Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahan lainaaminen ystävälle

Tarkka rahoistaan
12.03.2018 |

Kuinka monella on päätynyt ystävyys rahan lainaamisen jälkeen tai laimentunut voimakkaasti? Itse lainasin joskus rahaa ystävälle, joka oli "unohtanut" nostaa sitä automaatilta ja tuli pakkotilanne. Ystävä lupaili maksaa velkansa nopeasti takaisin, mutta jouduinkin velkomaan rahaa useaan otteeseen viesteillä.

Oma taloustilanne oli myös huono, joten asiaa ei voinut jättää sikseenkään, kun itse tuon rahan tarvitsin myös. Muita selityksiä en koskaan saanut maksun viivästymiselle kuin "varmaan jotain häikkää nettipankissa". Tämä vastaus siis tuli noin pari viikkoa ennen kuin rahat lopulta kyselyiden jälkeen ilmestyivät tilille. Kahden viikon jälkeen aloin ensimmäistä kertaa kysellä rahojen perään.

Jäi ikävä olo ja sellainen tunne, että ystävä olisi toivonut minun jättävän rahojen kyselyn välistä silkkaa häveliäisyyttäni. Ilmeisesti velasta muistuttaminen koettiin loukkaavaksi, koska tämän jälkeen ystävä on yhteydenottoihin vastannut huomattavan heikosti.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Tämä tuntui minusta oudolta, koska omasta mielestäni on kunnia-asia hoitaa velat pois ensi tilassa ilman muistutteluja. Näin siis itse toimin, jos lompakko on jäänyt kotiin yms. ja olen joutunut kysymään joltain toiselta toiselta rahaa lainaksi. Ja hyvälle ystävälle uskoisin kyllä uskaltavani mainita siitä mikäli rahaa maksaa takaisin heti ei olisi. Se ainakin tuntuisi reilummalta kuin antaa toisen viikkotolkulla odottaa turhaan rahojaan takaisin.

Ylipäätään olen kyllä huomannut sen, että moni mieltää lainatun rahan saamisen takaisin olevan pelkästään velkojan ongelma ja siksi yleensä en mielelläni rahaa toisille lainaakaan. Sen verran kiusalliselta tuntuu velasta muistuttelu ja ärsyttää kuunnella niitä "maksan tässä joskus" -vastauksia. Olisi itselläkin niille rahoille yleensä itselläkin käyttöä vaikkei isoa summaa takaisin perisikään.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mullekaan pieni raha ollut. Eikä ole. Pidin häntä hyvänä ystävänä ja halusin auttaa. Ei olisi kannattanut.

Maksaisi vaikka edes kympin kuussa tai jotain.

Miksi musta on tehty pahis???

Sinusta on tehty tarinan pahis, koska ystäväsi on kusipää. 😞

Ap

Vierailija
42/48 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata koskaan lainata kenellekään yhtään mitään, ei etenkään rahaa, muttei myöskään kirjoja tai vaatteita. Lähes aina tulee ongelmia, sinä olet sitten se ilkeä ja kurja tyyppi, kun kehtaat kysellä omiesi perään. Mielestäni on tosi noloa, että joutuu ylipäätään pyytämään takaisin lainaamiaan, siksi olen jo vuosia sitten lopettanut kaiken lainaamisen. Ennen tuota päätöstä yksi entinen ystävä loukkaantui, kun kirjoitin nimeni lainaamaani kirjaan ja ihmetteli etten muka luota häneen. En muuten koskaan saanut sitä takaisin, kun hän oli lainannut sen edelleen henkilölle, jolta se oli kadonnut muutossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarinan opetus: osa ihmisistä on perkeleen epäluotettavia. Rakenna siinä sitten hyviä ja kestäviä ystävyyssuhteita tällaisten kanssa. 😞

Vierailija
44/48 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka joutuu lainailemaan kavereilta pikkusummia on luultavasti velkaa oikealle ja vasemmalle. Ei mitään talouden hallintaa. Uutta velkaa pitäisi saada että pystyy maksamaan vanhat pois.

En tajua koko ihmistyyppiä. Se vaan ei näy päällepäin, eli käytännössä oppii.

Oma lukunsa on muilla maksattajat, joilla on rahaa mutta ovat pihejä.

Tällaiset akuutista rahapulasta kärsivät voivat hankkia tosi kalliitakin juttuja itselleen, mutta silti valitella joka paikassa huonoa rahatilannetta ja kertoa vaikka että ovat joutuneet useaan otteeseen pyytämään vuokranantajalta lisäaikaa vuokranmaksuun... kaikki eivät vain osaa hoitaa asioitaan!

Tai eivät hakua hoitaa, kun luottavat siihen, että aina joku toinen tulee auttamaan pois tukalasta tilanteesta... on hauskempaa ostaa rahoillaan skumppaa ja pidennellä ripsiä kuin maksella vuokraa! Sen vuokran voi hoitaa joku muu, kun itse ei pysty kun rahat ovat lopussa.

Vierailija
45/48 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista.

Olen itse nyt vastaavassa tilanteessa, summa vain on aivan eri luokkaa eli tuhansia euroja.

Olen tietenkin tarinan pahis.

T. Se, joka antoi korottoman lainan

Vierailija
46/48 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä surullinen ketju.

Vierailija
47/48 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset