Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjät! Annatteko lasten syödä lihaa kylässä?

Vierailija
14.03.2018 |

Olemme olleet kasvissyöjiä (laktovegetaristi, maitotuotteita käytämme) mieheni kanssa tosi kauan, jo ennenkun tapasimme toisemme. Meidän kaksi lasta on ollut kasvissyöjiä syntymästään ja syövät myös tarjassa kasvisruokaa. Jos lapset ovat kylässä, annan heidän kyllä syödä mitä tarjotaan vaikka olisi lihaa (minä ja mieheni ei syödä lihaa ikinä, mutta koen hankalaksi selittää viisivuotiaalle miksi hän ei saisi syödä hot dogia nakilla syntymäpäiväjuhlilla). Eräs ei-kasvissyöjätuttuni arvosteli meitä kovasti ja sanoi, että jos hän olisi kasvissyöjä, olisivat lapsetkin aina. Itse en halua pakottaa lapsia ja tuntuisi epäreilulta, jos näin jäisivät porukan ulkopuolelle. :(

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei syö lihaa kylässä. Ei ole siitä kärsinyt mitenkään, osaa jättää sen nakin pois.

En ole kieltänyt syömästä, mutta on selitetty mistä liha tulee niin ei itse halua sitä syödä. Nyt on 7 vuotias.

Vierailija
2/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta on selitetty mistä liha tulee ...

Aikuinen ei saisi siirtää omaa pahaa oloaan ja elämäntuskaansa omaan lapseensa.  Se vain on näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen ei saisi siirtää omaa pahaa oloaan ja elämäntuskaansa omaan lapseensa.  Se vain on näin.

Ihan mielenkiinnosta, onko sinusta väärin selittää lapselle, mistä liha tulee?

Vierailija
4/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kasvissyöjä, mutta mies ei. Lapsia meillä ei vielä ole, mutta olen paljon tätä miettinyt. Itse en tekisi lapselle lihasta ruokaa. Selittäisin lapselle mistä liha tulee ja toivoisin, että hän ymmärtäisi olla sitä syömättä, mutta en kieltäisi jos kaverin synttäreillä haluaisi hodarin tai isä veisi hampparille. Kieltämisestä ei seuraa mitään hyvää, mutta toki kannustaisin lasta kasvissyöntiin omalla esimerkillä.

Vierailija
5/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät syö lihaa missään eikä ole ollut ongelma. Lapset alakouluikäisiä jo nyt. Synttäreille ilmoittautuessa kerron ruokavaliosta, mutta mainitsen myös, ettei tarvitse erikseen tarjottavissa huomioida. Kunhan vaan kertoo lapselle jos lihaa jossain on niin tietää jättää syömättä. Usein on silti huomioitu.

Vierailija
6/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 jatkaa. En koe, eivätkä lapset ole kokeneet jääneensä mistään paitsi.

Vierailija
7/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että jos vanhempi haluaa olla kasvissyöjä ei tarkoita sitä että lapsikin haluaa. Lapsella on oikeus syödä mitä tahtoo.

Vierailija
8/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä vähän eri, koska lapset syövät kotonakin lihaa, vaikka me ei, mutta en ikinä rajoittaisi lasten syömisiä missään kutsuilla, ja lähinnä nauraisin jos joku kaveri kehtaisi kritisoida minua siitä (ja mä olen aika herkkä ja sosiaalisesti arka, ja pahoitan mieleni kritiikistä, mutta toi ei kerta kaikkiaan vaan sattuisi muhun, koska olisi niin way out of line kommentti - etenkin ei-kasvissyöjältä).

Sano reippaasti kaverillesi, että me tehdään näin ja se toimii tosi hyvin, ja leveä hymy päälle.

Vierailija
9/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama ja itsekin olen sitä mieltä, että lapsi saa syödä mitä haluaa kodin ulkopuolella. Koulussakin saa valita ottaako kasvisruokaa vai liharuokaa. Meillä vanhemmilla kasvisruokavalio ei ole aatteeseen perustuvaa. Siksi myöskään lapsen ruokavalion kontrollointi ei ole perusteltua.

Vierailija
10/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että jos vanhempi haluaa olla kasvissyöjä ei tarkoita sitä että lapsikin haluaa. Lapsella on oikeus syödä mitä tahtoo.

Se, että aikuinen haluaa olla sekasyöjä ei tarkoita sitä, että lapsi haluaa olla sekasyöjä. Lapsella on oikeus syödä mitä haluaa. Mutta ei ole vaihtoehtoja kun lihaa laitetaan lautaselle kyselemättä.

Vierailija
11/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa mitäs teillä lapset syö jos saavat syödä just sitä mitä haluavat?

Vierailija
12/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Defenssivaroitus. selkeesti hieman nyt kalvaa omaatuntoa jos kerta se lihansyönti on elämäntuskaa.

Vierailija
13/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi koska itseltäni menee maha sekaisin lihasta ja olettaisin, että lapsellakin menee.

Vierailija
14/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaihtoehto on tuoda lapselle omat eväät sukulaisille ja muille kutsuille jos ei ole varma, että löytyykö sieltä kasvisruokaa. Meillä lapset ei halua syödä lihaa, tai no teinejähän nuo nykyään on. Tytär on vegaani ja pojat ihan vain kasvissyöjiä kuten me vanhemmatkin.

Silloin kun lapset olivat pieniä uusille tuttaville ilmoitimme aina että lapsemme ovat kasvissyöjä ja tarjouduimme tuomaan omat eväät mukaan. Yleensä pyysimme vain kertomaan synttäriellä lapsille missä ruuasta on lihaa ja missä ei.

Lapset ovat lihaa maistaneet mutta eivät sitä syö. Suosittelen tosiaan laittamaan lasten mukana eväitä vieraille jos haluaa varmistaa etteivät lapset (vasten tahtoaan) joudu syömään lihaa

Vierailija
15/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tapana kysyä kasvissyöjälapselta, eikö hänestä tunnu pahalta ajatella kaikkia niitä eläimiä, jotka on tapettu hänen ruokansa takia. Harva kasvissyöjä kertoo lapsilleen, miten ruokansa tuotetaan.

Vierailija
16/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tapana kysyä kasvissyöjälapselta, eikö hänestä tunnu pahalta ajatella kaikkia niitä eläimiä, jotka on tapettu hänen ruokansa takia. Harva kasvissyöjä kertoo lapsilleen, miten ruokansa tuotetaan.

Ja ne eläimet jotka tapetaan lihansyönnillä? lol.

En tiedä mihin tuo väite noin muuten perustuu, että kasvissyöjä tappaisi eläimiä? Tietty, ötököitä menee varmana viljellessä, sille ei voi mitään, mutta en ole tietoinen että eläimiä tapettaisiin.

Vierailija
17/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis vertaatko kasvissyönnin tuhoa, kuolleisiin ötököihin kun lihansyönti tappaa muita eläimiä, possut, naudat, lampaat? Eivätkö saa välttämättä hyvää elämää vaan todella huonon ja kivuissa, sekä kuolema voi olla pieleen mennyt teurastus.

Ja olen itsekin sekasyöjä joka tosin haluaisi parantaa eläinten oloja ja lopettaa tehotuotannon , mutta en ymmärrä sun pointtia.

Vierailija
18/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapset ole kasvissyönnistä moksiskaan. Mutta en halua kieltää lasta, esimerkiksi kerran tuttaviemme mökillä vanemmat kävivät mäkkärissä ostamassa lapsille Happy Mealit. Selitä siinä sitten lapselle että et saa lelua etkä ranskalaisia koska me syödään nyt muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän