Hei kysyisin näistä viittauksista vielä!! AKATEEMISET!
Eli mitä kun raporttini perustuu tietoihin jotka osaan työni pohjalta. Eli olen sen itse kirjoittanut oman osaamiseni perusteella ilman yhtäkään kirjaa apunani. Pitääkö mun alkaa nyt etsiä jotain lähteitä vai miten toimin...???
Kommentit (10)
TARVI JOLTAIN AV-MAMMOILTA TOLLASIA KYSYÄ!!!!!!!!!!!
TARVI JOLTAIN AV-MAMMOILTA TOLLASIA KYSYÄ!!!!!!!!!!!
Eli työstäsi saamasi tieto on empiiristä tietoa ja sitä koskee empiirisen tutkimuksen periaatteet, jotta tätä väittämääsi empiiristä tietoa voidaan uskoa (tutkimusmenetelmät). Ilman hyväksyttyjen menetelmien käyttöä tämä empiirinen tieto on pelkkää mielipidettä ja mutu-tuntumaa, eikä sitä voida ottaa vakavasti.
Teoreettinen tieto (kirjoista, artikkeleista) on jo tällaisten periaatteiden mukaisesti ' todistettua' tietoa, joten sen kohdalla uskottavuuteen riittää viittaus tiedon julkistaneeseen alkuperäislähteeseen.
ja mihin tieteen alaan tämä nyt ylipäätään viittaa; ihmistieteet, luonnontieteet.
jotain langattomien verkkoyhteyksien x,y,z toimenpiteitä, niin tällainen " todistustaakka" on erilainen, kuin jos käsitellään vaikka ihmisten käyttäytymiseen liittyviä juttuja
jos tarkoitus on että se joko osoittaa tieteellistä ajattelukykyä tai että sillä on merkitystä tieteellisessä mielessä, niin omat kokemukset pitää suhteuttaa myös aiheesta tehtyihin tutkimuksiin.
Niiltä osin, kun kyse on omista työkokemuksista, raportissa pitää näkyä perustelut, miten olet tullut tuloksiisi. Esim. pitää voida arvioida, minkälaisen otoksen perusteella väittämän esität. Vaikea antaa tämän takrempia ohjeita, kun ei tiedä, mitä teet.
En tiedä mihin työtäsi teet, mutta mikäli teet korkeakouluun, niin veikkaisinpa, että ne viitteet on löydyttävä. Minä olen kyllä sitä mieltä, että ei siellä yliopistotasolla ihmistieteissäkään saa ilman viittauksia olla eikä tietystikään esim. luonnontieteissä.
Kuten jo jotkut mainitsivat, niin tietysti se riippuu hivenen työn luonteestakin, mutta vaikka olisit ihan itse tehnyt jonkun empiirisen tutkimuksen, niin usein siihenkin kyllä vaaditaan alkuun selostus, jossa kerrotaan ihan viittauksin mitä muut tutkijat ovat samankaltaisista tutkimuksista havainneet. Yksistään tutkimuskohdetta rajattaessa tai hypoteesia esitettäessä on varmaan hyvä vedota johonkin kirjallisuuteen.
Samoilla linjoilla melban kanssa. Eikö tutkijan pitäisi aina kuitenkin olla mahdollisimman syvällisesti perehtynyt aiheeseensa eikä se ei ainakaan mun mielestä ole mahdollista ellei ole jotain aiheeseen liittyvää kirjallisuutta lukenut esim. toisten tutkijoiden samasta aiheesta tekemiä tutkimuksia. Eikö kaikilla tutkimuksilla aina täydy olla teoreettinen viitekehys, vaikka tutkimus kuinka olisi empiirinen. Siis mihin perustaa hypoteesi ellei ole lukenut aiheesta jotain jo aikaisemmin...
Raportin vastaanottajasta ja aiheesta riippuu aika paljon.
mikäli raporttisi sisältää " yleistä tietoa" ja niiltä osin kuin se sellaista sisältää, ei ole mitään järkeä laittaa tai etsiä viitteitä => esim " maa on pyöreä"