Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi menisin töihin?

Onnellinen työtön
12.03.2018 |

"Tienan" noin 1400e kuussa kun vuokrani + sähkölasku yms. maksetaan ja saan toimeentulotukea

Olen nyt 32-vuotias. Olen ollut lähes koko ikäni työtön, ja eläkekertymäni on tällä hetkellä 5 euroa.

Realistinen palkka jota voisin saada, olisi 1100-1600 euroa bruttona (Edellisen kerran sain 1200e/kk). 1600 eurosta netto olisi sama kuin mitä nyt saan tukia, joten taloudellinen tilanteni ei parannu. Se vain huononisi, koska kulutan enemmän energiaa, ja työmatkat syövät rahaa. Lisäksi tarvitsisin uusia vaatteita jne jne.
Puhumattakaan menetetystä vapaudesta.

Yleisin huolestuneisuuden aihe tilanteestani kuuluu näin: "et tule saamaan eläkettä ja joudut kituuttamaan"

Suomessa on minimieläkkeenä 775e/kk. Tämän saavat kaikki, joilla ei muuta eläkettä oli, tai se jää tuon alle.
Kävin laskemassa paljonko saisin eläkettä jos huomenna työllistyisin tuolla 1600e/kk palkalla, ja olisin töissä täysin katkeamatta 67-vuotiaaksi asti...Saisin kerrytettyä eläkkeeni 757 euroon.

Eli saman eläkkeen saan joka tapauksessa vaikka en päivääkää tekisi töitä.
Uhraisin siis suuren osan ajastani, mahdollisuuden harrastaa ja huonossa lykyssä terveyteni aivan turhaan.

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten vielä ihmetellään kun kaikkia tukia vähennetään ja töihin "pakotetaan"

Nooh sitä saa mitä tilaa....

Ja kertokaa nyt sieltä hallitusrivien provojoukoista, mikä on seuraava kyykytyssuunnitelmanne, jonka takia näitä typeriä ketjuja pitää aloitella.

Eikö Iltaroskat enää julkaise tarpeeksi pyytämiänne "köyhä haluaa loisia" -tarinoita?

En ole hallituksen palkkalistoilla.

-AP-

Vierailija
62/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetko olevasi vapaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko oikeasti että saat pitää kaksiosi loputtomiin muiden rahoittamana? Ne säästöt toimeentulotuesta on pieniä, ja vastapainoksi elämä sitten on sellaista kituuttamista, ettei ole elämisen arvoista. Käteinen raha on poistumassa, sitten ei auta se piironginlaatikon säästökään, kontrolli tiukkenee koko ajan.

Jos ikää olisi 55 sanoisin toisin, mutta saatat elää vielä 60 v, josta lopun selvästi köyhemmin kuin nyt. Siihen malliin kun terveydenhuoltoa rukataan, luultavasti 20 v päästä lääkäriin pääsee ne jotka joko on töissä, tai joilla on omaa rahaa kunnolla. Köyhänä ja kipeänä ei ole kiva elää.

Olet nyt siinä iässä että ellet parin vuoden sisään muuta elämääsi, et myöhemmin enää pysty muuttamaan, ikärasismi tekee sen ettei enää saa töitä vaikka onnistuisi opiskelemaan hyvänkin ammatin.

Kannattaa miettiä hiukan pidemmälle kun nykyhetkeä.

Jää nähtäväksi saanko pitää vai en ja kuinka pitkään.

Miten voin opiskella jos en pääse kouluun sisään?

Kyllä minä tulevaisuutta mietinkin aika usein, mutta on mentävä niillä korteilla jotka on jaettu.

Ihan korteista riippumatta, kukin rakentaa tulevaisuutensa itse.

Löytyykö pokkaa käydä sanomassa tuo Burundissa nälkiintyvälle lapselle?

Nälkiinnytkö sinä Burundissa? Suomessa voi opiskella ja parantaa niitä omia korttejaan.

Vielä toistaiseksi, hiljalleen opintotukikin pienenee, on pienentynyt paljon vaikka siitä ajasta kun itse opiskelin siinä 15 v sitten. Meillä ei ollut kesällä tulorajoja lainkaan, eli ahkera saattoi tienata kesällä hyvin. Nyt ei enää onnistu, ja toisin kun ennen, valvonta on tiukkaa.

Vierailija
64/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko oikeasti että saat pitää kaksiosi loputtomiin muiden rahoittamana? Ne säästöt toimeentulotuesta on pieniä, ja vastapainoksi elämä sitten on sellaista kituuttamista, ettei ole elämisen arvoista. Käteinen raha on poistumassa, sitten ei auta se piironginlaatikon säästökään, kontrolli tiukkenee koko ajan.

Jos ikää olisi 55 sanoisin toisin, mutta saatat elää vielä 60 v, josta lopun selvästi köyhemmin kuin nyt. Siihen malliin kun terveydenhuoltoa rukataan, luultavasti 20 v päästä lääkäriin pääsee ne jotka joko on töissä, tai joilla on omaa rahaa kunnolla. Köyhänä ja kipeänä ei ole kiva elää.

Olet nyt siinä iässä että ellet parin vuoden sisään muuta elämääsi, et myöhemmin enää pysty muuttamaan, ikärasismi tekee sen ettei enää saa töitä vaikka onnistuisi opiskelemaan hyvänkin ammatin.

Kannattaa miettiä hiukan pidemmälle kun nykyhetkeä.

Jää nähtäväksi saanko pitää vai en ja kuinka pitkään.

Miten voin opiskella jos en pääse kouluun sisään?

Kyllä minä tulevaisuutta mietinkin aika usein, mutta on mentävä niillä korteilla jotka on jaettu.

Ihan korteista riippumatta, kukin rakentaa tulevaisuutensa itse.

Löytyykö pokkaa käydä sanomassa tuo Burundissa nälkiintyvälle lapselle?

Nälkiinnytkö sinä Burundissa? Suomessa voi opiskella ja parantaa niitä omia korttejaan.

Vielä toistaiseksi, hiljalleen opintotukikin pienenee, on pienentynyt paljon vaikka siitä ajasta kun itse opiskelin siinä 15 v sitten. Meillä ei ollut kesällä tulorajoja lainkaan, eli ahkera saattoi tienata kesällä hyvin. Nyt ei enää onnistu, ja toisin kun ennen, valvonta on tiukkaa.

Montako kertaa se pitää tässä sanoa ennen kuin menee jakeluun: Minä en ole päässyt opiskelemaan!

-AP-

Vierailija
65/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vaikka et ole päässyt opiskelemaan, et voi elää loppuelämääsi toisten verovaroilla. Eikö se käy jo kunnian ja omatunnon päälle? Heräät joku aamu päivään, jona et tee mitään toisten hyväksi. En ymmärrä, miten voi olla onnellinen osallistumatta tämän yhteiskunnan ylläpitoon? Kyllä tekevälle ja aloitekykyiselle ihmiselle töitä löytyy.

Vierailija
66/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, vaikka et ole päässyt opiskelemaan, et voi elää loppuelämääsi toisten verovaroilla. Eikö se käy jo kunnian ja omatunnon päälle? Heräät joku aamu päivään, jona et tee mitään toisten hyväksi. En ymmärrä, miten voi olla onnellinen osallistumatta tämän yhteiskunnan ylläpitoon? Kyllä tekevälle ja aloitekykyiselle ihmiselle töitä löytyy.

Löytyy töitä joista jää miinukselle rahallisestikin nykytilanteeseen verrattuna.

-AP-

Vierailija
67/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, opiskelemaan voi hakea uudelleen, ihan niin monta kertaa että pääsee.

On huono provo.

Vierailija
68/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnetko olevasi vapaa?

En, mutta en kuitenkaan tunne olevani vankikaan.

-AP-

Vierailija
69/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, opiskelemaan voi hakea uudelleen, ihan niin monta kertaa että pääsee.

On huono provo.

Jos jaksaisit lukea viestini tässä keskustelussa, olisit jättänyt tämän kirjoittamatta.

Mulle itselleni tulee fiilis että muut täällä provoaa kun saa samoja asioita toistella moneen kertaan.

-AP-

Vierailija
70/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstamode jää vielä julkisesti kiinni

Vierailija
71/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalitukia vielä leikataan. Ei voi luottaa, että koko elämä maksetaan yhteiskunnan taholta. Tuo on hyvä asenne, ettei tyydy pieneen palkkaan. Kannattaa hakea töihin, joissa voi itse vaikuttaa palkkaansa. Voit myös opiskella ja hankkia enemmän osaamista. Siitä maksetaan, mitä tuota osaamisella työnantajalle.

Vierailija
72/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalitukia vielä leikataan. Ei voi luottaa, että koko elämä maksetaan yhteiskunnan taholta. Tuo on hyvä asenne, ettei tyydy pieneen palkkaan. Kannattaa hakea töihin, joissa voi itse vaikuttaa palkkaansa. Voit myös opiskella ja hankkia enemmän osaamista. Siitä maksetaan, mitä tuota osaamisella työnantajalle.

En ole päässyt opiskelemaan.

-AP-

Vierailija
73/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-AP-

yhyy! ja nyt et tiedä että voit yhä hakea?

Vierailija
74/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIkä on syy, että et ole päässyt opiskelemaan, vaikka olet hakenut noin 15 kertaa? Onko kyse älyn vai taidon puutteesta? Vaikea arvioida, kun ei tiedä, mille aloille olet pyrkinyt. Kyllä on ihan oma vikasi, kun tuollaisena yhteiskunnan elättinä surffailet.

Vierailija
75/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-AP-

yhyy! ja nyt et tiedä että voit yhä hakea?

Kyllä, aion edelleen hakea. En vain oikein usko mahdollisuuksiini, koska ei ole tähänkään mennessä tärpännyt.

-AP-

Vierailija
76/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIkä on syy, että et ole päässyt opiskelemaan, vaikka olet hakenut noin 15 kertaa? Onko kyse älyn vai taidon puutteesta? Vaikea arvioida, kun ei tiedä, mille aloille olet pyrkinyt. Kyllä on ihan oma vikasi, kun tuollaisena yhteiskunnan elättinä surffailet.

Luultavasti molempien puute syynä.

-AP-

Vierailija
77/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti monella menee terveys nykypäivän hektisessä työelämässä. Se on harmillinen fakta. Vain yrityksen voitot ja julkisen sektorin säästöt tärkeitä - työhyvinvoinnista ja terveydestä viis. Kauhean raskasta on työssä käynti ja kyllä siitä jonkinlainen katkeruus tulee, kun joku pääsee samoille rahoille helpommalla. Mutta eipä se kuulosta olevan herkkua pitkäaikaisyöttömän ystävän elämäkään: itsetunto romuna, uhkana täydellinen passivoituminen. Vaan eipä tässä muuta, kun Burana mahaan, että pystyy kipeän kropan kanssa vetämään seuraavat 10h töitä, heippa!

Vierailija
78/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on vaikea etsiä koulutusta koska ei ole ammattikoulussa alaa johon haluaisin ryhtyä eikä älyni varmaan edes riittäisi...lähin olisi jossain 500km päässä, mutta itse tulisin hulluksi isommassa kaupungissa... koska olen asunut metsässä pikkukylässä pohjoisessa lähes 30 vuotta 4 lapsen ja miehen kanssa.

Vierailija
79/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jooh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huohhh kirjoitti:

Että korpeaa lukea heti aamusta tällasta huonosti nukutun yön jälkeen, ja valmistautuessa 10 tunnin vuoroon paskaduunissani...Mitä jos minäkin päättäisin jäädä vain kotiin? Mitä jos kaikki muutkin päättäisivät??? Kuka sitten maksaisi veroja? Niistä sun tukeskin saadaan

Huolestuttaako sua oikeasti ne verot ja että maksat ne? Miten sut on aivopesty? Jos olisi pimeitä töitä, niin tekisin pelkästään niitä. Mun palkasta ei tarvi mitään veroja maksella ja ei kiinnosta vaikka kukaan ei maksaisi, koska joku maksaa aina.

Just tollasten välistävetäjien takia tää maa on kohta konkurssissa! Etkö edes häpeä???

En. Ei sitten minkäänlaisia omantunnon tuskia.

Miksi valtion pitää kustantaa elämisesi? Mistä luulet valtion saavan rahaa julkisiin palveluihin, jos ei verotuloista? Muakin korpeaa, kun toiset on valmiita ottamaan kaiken ja kutsuvat sitä oikeudekseen, mutta mitään velvollisuuksia ei suostuta kantamaan. Kuinkahan sä olisit pärjännyt sota-aikana?

Ei Suomella ole kultapataa sateenkaaren päässä..

Evvk.

Enköhän ole jo omien etujeni edestä sinne verokirstuun rahojani kaatanut.

Vierailija
80/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up