Olen aikuistunut vasta ihan liian vanhana - ja suren ja häpeän sitä
Toivoisin asiallisia ja viisaita vastauksia, en ilkeilyä. Ja joo, on pitkä vuodatus, mutta ehkä joku viitsii lukea.
Tuntuu todella nololta ja surulliselta, että koen olevani henkisesti vasta nyt siinä pisteessä, missä mielestäni olisi pitänyt olla jo 10 vuotta nuorempana.
Olin hyvinkin nuorena varhaiskypsä ja vastuullinen, varsinkin liittyen opiskeluihin ja työuraan. Olin monella tapaa ylisuorittaja ja tein monet asiat useita vuosia ikätovereitani aikaisemmin, varsinkin tosiaan opintojen ja töiden suhteen.
Mutta sitten jotenkin eksyin elämässä. Ihan pienten vastoinkäymisten takia sain masennusdiagnoosin. Olin tiettyjen käytännön asioiden takia onneton ja ahdistunut, enkä varmaan osannut käsitellä sitä, että elämässä on vastoinkäymisiäkin, kun niitä ei ollut koskaan ollut. Varmaan olisin kyennyt pääsemään tilanteesta yli, oppimaan, kasvamaan ja kypsymään, mutta tein sen virheen, että hädissäni menin tuttavani neuvosta psykiatrialle - joka oli sitä mieltä, että minulla oli keskivaikea masennus.
Masennuin oikeastaan tuosta diagnoosista vasta kunnolla, kun aloin ajattelemaan, että minussa on oikeasti jotain vikana, että minulla on sairaus joka vaikuttaa elämääni. Häpesin sitä tosi paljon ja aloin välttelemään kavereitani, vaikka olin siihen asti ollut tosi sosiaalinen, kun ajattelin että minussa on jotain hävettävää vikaa.
Jotenkin sitten jäin tuohon eksyneeseen tilaan kymmeneksi vuodeksi. Kävin kyllä töissä, mutta ajattelin koko ajan, että minussa on jotain vikaa jonka takia ajattelin, etten voi enkä kykene elämään täysin kuin muut ihmiset. Joo, tosi hölmöä, mutta jotenkin koin tuon noin. Elin vähän sellaista puolielämää, eli välttelin sosiaalisia kontakteja ja parisuhteita kun ajattelin, että minussa on jotain vikaa.
Jämähdin jotenkin henkisesti ja elämässä yleensäkin. Olin tosi pitkään tosi onneton ja eksyksissä, ja samalla jotenkin henkinen kasvu ja kypsyminen aikuiseksi pysähtyi. En siis tehnyt mitään aivan järjetöntä tai holtitonta, ihan töissä kävin, ei ollut mitään valtavaa bilettämistä tai muuta. Jotenkin ehkä vain tiettyä masennusta ja epävarmuutta ja eksyneisyyttä, eristyneisyyttä muista ihmisistä, pelkoa etsiä vakavaa parisuhdetta - kun ajattelin, että enhän minä kelpaa, kun minulla on "sairaus".
Nyt olen viime vuosien aikana ryhtynyt hiljalleen palailemaan omaksi itsekseni - jotenkin taas sellaiseksi "normaaliksi", järkeväksi ja terveeksi ihmiseksi, jos sellaista nyt on edes olemassa. Mutta jotenkin sellaiseksi, että tajuaa että elämä on loppujen lopuksi sitä perusarkea ja vastuunkantoa, että se ei ole ruusuilla tanssimista ja siihen kuuluu surua, menetyksiä, pettymyksiä ja onnettomuutta - ja että se on elämää, sitä ihan normaalia elämää, eikä jotain josta pitää säikähtää ja masentua ja yrittää jotenkin korjata sitä. Ja että jos olen joskus onneton, niin se ei ole mikään sairaus tai vika joka tekee minut epänormaaliksi, vaan normaalia elämää.
Joo, kuulostaa näin kirjoitettuna tosi tyhmältä että tällainen piti tajuta, mutta jotenkin kun kymmenen vuotta psykiatrit ja terapeutit hokevat sitä, että jos on onneton, niin on masentunut, ja se on sairaus jolle ei voi mitään ja että silloin pitää vain "sairastaa", niin varmaan liian luottavaisena, kilttinä ja tunnollisena ihmisenä sitten uskoin sitä ainakin jossain määrin.
Mutta nyt pitää kohdata se, että olen nyt oikeastaan henkisesti kypsynyt aikuiseksi kymmenen vuotta myöhässä. Se nolottaa ja surettaa. Tunnen olevani yli-ikäinen ja menettäneeni valtavan ison ja tärkeän osan elämästä. No, tämän kanssa pitää vain tulla toimeen mutta voi, miten noloa. Se on ehkä se suurin tunteeni. Häpeä ja suru omasta hölmöydestäni ja kypsymättömyydestäni.
Kommentit (23)
Hei ap. Et ole yksin kokemasi kanssa.
Itsrllä hieman samanlainen kokemus.
Ikää kohta 40 vuotta.
Sä edelleen näköjään ajattelet, että olet ollut heikko kun sairastuit masennukseen. "Säikähdit" elämää ja reagoit huonosti. Muut kestävät "normaalia" elämää paremmin kuin sinä mielestäsi. Mutta kyllähän sinä olit ihan aidosti sairas. Ei terve ihminen eristäydy kymmeneksi vuodeksi ja välttele sosiaalisia kontakteja. Terve ihminen jaksaa muutakin töiden lisäksi. Eli ei, et ole ollut heikko, säikky etkä epänormaali. Sinä vain sairastuit ja tuttusi eivät (tietääksesi). Et sinä siis ole jälkeenjäänyt tai aikuistunut vasta nyt. Olet vain elänyt erilaista elämää kuin kaverisi. Mutta olet sinäkin mennyt eteenpäin omalla tavallasi. Olet ollut aikuinen omalla tavalla. Sinun aikuisuuteesi vain on sisältynyt sairastamista ja siitä hiljalleen toipumista. Et ole sama ihminen enää kuin 10 vuotta sitten.
Josko lopettaisit asian suremisen ja häpeämisen, ettei käy niin, että huomaat 10 vuoden kuluttua käyttäneesi ne vuodet noihin.
Nyt alat elämään, iloineen ja suruineen, joita tulevaisuus tuo tullessaan.
Tsemppiä
Raskain taitaa todella olla takana. Onnitteluni! Itsellä vielä jollain tavalla sama tila päällä. Miehet tuntuvat etenevän lähipiirissäni, sen sijaan miltei kaikki naiset jumittuneet.
Tuota noin. Sä et ole vieläkään aikuistunut, jos häpeät itseäsi ja menneisyyttäsi. Vielä on siis aikuistumista edessä, tsemppiä siihen!
Vierailija kirjoitti:
Tähän pitää lisätä vielä se, että sosiaalinen piirini on todella menestynyt - kaikella tapaa. Mikä on varmaan koko ajan lisännyt paineita. On musertavaa seurata vierestä, kun muilla vaikuttaa olevan täydellinen elämä perheineen, upeine urineen, isoine varallisuuksineen, luksuselämineen.
Ja toisaalta häpeän niidenkin rinnalla, joilla oikeasti on vaikeaa ja jotka kykenevät, ja ovat koko ajan kyenneet, kantamaan sen taakan. Kuten sairaudet ja menetykset.
Tuntuu, että olen jäänyt jotenkin ihan jälkeen sekä henkisesti että käytännöllisesti.
En tiedä, mitä sairauksia sun tutuilla on ollut, mutta sairaudet vaikuttavat eri tavoin. Masennukseen nyt kuuluu toimintakyvyttömyys ja lamaantuneisuus. Eli tämän ei pitäisi olla sulle uutinen, kun sulla kuitenkin on pitkä historia kyseisen sairauden kanssa. Syytät edelleen oireista itseäsi sen sijaan, että ymmärrät niiden kuuluneen sairauteen, josta nyt olet toipumassa. Toipunut et selvästikään kuitenkaan ole. Sen verran itsesyytöstä, häpeää ja itseinhoa viestisi sisältää...
Vierailija kirjoitti:
Raskain taitaa todella olla takana. Onnitteluni! Itsellä vielä jollain tavalla sama tila päällä. Miehet tuntuvat etenevän lähipiirissäni, sen sijaan miltei kaikki naiset jumittuneet.
Vauvalasku johtaa siihen, että miehet saavat helpommin työpaikkoja ja etenemismahdollisuuksia. Sad but true.
Ap on vieläkin sairas. Tuo itsesyyttely ei ole tervettä.
Ihmiset aikuistuvat eri tavalla, kyllä se vain tosiasia on. Et ole siis mitenkään epänormaali. Parempi, että havahdut tähän tilanteeseen nyt, etkä vasta 20 vuoden päästä.
Ymmärrän hyvin mitä ap tarkoittaa, saman tyyppistä kokemusta on itsellänikin. Yritä nyt vain nauttia elämästä tästä eteenpäin, älä anna enää menneitten vaikuttaa tähän päivään ainakaan negatiivisesti. Ei ole yhtä oikeaa tapaa elää elämää, jokaisella on omanlaisensa polku jonka on kulkenut ja kaikesta kokemastaan voi ottaa opikseen. Nuo vuosen masennuskokemukset voi yrittää kääntää myös vahvuudeksi, olet kokenut sen ja siihen liittyvät synkät asiat ja selvinnyt siitä! Ajattele että olet nyt vahvempi ja kokeneempi ihminen kuin ilman tuota synkkää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin mitä ap tarkoittaa, saman tyyppistä kokemusta on itsellänikin. Yritä nyt vain nauttia elämästä tästä eteenpäin, älä anna enää menneitten vaikuttaa tähän päivään ainakaan negatiivisesti. Ei ole yhtä oikeaa tapaa elää elämää, jokaisella on omanlaisensa polku jonka on kulkenut ja kaikesta kokemastaan voi ottaa opikseen. Nuo vuosen masennuskokemukset voi yrittää kääntää myös vahvuudeksi, olet kokenut sen ja siihen liittyvät synkät asiat ja selvinnyt siitä! Ajattele että olet nyt vahvempi ja kokeneempi ihminen kuin ilman tuota synkkää aikaa.
Tämä oli upeasti kirjoitettu. Olen samaa mieltä ja myös kokemukseni ovat aloittajan ja lainaamani kirjoittajan kanssa yhteneviä. Toivon hyvää meille kaikille :)
Et ole ainoa. Mulla meni myös 10 vuotta hukkaan sairastellessa (psyyk. Ja fyys.) lopulta erakoiduin ja eristäydyin. Opiskella yritin, töissä en juuri kyennyt käymään. Hävettää ja sitä ei auta ympäristön ymmärtämättömyys. Nyt on kiva kolmekymppisenä aloitella työelämää ja uusia opintoja. Ihmissuhdetaidotkin ihan nolla. Mutta tästä on suunta ylös päin, sinullakin ap, eikö vaan?
En ole ollenkaan samaa mieltä näiden kommentoijien kanssa. Ehkä ap on herkkä ihminen ja jokin elämänvaihe sitten heti tulkitaan psykiatrin toimesta masennukseksi -> itseään toteuttava ennuste. Kaipa ihminen itse tietää sisimpänsä vai tarvitaanko siihenkin auktoriteetti sanomaan ja kertomaan mikä ja millainen olet.
Sulla on joku ajatus siitä miten olisit halunnut elää nuorempana ja elämä on mennyt eri syistä toisin. Ymmärrän tuon koska olen itsekin sairastanut ikävuosien 20-30 välillä masennusta ja muutakin mt-ongelmaa ja vasta nyt kolmeenkymppiin tullessa alan olla valmis oikeisiin ihmissuhteisiin ja vapaampaan elämään entisen ahdistuksen takia kotona möllöttämisen sijaan. Samaistuin tuohon kokemukseesi eristäytymisestä jne.
Mä olen itse koitaanut tehdä viime vuosina henkistä työtä sen eteen että hyväksyisin itseni ja elämäni ja menneisyyteni. Mennyttä ei voi kuitenkaan tässä hetkessä enää mitenkään muuttaa, voi surra ja katua asioita mutta tavallaan niiden miettiminen on aika turhaa. Sä ehkä häpeät sitä että olit masentunut ja sen takia "jumissa" mutta ei se välttämättä ole asia jota olisi syytä niin kovasti hävetä. Itselleen pitäisi osata olla armollinen. Eikä tää nyt todellakaan ole niin että on tietyt asiat jotka jokaisen pitäisi elämässä saavuttaa ja tiettyyn ikään mennessä, on todella ahdasmielistä, ankeaa ja alkeellista ajatella niin. Mitä ajattelisit jostain toisesta ihmisestä joka olisi elänyt samanlaisen elämän kuin sä? Tuskin suhtautuisit yhtä ankarasti?
Vierailija kirjoitti:
En ole ollenkaan samaa mieltä näiden kommentoijien kanssa. Ehkä ap on herkkä ihminen ja jokin elämänvaihe sitten heti tulkitaan psykiatrin toimesta masennukseksi -> itseään toteuttava ennuste. Kaipa ihminen itse tietää sisimpänsä vai tarvitaanko siihenkin auktoriteetti sanomaan ja kertomaan mikä ja millainen olet.
Masennuksen sairastaneet ihmiset tunnistavat ap:n tekstistä kyllä heti tietyt selvät ajatuskuviot, jotka ovat hyvin tyypillisiä masentuneille ihmisille.
Onko se aina masennusta jos ei toimi jotenkin odotetusti ikäänsä nähden tai on ehkä jumiutunut johonkin elämänvaiheeseen? Ap:n tarina varmaan eri jos on terapiassa asti juossut mutta vaikka itse olen jäänyt junnaamaan enkä ole elänyt ns. oman kapasiteetim mukaan (äly ja fyysinen kunto olisi riittänyt paljon enempäänkin) en välttämättä koe että kyse on ollut masentuneisuudesta. On ollut huonoja valintoja, väärä työpaikka, väärät opiskelut joiden takia olen useasti vaihtanut suuntaa jopa ollut työtönkin kun en ole edes tiennyt mitä haluaisin loppujen lopuksi tehdä.
Itse en koe huonoa itsetuntoa siitä että yleensä esim. samaa ikäluokkaa elävät ovat saavuttaneet paljon enemmän varsinkin taloudellisessa mielessä. Olen jo mennyt aikoja sitten sen vaiheen ohi että haluaisin saavuttaa jotain vain sen takia että pitää näyttää muille tai vain kun kuuluu tehdä niin. Jos haluan saavuttaa jotain se tapahtuu vain ja ainoastaan jos näen sen tarpeelliseksi ja hyödylliseksi itseni ja läheisten kannalta. Taitaa olla niin että ne on ne muut jotka luulevat automaattisesti että se joka ei ole saavuttanut sanotaan nyt vaikka hyvää työpaikkaa tai omistusasuntoa tiettyyn ikään mennessä surkuttelisivat kateellisina elämäänsä. Näin ei aina ole.
Vierailija kirjoitti:
Onko se aina masennusta jos ei toimi jotenkin odotetusti ikäänsä nähden tai on ehkä jumiutunut johonkin elämänvaiheeseen? Ap:n tarina varmaan eri jos on terapiassa asti juossut mutta vaikka itse olen jäänyt junnaamaan enkä ole elänyt ns. oman kapasiteetim mukaan (äly ja fyysinen kunto olisi riittänyt paljon enempäänkin) en välttämättä koe että kyse on ollut masentuneisuudesta. On ollut huonoja valintoja, väärä työpaikka, väärät opiskelut joiden takia olen useasti vaihtanut suuntaa jopa ollut työtönkin kun en ole edes tiennyt mitä haluaisin loppujen lopuksi tehdä.
Itse en koe huonoa itsetuntoa siitä että yleensä esim. samaa ikäluokkaa elävät ovat saavuttaneet paljon enemmän varsinkin taloudellisessa mielessä. Olen jo mennyt aikoja sitten sen vaiheen ohi että haluaisin saavuttaa jotain vain sen takia että pitää näyttää muille tai vain kun kuuluu tehdä niin. Jos haluan saavuttaa jotain se tapahtuu vain ja ainoastaan jos näen sen tarpeelliseksi ja hyödylliseksi itseni ja läheisten kannalta. Taitaa olla niin että ne on ne muut jotka luulevat automaattisesti että se joka ei ole saavuttanut sanotaan nyt vaikka hyvää työpaikkaa tai omistusasuntoa tiettyyn ikään mennessä surkuttelisivat kateellisina elämäänsä. Näin ei aina ole.
Vertaa tekstiäsi ap:n tekstiin. Ap on masentunut, sinä et.
Jos yhtään lohduttaa, niin musta tuntuu ihan samalta, vaikka en edes psykiatrille asti päässyt ikinä. Mulla ei siis ole virallista masennusdiagnoosia, mutta koen olleeni hyvinkin masentunut ja olen myös menettänyt noin kymmenen vuotta elämästäni. Nyt olen suunnilleen samassa elämäntilanteessa kuin monet melkein kymmenen vuotta nuoremmat.
Tähän pitää lisätä vielä se, että sosiaalinen piirini on todella menestynyt - kaikella tapaa. Mikä on varmaan koko ajan lisännyt paineita. On musertavaa seurata vierestä, kun muilla vaikuttaa olevan täydellinen elämä perheineen, upeine urineen, isoine varallisuuksineen, luksuselämineen.
Ja toisaalta häpeän niidenkin rinnalla, joilla oikeasti on vaikeaa ja jotka kykenevät, ja ovat koko ajan kyenneet, kantamaan sen taakan. Kuten sairaudet ja menetykset.
Tuntuu, että olen jäänyt jotenkin ihan jälkeen sekä henkisesti että käytännöllisesti.