Oikeuden päätös lasten kesälomista ja etä heittäytyy silti hankalaksi - mitä tehdä?
Olen eronnut jo useita vuosia sitten ja meillä on aikanaan oikeudessa käsitelty kaikki lasten huolto, asuminen, lomat jne. Lapset asuvat minun kanssani ja ovat isällään joka toisen viikonlopun. Oikeuden päätöksen mukaan lapset olivat alle kouluikäisinä kesällä 2 x 1 viikkoa isällään, ja nyt kouluikäisenä 2 x 2 viikkoa. Oikeuden päätöksessä lukee, että mikäli ei päästä sopimukseen, päättää isä parillisina vuosina ja äiti parittomina vuosina oman luonapitonsa ajankohdan lasten koulun loma-aikana. Koulun loma-aika on 9 täyttä viikkoa, näin ollen tässä menisi 8 viikkoa lasten lomasta. Lomat olivat viime kesänäkin kaksi viikkoa minulla, kaksi hänellä, kaksi minulla, kaksi hänellä. Nyt hän on ilkeyksissään keksinyt, että hänpä pitääkin lomansa putkeen koko heinäkuun ja lapset voivat kuulemma tulla tuon neljän viikon aikana vain tulla kahden viikon jälkeen käymään minun luonani viikonlopun. Sopimuksessa kun ei hänen mukaan lue kuinka pitkä väli noiden kaksi kertaa kahden viikon välissä tulee olla. Mutta jos lapset ovat heinäkuun hänellä, ei minulla olisi 2 x 2 viikon lomaa lasten kanssa, kun elokuussa ei ole kuin viikko ennen kuin koulu alkaa. Otin yhteyttä minulla viisi vuotta sitten olleeseen lakimieheen ja hänen mukaansa oikeuden päätöstä ei voi mitenkään tulkita eksän tavalla. Mutta mitä tehdä, jos hän sanoo pitävänsä noin? ei edes tee lasten kanssa mitään, vaan vie ne aina vanhemmilleen. haluaa siis vain tehdä kiusaa. Minä siis vain hoidan kaikki velvollisuudet ja arjen, enkä saa lasten kanssa enää lomaa kesällä.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein ymmärrä ongelmaa. Kokemus kertoo että eräät etäisät keksivät ilkeämpiäkin temppuja kuin eksäsi. Hänhän sentään haluaa olla lastensa kanssa sen neljä viikkoa! Nimimerkki totaali-yh
Tuossa luki, että lasten isä vie lapset omille vanhemmilleen. Eikä ole lastensa kanssa. Mistä sait siis käsityksen, että lasten isä haluaa olla neljä viikkoa lasten kanssa?
Kai lapsilla on oikeus myös isän suvun isovanhempiin? Ap:han itse kirjoitti, etteivät lapset edes tunne näitä kun käyvät siellä vain kesällä (eli silloin kun se ex vie lapsia sinne). Mielestäni ihan ymmärrettävää, että loma-ajalla isä huolehtii, että lapset saavat olla myös isovanhempien kanssa, jos kerran lähivanhempi ei tästä huolehdi (siis lasten ja etävanhemman puoleisen suvu isovanhempien suhteesta). Muuten tapaamisten aikana se isä ei vie lapsia vanhemmilleen (koska ap kertoo lasten tapaavan näitä isovanhempia vain kesällä) eli mielestäni ihan normaali kuvio. Pitäisin jopa omituisena, jos isä ei huolehtisi lastensa ja omien vanhempiensa suhteesta.
Käsittääkseni oikeuden päätös oli lasten tavata isäänsä se 4vkoa kesällä, eikä 4vkoa isovanhempiaan. Isä vie lapset koko lomaksi isovanhemmilleen = isä huolehtii MYÖS olosta isovanhempien kanssa? Ainakin ap sanoi, että näin on aiempina vuosina ollut. Eikä lapset edes sinne halua. Mikä estää miestä viemästä lapsia sinne myös muulloin? Miksi se olisi ap:n tehtävä?
Yleensä oikeuden päätöksessä on määritelty myös se aika, mikä noiden 2x2 viikkoisten väliin pitää jäädä. Se on tod.näk. vain jäänyt epähuomiossa pois. Itselläni se on 3 viikkoa. Olen joustanut tuosta ajasta, mutta kuukauden putkeen en suostuisi, lapsen takia, koska tiedän, että tuo olisi lapselle liian pitkä yhtenäinen aika erossa äidistä, kuin hylkääminen. Se kaksi viikkoakin on tuntunut olevan liikaa, on itkenyt ikävää etäisällä, ja isähän ei siitä välitä. Ota yhteys lastenvalvojaan ja/tai oikeusapuun. 4 viikkoa on pienille lapsille todella piiiiitkä aika etäisällä, ihme ettei mammat sitä ymmärrä. Mammat vain onnessaan, kun isä ylipäätään haluaa lapset ottaa.
Wt-mamit vaan onnessaan, kun saa lapset pois kontolta kuukaudeksi. Ryyppy- ja panoputki kesäterdellä voi alkaa. Kiva vaan kun etää edes kiinnostaa.
Kai lapsilla on oikeus myös isän suvun isovanhempiin? Ap:han itse kirjoitti, etteivät lapset edes tunne näitä kun käyvät siellä vain kesällä (eli silloin kun se ex vie lapsia sinne). Mielestäni ihan ymmärrettävää, että loma-ajalla isä huolehtii, että lapset saavat olla myös isovanhempien kanssa, jos kerran lähivanhempi ei tästä huolehdi (siis lasten ja etävanhemman puoleisen suvu isovanhempien suhteesta). Muuten tapaamisten aikana se isä ei vie lapsia vanhemmilleen (koska ap kertoo lasten tapaavan näitä isovanhempia vain kesällä) eli mielestäni ihan normaali kuvio. Pitäisin jopa omituisena, jos isä ei huolehtisi lastensa ja omien vanhempiensa suhteesta.