Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rosa Meriläisen kolumni sairaasta mieskulttuurista

Vierailija
13.03.2018 |

https://www.hs.fi/elama/art-2000005600929.html

Todella hyvä! Mieheni luki tämän ja sanoi että olipas parasta ja fiksuinta tekstiä aikoihin.
Fragile masculinity saa jotkut äijämiehet paniikissa rajoittamaan miehen rooli tosi ahtaaksi.

Tämähän on sitä samaa sairasta mieskulttuuria, jota nämä "Äitien pojat" -ryhmät harrastavat.

Kommentit (456)

Vierailija
1/456 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo oli outo kirjoitus. Satunnaisia fraaseja peräkkäin ja jotenkin kummallisen rajallisesti (naisen näkökulmasta) määritelty mieskulttuuri. Omilla sanoillaan Rosa tekee saman, minkä muilta kieltää, eli kapeasta katsannostaan kertoo, että asia on näin aivan kuin itse olisi se viimeinen sana ja totuus.

Myös naiset lyövät, myös naiset huutelevat ja myös naiset uskaltavat sanoa ääneen, että kaikki ilmiöt (joista tällä palstalla ei saa kirjoittaa) eivät ole hyväksyttäviä - viimeksimainittua tosin yleensä omakohtaisen kipeän kokemuksen jälkeen - mutta se ei varmaan johdu typerästä naiskulttuurista vaan siitä,että noin toimiva nainen on jotenkin vapautunut roolistaa ja ottanut maailman omiin käsiinsä.

Vierailija
2/456 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana Rosa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/456 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä hyvä kolumni. Työmaalla on itsekin huomannu tuon tietynlaisen äijäilykulttuurin, ei siinä olis helppoo erottua joukosta. En tiedä miksi osa miehistä haluaa noin rajoittaa mikä on oikeaa mieheyttä, ehkä se tosiaan pönkittää heidän omaa maskuliinisuuttaan. Uskon myös, että meillä sodan varjo kantaa pitkälle. Monista asioista on vaiettu ja pojat jääneet joissakin asioissa aika yksin.

Vierailija
4/456 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai poikien äidit ryhmät siis?

Vierailija
5/456 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo oli outo kirjoitus. Satunnaisia fraaseja peräkkäin ja jotenkin kummallisen rajallisesti (naisen näkökulmasta) määritelty mieskulttuuri. Omilla sanoillaan Rosa tekee saman, minkä muilta kieltää, eli kapeasta katsannostaan kertoo, että asia on näin aivan kuin itse olisi se viimeinen sana ja totuus.

Myös naiset lyövät, myös naiset huutelevat ja myös naiset uskaltavat sanoa ääneen, että kaikki ilmiöt (joista tällä palstalla ei saa kirjoittaa) eivät ole hyväksyttäviä - viimeksimainittua tosin yleensä omakohtaisen kipeän kokemuksen jälkeen - mutta se ei varmaan johdu typerästä naiskulttuurista vaan siitä,että noin toimiva nainen on jotenkin vapautunut roolistaa ja ottanut maailman omiin käsiinsä.

Tuo on mielipidekirjoitus, ei mikään "viimeinen sana ja totuus".

Itse ainakin tunnen tuollaisia Rosan kuvaamia miehiä.

Vierailija
6/456 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus

Vierailija
7/456 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää tekstiä. Mieskulttuuri elää todella vahvasti ja harvassa on miehet jotka uskaltavat tätä muottia julkisesti kyseenalaistaa.

Vierailija
8/456 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahhaaa miten triggeröityneitä miesolioita kommentoinut tuota kolumnia.:D

Vierailija
9/456 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tätä moni mieskin julkisuudessa jo sanonut. Heidät leimataan neideiksi. Tuskin tälläkään mitään vaikutusta mihinkään, mutta hyvä vaan, että vielä kerran tuli toistetuksi.

Vierailija
10/456 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas Rosa törmännyt yksiulotteisiin miehiin. Kyllä suomalaiset miehet osaavat olla mukavia ja keskustella, pussata ja hempeillä, ja harrastaa - jopa ihan naistenkin kanssa. Mutta tietty jos tuollaisella öykkäriasenteella lähestyy, niin voi olla vaikeata.

Vierailija
11/456 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahhaaa miten triggeröityneitä miesolioita kommentoinut tuota kolumnia.:D

Ne on aina tuolla pahoittamassa mielensä jos hesari ylipäätään kehtaa julkaista feministien tekstejä saati itse asiasta. Rosa puuttui siihen mieskulttuurin osaan joka pyrkii sullomaan kaikki miehet yhteen ja samaan muottiin.

Vierailija
12/456 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas Rosa törmännyt yksiulotteisiin miehiin. Kyllä suomalaiset miehet osaavat olla mukavia ja keskustella, pussata ja hempeillä, ja harrastaa - jopa ihan naistenkin kanssa. Mutta tietty jos tuollaisella öykkäriasenteella lähestyy, niin voi olla vaikeata.

Voivatko he olla sellaisia halutessaan myös miesporukassa vai pitääkö siellä peittää nämä piirteet?

Vierailija
13/456 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä hyvä kolumni. Työmaalla on itsekin huomannu tuon tietynlaisen äijäilykulttuurin, ei siinä olis helppoo erottua joukosta. En tiedä miksi osa miehistä haluaa noin rajoittaa mikä on oikeaa mieheyttä, ehkä se tosiaan pönkittää heidän omaa maskuliinisuuttaan. Uskon myös, että meillä sodan varjo kantaa pitkälle. Monista asioista on vaiettu ja pojat jääneet joissakin asioissa aika yksin.

Ja itse olen huomannut mm. Erilaisissa äitiryhmissä että minua ei hyväksytä tällaisena kuin olen, monet muutkin tuttavat ovat puhuneet samoista asioista. Jotenkin niin ihanan yksisilmäistä puhua miesten ongelmista aivan kuin naiset eivät tekisi tällaista samanlaista erottelua. Kun päätin että meillä mies jää hoitamaan vauvaa kotiin ja minä palaa töihin 3kk päästä synnytyksestä niin ainoastaan naiset kauhistelivat valintaani. Samalla tavalla kuin miehillä elää äijäkulttuuri niin naisilla on tämä stereotyyppi itseään pynttäävästä kanaemosta.

Vierailija
14/456 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eede2 kirjoitti:

Hyvää tekstiä. Mieskulttuuri elää todella vahvasti ja harvassa on miehet jotka uskaltavat tätä muottia julkisesti kyseenalaistaa.

Naiset ylläpitävät tuota muottia myös.

Vierailija
15/456 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä todellakin todistit Rosan tekstin totuuden itse kommentissasi, kun rupesit ehti haukkumaan naisia vaikka tässä oli puhe miehistä.

Vierailija
16/456 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoiko Rosa että tuollaisia on kaikki miehet joita hän on ikinä tavannut? Ei. Mutta tuollaistakin on. Treenaa luetun ymmärtämistä.

Vierailija
17/456 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miehet ovat ensisijaisesti ihmisiä." Niin, kunpa valtamedia laajemminkin kunnioittaisi tätä näkemystä käsitellessään kantasuomalaisia [hetero]miehiä.

Vierailija
18/456 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä et tainnut lukea tekstiä ollenkaan tai sitten et vaan ymmärtänyt. Rosahan nimenomaan esittää että tiettyjen piirien äijäkultuuri typistää miesten moniulotteisuutta ja ihmisyyttä.

Miten tämä ei auennut sulle?

Vierailija
19/456 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni mies on mulle sanonut, että naisten kanssa on helpompi jutella syvällisiä ja herkempiä asioita. Miesten kesken vaikeat asiat sivuutetaan yhdellä lauseella saunaillassa, kerrotaan että eukko jätti ja siinä se. Kyseessä ihan aikuiset, korkeakoulutetut miehet (työkaverit lähinnä).

Vierailija
20/456 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voisi vielä kertoa, miten näitten journalistien ja someaktivistien haluama keskustaoikeistolainen, konsumeristinen ja amerikanisoitunut mieheyden muotti on niin paljon parempi kuin se vanha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän