Asuntoilainalliset kertokaahan...
Heräsin huomaamaan, että mikäli haluan olla mahdollisimman nuorena velaton, pitäisi nykyiselle asuntolainalle tehdä kiireesti jotain eli maksaa nopeammin pois. Kiinnostaisi tietää vertailun vuoksi:
Miten paljon sinulla/perheelläsi on asuntolainaa tällä hetkellä jäljellä?
Kuinka paljon lainaa on alun perin otettu ja milloin?
Mikä on kuukausittainen lainanlyhennyksen määrä?
Kuinka monen vuoden päästä oletat lainan olevan maksettu?
Itselläni ja miehelläni asuntolainaa on tällä hetkellä jäljellä vielä n. 100 000€, lainasumma 180 000€ otettu v. 2011. Lainanlyhennys on tällä hetkellä 800€/kk, mutta aikomuksenani on nyt tuplata tuo määrä (koska rahatilanne sen tällä hetkellä sallii) ja lisäksi säästää joka vuosi ylimääräisiä lainanlyhennyksiä varten. Tavoitteena on, että laina saataisiin maksettua pois n. 5-6 vuodessa.
Kommentit (361)
En pitäisi asuntolainan maksua niin korkeana prioriteettina tällä korkotasolla. Suosittelisin sijoittamaan ylimääräiset rahat, jos sellaisia on. Tietysti varovaisuutta noudattaen.
Kaikkein hölmöintä on lyhentää asuntolainaa ja ottaa kulutusluottoa päälle.
Lainaa otettu v. 2012 190 000e, jäljellä 108 000e ja tarkoitus maksaa pois noin 10 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Loistavaa! Todella tiedostava ajattelutapa. Rohkea tavoite joka kannattaa.
Olisi tosin kannattanut aloittaa jo aikaisemmin.
Meillä velkaa jäljellä about 160 k€, alkuperäinen summa 220 k€, otettu vuonna 2013. Ylimääräiset menevät remontteihin tulorahoitteisesti.
Ihan mielenkiinnosta, mikä ajattelutavassa on tiedostavaa tai miksi tavoite olisi rohkea ja kannattava? Itseisarvon takia? Mikään taloustieteellinen teoria (tai käytäntö) ei tuollaista tue. Päinvastoin, laina on yksi ihmiskunnan suuria keksintöjä ja edistää valtavasti myös ei-taloudellisia arvoja lisäämällä (ja tekemällä selväksi) ihmisten välistä luottamusta ja riippuvuutta. Kukaan ei ole oikeasti koskaan "taloudellisesti riippumaton".
Lainaa otettu 2013 noin 140 000 €, nyt jäljellä 90 000. Aluksi tein paljonkin extralyhennyksiä, mutta viimeiset 3 vuotta on lainankorko ollut nollassa (itsellä laina, jollaisia ei enää saa, eli marginaalista vähennetään korko), joten olen pitänyt lyhennysvapaita, maksanut pienempää lyhennystä jne. Olen myös matkustanut, elänyt, säästänyt ja sijoittanut. Ja kasvattanut samalla lasta yksin eron jälkeen.
Tavallaan polttelisi kyllä maksaa lainaa pois säästöillä, mutta tajuan että 10 000 € varatilillä on suurempi turva kuin 10 000 € pienempi laina.
Pärjään tämän lainasumman kanssa vaikka korko nousisi kunnolla tai jäisin työttömäksi. Olen jopa harkinnut että ottaisin vähän (noin 50 000 €) lisää lainaa ja ostaisin vähän isomman asunnon, jota sitten taas alkuun maksaisin nopeasti pois. Nyt ei ole huono hetki olla velallinen, velkaa pitää vaan olla sen verran, että siitä selviää, vaikka tulisi muutoksia elämäntilanteeseen.
Haluan asuntolainan pois nopeasti, koska minulla on paljon suunnitelmia, mihin voisin seuraavaksi ottaa lainaa. Lainoja on nyt kuitenkin jo kolme, joista kaksi liittyy sijoituksiin. Ei ole viisasta kerätä liian montaa lainaa lainan päälle, ja asuntolainan saa noista nopeimmin pois.
Vähän kirpaisee kyllä se, että asuntolaina on käytännössä koroton, joten tavallaan sitä ”ei kannata” maksaa pois. Alkuun sitä oli 295 000 (yhdessä miehen kanssa), nyt jäljellä 35 000. Sijoituslainoja on 200 000, sijoitusten arvo noin kolminkertainen lainaan nähden. Sijoituslainat on otettu asuntolainan jälkeen, ja niihin voitiin ryhtyä, koska alussa maksoimme asuntolainaa pois tosi nopeasti.
Asuntolaina on kokonaan minun ja sitä on tällä hetkellä jäljellä noin 95 600 euroa.
Kuinka paljon lainaa on alun perin otettu ja milloin?
Noin 104 000 euroa vuonna 2018.
Mikä on kuukausittainen lainanlyhennyksen määrä?
380e/kk
Laina-aika on 20 vuotta eli viimeistään 2038 pitäisi olla maksettu.
Olin 24 -vuotias, kun ostin asunto-osakkeen, nyt olen 27. Olen ollut avopuolisoni kanssa yhdessä vuodesta 2015 lähtien. Avopuoliso opiskeli täysaikaisesti, joten hänellä ei ollut mahdollisuutta saada lainaa. Asuntolainan maksun lisäksi sijoitan indeksirahastoihin joka kuukausi sekä säästän säästötilille. Uskoisin, että pystyisin maksamaan asuntolainani pois paljon nopeammin, mutta vielä en ole tehnyt ylimääräisiä lyhennyksiä matalan korkotason vuoksi. Ensi vuoden tammikuussa syntyisi meidän esikoinen, joten pitää etsiä jo isompaa asuntoa. Nykyinen asunto mahdollisesti menee vuokralle ja otamme uuden yhteisen asuntolainan.
Asuntolainaa otettu 2018 n. 250 000€. Vielä jäljellä n. 210 000€.
Nyt se olisi mukava jos asuntolaina olisi pois maksettu...
Vierailija kirjoitti:
95 000€
Kuinka paljon lainaa on alun perin otettu ja milloin?200 000€, v. 2010
Mikä on kuukausittainen lainanlyhennyksen määrä?1200€
Mulla melko sama tilanne. -09 otin lainan. Kohta maksettu.... Jee. Auttaa tosiaan 1200€ talouteen lisää. Tosin rempata voisi sitten jonkin verran
Jos nyt viimeistään vuonna 2026
Monikohan näistä lainanlyhentämisen "vastustajista" mahtaa nyt olla ongelmissa korkojen kanssa?
Maksoimme 170 000€lainan pois 17 vuodessa. Välissä pidimme kaksi vuotta lyhennysvapaata. Eli käytännössä oli maksettu 15 vuodessa. Lyhennys ja korko aluksi 900€ kuukaudessa, jossain kohtaa nostettiin ja oli lopuksi 950€ kuukaudessa. Tuolle ajalle osui korkeampia korkoja ja nollakorkoja.
Vierailija kirjoitti:
Monikohan näistä lainanlyhentämisen "vastustajista" mahtaa nyt olla ongelmissa korkojen kanssa?
Ne jotka järkevästi on sijoittaneet saa sijoituksille tuottoa helposti nousseiden korkojen verran. Perheemme osinkotuotot on tällä hetkellä n 3000 e, meidän lainanmaksussa se on enemmän kuin nousseiden korkojen määrä. Ne kenellä alkujaankin oli liian iso laina on edelleen liian iso laina, ei sitä parissa vuodessa saa kokonaan lyhennettyä.
Korkoa korolle baby!
Onneksi laina saatiin maksettua viime vuoden lopussa!
Ihmiselämässä, joka kestää yleensä maks n 100v ja yleensä vaan n 75-85v niin laina mahdollistaa aika paljon kaikenlaista mukavaa. Joskus aikanaan (ja maalla usein vieläkin) ajatellaan että laina on jotain kauheaa ja sitä pitää välttää ja mieluummin pitäisi säästä ensin summa kasaan ja vasta sitten tehdä hankinta.
Pk seudulla ihan normaali muutaman makuuhuoneen asunto n 100 neliötä maksaa helposti 400 000€. Jostain saa jonkinverran alle, ja jossain maksaa 500-600 donaa. Ja keskustassa Helsingissä ehkä vielä enemmän. Millä tommosen säästää ennen ostamista tavallinen työntekijä?
Viimeiset vuodet, kun korot on olleet nollassa, on olleet erikoista ja asuntolainallisille hyvää aikaa. Fiksut on joko maksaneet lainaa raivopäisesti pois tai vaihtoehtoisesti sijoittaneet muualle ja nostavat nyt pääomatuloja.
Normitilanne kuitenkin pitkällä aikavälillä on, että laina maksaa sen 1-3%. Nyt on kalliimpaa, mutta kyllä tämä tästä vielä siihen kääntyy ja tasoittuu. Pitää vaan muistaa asuntokaupoilla laskea laina niin, että tehdään se stressitesti jonnekin 5% hujakoille ja siitä pitää selviytyä. Sillon ei ole mitään hätää. Minä veikkaan että talous ei ihan heti käänny nousuun ja elvytystä on pakko tehdä taas vuoden kahden sisällä, jollon korot laskee taas jonkin verran.
Uskon että tämän ja ensivuoden aikana on parhaat mahdollisuudet tehdä edulliset asuntokaupat, sitten lähtee viimeistään hinnat taas ylös.
Jaa niin ja meillä oli 350 kiloa ja nyt jäljellä n 175 kiloa ja otettiin v 2014.
AP, mikä tilanne on nyt? Saitteko maksettua jo?
Meillä jäljellä n. 20 tuhatta, onneksi loppuu kohta.
Mulla on tavoite, että kuolinpäivänäni on niin paljon velkaa kuin kehtaavat antaa. Ei ole lapsia eikä ketään muutakaan ketä pitäisi ajatella.
Laina saatu maksettua ehkä joskus eläkeikään mennessä tällä vauhdilla.
18 000e, lyhennän 260e/kk, otettu 2012., 72ke. Vielä muutama vuosi, niin sitten minulla on varaa kuolla.
Lainaa tasan 200t€, omaisuuden arvo kaikkineen n 1,2milj. euroa (talo, mökki, rakentamaton rantatontti, osakkeet)
Kk- erä lainasta n 2500€ josta korkoa n 600€. Ylimääräisiä isompia lyhennyksiä pari- kolme vuodessa, laina maksettu tällä tahdilla ehkä 2030- 2032.
1997 alkaen lainoja pyöritelty ja makseltu, enimmillään oli lähes 600t€ mutta silloin oli pari isoa asuntoa vuokralla. Nyt ne on myyty.
T: yrittäjä- riskinsietäjä.
Itse maksoin asuntoni 15 vuodessa pikkuhiljaa. Jäi palkasta jotain käteenkin ja pystyi matkustelemaan ja muuta kun oli vielä nuori. Ei mielestäni kannata menettää nuoruuden parhaita vuosia kituuttamalla ja olen sitä mieltä vieläkin että tein oikein. Jokaisen pitää tietysti tehdä niin kuin itselle parhaiten sopii. Matkustelu ja muu ei vaan ole enää niin kivaa nelikymppisenä kuin reilu parikymppisenä.