Miksi menisin töihin?
"Tienan" noin 1400e kuussa kun vuokrani + sähkölasku yms. maksetaan ja saan toimeentulotukea
Olen nyt 32-vuotias. Olen ollut lähes koko ikäni työtön, ja eläkekertymäni on tällä hetkellä 5 euroa.
Realistinen palkka jota voisin saada, olisi 1100-1600 euroa bruttona (Edellisen kerran sain 1200e/kk). 1600 eurosta netto olisi sama kuin mitä nyt saan tukia, joten taloudellinen tilanteni ei parannu. Se vain huononisi, koska kulutan enemmän energiaa, ja työmatkat syövät rahaa. Lisäksi tarvitsisin uusia vaatteita jne jne.
Puhumattakaan menetetystä vapaudesta.
Yleisin huolestuneisuuden aihe tilanteestani kuuluu näin: "et tule saamaan eläkettä ja joudut kituuttamaan"
Suomessa on minimieläkkeenä 775e/kk. Tämän saavat kaikki, joilla ei muuta eläkettä oli, tai se jää tuon alle.
Kävin laskemassa paljonko saisin eläkettä jos huomenna työllistyisin tuolla 1600e/kk palkalla, ja olisin töissä täysin katkeamatta 67-vuotiaaksi asti...Saisin kerrytettyä eläkkeeni 757 euroon.
Eli saman eläkkeen saan joka tapauksessa vaikka en päivääkää tekisi töitä.
Uhraisin siis suuren osan ajastani, mahdollisuuden harrastaa ja huonossa lykyssä terveyteni aivan turhaan.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että työttömyys on umpikuja. Työttömänä sinulla ei ole elämältä mitään muuta odotettavissa kun tuo minimitulo ja köyhä vanhuus. Töissä sinun on mahdollista vaikuttaa elämääsi ja tulevaisuuteesi. Esimerkiksi pyrkiä eteenpäin 1600 € kuukausipalkkaa paremmille tuloille (ja sitä myötä aikanaan eläkkeellekin).
On jotenkin hullua että niin monet eivät tätä ymmärrä.
Normaaleissa ja paremmissa duuneissa tuo ehkä toimii osalla.
Yritä kuitenkin ymmärtää, että ei noissa minulle avoimissa töissä ole minkäänlaisia etenemismahdollisuuksia. Eivät ne edes tuo mielenkiintoista sisältöä elämään, vaan yksitoikkoista ja puuduttavaa raatamista. Siksi en näe miten tuo töissä olo ei olisi myös umpikuja.
Taloudellinen tilanteenikin jopa heikkenisi, kuten jo aloituksessa kerroin.
Asuntolainaakaan minun ei ole mitään mahdolisuutta saada...sitä kauttahan monet kerryttävät varallisuuttaan.
-AP-
Kaikista duuneista voi aina hakea parempaan, ja jokaisessa työnhaussa se joka on jo töissä, on aina paremmassa asemassa kun se joka on työtön. Sinun ei tarvitse jäädä nälkäpalkkahommiin seuraavaksi 40 vuodeksi vaan voit hakeutua toisiin, paremmin palkattuihin työtehtäviin jotka tuovat myös sitä sisältöä elämään. Kun olet töissä, sinulla on paljon uusia avoinna olevia mahdollisuuksia.
Suurin syy miksi olla töissä on kuitenkin se, että silloin edes jollain tavoin hallitsee omaa elämäänsä ja tulevaisuuttaan. Nyt olet täysin toisten armoilla ja pakotettu esimerkiksi työvoimaviranomaisten mielivallan kohteeksi. Tuloihisi et voi vaikuttaa millään tavoin, ne määrätään jossakin virastossa kasvottomien ja sinun elämästäsi mitään tietämättömien byrokraattien toimesta. Sinä et voi muuta kun sopeutua näihin päätöksiin. Päätöksiin, jotka tulevat väistämättä tulevaisuudessa pienentämään käytössäsi olevaa rahamäärää, kurjistamaan asuinolojasi ja rajoittamaan kaikin tavoin elämääsi ilman että sinulla on siihen mitään sanomista.
Jos todella haluat itsellesi tällaisen tulevaisuuden, voit sen valita. Minä en tuollaista tulevaisuutta halunnut. Monenlaisten elämänvaiheiden jälkeen aloitin uudelleen lähes pohjalta pitkälti yli nelikymppisenä. Tein pimeitä töitä, sitten virallisia alle kympin tuntiansioilla. Niistä etenin kympin ansioihin ja yli, eri tehtäviin. Nyt, viisi vuotta myöhemmin viisikymppisenä ansaitsen 3000+ € kuussa, vaihdoin juuri vanhan romuautoni vain muutaman vuoden ikäiseen, harkitsen asunnon ostoa ja voin ensi kertaa vuosiin viedä ensi kesänä esim. lapseni lomalle ulkomaille.
Työttömyyden ja työn välinen valinta ei ole mikään taloudellinen kysymys. Se on valinta oman elämänsä hallitsemisen ja tahdottoman ajelehtimisen välillä.
Minua hymyilyttää ap:n uho. Edessä on alistuminen erilaisille aktivointitoimenpiteille, sen jälkeen kuntouttava työtoiminta. Nyt hän uhoaa, ettei häntä liikuta, vaikka tukia alennettaisiin, mutta kyllä se ennemmin tai myöhemmin alkaa liikuttaa. Sitten se vasta liikuttaakin, kun tulee sairauksia tai vammoja. Lycka till sinne terveydenhoidon jonoihin. Toivottavasti asut kunnassa, jossa vielä pääsee kolmen vuoden välein hammaslääkäriin julkiselle sektorille, tosin siitäkin tulee pian historiaa.
Nyt sinulla on katto päällä mutta entäs kun vuokrat taas nousevat? VVO myi jo ison osan asuntokannastaan Y-Säätiölle ja vaikka mukamas sosiaalinen asuminen jatkuu, niin yllätyksiä on luvassa. Kaupungeilla ei ole pitkään varaa pitää omia vuokra-asuntoja, ne ulkoistetaan kuten muutkin julkiset palvelut.
Elämme mielenkiintoisia aikoja, tulet vielä huomaamaan.
Vierailija kirjoitti:
ap. edelleen on Suomessa paljon hanttihommia, joista ahkera voi helposti tienata n. 30.000 - 40.000e/vuosi.
Nyt vaan työnsyrjään kiinni!
Ja höpöhöpö. Suomessa on kyllä paljon duunaritöitä, josta voi tienata 30-40k vuodessa mutta niihin ei tosiaankaan työllisty pitkäaikaistyötön ammattikouluttamaton 30v vuotias av-käyttäjä.
Menisin heti töihin, jos joku palkkaisi ikäiseni 55vuotiaan naisen.
Vierailija kirjoitti:
Menisin heti töihin, jos joku palkkaisi ikäiseni 55vuotiaan naisen.
Meille palkattiin viimeksi pari vuotta sitten 56- ja 54-vuotiaat naiset. Asiantuntijatehtäviin, yksityinen sektori. Itse olen nyt 55-vuotias ja sopimukseni vakinaistettiin vuoden alussa.
Työnantajien pitäisi maksaa kunnon palkkoja, niin tällaista ongelmaa ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ratkaistu, ryhdyt yrittäjiksi ja maksat työntekijöillesi tuplapalkan. Etkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ratkaistu, ryhdyt yrittäjiksi ja maksat työntekijöillesi tuplapalkan. Etkö?
Pitääkö kaikki vetää överiksi? Eihän tässä kukaan mistään tuplapalkasta ole puhunut. Vaan sellaisesta palkasta jolla elää ja tulee toimeen.
On kyllä valaisevaa tarkistaa oma työeläkeote.
Minulla ikää 47v. Työaikaa siis vielä noin 20 vuotta...
Sinulle on karttunut eläkettä yhteensä 1 235,40 e/kk.
Arvioitu alin vanhuuseläkeikäsi on 65v 8kk, ja arvioitu eläke tässä iässä on 2 381,17 e/kk.
Arvioitu vanhuuseläke 1.8.2038 alkaen (67v 8kk) 2 742,93 e/kk
Sinulle karttuu eläkettä 70-vuotiaaksi saakka, ja arvioitu eläke tässä iässä on 3 194,46 e/kk.
En tosin meinaa 7-kymmpiseksi töissä olla :-o
Ja vapaaehtoisia eläkevakuutuksia on siten, että niitä saa nostaa 58-65 vuotiaana, jos sitten säätöjen kanssa pärjäisi siten, että voisi jäädä pois töistä noin 60-vuotiaana.
Hyvä keskustelu. Minä taas kävin äsken työkkärissä, ja siellä koitettiin varovaisesti ehdotella työkokeiluja...Tiesin kuitenkin olla heti jyrkkänä kielteisesti niitä kohtaan, koska tiedän minkälaista kusetusta ne ovat. Minähän en mihinkään orjatyöhön mene hyväksikäyttäjäkapitalisteille.
Sitten katsottiin ihan oikeita työpaikkoja: Palkat 1100-1400e/kk. Tässä vaiheessa mielessäni nauroin itseni ulos koko byrokraattisesta paskalaitoksesta, mutta ulospäin esitin kuuliaista ja nöyrää työnhakijaa. Hieman hienovaraisemmin kieltäydyin noista paikoista muihin syihin vedoten.
Ei kyllä yllättänyt nuo edelliset asiat, kun olen työkkärissä aiemminkin asioinut. Mutta noi käynnit on velvoittavia. Kuitenkin hyvä lopputulos kun ei saaneet mua orjatyöhön tälläkään kertaa =)
Eikä käyntejä onneksi kovin usein ole...ehkä kerran tai pari vuodessa.
Järkyttävää lukea, että joku vapaaehtoisesti haluaa olla yhteiskunnan elätettävänä koko ikänsä. En ymmärrä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää lukea, että joku vapaaehtoisesti haluaa olla yhteiskunnan elätettävänä koko ikänsä. En ymmärrä lainkaan.
Miksi eivät olisi, jos työssäkäynti huonontaa taloudellista tilannetta verrattuna työttömänä olemiseen?
Vierailija kirjoitti:
mee töihin. luuseri pummi
Onko sinulla tarjota työtä kohtuupalkalla?
Jos ei, niin ei ole varaa sanoa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten vielä ihmetellään kun kaikkia tukia vähennetään ja töihin "pakotetaan"
Nooh sitä saa mitä tilaa....
Tukia ei vähennetä
Itse olin aikalailla samassa tilanteessa, paitsi että minulla ei ollut edes sitä ylioppilastutkintoa. Sain vähän huonot pelikortit käteeni jo lapsuudessa, ja lopulta olin vuosia työttömänä/työkyvyttömyyseläkkeellä mt-ongelmien takia. Täytin kolmekymmentä, kun vihdoin tajusin että haluan elämältäni enemmän kuin masentavan itsemurha-yksiön, riippuvaisuuden tuista sekä ainaisen köyhyyden. Välillä toki osallistuen erilaisiin kuntouttaviin toimenpiteisiin, jotka suoraan sanoen olivat aika pointitonta ilmaistyövoiman käyttöä. Ja tajusin että ainoa joka voi vaikuttaa kohtalooni on minä itse. Lisäksi tämä hyvinvointivaltion kurjistuminen on tullut aika selväksi viimeisen 10-vuoden aikana, ja on aika todennäköistä että tulonsiirrot nykyisenkaltaisina tulevat rapistumaan ja siirrymme kohti yhä suurempia tuloeroja.
Päätin mennä opiskelemaan, ja se oli kyllä järkevin päätös minkä olen tehnyt. Nyt elämä on aivan erilaista: siisti sisätyö, oma asunto (joka ei ole 17 neliön yksiö), lomailu ulkoimailla silloin tällöin eikä tarvitse stressata jatkuvasti rahan riittämisestä.
Kannattaa ihan oikeasti miettiä pitkällä tähtäimella ap!