Oikeuden päätös lasten kesälomista ja etä heittäytyy silti hankalaksi - mitä tehdä?
Olen eronnut jo useita vuosia sitten ja meillä on aikanaan oikeudessa käsitelty kaikki lasten huolto, asuminen, lomat jne. Lapset asuvat minun kanssani ja ovat isällään joka toisen viikonlopun. Oikeuden päätöksen mukaan lapset olivat alle kouluikäisinä kesällä 2 x 1 viikkoa isällään, ja nyt kouluikäisenä 2 x 2 viikkoa. Oikeuden päätöksessä lukee, että mikäli ei päästä sopimukseen, päättää isä parillisina vuosina ja äiti parittomina vuosina oman luonapitonsa ajankohdan lasten koulun loma-aikana. Koulun loma-aika on 9 täyttä viikkoa, näin ollen tässä menisi 8 viikkoa lasten lomasta. Lomat olivat viime kesänäkin kaksi viikkoa minulla, kaksi hänellä, kaksi minulla, kaksi hänellä. Nyt hän on ilkeyksissään keksinyt, että hänpä pitääkin lomansa putkeen koko heinäkuun ja lapset voivat kuulemma tulla tuon neljän viikon aikana vain tulla kahden viikon jälkeen käymään minun luonani viikonlopun. Sopimuksessa kun ei hänen mukaan lue kuinka pitkä väli noiden kaksi kertaa kahden viikon välissä tulee olla. Mutta jos lapset ovat heinäkuun hänellä, ei minulla olisi 2 x 2 viikon lomaa lasten kanssa, kun elokuussa ei ole kuin viikko ennen kuin koulu alkaa. Otin yhteyttä minulla viisi vuotta sitten olleeseen lakimieheen ja hänen mukaansa oikeuden päätöstä ei voi mitenkään tulkita eksän tavalla. Mutta mitä tehdä, jos hän sanoo pitävänsä noin? ei edes tee lasten kanssa mitään, vaan vie ne aina vanhemmilleen. haluaa siis vain tehdä kiusaa. Minä siis vain hoidan kaikki velvollisuudet ja arjen, enkä saa lasten kanssa enää lomaa kesällä.
Kommentit (44)
En nyt oikein ymmärrä ongelmaa. Kokemus kertoo että eräät etäisät keksivät ilkeämpiäkin temppuja kuin eksäsi. Hänhän sentään haluaa olla lastensa kanssa sen neljä viikkoa! Nimimerkki totaali-yh
Exälläsi on oikeus pitää 4 viikkoa lomaa yhtäjaksoisesti. Sopimuksen mukaan lapset ovat 2*2 viikkoa isällään kesän aikana. Sopimuksessanne ei lue, miten pitkä aika näiden kahden viikon välissä pitäisi olla. Yhtäjaksoiset 4 viikkoa OVAT myös 2*2 viikkoa. Jos sulle ei sovi, että lapset ovat yhtäjaksoisesti 4 viikkoa isällään eikä edes siten, että tulevat siinä välissä viikonlopuksi sinun luoksesi, etävanhempi voi tehdä myös niin, että lapset ovat hänen luonaan kesällä vain yhden kerran tuon kaksi viikkoa. Oikeuden päätöksessä lukee, että isä päättää parillisina vuosina ajankohdan ja nyt on vuosi 2018 eli parillinen vuosi. Isänhän ei olisi pakko ottaa lapsia luokseen lomalla ollenkaan, jos ei halua.
Ilkeyksissään keksinyt? Miten niin? Jos kerran hänellä on loma heinäkuussa, niin miten se on ilkeää haluta pitää silloin lapset luonaan lomalla?
Minusta ihan ok, ja ensi vuonnahan sinä saat päättää.
No ensi vuonna sinä saat päättää ja silloin lapset ovat isällään juuri silloin, kun isä ei ole lomalla.
Ai, ilkeyttään pidetään lomaa neljä viikkoa putkeen. Meillä kyllä työnantaja määräsi, että lomat on pidettävä neljän viikon jaksoissa. Koska työnantaja saa loppupeleissä määrätä loma-ajankohdan
Isä päättää parillisina vuosina luonapidon ajankohdan. Isä siis saa päättää. Oikein menee. Ensi vuonna sinun vuoro.
Voi hyvää päivää. Mikähän tässä oli se ongelma?
Mihin menee 8 viikkoa? Lapset ovat isällään 4 viikkoa kuten ennekin. Tällä kertaa vain yhtäjaksoisesti eikä kahdessa kahden viikon pätkässä.
Olet 4 viikkoa lomalla kesäkuussa TAI 2 viikkoa kesäkuussa ja 2 viikkoa elokuussa. Lapset ovat silloin sinun luonasi. Exäsi on 4 viikkoa lomalla heinäkuussa. Problem solved.
8 viikkoa menee yhteensä lomiin, minullakin on toki 2 x 2 viikkoa lomaa lasten kanssa. Ja jos toisella olisi koko heinäkuu, ei tämä onnistuisi. Ja ennenkin, myös viime vuonna kun oli minun vuoroni "päättää" lomat minäkin jouduin pätkimään lomani ja olemaan lomalla lasten kanssa kaksi erillistä kahden viikon pätkää. Ja ei lapset eivät todellakaan halua isänsä luo toksi ajaksi. Eivät haluaisi edes kahdeksi viikoksi kerrallaan, koska isänsä ei heitä pidä eikä tee heidän kanssaan mitään, vaan kuskaa lapset vanhemmilleen. Ja isän vanhemmat taas ovat lapsille hyvin vieraita, kun vain kesäisin heillä ovat.
ap
Ja oikeuden päätöksessä puhutaan 2 x 2 viikosta molemmilla. elokuussa ei voi olla kahta viikkoa lomalla lasten kanssa, kun koulusta ei ole lomaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
8 viikkoa menee yhteensä lomiin, minullakin on toki 2 x 2 viikkoa lomaa lasten kanssa. Ja jos toisella olisi koko heinäkuu, ei tämä onnistuisi. Ja ennenkin, myös viime vuonna kun oli minun vuoroni "päättää" lomat minäkin jouduin pätkimään lomani ja olemaan lomalla lasten kanssa kaksi erillistä kahden viikon pätkää. Ja ei lapset eivät todellakaan halua isänsä luo toksi ajaksi. Eivät haluaisi edes kahdeksi viikoksi kerrallaan, koska isänsä ei heitä pidä eikä tee heidän kanssaan mitään, vaan kuskaa lapset vanhemmilleen. Ja isän vanhemmat taas ovat lapsille hyvin vieraita, kun vain kesäisin heillä ovat.
ap
Miksi ei onnistuisi? 4 viikkoa kesäkuussa tai 2 kesäkuussa ja 2 heinäkuussa? Voithan ehdottaa, että lapset ovat isällään koko kesänä vain 2 viikkoa heinäkuussa sekä viikonloput kuten muutenkin. Jos hän nyt muutenkin vie lapset pääasiassa vanhemmilleen, niin tuohan saattaa sopia hänelle jopa loistavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ja oikeuden päätöksessä puhutaan 2 x 2 viikosta molemmilla. elokuussa ei voi olla kahta viikkoa lomalla lasten kanssa, kun koulusta ei ole lomaa.
ap
2*2 viikkoa on eksäsi esittämässä mallissa, joten sopeudu siihen. Pidä sinä kesäkuu lomaa.
Voosiko isä ottaa kantaa tuohan narisee pahemmin kuin ladonovi. Sorry oikeuden päätöksen mukaan turha taistella ja hölmöhän sinä olet kun teet niinkuin isä haluaa
Vierailija kirjoitti:
ap
No mitä hittoa? Onhan siinä kesäkuu?
Mutta päätöksessä lukee, että jos sopuun ei päästä niin vuorovuosina päätätte ja miehen vuoro on nyt. Ei siis ole mitään väärää. Mies päättää.
Vierailija kirjoitti:
ap
Jospa nyt vaan antaisit periksi ja annat lasten mennä sinne. Kuulostaa siltä että oot hyvin mustasukkainen ajasta jonka lapset viettävät isänsä seurassa. Ja mistä sinä sen etukäteen tiedät mitä he tulevat tekemään keskenään lomalla? Minusta tuo kuulostaa lapsille enemmän mahdollisuudelta kuin hukkaan heitetyltä ajalta.
Teet sopimuksen, ei eksän mukaan.
Mitä ne lapset haluaa? Täällä taas mietitään asiat vaan oman navan kautta. Kuuntelisin nyöd lapsia.
Eihän sinun tarvitse tehdä niin kuin ex käskee vaan niinkuin sopimuksessa sanotaan.
Itse vastaavassa tilanteessa varmaan miettisin tilannetta lasten kannalta. Minkä ikäisiä? Haluavatko itse mennä isälle kuukaudeksi? Jos lapset olisivat tyytyväisiä tilanteeseen niin antaisin periksi ja pitäisin ehkä ylimääräisen lomaviikon syksyllä ja lähtisin lasten kanssa vaikkapa jonnekin reissuun niin saisin itsekin lomailla enemmän lasten kanssa.