Miksi menisin töihin?
"Tienan" noin 1400e kuussa kun vuokrani + sähkölasku yms. maksetaan ja saan toimeentulotukea
Olen nyt 32-vuotias. Olen ollut lähes koko ikäni työtön, ja eläkekertymäni on tällä hetkellä 5 euroa.
Realistinen palkka jota voisin saada, olisi 1100-1600 euroa bruttona (Edellisen kerran sain 1200e/kk). 1600 eurosta netto olisi sama kuin mitä nyt saan tukia, joten taloudellinen tilanteni ei parannu. Se vain huononisi, koska kulutan enemmän energiaa, ja työmatkat syövät rahaa. Lisäksi tarvitsisin uusia vaatteita jne jne.
Puhumattakaan menetetystä vapaudesta.
Yleisin huolestuneisuuden aihe tilanteestani kuuluu näin: "et tule saamaan eläkettä ja joudut kituuttamaan"
Suomessa on minimieläkkeenä 775e/kk. Tämän saavat kaikki, joilla ei muuta eläkettä oli, tai se jää tuon alle.
Kävin laskemassa paljonko saisin eläkettä jos huomenna työllistyisin tuolla 1600e/kk palkalla, ja olisin töissä täysin katkeamatta 67-vuotiaaksi asti...Saisin kerrytettyä eläkkeeni 757 euroon.
Eli saman eläkkeen saan joka tapauksessa vaikka en päivääkää tekisi töitä.
Uhraisin siis suuren osan ajastani, mahdollisuuden harrastaa ja huonossa lykyssä terveyteni aivan turhaan.
Kommentit (96)
Olen tajunnut saman kuin AP, enkä tämän määräaikaisuuden jälkeen aio enää hakea jatkoa nykyisestä paikasta tai muualtakaan. Opettelisivat maksamaan kunnon palkkoja
Suuri halveksunta ap:tä kohtaan. Kuinka kehtaa tulla rehvastelemaan tälle palstalle, että elää täysin tukien varassa eli hänestä ei ole mitään hyötyä yhteiskunnalle. Tämä on kovaa tekstiä, mutta täysin totta. Suomen yhteiskunta kaatuisi, jos yleinen mielipide olisi ap:n kaltainen. Kyllä tuon ikäisellä ihmisellä pitäisi olla enemmän halua huolehtia omasta elämästään. Ja tosiaan muutaman kymmenen vuoden päästä takuueläkkeenkin saaminen voi olla vaarassa.
Tienaan yli 3500 € bruttona kuukaudessa ja teen töitä varastossa johon ei vaadita MITÄÄN aikaisempaa kokemusta tai koulutusta. Siinä on mukana siis kaikki lisät. Kyllä mä ainakin mielummin käyn töissä tällä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Jooh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huohhh kirjoitti:
Että korpeaa lukea heti aamusta tällasta huonosti nukutun yön jälkeen, ja valmistautuessa 10 tunnin vuoroon paskaduunissani...Mitä jos minäkin päättäisin jäädä vain kotiin? Mitä jos kaikki muutkin päättäisivät??? Kuka sitten maksaisi veroja? Niistä sun tukeskin saadaan
Huolestuttaako sua oikeasti ne verot ja että maksat ne? Miten sut on aivopesty? Jos olisi pimeitä töitä, niin tekisin pelkästään niitä. Mun palkasta ei tarvi mitään veroja maksella ja ei kiinnosta vaikka kukaan ei maksaisi, koska joku maksaa aina.
Just tollasten välistävetäjien takia tää maa on kohta konkurssissa! Etkö edes häpeä???
En. Ei sitten minkäänlaisia omantunnon tuskia.
Miksi valtion pitää kustantaa elämisesi? Mistä luulet valtion saavan rahaa julkisiin palveluihin, jos ei verotuloista? Muakin korpeaa, kun toiset on valmiita ottamaan kaiken ja kutsuvat sitä oikeudekseen, mutta mitään velvollisuuksia ei suostuta kantamaan. Kuinkahan sä olisit pärjännyt sota-aikana?
Ei Suomella ole kultapataa sateenkaaren päässä..
Tämän takia aktiivimalli on saatava vauhdilla käyntiin
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia aktiivimalli on saatava vauhdilla käyntiin
Sen takia, kun Kokoomuksen ja Sinisten idioottiprovoilut menevät joihinkin tolvanoihin täydestä, tarvitaan aktiivimalli?
No en oikeasti usko, että yksikään noista kommenteista, joissa ap:n viesti otetaan todesta, olisi aito. En vain usko, että ihmiset olisivat niin yksinkertaisia. Älkää tekään siellä kokkaritoimistolla viitsikö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis aio opiskella mihinkään ammattiin? Luuletko, että nykyään vain 16-25 -vuotiaat saavat hankkia ammatillisen koulutuksen ja sen jälkeen se mahdollisuus on evätty kaikilta? Ns. elinikäinen oppiminen -käsite lanseerattiin jo muutama vuosikymmen sitten. Mun isotäti hankki maisterin paperit 80-vuotiaana. Tosin vain omaksi ilokseen...
Opiskelisin kyllä todella mielelläni jos vain pääsisin sisään hakemiini kouluihin.
-AP-
Siinäkin on sama homma kaikilla, joko lukee pääsykokeisiin tai sitten parantaa niitä lukioarvosanoja kylliksi. Voittaa sisällöllisesti pelkän kattoon syljeskelyn. Ei muillekaan sitä opiskelupaikkaa tuoda kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä koe mitään moraalista velvoitetta elättää itsesi? Tavallaan laitat toiset ihmiset elättämään itsensä väkisin. Joukossa on paljon sellaisia, joilla on todella pienet tulot paskatyössä ja koet, että heidän pitää sitä tehdä, mutta sinun ei. Ja kuten joku hyvin tuolla aiemmin kysyi, niin mehän voitaisiin kaikki jäädä aamulla makaamaan. Sitä paitsi en olisi lainkaan varma, että nuorena ihmisenä kannattaa laskea sen varaan, että saa aikanaan takuueläkettä tai edes sosiaalitukia tällä tasolla koko ikäänsä. Mä en laskisi sen varaan. Sen verran kovaa puhetta on nykyään ja meidän yhteiskunnan rahoituspohja on heikkenemässä juuri liian suuren elättilauman takia. Siksi jokaisen kannattaa miettiä nyt itse sitä, miten varmistaa sen oman kelvollisen elämänsä 10, 20 tai 40 vuoden päästä. Ainoa tapa on ylläpitää työkykyä, koska loppujen lopuksi työ on ainoa tapa elättää itsensä vaikeammassakin olosuhteissa. Pahimmillaan se menee siihen, että minimipalkat laskee todella alas ja sen jälkeen ihmisillä onkin täysityöllisyys, mutta osa porukasta tekee töitä sellaisella palkalla, jonka saa tällä hetkellä tukina. Tuet taas on vielä alempana. En toivo tätä, mutta tähän suuntaan ollaan menossa. Esimerkiksi oma asunto tuilla voi olla 20 vuoden päästä vitsi, solukämpät jyrää.
Kyllähän minä koen moraalisen velvoitteen, mutta järjen ääni on suurempi.
Se pistää miettimään jos työstä jää rahallisesti tappiolle, menettää ajastaan joka arkipäivä 9h, mahdollisesti terveytensä pidemmän päälle (olen ollut hetken tällaisessa duunissa) verrattuna työttömänä olemiseen.
Kai sä tiedät, että työttömyys on yksi iso riskitekijä sairastumiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä koe mitään moraalista velvoitetta elättää itsesi? Tavallaan laitat toiset ihmiset elättämään itsensä väkisin. Joukossa on paljon sellaisia, joilla on todella pienet tulot paskatyössä ja koet, että heidän pitää sitä tehdä, mutta sinun ei. Ja kuten joku hyvin tuolla aiemmin kysyi, niin mehän voitaisiin kaikki jäädä aamulla makaamaan. Sitä paitsi en olisi lainkaan varma, että nuorena ihmisenä kannattaa laskea sen varaan, että saa aikanaan takuueläkettä tai edes sosiaalitukia tällä tasolla koko ikäänsä. Mä en laskisi sen varaan. Sen verran kovaa puhetta on nykyään ja meidän yhteiskunnan rahoituspohja on heikkenemässä juuri liian suuren elättilauman takia. Siksi jokaisen kannattaa miettiä nyt itse sitä, miten varmistaa sen oman kelvollisen elämänsä 10, 20 tai 40 vuoden päästä. Ainoa tapa on ylläpitää työkykyä, koska loppujen lopuksi työ on ainoa tapa elättää itsensä vaikeammassakin olosuhteissa. Pahimmillaan se menee siihen, että minimipalkat laskee todella alas ja sen jälkeen ihmisillä onkin täysityöllisyys, mutta osa porukasta tekee töitä sellaisella palkalla, jonka saa tällä hetkellä tukina. Tuet taas on vielä alempana. En toivo tätä, mutta tähän suuntaan ollaan menossa. Esimerkiksi oma asunto tuilla voi olla 20 vuoden päästä vitsi, solukämpät jyrää.
Kyllähän minä koen moraalisen velvoitteen, mutta järjen ääni on suurempi.
Se pistää miettimään jos työstä jää rahallisesti tappiolle, menettää ajastaan joka arkipäivä 9h, mahdollisesti terveytensä pidemmän päälle (olen ollut hetken tällaisessa duunissa) verrattuna työttömänä olemiseen.Kai sä tiedät, että työttömyys on yksi iso riskitekijä sairastumiselle?
Se on riski siksi, koska niin moni alkoholisoituu/masentuu/stressaa/younameit itsensä sairaaksi kun jää työttömäksi.
Minä olen sopeutunut tähän tilanteeseen, eikä minulla ole päihde -tai muita ongelmia. Harrastan liikuntaa, ja minulla on muitakin harrastuksia sekä aktiviteettia.
En siis kuulu tähän "riskiryhmään".
-AP-
Luuletko oikeasti että saat pitää kaksiosi loputtomiin muiden rahoittamana? Ne säästöt toimeentulotuesta on pieniä, ja vastapainoksi elämä sitten on sellaista kituuttamista, ettei ole elämisen arvoista. Käteinen raha on poistumassa, sitten ei auta se piironginlaatikon säästökään, kontrolli tiukkenee koko ajan.
Jos ikää olisi 55 sanoisin toisin, mutta saatat elää vielä 60 v, josta lopun selvästi köyhemmin kuin nyt. Siihen malliin kun terveydenhuoltoa rukataan, luultavasti 20 v päästä lääkäriin pääsee ne jotka joko on töissä, tai joilla on omaa rahaa kunnolla. Köyhänä ja kipeänä ei ole kiva elää.
Olet nyt siinä iässä että ellet parin vuoden sisään muuta elämääsi, et myöhemmin enää pysty muuttamaan, ikärasismi tekee sen ettei enää saa töitä vaikka onnistuisi opiskelemaan hyvänkin ammatin.
Kannattaa miettiä hiukan pidemmälle kun nykyhetkeä.
Miksi ihmeessä minun pitäisi elättää lusmut, jotka eivät halua ottaa elämästään vastuuta, vaan sysäävät ne muille? Ei valtio ole mikään raha-automaatti, josta riittää annettavaa kaikille haluaville - me veronmaksajat pidämme yllä valtion kassasta omalta osaltamme enkä ainakaan minä halua lahjoittaa rahaani niille, joilla ei ole mitään mielenkiintoa osallistua yhteisiin menoihin - ja niitähän on... koulut, kirjastot, terveydenhuolto, vanhustenhuolto, infrastruktuurit jne jne.. eli kyllä nuo tietkin valaistuksineen, jossa nämä vastuuttomat kulkevat pidetään yllä verovaroin.. hävetkää lusmut ja ottakaa se vastuu itsestänne. Ei valtion tehtävänä ole ketään ylläpitää - se on kuulkaa ihan päinvastoin. Ja sen valtion muodostamme me kansalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko oikeasti että saat pitää kaksiosi loputtomiin muiden rahoittamana? Ne säästöt toimeentulotuesta on pieniä, ja vastapainoksi elämä sitten on sellaista kituuttamista, ettei ole elämisen arvoista. Käteinen raha on poistumassa, sitten ei auta se piironginlaatikon säästökään, kontrolli tiukkenee koko ajan.
Jos ikää olisi 55 sanoisin toisin, mutta saatat elää vielä 60 v, josta lopun selvästi köyhemmin kuin nyt. Siihen malliin kun terveydenhuoltoa rukataan, luultavasti 20 v päästä lääkäriin pääsee ne jotka joko on töissä, tai joilla on omaa rahaa kunnolla. Köyhänä ja kipeänä ei ole kiva elää.
Olet nyt siinä iässä että ellet parin vuoden sisään muuta elämääsi, et myöhemmin enää pysty muuttamaan, ikärasismi tekee sen ettei enää saa töitä vaikka onnistuisi opiskelemaan hyvänkin ammatin.
Jää nähtäväksi saanko pitää vai en ja kuinka pitkään.
Miten voin opiskella jos en pääse kouluun sisään?
Kyllä minä tulevaisuutta mietinkin aika usein, mutta on mentävä niillä korteilla jotka on jaettu.
Jokainen joka ei ole työelämässä työikäisenä tai muuten hyvin rikas on riskiryhmässä. Kun sairastuu, huomaa että hoitoa saavat julkisella nytkin käytännössä vain työssäkäyvät. Jatkossa tilanne tulee huononemaan.
Tämä taitaa olla provo, mutta kyllä näin lyhytnäköisiä ihmisiä on.
Ylipäätään nuorena vähän kaikilla on rahasta tiukkaa eikä asia haittaa, sitten kun muilla on maksetut asunnot ja autot ja yhä elää sillä minimitoimeentulolla, huomaa että jää lähes kaiken kivan tekemisen ulkopuolelle. Ja sitten on jo myöhäistä, ilman työkokemusta pääsee töihin matalapalkka-alalle, muttei enää muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voin opiskella jos en pääse kouluun sisään?Kyllä minä tulevaisuutta mietinkin aika usein, mutta on mentävä niillä korteilla jotka on jaettu.
Ihan korteista riippumatta, kukin rakentaa tulevaisuutensa itse.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka ei ole työelämässä työikäisenä tai muuten hyvin rikas on riskiryhmässä. Kun sairastuu, huomaa että hoitoa saavat julkisella nytkin käytännössä vain työssäkäyvät. Jatkossa tilanne tulee huononemaan.
Tämä taitaa olla provo, mutta kyllä näin lyhytnäköisiä ihmisiä on.
Ylipäätään nuorena vähän kaikilla on rahasta tiukkaa eikä asia haittaa, sitten kun muilla on maksetut asunnot ja autot ja yhä elää sillä minimitoimeentulolla, huomaa että jää lähes kaiken kivan tekemisen ulkopuolelle. Ja sitten on jo myöhäistä, ilman työkokemusta pääsee töihin matalapalkka-alalle, muttei enää muuhun.
Tämähän tässä nimen omaan on ongelmana myös nyt; Pääsen heikosti töihin vain matalimmin palkatuihin paikkoihin. Niillä palkoilla kyllä pysyy hengissä, mutta ei elä.
Ei puhettakaan asunnon ostamisesta, perheen perustamisesta, lomamatkoista tai muusta mukavasta.
Samanlaista, tai jopa heikompaa kädestä suuhun elämistä kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voin opiskella jos en pääse kouluun sisään?Kyllä minä tulevaisuutta mietinkin aika usein, mutta on mentävä niillä korteilla jotka on jaettu.
Ihan korteista riippumatta, kukin rakentaa tulevaisuutensa itse.
Löytyykö pokkaa käydä sanomassa tuo Burundissa nälkiintyvälle lapselle?
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten vielä ihmetellään kun kaikkia tukia vähennetään ja töihin "pakotetaan"
Nooh sitä saa mitä tilaa....
Ja kertokaa nyt sieltä hallitusrivien provojoukoista, mikä on seuraava kyykytyssuunnitelmanne, jonka takia näitä typeriä ketjuja pitää aloitella.
Eikö Iltaroskat enää julkaise tarpeeksi pyytämiänne "köyhä haluaa loisia" -tarinoita?
Miten tekevät ne jotka pääsevät haluamiinsa kouluihin? Panostavat enemmän koulutuspaikan saamiseen.
Jokuko ei hiffaa vielä aktiivimallistakaan, että tukia tullaan leikkaamaan pala palalta, tasolle solukämppä ja kaurapuuro? Ei sen mallin ole tarkoitus aktivoida, tarkoitus on leikata tukia.
Hiljalleen eläminen kallistuu, mutta tuet jäävät jälkeen. Kunnes ollaan lähellä sitä tasoa mitä muualla maailmassa on, ei mitään ilmaisia terveydenhuoltoja ja kaksioita.
Luitko edes aloitusviestiä, muista puhumattakaan?