6 viikon päästä oli kontrolli todettiin kehräsluun murtuma joka oli hyvin luutunut jonka aiheutti leikkaus ..olen 63 vuotias nainen ..nyt aikaa 5,5 kk leikkaukesta ja tekonivel nilkka kunnossa ..ihmetten kovaa kipua alussa en tiennyt että oli tullu murtuma hypin 1 jalalla 4 viikkoa käytännössä kun ei voinut astua jalalla keppien kanssa..

Vierailija
16/18 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisesti tuollaisen murtuman jälkeen amputoidaan jalka polvesta asti.

Vierailija
17/18 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.. kenelläkään ei ole koskaan ollut samanlaista murtumaa. Ihan sun ansiosta nyt lisättiin tuo C tuohon murtumien luokitteluun.

Vierailija
18/18 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vääntyi nilkka 5vko sitten ja tuo nilkan sisempi pallo luu enemmän koholla kuin toisen nilkan. Kuvat otettu mutta todettii että ei murtumaa. Kellään tietoa palautuuko tuo sisäsyrjan kehräsluu entiseks?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi