Vastaanotto työpaikalla pitkän sairasloman jälkeen. Mitä mieltä?
Olin akuutin leikkauksen vuoksi pois 6viikkoo ja kun palasin töihin olin kuin ilmaa. Ei juteltu ja ei tervehditty.
Kukaan ei kertonut mitä oli muuttunut. Kaikkia koskevia uudistuksista kertovia sähköposteja ei oltu lähetetty minulle. Kun kysyin jotain niin ei neuvottu vaan kohauteltiin olkapäitä.
Esimies kysy koska tulin töihin, ei muuta koko päivänä.
Aiemminkin on on kohdeltu samalla tavalla. Ilmapiiri todella ahdistava.
Tänään sit uusiks sama p***a.
Irtisanoutuisin jos karenssia ei tulisi.
Mitä mieltä?
Kommentit (76)
Mulla taas ihan eri juttu, olin melkein vuoden saikulla ja , kun palasin kaikki olivat todella mukavia , esimiehiä myöden. Nyt teen muutaman päivän viikossa töitä ja kaikki toimii.
Kurja työpaikka sulla. Ymmärrän täysin fiiliksesi. Itsellä kokemus todella kurjasta sairaslomasta. Henk.koht elämässä tuli teini-ikäisen lapseni kanssa todella vaikea elämäntilanne, joka kuormitti minua. Tämän lisäksi olin hirveässä työpaikassa, jossa paloin valtavan työkuorman takia aivan loppuun.
Tilanteen summana se, että jäin sairaslomalle. Sen sijaan, että olisin saanut olla rauhassa toipumassa niin minulle yritettiin soitella töistä ja läheteltiin vihaisia sähköposteja ja tekstiviestejä, joissa alati kyseltiin keskeneräisistä työtehtävistäni. Muutoinkin viestien tyyli oli lähinnä ahdistava ja syyttävä. Ei todellakaan kysytty, että miten voin ,vaan syytettiin tekemättä jättämisistä yms. Olin niin loppu ja ahdistunut, etten pystynyt lukemaan viestejä itkemättä. En palannut tuohon hirviöpaikkaan enää ikinä takaisin.
Itse ottaisin asian niin, että jos minulle ei kerrota tarpeellisia tietoja suorittaa työtäni kunnolla, niin se tarkoittaa suoraa lupaa olla suorittamatta työtä kunnolla.
Eli jos tarvitsisin vaikka nuo tunnukset ohjelmaan, ja kaksi kertaa kysymällä niitä ei edelleenkään heltiäisi niin en sitten vaan tekisi siihen liittyviä hommia. Ja kysymykset esittäisin niin, että niistä jää sähköiset todisteet = jos joku valittaa niin voisin vaan todeta että eipä ole minusta kiinni.
Jos tästä tulisi paskaa niskaan, niin valittaisin ylemmälle taholle ja jos sellaista ei ole, niin alkaisin laittamaan vaivihkaa kapuloita rattaisiin samalla kun etsisin uutta työtä.
Kysy sähköpostilla niitä tunnuksia. Vaikka olet jo suullisesti kysynyt, niin jää kirjallinen todiste.
Säilytä viestit.
Jos edelleen saat vastauksen, siis sellaisen, että tunnuksia ei sinulle anneta, niin et voi sitä työvaiheita tehdä, todistetusti.
Kysy myös viestissä syy miksi niitä tunnuksia sinulle ei anneta.
Kerro, että haluaisit tehdä työsi, mutta se ei onnistu kun et saa tarvittavia tietoja siihen.
Kaikesta epäselvästä asiasta ota talteen kirjallista faktaa, että ei jää sana sanaa vastaan.
Jos liitto auttaa sinua, niin helpompi todistaa riitatilanteessa.
Et välttämättä saa silloin karenssia jos sanot itsesi irti.
Alapeukuttakaa miten paljon haluatte mutta jos työpaikalla on kiirettä ja hankala ilmapiiri ja sitten joku jää pitkälle saikulle, ja töihin jäävät joutuvat hoitamaan sen saikulla olevan henkilön työt omien lisäksi niin minusta on ainoastaan inhimillistä että töihin jääneitä suututtaa.
Toki jos on kiva työpaikka eikä ole juurikaan kiirettä ja saadaan palkata sijaisia ja joku ei ole koko ajan pois töistä syystä tai toisesta niin silloin on kummallista jos kollegan sairasloma suututtaa. Valitettavasti tilanne ei nykyään ole sellainen idealinen kovinkaan monilla työpaikoilla.
Ja lisäkommenttina että kyllä saikuttelijoita on olemassa, miten tällaisiin henkilöihin pitäisi muka suhtautua?
Kylläpä on köppäänen paikka, ja surkia esimies.
Minä tuurasin viime kesänä työkaverin kesäloman (eli pyöritin omaani ja hänen osastoa ja mun osastolla kesä on kiireisin sesonki) ja pari päivää ennen kesälomansa loppua työkaveri loukkasi itsensä ja sai monta viikkoa sairaslomaa, olisi toki halunnut tulla töihin mutta kun ei voinut aluksi liikkua ollenkaan. Minä hoidin kaikki hommat niin hyvin kun osasin, soitin sille työkaverille jos oli jotain erikoista tai laitoin viestiä. Ja kun hän tuli takaisin, huokasin helpotuksesta ja kerroin hänelle kaikki mitä olin tehnyt että pääsi heti kärryille missä mennään ja ettei mtään jäänyt tekemättä. Itse olin kyllä siinä vaiheessa aika loppu, mutta kiirettä piti töissä vielä pitkälle syksyyn, minkäs teet, en sitä silti työkavereille kosta vaikka olisi kiire.
Kummallista tuo että jos on sähköpostilista jolla laitetaan tietoa uudistuksista, että miksi oli nähty vaiva että sun nimi oli listasta otettu pois ettet saanut tietoja edes sähköpostiisi.
Jos minua kohdeltaisiin noin, niin nostaisin kyllä "metelin", puhuisin asianomaisten kanssa ja ottaisin jossain yhteisessä palaverissa asian esille, että eihän näin voi toimia, hommat ei pelitä jos ei kaikki tiedä uudistuksista silloin kun pitää.
Se että jos työkaverit on muuten nuivia, niin se on sitten toinen asia, kunhan työt saa tehtyä asiallisesti niin ei tarvi työkavereiden kanssa ystäviä leikkiä. Jos kohtelevat sua jotenkin suoranaisesti väärin, niin siitä pitää sanoa heti ja siinä paikassa, tai jossain sopivassa kohdassa, ei niitä saa jättää pidemmäksi aikaa hautumaan vaan asiat pitää selvittää ettei sitten mene työpaikkakiusaamisen puolelle. Käytännössä se on kuitenkin niin, että ihmiset kohtelevat sinua niin kuin annat itseäsi kohdella.
Minulla on IBS ja jännittämisestä ja stressistä menee maha sekaisin, sitä suuremmalla syyllä tiedän ap, että pidä puoliasi ja selvitä asiat, sano suoraan niin että eivät voi asiaa väistää. Ja tosiaan mustaa valkoiselle että jos pidemmälle mennään ja pitää todistaa kuka sanoi ja teki mitä. Jos et pidä puoliasi, voit itse koko ajan huonommin, ja menetät pian kokonaan työkykysi. Sinulla on oikeutesi, pidä niistä kiinni äläkä alistu!
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkakiusaamista. Esimiehen pitää puuttua vähintäänkin siihen, että edes töihin liittyäviä asioita ei ole kerrottu sinulle. Ota asia puheeksi esimiehen kanssa. Pysyttele rauhallisena, ei muiden vaan itsesi vuoksi. Työkaveriesi käytös ei ole aikuisten ihmisten käytöstä, se ei ole sinun syytäsi. He mokaavat, et sinä.
.
Toistan sen vielä, että varmasti muistat:
Työkaveriesi käytös ei ole aikuisten ihmisten käytöstä, se ei ole sinun syytäsi. He mokaavat, et sinä.
Sairasloman aikana EI lähetellä työsähköposteja, koski ne mitä tahansa, vaan annetaan saikulla olevan parantua.
Nyt kun AP on palannut, monista uudistuksista voi olla jo niin pitkä aika, ettei työkavereille tule mieleen että sekin asia on tässä välin muuttunut (ja toisaalta, minä ainakin kuvittelisin, että esimies on antanut päivityksen, ei oo mun tehtävä).
Jos et AP oo itse kertonut saikkusi syytä, esimies ei saa siitä Mitään puhua työkavereillesi, joten he ehkä kuvittelevat että olet ollut lataamossa tms ja ovat vähän varpaillaan että missä nyt mennään.
Voisitko itse olla se keskustelun avaaja?
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on köppäänen paikka, ja surkia esimies.
Minä tuurasin viime kesänä työkaverin kesäloman (eli pyöritin omaani ja hänen osastoa ja mun osastolla kesä on kiireisin sesonki) ja pari päivää ennen kesälomansa loppua työkaveri loukkasi itsensä ja sai monta viikkoa sairaslomaa, olisi toki halunnut tulla töihin mutta kun ei voinut aluksi liikkua ollenkaan. Minä hoidin kaikki hommat niin hyvin kun osasin, soitin sille työkaverille jos oli jotain erikoista tai laitoin viestiä. Ja kun hän tuli takaisin, huokasin helpotuksesta ja kerroin hänelle kaikki mitä olin tehnyt että pääsi heti kärryille missä mennään ja ettei mtään jäänyt tekemättä. Itse olin kyllä siinä vaiheessa aika loppu, mutta kiirettä piti töissä vielä pitkälle syksyyn, minkäs teet, en sitä silti työkavereille kosta vaikka olisi kiire.
Kummallista tuo että jos on sähköpostilista jolla laitetaan tietoa uudistuksista, että miksi oli nähty vaiva että sun nimi oli listasta otettu pois ettet saanut tietoja edes sähköpostiisi.
Jos minua kohdeltaisiin noin, niin nostaisin kyllä "metelin", puhuisin asianomaisten kanssa ja ottaisin jossain yhteisessä palaverissa asian esille, että eihän näin voi toimia, hommat ei pelitä jos ei kaikki tiedä uudistuksista silloin kun pitää.
Se että jos työkaverit on muuten nuivia, niin se on sitten toinen asia, kunhan työt saa tehtyä asiallisesti niin ei tarvi työkavereiden kanssa ystäviä leikkiä. Jos kohtelevat sua jotenkin suoranaisesti väärin, niin siitä pitää sanoa heti ja siinä paikassa, tai jossain sopivassa kohdassa, ei niitä saa jättää pidemmäksi aikaa hautumaan vaan asiat pitää selvittää ettei sitten mene työpaikkakiusaamisen puolelle. Käytännössä se on kuitenkin niin, että ihmiset kohtelevat sinua niin kuin annat itseäsi kohdella.
Minulla on IBS ja jännittämisestä ja stressistä menee maha sekaisin, sitä suuremmalla syyllä tiedän ap, että pidä puoliasi ja selvitä asiat, sano suoraan niin että eivät voi asiaa väistää. Ja tosiaan mustaa valkoiselle että jos pidemmälle mennään ja pitää todistaa kuka sanoi ja teki mitä. Jos et pidä puoliasi, voit itse koko ajan huonommin, ja menetät pian kokonaan työkykysi. Sinulla on oikeutesi, pidä niistä kiinni äläkä alistu!
Huomasko pomos että kaveris on täysin hyödytön..hoitelit tosta vaan hänenkin hommat.
Ehkä työpaikalla huomattu et Ap on hyödytön+ ilmeisen epäsuosittu tyyppi...
Paljon sairastavat eivät ole suosittuja ihmisiä.
Sijaista ei pystytä palkkaamaan ja hommat revitään muiden selkänahasta.
Sarja saikuttaja lähtee ensimmäisenä talosta...
Vierailija kirjoitti:
Paljon sairastavat eivät ole suosittuja ihmisiä.
Sijaista ei pystytä palkkaamaan ja hommat revitään muiden selkänahasta.
Sarja saikuttaja lähtee ensimmäisenä talosta...
Jos työyhteisössä sairastellaan paljon niin siellä on asiat pielessä.
Miksi pomo ei tiedä että käytät jotain ohjelmaa?
Mitä muuta se ei sinusta tiedä ja työtehtävistäsi jos ei tiedä osaamisestasi?
Tuo on todella outoa.
Minusta se on yhdentekevää mitä muut toisista ajattelee, töitä siellä jokainen tekee eikä ole ystäviä etsimässä.
Jos et luonteeltasi ole muiden kanssa ystävä ja kuvailet itseäsi sanoin: olet ajoissa töissä ja keskityt töihin, niin ystävyys ei ole sinustakaan huokuvaa muille.
Jos olet haukkunut toisille jotakuta niin poissaollessa se on varmaan tullut puheeksi.
Vai vertaatko itseäsi johonkin toiseen työkaveriin jota kaikki ikävöi ja kun palasi takaisin niin häntä huomioitiin?
Jos työpaikalla on normaalisti myös kiire, uudet asiat saattaa väsyttää muita ja täysin ajattelemattomasti sinun ohjaus siinä unohtuu. Jos sinulla on huono itsetunto ja ajattelet jo ettei sinua kaivata työpaikalle niin ajat itseäsi myös kalliolta alas.
Kannattaa mennä terapiaan. En todellakaan hauku sinua, vaan tarvitset apua myös itsesi kokoamisessa. Terve ihminen pärjää ja kysyy muilta apua. Sinä sulkeudut, itket ja jäät pois koska muut eivät kohtele sinua kuten toivot.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Siihenhän se meni, et nyt oli jäätävä kotiin. Olo on niin karmee etten vaan pysty töihin menemään.
Koko eilisen päivän pidättelin itkua enkä puhunut kenenkään kanssa mitään. Mies tuli hakemaan ja autossa purskahdin itkuun.
Yö mennyt levottomasti ja heräsin jo tuntia ennen kellonsoittoa. Heti alkoi paniikki nousemaan ja vatsa meni kuralle. Ja niihän siinä kävi et sain paniikkikohtauksen vessassa ollessa.
Mulla taustalla ahdistusta mut paniikkikohtausta en ole saanut 20 vuoteen.
Lääkäriaika varattu tälle päivälle.
Ap
No niin siinähän se syy sitten tulikin. Työkaverisi tiesivät, että olet juuri tuollainen tyhjän narisija ja saikuttaja. Kai se nyt vituttaa jos joutuu toisen työt omien lisäksi tekemään eikä pysty luottamaan siihen että työkeveri pysyisi TÖISSÄ saikuttelun sijaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkakiusaamista. Esimiehen pitää puuttua vähintäänkin siihen, että edes töihin liittyäviä asioita ei ole kerrottu sinulle. Ota asia puheeksi esimiehen kanssa. Pysyttele rauhallisena, ei muiden vaan itsesi vuoksi. Työkaveriesi käytös ei ole aikuisten ihmisten käytöstä, se ei ole sinun syytäsi. He mokaavat, et sinä.
.
Toistan sen vielä, että varmasti muistat:
Työkaveriesi käytös ei ole aikuisten ihmisten käytöstä, se ei ole sinun syytäsi. He mokaavat, et sinä.
Sairasloman aikana EI lähetellä työsähköposteja, koski ne mitä tahansa, vaan annetaan saikulla olevan parantua.
Nyt kun AP on palannut, monista uudistuksista voi olla jo niin pitkä aika, ettei työkavereille tule mieleen että sekin asia on tässä välin muuttunut (ja toisaalta, minä ainakin kuvittelisin, että esimies on antanut päivityksen, ei oo mun tehtävä).Jos et AP oo itse kertonut saikkusi syytä, esimies ei saa siitä Mitään puhua työkavereillesi, joten he ehkä kuvittelevat että olet ollut lataamossa tms ja ovat vähän varpaillaan että missä nyt mennään.
Voisitko itse olla se keskustelun avaaja?
Kyllä meillä ainakin lähetetään sairasloman aikana työsähköposteja. Yleensä ensimmäinen päivä pidemmän sairasloman jälkeen meneekin sähköpostien läpikäymisessä.
Vierailija kirjoitti:
Kysy sähköpostilla niitä tunnuksia. Vaikka olet jo suullisesti kysynyt, niin jää kirjallinen todiste.
Säilytä viestit.
Jos edelleen saat vastauksen, siis sellaisen, että tunnuksia ei sinulle anneta, niin et voi sitä työvaiheita tehdä, todistetusti.
Kysy myös viestissä syy miksi niitä tunnuksia sinulle ei anneta.
Kerro, että haluaisit tehdä työsi, mutta se ei onnistu kun et saa tarvittavia tietoja siihen.Kaikesta epäselvästä asiasta ota talteen kirjallista faktaa, että ei jää sana sanaa vastaan.
Jos liitto auttaa sinua, niin helpompi todistaa riitatilanteessa.Et välttämättä saa silloin karenssia jos sanot itsesi irti.
Ap kirjoitti ettei pomo edes tienneen hänen käyttävän ohjelmaa. Ei ole sama ettei pomo kiusallaan niitä anna.
On siis mahdollista että pomo ei ole ennen tiennyt hänen käyttävän ohjelmaa, tunnukset on saatu joltain muulta kuin pomolta ja tässä ohjelmassa pomo antaa jokaiselle omat tunnarit.
Miten voi mennä leikkaukseen saamatta sairaslomaa sen jälkeen?
Tämähän on sellainen sairaus, johon ei voi itse vaikuttaa.
Jos menee sairaslomalla töihin, ei sekään ole mitenkään viisasta?
Kannattaisi varmaan kertoa, että oli leikkauksessa ja siitä määrättiin tämänhetkinen sairasloma.
Työkavereille ei tarvitse kertoa mikä leikkaus, mutta saattaa putsata ilmaa.
Jos siis luulevat jotain muuta, sairaudestaan eivät kenellekään kuulu, mutta jos kerran tuollainen meininki teillä töissä.
Outoa käytöstä kaikenkaikkiaan.
En käsitä tuota työasioiden salaamista, mikä järki siinä edes on?
Itse kysyisin todella napakasti miksi en saa kyseisiä tunnuksia, en jättäisi asiaa siihen.
Sanoisin, että kuuluuko minun tehdä se homma vai eikö.
Eivät voi sanoa, että teet, mutta emme anna tunnuksia (jotka ovat pakollisia siihen työhön?)
Tai sitten ovat sekopäitä tai on tahallista kiusaamista tai savustamista.
Mun mielestä ap ylireagoi. Mulla on taipumusta samaan. Töissä saa välillä vähän vaatia, että saa omat asiansa eteenpäin. Riippuu työkavereista. Harvoin kyse on suoraan kiusaamisesta, yleensä vain siitä, että porukka on flegmaattista.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ap ylireagoi. Mulla on taipumusta samaan. Töissä saa välillä vähän vaatia, että saa omat asiansa eteenpäin. Riippuu työkavereista. Harvoin kyse on suoraan kiusaamisesta, yleensä vain siitä, että porukka on flegmaattista.
Just samaa ajattelin, ihmisillä voi olla työkiireitä ja tulija odottaa punaista mattoa ja ruusukimppua ja kaikki pitäisi olla valmiina odottamassa.
Kyllä pitkän poissaolon jälkeen menee viikko totutellessa ehkä uusiin tehtäviinkin ja sitten sitä jo jatkaa töitä niinkuin ei olisi poissa ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut nyt 2 viikkoa sairaslomalla ja pelottaa juuri tuon takia palata töihin. Mitä jos toiset ajattelevat, että olen turhaan ollut poissa töistä. Tsemppiä ap, toi tuntuu varmasti todella pahalta.
Mulla on nyt 11kk saikkua takana ja ensi viikolla olisi tarkoitus mennä takaisin, alkaa jo hirvittää. Onneksi pääsen aloittamaan puolikkaalla työajalla.
Ootko ap kuinka isossa työpaikassa? Voit hyvin pyytää sairaslomaa, jos työpaikalla on niin huono ilmapiiri. Sairasloman aikana alat hakemaan uutta työtä, niin löytyy helpommin kun on työsuhde alla.