Vastaanotto työpaikalla pitkän sairasloman jälkeen. Mitä mieltä?
Olin akuutin leikkauksen vuoksi pois 6viikkoo ja kun palasin töihin olin kuin ilmaa. Ei juteltu ja ei tervehditty.
Kukaan ei kertonut mitä oli muuttunut. Kaikkia koskevia uudistuksista kertovia sähköposteja ei oltu lähetetty minulle. Kun kysyin jotain niin ei neuvottu vaan kohauteltiin olkapäitä.
Esimies kysy koska tulin töihin, ei muuta koko päivänä.
Aiemminkin on on kohdeltu samalla tavalla. Ilmapiiri todella ahdistava.
Tänään sit uusiks sama p***a.
Irtisanoutuisin jos karenssia ei tulisi.
Mitä mieltä?
Kommentit (76)
Ap täällä. Siihenhän se meni, et nyt oli jäätävä kotiin. Olo on niin karmee etten vaan pysty töihin menemään.
Koko eilisen päivän pidättelin itkua enkä puhunut kenenkään kanssa mitään. Mies tuli hakemaan ja autossa purskahdin itkuun.
Yö mennyt levottomasti ja heräsin jo tuntia ennen kellonsoittoa. Heti alkoi paniikki nousemaan ja vatsa meni kuralle. Ja niihän siinä kävi et sain paniikkikohtauksen vessassa ollessa.
Mulla taustalla ahdistusta mut paniikkikohtausta en ole saanut 20 vuoteen.
Lääkäriaika varattu tälle päivälle.
Ap
Ap. Esimiehesi on tökerö, epäilemättä. Muuten voit kyllä itse vaikuttaa siihen, että pääset porukkaan ja työrytmiin takaisin mukaan. Nyt poisjäämisellä pahennat kierrettä.
Mene reippaasti puhumaan työtovereillesi ja pyydä priiffausta asioista ja tapahtumista poissaolosi ajalta. Ei haittaa, vaikka vähän voivottelisit kollegoidesi työtaakkaa siltä ajalta. Esimiehen voit ignoorata. Kyllä se siitä taas lähtee rullaamaan, jos ilmapiiri muuten on siedettävä. Älä ole tässä kohdassa liian herkkänahkainen, jos vaan pystyt sietämään tämän hetken ahdistavan tunteesi.
t. Esimies, joka aina priiffaa poissaolleet kun palaavat takaisin.
Mitä pienempi työuyhteisö sitä lujemmalle työkaverit joutuvat pitkillä sairaslomilla, sijaisia ei usein palkata. Osalla voi olla yli kuukauden verran sairaslomia koostuen yksittäisistä muutaman päivän sairaslomista.
Esimiehelle tulee muistutuksia HR järjestelmistä alaisen poissaoloista, pitää ohjata työterveyteen jne.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Siihenhän se meni, et nyt oli jäätävä kotiin. Olo on niin karmee etten vaan pysty töihin menemään.
Koko eilisen päivän pidättelin itkua enkä puhunut kenenkään kanssa mitään. Mies tuli hakemaan ja autossa purskahdin itkuun.
Yö mennyt levottomasti ja heräsin jo tuntia ennen kellonsoittoa. Heti alkoi paniikki nousemaan ja vatsa meni kuralle. Ja niihän siinä kävi et sain paniikkikohtauksen vessassa ollessa.
Ap
Onko työsi sellaista, että sitä ei pysty tekemään ilman uudelleen perehdytystä muutaman viikon poissaolon jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Ap. Esimiehesi on tökerö, epäilemättä. Muuten voit kyllä itse vaikuttaa siihen, että pääset porukkaan ja työrytmiin takaisin mukaan. Nyt poisjäämisellä pahennat kierrettä.
Mene reippaasti puhumaan työtovereillesi ja pyydä priiffausta asioista ja tapahtumista poissaolosi ajalta. Ei haittaa, vaikka vähän voivottelisit kollegoidesi työtaakkaa siltä ajalta. Esimiehen voit ignoorata. Kyllä se siitä taas lähtee rullaamaan, jos ilmapiiri muuten on siedettävä. Älä ole tässä kohdassa liian herkkänahkainen, jos vaan pystyt sietämään tämän hetken ahdistavan tunteesi.
t. Esimies, joka aina priiffaa poissaolleet kun palaavat takaisin.
Olen yrittänyt kysellä asioita, mutta en ole saanut vastausta ja jos vastataan niin vastaus ”en tiedä”. Ihmettelen miten ne on tehneet ne työt mun poissaollessa jos ei tiedetä?!
Tunnelma on ahdistava.
En vaan kykene menemään. Tiedän että kynnys vasn nousee näin, mutta ei vaan pysty. Yritin lähteä mut oli pakko mennä sohvalle kun päässä vaan humisee ja vatsaa kramppaa.
Täällä makaan edelleen ja juoksen välillä vessaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOnko työsi sellaista, että sitä ei pysty tekemään ilman uudelleen perehdytystä muutaman viikon poissaolon jälkeen?
Tällä hetkellä kyllä koska isoja muutoksia meneillään.
Ap
Ap jatkaa.
Työterveyspsykologille sain ajan ja tulossa neuvottelu lääkärin, hr:n ja esimiehen kanssa. Mutta ensin käyn muutamia kertoja psykologilla. Lääkäri ois maanantaina kirjoittanut saikkua, mut ajattelin yrittää. Käski tulla takaisin jos menee ylivoimaiseksi.
Ap
Jokaisella työpaikalla pitäisi olla myös työsuojeluasioiden yhdyshenkilö, joka on valittu tehtäväänsä johon kuuluu myös hoitaa tämäntyylisiä asioita.
Esimiehen kuuluisi pitää vähintään 4 viikkoa kestävän sairausloman jälkeinen työhyvinvointikeskustelu työntekijänsä kanssa. Työpaikassasi on todella puutteita jos tällaisia alkeellisia asioita ei ole olemassa, kuten:
a) fiksu pomo joka tietää mikä hänen tehtäviinsä kuuluu
b) työhyvinvointikeskustelu
c) työsuojeluvaltuutettu (tai vastaava) hoitaa työpaikkakiusaamisasioita ja henkilöstön välisiä kitkoja
Ap kirjoitti, että häntä oli kohdeltu samoin aiemminkin. Mikä tässä nyt sitten on muuttunut? Kuulostaa, ettei saikulla ole ollut asiaan mitään osuutta.
Kuulostaa kyllä ikävältä työpaikalta.
Miksi et mene esimiehen luo ja kerro, että järjestelmät ovat muuttuneet 5 viikossa niin paljon ettet pysty tekemään töitäsi?
Olen nyt ollut 8 vko sairauslomalla leikkauksen takia. Olen tänä aikana käynyt 3 kertaa työkavereiden kanssa syömässä,seuraan aktiivisesti intran kautta asioiden etenemistä jne. eli kun palaan töihin, ei minulle tarvitse selittää asioita. Voisikohan syynä olla se, että en yritä työntää töitäni muille, en lepsuile työajoissa, en koko ajan pyri palavereissa esille jne.
Palaan 2 vko kuluttua töihin todella mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt ollut 8 vko sairauslomalla leikkauksen takia. Olen tänä aikana käynyt 3 kertaa työkavereiden kanssa syömässä,seuraan aktiivisesti intran kautta asioiden etenemistä jne. eli kun palaan töihin, ei minulle tarvitse selittää asioita. Voisikohan syynä olla se, että en yritä työntää töitäni muille, en lepsuile työajoissa, en koko ajan pyri palavereissa esille jne.
Meillä ei ole mahdollista seurata sähköposteja ja intraa ym kotona.
Teen kyllä työni kunhan tietäisin miten. En ole tähän mennessäkään ollut suunapäänä työpaikalla vaan käyttäytynyt normaalisti. Tervehdin ja vaihdan muutaman sanan jos joku on tullut juttelemaan (mitä kyllä tapahtui ennenkin todella harvoin). Keskityn työhöni ja teen oman osuuteni ja myös lisää jos tarve vaatii. Olen aina ajoissa.
Tuolle joka kysy miks en kysy esimieheltä. No, kysyin eilen yhteen ohjelmaan tunnareita (uusi versio ja uudet tunnarit) ja hän oli ihan ihmeissään että käytätkö säkin sitä. Ilmoitin etten pysty hommaa X tekemään ilman sitä ja tähän uuteen versioon ei ole annettu tunnareita ja hommaa jää tekemättä. Kukaan muu ei suostunut tekemään.
Ap
Eikä. Mulla ois viikon päästä töihin paluu muutaman viikon sairaslomalta ja pelottaa jo valmiiksi, että saan samanlaisen vastaanoton.
Vierailija kirjoitti:
Eikä. Mulla ois viikon päästä töihin paluu muutaman viikon sairaslomalta ja pelottaa jo valmiiksi, että saan samanlaisen vastaanoton.
Toivottavasti et saa. Tsemppiä sinulle töihinpaluuseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen kyllä työni kunhan tietäisin miten. En ole tähän mennessäkään ollut suunapäänä työpaikalla vaan käyttäytynyt normaalisti. Tervehdin ja vaihdan muutaman sanan jos joku on tullut juttelemaan (mitä kyllä tapahtui ennenkin todella harvoin). Keskityn työhöni ja teen oman osuuteni ja myös lisää jos tarve vaatii. Olen aina ajoissa.Tuolle joka kysy miks en kysy esimieheltä. No, kysyin eilen yhteen ohjelmaan tunnareita (uusi versio ja uudet tunnarit) ja hän oli ihan ihmeissään että käytätkö säkin sitä. Ilmoitin etten pysty hommaa X tekemään ilman sitä ja tähän uuteen versioon ei ole annettu tunnareita ja hommaa jää tekemättä. Kukaan muu ei suostunut tekemään.
Ap
Hankala uskoa, että et pysty seuraamaan sähköposteja. Mikä järjestelmä teillä on? Ne yleisimmät kun eivät vaadi suljettua systeemiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen kyllä työni kunhan tietäisin miten. En ole tähän mennessäkään ollut suunapäänä työpaikalla vaan käyttäytynyt normaalisti. Tervehdin ja vaihdan muutaman sanan jos joku on tullut juttelemaan (mitä kyllä tapahtui ennenkin todella harvoin). Keskityn työhöni ja teen oman osuuteni ja myös lisää jos tarve vaatii. Olen aina ajoissa.Tuolle joka kysy miks en kysy esimieheltä. No, kysyin eilen yhteen ohjelmaan tunnareita (uusi versio ja uudet tunnarit) ja hän oli ihan ihmeissään että käytätkö säkin sitä. Ilmoitin etten pysty hommaa X tekemään ilman sitä ja tähän uuteen versioon ei ole annettu tunnareita ja hommaa jää tekemättä. Kukaan muu ei suostunut tekemään.
ApHankala uskoa, että et pysty seuraamaan sähköposteja. Mikä järjestelmä teillä on? Ne yleisimmät kun eivät vaadi suljettua systeemiä.
Näin se nyt vaan on. Kotikoneelta en voi niitä seurata ja etätyömahdollisuutta meillä työntekijöillä ei ole. Työkonetta ei saa ottaa kotiin tämän takia.
Ap
Ei minulle ainakaan kukaan ole tullut sairaslomien jälkeen selittämään mitään. Kaikki on pitänyt itse selvittää. Ei ole tullut mieleenkään että olisi kiusausta. Ihmiset nyt harvemmin tekee mitään jos ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia suomalaista työelämää nykyään. Siis täyttä p-aa. Kannattaa valmistautua siihen, että puukkoa tulee jossain vaiheessa selkään oikein kunnolla.
Tällaista se tuntuu useinkin olevan. AP:lle: jos sulla olis ollut määräaikainen työsuhde, se ei varmaankaan jatkuisi, kun osoittauduit kannattamattomaksi työntekijäksi joutumalla leikkaukseen. Hyvinkin todennäköisesti tuosta sairaslomasta on juoruiltu työpaikalla kevyenä "saikutteluna". Kertakäyttökulttuuri vallitsee ja työntekijöistä pidetään tasan niin kauan kun he tuottavat maksimaalista hyötyä työnantajalle.
Jos suinkin löydät inhimillisemmän työpaikan, niin vaihda, mutta etsi ensin se uusi ennen kuin irtisanoudut. Tsemppiä!
Tää ilmiö johtuu siitä, että yleensä saikkulaista pidetään luuserina, että ois saikulla huvikseen.
Joka työpaikalle ja taloyhtiöön mahtuu ne kiintiö kusipäät.
Esim. tässä tapauksessa ne kiintiökusipäät on todennäköisesti. myrkyttänyt sen ilmapiirin kun olet ollu poissa. Puhunu ja lietsonut paskaa.
Valitettavan totta. Ei siinä mitään voi muuta tehdä kuin irtisanoutua, jos edes esimiehet eivät tuollaiseen puutu. On kokemusta ja karenssia tulee tietenkin. Työkkäri ei ainakaan omalla kohdallani noteerannut esimiesten laiminlyöntejä työsyrjintään mitenkään, vaan täysi karenssi päälle. Voi v-i-t-t-u mitä v-i-t-u-n
p-a-s-k-a-a.