Asuntoilainalliset kertokaahan...
Heräsin huomaamaan, että mikäli haluan olla mahdollisimman nuorena velaton, pitäisi nykyiselle asuntolainalle tehdä kiireesti jotain eli maksaa nopeammin pois. Kiinnostaisi tietää vertailun vuoksi:
Miten paljon sinulla/perheelläsi on asuntolainaa tällä hetkellä jäljellä?
Kuinka paljon lainaa on alun perin otettu ja milloin?
Mikä on kuukausittainen lainanlyhennyksen määrä?
Kuinka monen vuoden päästä oletat lainan olevan maksettu?
Itselläni ja miehelläni asuntolainaa on tällä hetkellä jäljellä vielä n. 100 000€, lainasumma 180 000€ otettu v. 2011. Lainanlyhennys on tällä hetkellä 800€/kk, mutta aikomuksenani on nyt tuplata tuo määrä (koska rahatilanne sen tällä hetkellä sallii) ja lisäksi säästää joka vuosi ylimääräisiä lainanlyhennyksiä varten. Tavoitteena on, että laina saataisiin maksettua pois n. 5-6 vuodessa.
Kommentit (361)
AP:lle ehdottaisin, että jos pelivaraa on, niin maksaa nyt lainaa nopeutetusti pois siihen pisteeseen, että jäljellä olevan lainan summa on sellainen, ettei sen hanskaaminen hirvitä, vaikka tulisi aika paljon pahemmat ajat. Antaa levollisemma mielen vaikka sitten sijoitteluun ryhtymisen jälkeen paljastuisikin, että ajoitus oli huono.
Itselläni oli alkuaan viime vuosikymmenen alussa 230te laina, tuon pisteen koin saavuttaneeni kun laina oli lyhennetty alle 40 tonnin. Vielä muutama tonni jäljellä.
Asuntolaina: 180k
Laina-aika:25v
Tulot 3200/kk nettona
Lainan lyhennys 600e/kk
Vastike 280e/kk.
Ostin kaksion joka maksoi reilut 280 000, maksueräksi otin 1200/kk, mutta olen pystynyt tekemään lisälyhennyksiä ja sijoittamaan kun elelen nuukasti. Laina on maksettu tänä vuonna, ja säilyttämiini sijoituksiin ehtinyt kertyä muutama kymppitonni lisää arvonnousun ansiosta, vaikka olen myynyt niitä myös vuoden mittaan pois lisälyhennyksiä varten. Asun pienasunnossa koska sinkkuna ei uskalla ostaa isompaa, hinnat ovat nyt niin hurjia.
Lainaa jäljellä 177t, voisin maksaa vaikka heti pois mutta ei ole järkevää. Lyhennetään 800e kk.
Itseäni ihmetyttää ja huolestuttaa täällä annetut neuvot välttää asuntolainan maksua nopeasti.
Sen sijaan kehotetaan käyttämään lyhennysvaraa sijoituksiin; varmasti ihan ok asiasta perillä olevalle ja onnekkaalle harvinaisuudelle.
Kun se vastoinkäyminen tulee ja tulot putoavat, niin kyllä siinä vaiheessa on helppo olo kun ei ole asuntolaina niskassa.
Ja kyllä, sijoittamalla varmasti joku pärjää. Maallikolle kuten meistä suurin osa on, oston ja myynnin ajankohta on yleensä väärä ja sijoitettu omaisuus hupenee.
Vierailija kirjoitti:
Mihin te velattomat sijoitatte rahaa?
Olen ihan uuno sijoituksissa. Mies tekee sijoituksia. Asunto on itselle ainoa mihin osaan rahoja laittaa. En siis tiedä mitä velattomana tekisin rahoilla. Sen ymmärrän, ettei pankkitilillä kannata lepuuttaa.
Miksi velattomat vain voisi sijoittaa?
Sijoittamisesti on tällä hetkellä valtava määrä kirjallisuutta, nettiryhmiä, videoita, hakusanoja googlessa… ei ole ainakaan kysymys siitä ettei tietoa olisi ilmaiseksi saatavilla. No, toisaalta täällä on melkein joka päivä ylipainoisiakin kyselemässä että miten voi painoa pudottaa.
Olen miettinyt samaa - tällä korkotasolla ei välttämättä ole suurta kiirettä maksaa työhuoneen asuntolainaa pois. Sehän on myös tuottava sijoitua, koska mahdollistaa työntekoni.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ihmetyttää ja huolestuttaa täällä annetut neuvot välttää asuntolainan maksua nopeasti.
Sen sijaan kehotetaan käyttämään lyhennysvaraa sijoituksiin; varmasti ihan ok asiasta perillä olevalle ja onnekkaalle harvinaisuudelle.
Kun se vastoinkäyminen tulee ja tulot putoavat, niin kyllä siinä vaiheessa on helppo olo kun ei ole asuntolaina niskassa.
Ja kyllä, sijoittamalla varmasti joku pärjää. Maallikolle kuten meistä suurin osa on, oston ja myynnin ajankohta on yleensä väärä ja sijoitettu omaisuus hupenee.
Höpöhöpö. Kun saat kerättyä tarpeeksi pääomaa niin maksat lainan lyhennystä osinkotuloilla, et syö pääomaa etkä käytä palkkaa lainan maksuun ja laina vaan hupenee.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä niin moni kuvittelee että sijoittaminen on jotain rakettitiedettä ja siinä helposti omaisuus hupenee?
Esimerkki: osta Sammon osakkeita neljä kertaa vuodessa. 1.1, 1.4, 1.7 ja 1.10. Toista sama viiden vuoden ajan.
Kuinka suuri riski on että viiden vuoden jälkeen olet miinuksella? Ihmiset menettävät omaisuuttaan koska tekevät typeriä päätöksiä ”ostan tänään koko summalla kun kurssi tippui pari prosenttia… oho seuraavalla viikolla kurssi tippui 10% niin myynkin kaikki osakkeet pois” Isot sijoittajat pysyvät strategiassaan ja siksi jäävät voitolle. Kun se osakkeen senhetkinen hinta on sama jokaiselle joka haluaa ostaa niin maallikolla on ihan yhtä hyvä mahdollisuus vaurastua kuin suuremmillakin sijoittajilla. Netti on pullollaan ilmaista tietoa sijoittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Kun saat kerättyä tarpeeksi pääomaa niin maksat lainan lyhennystä osinkotuloilla, et syö pääomaa etkä käytä palkkaa lainan maksuun ja laina vaan hupenee.
Oletko mahdollisesti nuorehko sijoittaja, itse olen nähnyt nekin ajat muutamaan kertaan, kun harkiten tehtyjenkin sijoitusten arvo laskee puoleen, ja firmat pudottavat osinkonsa murto-osaan tai nolliin asti, koska tuloksen tekeminen on käynyt vallitsevassa suhdenteessa mahdottomaksi?
Satsaisin hyvin harkiten sijoituksiin niin kauan kuin lainaa on enemmän kuin talouden vuoden-parin bruttotulojen verran jäljellä.
Tässä on vähän molempi parempi. Oikeastaan kyse on siitä, että laina ei saisi olla liian iso. Nimittäin sehän siinä aina on se pahan alku ja juuri: jos liian ison lainan haluaa maksaa nopeasti pois, ei voi ollenkaan kerätä pahan päivän varaa saati sijoittaa, ei hyvä. Mutta jos liian ison lainan kanssa samaan aikaan kerää säästöjä ja sijoittaa, laina lyhenee niin hitaasti, että ihmiselämän ja talouselämän normaalit riskit alkavat toteutua lainan ollessa vielä iso. Siis tulee ero, työttämyys, sairastuminen tai burn out tai ihan vaan vanhuus, lisäksi ehtii tulla laskusuhdanne, koron nousu, työnantajan yrityskauppa tai peräti konkurssi, työelämän murros ja ikäsyrjintä…
Jos taas laina on pienehkö tuloihin nähden, kaikki sujuu ja kaikki käy. Lainan voi maksaa pois 15 vuodessa, vaikka säästäisi, sijoittaisi ja eläisi ihan mukavasti.
PITKÄ AIKAINEN LAMA TULOSSA. maksa pois tai jos vähänkin mietit myy heti pois. voit 2-5v sisällä ostaa puolta halvemmalla takaisin jos tahot. merkit aivan samat kuin ennen -80 lamaa. mutta nyt huomattavasti suurempi glopaalisesti tuleva alamäki. myin pois osakkeet ja asunnot. ostan metsää ja kultaa asun vuokralla ennen omistamassani asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä niin moni kuvittelee että sijoittaminen on jotain rakettitiedettä ja siinä helposti omaisuus hupenee?
Esimerkki: osta Sammon osakkeita neljä kertaa vuodessa. 1.1, 1.4, 1.7 ja 1.10. Toista sama viiden vuoden ajan.
Kuinka suuri riski on että viiden vuoden jälkeen olet miinuksella? Ihmiset menettävät omaisuuttaan koska tekevät typeriä päätöksiä ”ostan tänään koko summalla kun kurssi tippui pari prosenttia… oho seuraavalla viikolla kurssi tippui 10% niin myynkin kaikki osakkeet pois” Isot sijoittajat pysyvät strategiassaan ja siksi jäävät voitolle. Kun se osakkeen senhetkinen hinta on sama jokaiselle joka haluaa ostaa niin maallikolla on ihan yhtä hyvä mahdollisuus vaurastua kuin suuremmillakin sijoittajilla. Netti on pullollaan ilmaista tietoa sijoittamisesta.
Menneisyyteen katsoessa riski on toki pieni, mutta jos tuon aloittaa nyt, ei riski ole todellakaan ihan mitätön.
Siihen, miksi moni myy pois halvalla, on sitä paitsi selkeä syy. Kun kurssit ovat alimmillaan, eivät muutkaan asiat ole hyvin. Silloin moni on työttömänä tai muuten vähillä tuloilla ja ESIMERKIKSI asuntolainan maksaminen on monille vaikeaa. Sitä asuntoa ei juuri silloin oikein voi myydäkään, kun ei ole ostajia ja hinnat ovat pohjalukemissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko mahdollisesti nuorehko sijoittaja, itse olen nähnyt nekin ajat muutamaan kertaan, kun harkiten tehtyjenkin sijoitusten arvo laskee puoleen, ja firmat pudottavat osinkonsa murto-osaan tai nolliin asti, koska tuloksen tekeminen on käynyt vallitsevassa suhdenteessa mahdottomaksi?
Satsaisin hyvin harkiten sijoituksiin niin kauan kuin lainaa on enemmän kuin talouden vuoden-parin bruttotulojen verran jäljellä.
No sitten sinä olet valinnut huonosti osakkeesi. Minulla on salkussani useita yhtiöitä jotka ovat ainoastaan NOSTANEET osinkoa, jopa pidempään kuin mitä minä olen elänyt. Ja minä olen sijoittanut 90-luvulta lähtien.
Tee ylimääräisinä lyhennyksinä se toinen 800€. Silloin siitä ei mee korkoa
Menemättä summiin tarkemmin, minulla on enemmän varallisuutta rahastoissa, osakkeissa ja tilillä kuin asuntolainaan kiinnitettynä. Olen yksinhuoltaja, lapset teinejä ja ilman eroa minulla tuskin olisi tässä vaiheessa asuntolainaa enää. Voisin kuitenkin siis vaikka tänään maksaa lainani pois, mutta ei kannatta, kun korot ovat näin alhaalla. Rahani tuottavat muualla paremmin tässä tilanteessa. Lyhennän lainaa nyt hitaasti, eli vain noin 330 Eur/kk (+ korot päälle kuukausimaksuun, mutta siis annuiteetti eli lyhennyksen ja lainaosuuden suhde muuttuu lainan pienentyessä) ja sen myötä asumiskulunikin ovat erittäin maltilliset ja rahaa jää kuukausittain hyvin elämiseen nuorten kanssa sekä säästöön ja sijoituksiin. Jos korot nousevat ja tulee taantuma (osakkeiden hinta matala), käytän tilillä olevat säästöt puoliksi lyhentämään lainaa ja puoliksi sijoittaen osakkeisiin. Tällä lyhennystahdilla lainani loppuisi vasta joskus 2034 tietämillä ja tämä tietysti voi tapahtuakin, jos korot eivät nouse. Jos korot nousevat maksan lainan nopealla tahdilla pois, ehkä parissa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Menemättä summiin tarkemmin, minulla on enemmän varallisuutta rahastoissa, osakkeissa ja tilillä *kuin asuntolainaan kiinnitettynä. Olen yksinhuoltaja, lapset teinejä ja ilman eroa minulla tuskin olisi tässä vaiheessa asuntolainaa enää. Voisin kuitenkin siis vaikka tänään maksaa lainani pois, mutta ei kannatta, kun korot ovat näin alhaalla. Rahani tuottavat muualla paremmin tässä tilanteessa. Lyhennän lainaa nyt hitaasti, eli vain noin 330 Eur/kk (+ korot päälle kuukausimaksuun, mutta siis annuiteetti eli lyhennyksen ja lainaosuuden suhde muuttuu lainan pienentyessä) ja sen myötä asumiskulunikin ovat erittäin maltilliset ja rahaa jää kuukausittain hyvin elämiseen nuorten kanssa sekä säästöön ja sijoituksiin. Jos korot nousevat ja tulee taantuma (osakkeiden hinta matala), käytän tilillä olevat säästöt puoliksi lyhentämään lainaa ja puoliksi sijoittaen osakkeisiin. Tällä lyhennystahdilla lainani loppuisi vasta joskus 2034 tietämillä ja tämä tietysti voi tapahtuakin, jos korot eivät nouse. Jos korot nousevat maksan lainan nopealla tahdilla pois, ehkä parissa vuodessa.
*kuin asuntolainaa jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Menemättä summiin tarkemmin, minulla on enemmän varallisuutta rahastoissa, osakkeissa ja tilillä kuin asuntolainaan kiinnitettynä. Olen yksinhuoltaja, lapset teinejä ja ilman eroa minulla tuskin olisi tässä vaiheessa asuntolainaa enää. Voisin kuitenkin siis vaikka tänään maksaa lainani pois, mutta ei kannatta, kun korot ovat näin alhaalla. Rahani tuottavat muualla paremmin tässä tilanteessa. Lyhennän lainaa nyt hitaasti, eli vain noin 330 Eur/kk (+ korot päälle kuukausimaksuun, mutta siis annuiteetti eli lyhennyksen ja lainaosuuden suhde muuttuu lainan pienentyessä) ja sen myötä asumiskulunikin ovat erittäin maltilliset ja rahaa jää kuukausittain hyvin elämiseen nuorten kanssa sekä säästöön ja sijoituksiin. Jos korot nousevat ja tulee taantuma (osakkeiden hinta matala), käytän tilillä olevat säästöt puoliksi lyhentämään lainaa ja puoliksi sijoittaen osakkeisiin. Tällä lyhennystahdilla lainani loppuisi vasta joskus 2034 tietämillä ja tämä tietysti voi tapahtuakin, jos korot eivät nouse. Jos korot nousevat maksan lainan nopealla tahdilla pois, ehkä parissa vuodessa.
Minulla sama tilanne sijoituksissa, pääosin osakkeissa tosin, on enemmän kuin lainoja on jäljellä. Lainoja on 300 000. Laskin juuri että osinkotulot yksistään riittävät lainojen hoitoon lyhennyksineen ja jääpä vielä kahvirahatkin jäljelle. Ei todellakaan kannata kiihdyttää lainojen maksamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama tilanne sijoituksissa, pääosin osakkeissa tosin, on enemmän kuin lainoja on jäljellä. Lainoja on 300 000. Laskin juuri että osinkotulot yksistään riittävät lainojen hoitoon lyhennyksineen ja jääpä vielä kahvirahatkin jäljelle. Ei todellakaan kannata kiihdyttää lainojen maksamista.
Mistä alkupääoma on peräisin? Tavallisella ansiotulolla ei kyllä saada noin suuria pääomia kokoon ainakaan kovin nuorena. Ja vanhemmiten sitä lainaa on yleensä joka tapauksessa vähemmän, ellei tuo ole sijoitus(asunto?)lainaa, jota on tyypillisesti myöhemmälläkin iällä, jos on harrastuneisuutta siihen suuntaan.
Ihanaa asua omassa kerrostalo kaksiossa josta velkaa 23000€. Yhdestä sijoitusasunnosta velkaa 69000€. Toinen sijoitus asunto velaton. Omaa lyhennän 422,50€/kk sis. koron ja kulut ja sijoitus asunnon lainaa 335€ sis. koron ja kulut. Sijoitus asunto maksettu 2041 ja oma 2028. Mielessä kolmas sijoitus asunto jossain lähi tulevaisuudessa.