Skitsofrenia vai jotain muuta? Kaipaan neuvoja sairastuneilta ja heidän läheisiltä.
Eli tällainen tapaus on lähipiirissä joka minusta osoittaa jonkinasteista paranoidisuutta ja salaliittoteorioita. Hänellä on myös elämää vaikeuttavia kehotuntemuksia tullut viime aikoina, jotka riippuvat päivänajasta sekä missä hän on. Esimerkiksi nukkuessa muualla kuin kotonaan hän kokee että ne hälvenee ja samoin hänen olonsa. Ääniä ei kuule siinä mielessä että ne ovat sanoja vaan jokin ylimääräinen ääni, jota minä en kuule, mutta väittää tulevan jostain (vakoilu) laitteesta.
Olen tuntenut tämän ihmisen pitkään ja hän on aina ollut hieman epäilevä ihminen ja ns. naapurikyylä että keksii teorioita mitä ihmiset tekee jne. Ei siis mitenkään omituisella tavalla vaan on tälläinen ihminen joka on aina ollut ylikiinnostunut muiden elämästä. Ja toisaalta ehkä vaikean menneisyyden vuoksi on hieman varautunut ja epäileväinen mutta sekin minusta on ollut inhimillistä. Muuten hyvin jämpti ihminen eikä minusta mitenkään kallella mt-ongelmiin (minulla itselläni on masennusta ym.). Kuitenkin ylittänyt selkeästi sen iän jolloin skitsofreniaan ihmiset yleensä sairastuvat. Samoin minä itse koen että nuo selittämättömät tuntemukset mitä hänellä on ehkä stressaa häntä ja saa aikaan paranoidisuutta. Eli tässä pähkäilen tuliko muna vai kana ensin. Myös klassiset skitsofrenia oire listaukset eivät minun silmin tunnu sopivan häneen ollenkaan.
Apuja :( ?
Kommentit (56)
Voi olla jotain vähemmän vakavaa, ehkä jotain paniikkikohtauksen tapaista, noi kohtaukset ilmenevät monin tavoin, pelkona ja harhaluuloina tai fyysisiä oireita.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla jotain vähemmän vakavaa, ehkä jotain paniikkikohtauksen tapaista, noi kohtaukset ilmenevät monin tavoin, pelkona ja harhaluuloina tai fyysisiä oireita.
Minulla on paniikkihäiriö, joten tiedän miltä se tuntuu, mutta tokihan se saattaa oireilla eri tavalla eri ihmisillä. Ongelma vain on että tämä tila on jatkunut jo pidemmän aikaa eikä minullakaan paniikkikohtaus sentään viikkoja putkeen kestä. Ap
Ap täällä taas uppaa jos löytyisi enemmän asiasta tietäviä nyt illemmalla.
Skitsofrenia voi kehittyä pikkuhiljaa jopa useamman vuoden kuluessa. Aloituksessa kuvatut oireet voivat kyllä selittyä myös voimakkaalla/pitkään jatkuneella stressillä. Se voi aiheuttaa terveellekin ihmiselle harha-aistimuksia. Kerroit, että tällä ihmisellä on ollut vaikea menneisyys. Tuli mieleen, että voisiko se menneisyys vaivata häntä niin paljon joko tiedostetusti tai tiedostamattomasti, että se aiheuttaisi nuo oireet?
Tuli nimittäin oma tilanne mieleen. Mulle siis lapsuudessa koetut vaikeudet aiheutti myöhemmällä iällä juuri tuollaisia kehotuntemuksia (esim, istuin lattialla ja tunsin liukenevani siihen) ja muutakin vastaavanlaista oiretta,
Aika kaukaa haettua tuo skitsofrenia.
Ei vaikuta kovinkaan vakavalta. Ei todennäköisesti mikään tauti.
Sanoiko hän että ääni tulee vakoilulaitteesta vai sinäkö niin sanot?
Jos alkaa kuulla ympärillään jotain vakoiulaitteiden ääniä niin ei tuo kyllä tervettäkään ole.
Mun isoisällä oli aivoverenkiertohäiriön vuoksi harha-aistimuksia ja paranoidisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Hän sanoi. Myös puhuu sellaista että naapurit ym. tekee kiusaa ja kaupassa ihmiset tuijottaa. Myös että naapurit ovat oikeasti vain näyttelijöitä ja hänen verkkoliikennettä seurataan. Uskoo myös että taloon murtaudutaan kun hän ei ole paikalla ja että ruokaa myrkytetään. Kaikista vaikein oire hänelle on jonkilaiset tuntemukset kehossa kuin hänessä olisi loisia tai matoja. Siis hänelle itselleen ja näen myös itsekin että hän tuntee olonsa vaikeaksi. Ei ole pystynyt nukkumaan hyvin vähän aikaan. Lääkärissä käynyt mutta toistaseksi testit näyttää tyhjää. Osaako kukaan sanoa mistä tuollainen tuntemus tulee? Nuo salaliittoteoriat ehkä ovat hänen erikoinen tapansa yrittää ymmärtää noita tuntemuksia mutta voisiko niihin olla jokin parempikin selitys?
Ja stressistä: hänellä oli vain vähän aikaa sitten todettu vakava sairaus, joka selväsitkin oli vaikea paikka, mutta hoidon myötä hänellä ei pitäisi olla enää hätäpäivää. Eli myönnän miettineeni itsekin tuota.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän sanoi. Myös puhuu sellaista että naapurit ym. tekee kiusaa ja kaupassa ihmiset tuijottaa. Myös että naapurit ovat oikeasti vain näyttelijöitä ja hänen verkkoliikennettä seurataan. Uskoo myös että taloon murtaudutaan kun hän ei ole paikalla ja että ruokaa myrkytetään. Kaikista vaikein oire hänelle on jonkilaiset tuntemukset kehossa kuin hänessä olisi loisia tai matoja. Siis hänelle itselleen ja näen myös itsekin että hän tuntee olonsa vaikeaksi. Ei ole pystynyt nukkumaan hyvin vähän aikaan. Lääkärissä käynyt mutta toistaseksi testit näyttää tyhjää. Osaako kukaan sanoa mistä tuollainen tuntemus tulee? Nuo salaliittoteoriat ehkä ovat hänen erikoinen tapansa yrittää ymmärtää noita tuntemuksia mutta voisiko niihin olla jokin parempikin selitys?
Ja stressistä: hänellä oli vain vähän aikaa sitten todettu vakava sairaus, joka selväsitkin oli vaikea paikka, mutta hoidon myötä hänellä ei pitäisi olla enää hätäpäivää. Eli myönnän miettineeni itsekin tuota.
Ap
Sinun kannattaisi ensin käydä tutkituttamassa oma pääsi? Milloin se on viimeksi tutkittu?
Vierailija kirjoitti:
Skitsofrenia voi kehittyä pikkuhiljaa jopa useamman vuoden kuluessa. Aloituksessa kuvatut oireet voivat kyllä selittyä myös voimakkaalla/pitkään jatkuneella stressillä. Se voi aiheuttaa terveellekin ihmiselle harha-aistimuksia. Kerroit, että tällä ihmisellä on ollut vaikea menneisyys. Tuli mieleen, että voisiko se menneisyys vaivata häntä niin paljon joko tiedostetusti tai tiedostamattomasti, että se aiheuttaisi nuo oireet?
Tuli nimittäin oma tilanne mieleen. Mulle siis lapsuudessa koetut vaikeudet aiheutti myöhemmällä iällä juuri tuollaisia kehotuntemuksia (esim, istuin lattialla ja tunsin liukenevani siihen) ja muutakin vastaavanlaista oiretta,
Voisi olla että tiedostamattomasti siellä taustalla on jotain stressiä, koska hetki sitten hän sairasti vakavammanpuoleista sairautta, joka oli varmaan jonkinlainen "herätys". Mutta hän ei koskaan ole ollut erityisen tiedostava ihminen. Joten sinänsä voin uskoa että stressi aiheuttaa tämän eikä hän sitä osaa purkaa ja se sitten ilmenee noin. Ongelma on se että miten tässä voi auttaa :/ kun toisella on selkeä mielikuva siitä mistä kaikki johtuu eikä hän kuuntele vastakkaisia mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinun kannattaisi ensin käydä tutkituttamassa oma pääsi? Milloin se on viimeksi tutkittu?
Tuo oli ilkeästi sanottu. Minä täällä itkua tihrustan että olenko menettämässä sukulaisen sairaudelle ja sinä tölvit tuolla lailla. Minulla on mt-ongelmia, tiedostan ne ja olen jopa hoitosuhteessa terapiassa. Saattaapi olla sukuvika tai jotain, mutta samoja oireita minulla ei ole ollut vielä.
Miksi hän uskoo olevansa niin tärkeä ihminen että häntä kannattaisi vakoilla jne?
Psykoosi on eri asia kuin skitsofrenia, tuo kuulostaa psykoottiselta. Se voi johtua vaikka aivokasvaimesta tai masennuksesta.
Niin siis mitä siellä lääkärissä tutkittiin? Kertoiko noista paranoidisista ajatuksistaan?
Voisi olla jonkinlainen myös post-traumaattinen kriisi vakavan sairauden toteamisen jälkeen. kun taustalla on vaikea menneisyys ja lievää harhaluuloisuutta, ne tuntuvat nyt voimistuvan kriisin yhteydessä. nyt olisi hyvä olla yhteydessä terveydenhoitoon ja miettiä kuinka hän jaksaa ettei tilanne menisi esim psykoosia tai vakavempaa paranoidisuutta kohti.
Paniikkihäiriöön kuuluvat myös käsittääkseni tuijotuspelot ja epäluuloisuus toisia kohtaan.
Nämä ovat vain valistuneita arvauksia maallikolta, jolla on hoitoalan sekä skitsofreenikon omaishoitajuudesta kokemusta.
Voimia ja olet hyvä ystävä kun huolehdit.
Mitä rkp sanoo tuohon? Eikö heidän pitäisi sympata naapurimaan kielivähemmistöä?
Alzheimer? Harhaluulot ja aistihäiriöt yleisiä. Voi alkaa joskus jopa viisikymppiselläkin. Minkä ikäinen, ja pätkiikö lähimuisti?
uppaan nyt kerran mutta palaan illalla jos täällä on nyt vähän hiljaisempaa. uppista!