Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi menisin töihin?

Onnellinen työtön
12.03.2018 |

"Tienan" noin 1400e kuussa kun vuokrani + sähkölasku yms. maksetaan ja saan toimeentulotukea

Olen nyt 32-vuotias. Olen ollut lähes koko ikäni työtön, ja eläkekertymäni on tällä hetkellä 5 euroa.

Realistinen palkka jota voisin saada, olisi 1100-1600 euroa bruttona (Edellisen kerran sain 1200e/kk). 1600 eurosta netto olisi sama kuin mitä nyt saan tukia, joten taloudellinen tilanteni ei parannu. Se vain huononisi, koska kulutan enemmän energiaa, ja työmatkat syövät rahaa. Lisäksi tarvitsisin uusia vaatteita jne jne.
Puhumattakaan menetetystä vapaudesta.

Yleisin huolestuneisuuden aihe tilanteestani kuuluu näin: "et tule saamaan eläkettä ja joudut kituuttamaan"

Suomessa on minimieläkkeenä 775e/kk. Tämän saavat kaikki, joilla ei muuta eläkettä oli, tai se jää tuon alle.
Kävin laskemassa paljonko saisin eläkettä jos huomenna työllistyisin tuolla 1600e/kk palkalla, ja olisin töissä täysin katkeamatta 67-vuotiaaksi asti...Saisin kerrytettyä eläkkeeni 757 euroon.

Eli saman eläkkeen saan joka tapauksessa vaikka en päivääkää tekisi töitä.
Uhraisin siis suuren osan ajastani, mahdollisuuden harrastaa ja huonossa lykyssä terveyteni aivan turhaan.

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et saisi enempää kuin 1600e?

Mitä olet tähän asti sitten tehnyt, jos jo 32v ilman työkokemusta?

Vierailija
2/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että korpeaa lukea heti aamusta tällasta huonosti nukutun yön jälkeen, ja valmistautuessa 10 tunnin vuoroon paskaduunissani...Mitä jos minäkin päättäisin jäädä vain kotiin? Mitä jos kaikki muutkin päättäisivät??? Kuka sitten maksaisi veroja? Niistä sun tukeskin saadaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huohhh kirjoitti:

Että korpeaa lukea heti aamusta tällasta huonosti nukutun yön jälkeen, ja valmistautuessa 10 tunnin vuoroon paskaduunissani...Mitä jos minäkin päättäisin jäädä vain kotiin? Mitä jos kaikki muutkin päättäisivät??? Kuka sitten maksaisi veroja? Niistä sun tukeskin saadaan

Huolestuttaako sua oikeasti ne verot ja että maksat ne? Miten sut on aivopesty? Jos olisi pimeitä töitä, niin tekisin pelkästään niitä. Mun palkasta ei tarvi mitään veroja maksella ja ei kiinnosta vaikka kukaan ei maksaisi, koska joku maksaa aina.

Vierailija
4/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huohhh kirjoitti:

Voit jäädä työttömäksi jos haluat.

Vierailija
5/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hyväksyn sen, että töitä ei vain riitä kaikille. Helpompi itsellä saada töitä, kun hakijoita on vähemmän. Ihannetilanne olisi olla ainoa hakija, mutta ikinä en ole ollut, vaativaankaan paikkaan. Olen hakenut rohkeasti paikkojakin, jotka ovat yli osaamistason, koska olen niin usein saanut kuitenkin töissä vaativampia tehtäviä, mihin on alunperin palkattu. Minua ei korpea, mutta olen kyllä niillä linjoilla, että jokaisen terveen pitäisi tehdä jotain pientä yleishyödyllistä oman korvauksensa eteen. Samoin sairaat pitäisi päästää eläkkeelle tilastoja rumentamasta. Enkä tarkoita, että vanhustenhoitoa, risujen keräystä tai työkkärin osoittama kurssi, vaan on paljon muutakin, mitä voisi tehdä. Vaikka toimia kaupungilla vapaaehtoisena oppaana turisteille, tehdä eläinsuojelutyötä, toimia nuorten urheiluharrastuksessa mukana tai sitten jotain vaativampaakin, jos on kykyjä ja koulutusta - kuitenkin niin, ettei syö kenenkään leipää.

Vierailija
6/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huohhh kirjoitti:

Huolestuttaako sua oikeasti ne verot ja että maksat ne? Miten sut on aivopesty? Jos olisi pimeitä töitä, niin tekisin pelkästään niitä. Mun palkasta ei tarvi mitään veroja maksella ja ei kiinnosta vaikka kukaan ei maksaisi, koska joku maksaa aina.

Just tollasten välistävetäjien takia tää maa on kohta konkurssissa! Etkö edes häpeä???

Vierailija
7/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 lisää olleensa työtön ja olen tehnyt vapaaehtoistyötä käskemättä sekä työttömänä että muutenkin. Käsityötkin on yksi vapaaehtoistyön muoto, mikä sopii monelle.

Vierailija
8/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelijä223 kirjoitti:

Miksi et saisi enempää kuin 1600e?

Mitä olet tähän asti sitten tehnyt, jos jo 32v ilman työkokemusta?

Pelkkä työllistyminenkin ilman ammattillista koulusta ja työkokemusta on erittäin vaikeaa...minulla on mahdollisuus vain niihin kaikista paskimpiin duuneihin, ja niidenkin saaminen on kiven alla. Palkkaus on näissä töissä huonoa. Olen siis ylioppilas

Olin pitkään masentunut, joka on aiheuttanut syrjäytymisen kierteen sosioekonomisesti. Se on suurin ja alkuperäinen syy.

-AP-

Vierailija
9/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huohhh kirjoitti:

Voit jäädä työttömäksi jos haluat.

Velliperseen puhetta. Jää sinä vain kotisohvalle makaamaan

Vierailija
10/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö päiväsi kaljan kittaamiseen?

Vierailija
11/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huohhh kirjoitti:

Just tollasten välistävetäjien takia tää maa on kohta konkurssissa! Etkö edes häpeä???

En. Ei sitten minkäänlaisia omantunnon tuskia.

Vierailija
12/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luottaisi siihen, että tuon eläkkeen saat sitten, kun olet 67-vuotias.

Vierailija
13/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö päiväsi kaljan kittaamiseen?

En käytä. En edes tykkää kaljasta. Alkoholia nautin juhlissa, tai muuten viikonloppuisin ystävien kanssa illanistujaisissa/baarissa...Aivan kuten muutkin "normaalit" ihmiset.

Minulla ei ole ikinä ollut minkäänlaista päihdeongelmaa.

-AP-

Vierailija
14/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En luottaisi siihen, että tuon eläkkeen saat sitten, kun olet 67-vuotias.

Oletsn että puhut takuueläkkeestä.

Luotatko sitten itse aikanaan saavasi työeläkettä, jos tuollaisia puhut? :D

Vierailija
15/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että työttömyys on umpikuja. Työttömänä sinulla ei ole elämältä mitään muuta odotettavissa kun tuo minimitulo ja köyhä vanhuus. Töissä sinun on mahdollista vaikuttaa elämääsi ja tulevaisuuteesi. Esimerkiksi pyrkiä eteenpäin 1600 € kuukausipalkkaa paremmille tuloille (ja sitä myötä aikanaan eläkkeellekin).

On jotenkin hullua että niin monet eivät tätä ymmärrä.

Vierailija
16/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein se ymmärtämättömyys periytyy, ei nähdä että olisi mahdollista tienata moninkertaisesti tuo, jos vähän panostaisi. Kun lähipiiri on samanlaista lokkia, jo lapsesta tulee se malli että ei kannata mitään tehdä, kun saman saa ilmaiseksi. Joo ihan sen minimin, mutta sillä elämä on aika kituuttamista.

En minäkään ole varma että minulle maksetaan aikanaan se monen tonnin eläke mitä kertymä nyt näyttää, mutta työnteko on tuonut omaisuutta jolla voin itse rahoittaa sitten elämää. Moni jolla on omaisuutta viettää esim ulkomailla lämpimässä pitkiä ajanjaksoja talvisin, kun elämä tulee melkein kaikkialla muualla halvemmaksi. Mutta tukiin sidottu on sidottu siihen yksiöönsä.

Vierailija
17/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et tietenkään mene töihin. Tuo laskutehtävä osoittaa selvästi, ettei se kannata ja sen lisäksi tulee myös työpaikalla menetetty aika. Minusta sinun kannattaa kertoa tuo viesti kaikille ystävillesikin.

Disclaimer: En maksa veroja Suomeen.

Vierailija
18/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi että työttömyys on umpikuja. Työttömänä sinulla ei ole elämältä mitään muuta odotettavissa kun tuo minimitulo ja köyhä vanhuus. Töissä sinun on mahdollista vaikuttaa elämääsi ja tulevaisuuteesi. Esimerkiksi pyrkiä eteenpäin 1600 € kuukausipalkkaa paremmille tuloille (ja sitä myötä aikanaan eläkkeellekin).

On jotenkin hullua että niin monet eivät tätä ymmärrä.

Normaaleissa ja paremmissa duuneissa tuo ehkä toimii osalla.

Yritä kuitenkin ymmärtää, että ei noissa minulle avoimissa töissä ole minkäänlaisia etenemismahdollisuuksia. Eivät ne edes tuo mielenkiintoista sisältöä elämään, vaan yksitoikkoista ja puuduttavaa raatamista. Siksi en näe miten tuo töissä olo ei olisi myös umpikuja.

Taloudellinen tilanteenikin jopa heikkenisi, kuten jo aloituksessa kerroin.

Asuntolainaakaan minun ei ole mitään mahdolisuutta saada...sitä kauttahan monet kerryttävät varallisuuttaan.

-AP-

Vierailija
19/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein se ymmärtämättömyys periytyy, ei nähdä että olisi mahdollista tienata moninkertaisesti tuo, jos vähän panostaisi. Kun lähipiiri on samanlaista lokkia, jo lapsesta tulee se malli että ei kannata mitään tehdä, kun saman saa ilmaiseksi. Joo ihan sen minimin, mutta sillä elämä on aika kituuttamista.

En minäkään ole varma että minulle maksetaan aikanaan se monen tonnin eläke mitä kertymä nyt näyttää, mutta työnteko on tuonut omaisuutta jolla voin itse rahoittaa sitten elämää. Moni jolla on omaisuutta viettää esim ulkomailla lämpimässä pitkiä ajanjaksoja talvisin, kun elämä tulee melkein kaikkialla muualla halvemmaksi. Mutta tukiin sidottu on sidottu siihen yksiöönsä.

Voisitko kertoa miten pääsen tienaamaan "moninkertaisesti"? Voin jopa yrittää panostaa hieman enemmän kuin vähän.

-AP-

Vierailija
20/96 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

EK:n provo.